handdator

Visa fullständig version : Mina benhinnor


Fitnesstjej
2010-07-04, 11:11
Kön:Tjej

Ålder:16

Längd och vikt: 164 cm, 57 kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Skenbenen
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Rätt djup
Gör det ont någonstans då du trycker? Ja, vid skenbenet och typ in "under" det. Om man trycker längs benet ovanför den inre fotknölen känns det ömt.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Kommer då och då efter träning. Försvinner efter några dagar. Vill minnas att jag upplevde samma smärta som liten.
Är smärtan skarp eller mer dov? Både och. Ganska skarp dagen efter träning för att sedan bli dovare och sen försvinna.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? När det är som värst gör det ont hela tiden.
Känns det bättre eller sämre efter träning? Om vi utgår från att jag springer eller styrketränar när jag har ont så blir det sämre.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Löpning, promenad, utfall, knäböj. Inte alltid dock.
Hur länge har du haft ont? Vet inte säkert.


Vad och hur mycket tränar du? Tränar 4-6 ggr i veckan. 3-split (tror det kallas så) styrka, löpning 1-2 ggr i veckan och powerwalk 0-2 ggr i veckan.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Springer på sommaren tillskillnad från vintern då jag spinnar alt. kör aerobics.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Voltaren T 25 mg + Voltaren gel för benhinneinflammationen i mina underarmar. Samt några panodil. Det lindrar lite/helt.
Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Benhinneinflammation/kompartmentsyndrom i underarmarna.
Har du påbörjat någon form av rehabträning? Vila armarna från bicepsträning, olika dragövningar + annat som gör ont tills jag är symptomfri. Sedan ska jag långsamt trappa upp biceps- och underarmsträningen.

Jag skrev tidigare ett inlägg om mina underarmar innan jag hade varit hos sjukgymnasten. Men nu har jag även ett annat problem. Eller jag har nog haft det till och från så länge jag kan minnas. Smärtan i underbenen påminner om det jag har/hade i armarna (jag är nästan smärtfri i dem nu). När jag var mindre kommer jag ihåg att jag hade en liknande ”krampande” och ilande smärta i skenbenen, speciellt på kvällarna, som mina föräldrar sa var växvärk. Jag höll ju liksom inte på med träning då så det kan väl knappast varit benhinnorna som strulade? Nu får jag smärtan till och från. Vet inte om det beror på att jag springer någon gång i veckan. Men jag har ordentliga löparskor, värmer alltid upp, samt stretchar mycket, så jag förstår inte vad som är problemet. Smärtan kommer för det mesta när jag tränat benen mycket, t.ex. om jag styrketränat benen måndagen, sprungit på tisdagen och senare i veckan powerwalkat några gånger. För ett tag sedan slog tanken mig att det kanske var benhinnorna som jag känner av, men har aldrig gjort så mycket åt det eftersom det har försvunnit efter några dagar igen och sen har det känts bra. Ibland, t.ex. dagen efter löpning/styrketräning av benen har jag haft en ständig utmattad och smärtande känsla i underbenen och som känts av hela tiden oavsett om jag legat ner, stått upp eller gått. Jag är verkligen helt förvirrad. Jag älskar min träning men det känns som om allting bara går utför trots att jag är noggrann med vila, kosten och allt. *cry*

Någon med liknande symptom eller tips? Jag skulle verkligen behöva lite hjälp.

Ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg.

HulkH
2010-07-04, 11:17
hmm, gör det alltså ont runt hela vaden, eller mera vid en punkt?

En polare fick någon inflammation, som satt vid insidan av "nedre" benet, vid skenbenet.

Dock så kanske det här är något annat.

Fitnesstjej
2010-07-04, 12:32
Det gör ont på framsidan av skenbenet. Om man tänker sig benet mitt på underbenet och så intill det. På vänsterbenet så är det till höger om benet i mitten och på högerbenet till vänster. Svårt att förklara.

Ondskapelsen
2010-07-04, 12:33
Hej!

Det verkar som en benhinneinflammation.

