handdator

Visa fullständig version : Viktigt med konditionsträning?


alex111
2010-07-04, 16:26
Tjabba!! Jag e 16 år o väger cirka 65 kg och undrar om konditionsträningen är viktig i samband med styrketräning? Jag gymmar 3 ggr i veckan men har hört att man ska ut och jogga någon dag i veckan också. Varför är det så, bara för konditionens skull eller för att man inte ska bli fet? Jag känner att jag har lite,lite underhudsfett som jag skulle vilja bli av med... vad tycker ni?

HulkH
2010-07-04, 16:28
Kondition är alltid bra, och såklart så förbränner du mer om du är ute och springer.

Tror inte det är nödvändigt, jag själv tkr dock det är relativt viktigt:)

King Grub
2010-07-04, 16:30
För styrketräningens skull är det inte viktigt. Snarare försämrar konditionsträning styrketräningens muskeluppbyggande effekt.

För kroppsfettet är det inte heller viktigt. Det går precis lika bra att reglera den saken med kosten.

Konditionsträning har många andra positiva rena hälsoeffekter, men det är inget måste för just styrketräning eller kroppsfettmängden. I båda fallen kan det t o m vara negativt med konditionsträning. Konditionsträning försämrar snarare fettförbränningen än tvärtom, vid kaloribalans.

mpersson
2010-07-04, 16:41
Kör man högintensiv styrketräning skulle jag se vissa positiva effekter om man tänker på ork och syreupptagningsförmågan. Sen är det säkert oxå positivt till annan sorts styrketräning men ser det mest nödvändigt till HIT.