handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. "deff", nybörjare


kontrabass
2010-07-04, 15:39
Hej forumet!

Jag har bestämt mig för att gå ner lite i vikt och min förhoppning är att jag ska bibehålla eller om möjligt öka i muskelmassa. Mitt upplägg (fr.o.m en vecka sedan) är långpromenad varannan dag (60-90min) och styrketräning varannan dag kör typ halvkropps pass med ungefär 2x8 reps per övning i genomsnitt.
Vilar en dag i veckan. Jag har gymmat i ungefär 3 år halvseriöst och har lite koll på träning men pga dåliga matvanor så har inte gymmandet gett det resultat jag hoppats på hittils. Är långt ifrån "grov" ,ser väl snarare ut som snäppet starkare än otränad medelsvensson i muskler.

Men nu satsar jag på att äta rikligt med protein, en del fett och mindre kolhydrater, och ligga på kcal underskott.
Pallar inte riktigt att väga mat, men kan säga att jag från och med nu undviker skräpmat, samt godis och chips och tar mindre kolhydrater på tallriken än vad jag brukar, proteinmängden är dock lika stor eller större än innan.

Just nu:
24 år
187cm kille
79kg
25% kroppsfett

Mitt första mål är att i slutet av augusti nå:
75kg
20% kroppsfett


Om det säger någonting så är några mått:
93cm midja
30cm underarm
33cm överarm


Är detta ett rimligt mål? Borde jag satsa på bättre statistik i aug? Enligt denna beräkning så tror jag att det betyder att jag endast kommer tappa i fett. Är det överhuvudtaget att tänka på ökad muskelmassa eller är det bara att glömma?

Långsiktigt "mål" är väl att ligga mellan 72-77kg och ha ett BF% under 17%

Tacksam för svar :)

HulkH
2010-07-04, 16:30
hur mkt och hur fort du vill tappa vikt, beror på hur mkt kaloriunderskott du ligger på;)

Jag tror det är rimligt, dock är jag ingen expert på just deff.

BobaFett
2010-07-05, 09:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150877

kontrabass
2010-07-05, 09:21
Hej, klickade på länken och kollade på din post. Alltså visst du har en poäng, jag har inte särkilt mycket muskler att "deffa" fram. Men rent utseendemässigt hade jag hellre velat ligga på den muskelmassan jag har nu och tappa 5kg fett (med tanke på att jag har relativt hög fett%, samt ölmage/lovehandles) än att bygga upp mig och kanske öka 3kg i muskelr och 3kg i fett. Skulle kännas bättre att bygga upp sig långsamt men säkert då man har en bra utgångspunkt. Mitt mål är alltså inte att väga 95kg hårt eller ta 100kg i bänkpress eller nåt sånt.

BobaFett
2010-07-05, 09:30
Hej, klickade på länken och kollade på din post. Alltså visst du har en poäng, jag har inte särkilt mycket muskler att "deffa" fram. Men rent utseendemässigt hade jag hellre velat ligga på den muskelmassan jag har nu och tappa 5kg fett (med tanke på att jag har relativt hög fett%, samt ölmage/lovehandles) än att bygga upp mig och kanske öka 3kg i muskelr och 3kg i fett. Skulle kännas bättre att bygga upp sig långsamt men säkert då man har en bra utgångspunkt. Mitt mål är alltså inte att väga 95kg hårt eller ta 100kg i bänkpress eller nåt sånt.

är du 95 kilo hård och bara tar 100 i bänk så har du gjort nåt jävligt fel :smash: ...men i alla fall, jag förstår din poäng men om du går från 25% BF till 20% kommer du inte att se nån skillnad. Du gör ju som du vill men jag skulle bara träna på i ditt fall och vänta med deff ett tag ;)

Edit: Jag börjar låta som Tony Irwing i Lets Dance :D MEN!

kontrabass
2010-07-05, 10:23
är du 95 kilo hård och bara tar 100 i bänk så har du gjort nåt jävligt fel :smash: ...men i alla fall, jag förstår din poäng men om du går från 25% BF till 20% kommer du inte att se nån skillnad. Du gör ju som du vill men jag skulle bara träna på i ditt fall och vänta med deff ett tag ;)

Edit: Jag börjar låta som Tony Irwing i Lets Dance :D MEN!

Hur menar du nu? Om jag lyckas bibehålla musklerna och tappa t.ex. 5kg fett så kommer det ju onekligen att synas såtillvida att jag får en bättre "form". Dvs att jag ser mindre lönnfet ut. Och dem musklerna jag har borde ju "träda fram" lite mer också? Frågan är om det är realistiskt att inte tappa några muskler eller till och med öka i muskler samtidigt som jag tappar 5kg i fett.

BobaFett
2010-07-11, 15:35
Du kommer förmodligen inte att se nån skillnad på definitionen av att gå från 25-20% fett. Du gör som du vill men det är ingen bra ide att deffa om man redan väger lite. Jag tycker att du ska se över din kost och träning i stället för om du har tränat i 3 år så har du gjort något fel, annars har du taskiga gener och det hoppas jag inte att du har.

Pressar du dig tillräckligt hårt? Äter du bra/mycket mat? Äter du kring träning? Hur ser ditt träningsupplägg ut?