handdator

Visa fullständig version : Hög puls i samband med måltid


spoty
2010-07-04, 11:58
Hej!

Dessa symptom har jag alltid haft när jag ätit, det som sker när jag ätit en hyfsat stor måltid är att min puls åker rakt åt hel*ete, nu pratar jag inte om en puls som ökar från 55-70 utan ibland kan det kännas som den är uppe i 80-90 t.o.m. Finns det något samband?

hertzman
2010-07-04, 14:26
Äter jag en väldigt stor måltid går min puls också upp. Inget jag tänkt på egentligen, antog att det var helt normalt.

Eddie Vedder
2010-07-04, 14:35
Abstract
Eight healthy people (seven men and one woman, aged 19 to 31 years) were studied by radionuclide cardiography when supine before and 30 minutes after a standard meal (6300 kJ). Control investigations were performed on a different day within a week of the standard meal. There was a median increase in cardiac output of 62% that was attributable to a 17% increase in heart rate and a 41% increase in stroke volume. Blood pressure and concentrations of plasma catecholamines did not change. The median end diastolic and end systolic volumes of the left ventricle increased by 41% so that the left ventricular ejection fraction was unchanged. There were no significant changes during the control experiments. In healthy people a meal caused an appreciable increase in stroke volume and dilatation of the left ventricle. The activity of the sympathetic nervous system, as measured by plasma catecholamines, did not change much, and changes in blood volume alone did not seem to explain the haemodynamic response to the meal.

Central haemodynamic changes after a meal. Br Heart J 1989;61:506-509 doi:10.1136/hrt.61.6.506

Abstract
1. The responses of blood pressure, heart rate, autonomic function and plasma insulin to a high carbohydrate and a high fat meal of equivalent energy value were studied in nine young volunteers. 2. Neither meal produced a significant change in supine or erect blood pressure. The high carbohydrate meal, however, resulted in an overall rise in both supine (6 beats/min) and erect (6 beats/min; P less than 0.05) heart rate, no such changes being seen after the high fat meal. 3. Plasma noradrenaline levels increased by a maximum of 126% at 90 min (0.98 to 2.22 nmol/l) after the high carbohydrate meal but were virtually unchanged after the high fat meal (P less than 0.01). Parasympathetic function showed no between-meal differences. Plasma insulin and glucose levels were significantly higher after the high carbohydrate meal than after the high fat meal. No postprandial difference in packed cell volume was found between meal types. 4. We conclude that, in young subjects, the postprandial blood pressure after a high carbohydrate meal is maintained by an increase in heart rate associated with increased sympathetic nervous system activity. These changes are at variance with the blood pressure and heart rate responses seen in the elderly after a high carbohydrate meal. A high fat meal has no significant cardiovascular or neuroendocrine effects in the young or old. The nutrient composition of meals has to be taken into account when studying the postprandial cardiovascular and neuroendocrine responses in the young.

Blood pressure, heart rate and neuroendocrine responses to a high carbohydrate and a high fat meal in healthy young subjects. Clin Sci (Lond). 1990 Nov;79(5):517-22.

spoty
2010-07-04, 22:13
Jag har lite svårt för engelska, skulle du kunna sammanfatta lite simpelt och enkelt?

cero
2010-07-04, 22:45
Jag har lite svårt för engelska, skulle du kunna sammanfatta lite simpelt och enkelt?

En klassiker när studier kommer som svar. :D

feikarn
2010-07-04, 23:09
En klassiker när studier kommer som svar. :D

Fast sen är det ju också så att ganska många begrepp är svåra att förstå på engelska.

spoty
2010-07-05, 00:13
fast sen är det ju också så att ganska många begrepp är svåra att förstå på engelska.

+1

Apos78
2010-07-05, 18:30
Pulsen stiger efter måltid. Fördelningen av makronutrienter påverkar, där en kolhydratrik måltid ger en signifikant ökning men en fetrik måltid gör det inte. Ålder påverkar, iaf i denna studien.

isterbuk
2010-07-05, 18:40
Pulsen stiger efter måltid. Fördelningen av makronutrienter påverkar, där en kolhydratrik måltid ger en signifikant ökning men en fetrik måltid gör det inte. Ålder påverkar, iaf i denna studien.

Höjs kroppens egna förbrukning av energi i och med att man får ökad värme och puls i kroppen när man äter en mer kolhydrat-rik måltid jämfört med en fet-rik?

Vazz
2010-07-06, 08:28
Hej!

Dessa symptom har jag alltid haft när jag ätit, det som sker när jag ätit en hyfsat stor måltid är att min puls åker rakt åt hel*ete, nu pratar jag inte om en puls som ökar från 55-70 utan ibland kan det kännas som den är uppe i 80-90 t.o.m. Finns det något samband?

Du kanske är skåning, har hört att de blir trötta och anfådda när de käkar. ;)