- Detta kan bero på många saker iof, har du köpt nya skor som du börjat löpa med så kan detta vara en faktor.
- Har du börjat löpa efter en längre tids uppbehåll men kanske börjat lite för hårt?
- Har du väldigt djupa hålfötter men inte skor med tillräckligt stöd så kommer du få en överdriven pronation i foten. Detta är tydligen inte så hälsosamt för benhinnorna och var anledningen, tillsammans med att jag började för hastigt och för hårt, till att jag fick benhinneinflammation.

http://media.traningslara.se/2009/06/pronation.png
Detta är alltså denna pronation.

Det som hjälpte mina problem var att skaffa formgjutna sulor som jag använder när jag springer. Dessa har extremt högt hålfotsstöd vilket mina fötter kräver vid löpning. Det kommer göra ont som in i helvete i början men man vänjer sig efter någon vecka.
PLUS att jag var tvungen att ta ett uppbehåll på ~2 månader från all löpning och sedan mjukstarta. Först så gick jag långa promenader 1 gång i veckan. Sedan 2 gånger i veckan. Sedan började jag jogga en gång i veckan. Sedan 2. Sedan 3. Osv osv.
Felet jag gjorde först var att jag vaknade en dag och ville bli bäst :D. Och sprang sedan 1 mil första kvällen och sedan var det kört.

Jag rekommenderar att söka en sjukgymnast.

Om du ska skaffa sådana fotinlägg så rekommenderas det att ställa sig i kö inom vården tidigt (om du vill ha dem billigt). Väntetiden brukar ligga runt 2-3 månader här i Eskilstuna om jag inte minns fel. Dock finns det privata kliniker som tillverkar dessa på en vecka för 1400kr.

Men som sagt, jag kan ha jättefel :). Sök en sjukgymnast.

Fitnesstjej
2010-07-04, 12:58
Okej, tack!
Ska på semester så jag kommer att vila kroppen i 3 veckor nu. Kan nog behövas.
Sen funderar jag på att byta ut löpningen mot spinning ett tag...
Kan jag fortsätta styrketräna benen?

creperiet
2010-07-04, 13:00
Låter som överbelastningsrektioner (hellre det än benhinneinflammation). Beroende hur långt gånget det är kan smärtan vara punktvis eller mer utbredd, skärande eller mer dov.

Du uttrycker ett vanligt beskrivet dos-respons-samband mellan stötbelastning och smärtan. Lägg din ålder och en förmodad ganska hög ambitionsnivå till ekvationen, så är du knappast den första att råka på det.

Det är vad jag tror utifrån din beskrivning.

Fitnesstjej
2010-07-04, 13:27
Låter som överbelastningsrektioner (hellre det än benhinneinflammation). Beroende hur långt gånget det är kan smärtan vara punktvis eller mer utbredd, skärande eller mer dov.

Du uttrycker ett vanligt beskrivet dos-respons-samband mellan stötbelastning och smärtan. Lägg din ålder och en förmodad ganska hög ambitionsnivå till ekvationen, så är du knappast den första att råka på det.

Det är vad jag tror utifrån din beskrivning.

Hur ska jag gå vidare nu då? Vila? Undvika löpning ett tag? Styrketräna?

siimon89
2010-07-04, 13:36
Okej, tack!
Ska på semester så jag kommer att vila kroppen i 3 veckor nu. Kan nog behövas.
Sen funderar jag på att byta ut löpningen mot spinning ett tag...
Kan jag fortsätta styrketräna benen?

Styrketräna benen bör du göra även om du har benhinneinflammation. Kör som du skulle vanligtvis. Går inte det så får du anpassa det efter vad du kan göra.

Jag skulle rekommendera att du får en rejäl massage på dina benhinnor och försöker stretcha de regelbundet. I mitt fall blev jag hjälp av stötvågsbehandling som innebär att man "snärtar" bort inflammationen och de hårda knutarna.

Om du uppsöker en naprapat som kan ge en rejäl behandling/massage för dina benhinnor så skulle jag starkt rekommendera det. Se till att ha väl dämpade skor och prata även med en naprapat/ortoped om du skulle kunna bli hjälpt av ett par inlägg.

HulkH
2010-07-05, 17:22
Styrketräna benen bör du göra även om du har benhinneinflammation. Kör som du skulle vanligtvis. Går inte det så får du anpassa det efter vad du kan göra.

Jag skulle rekommendera att du får en rejäl massage på dina benhinnor och försöker stretcha de regelbundet. I mitt fall blev jag hjälp av stötvågsbehandling som innebär att man "snärtar" bort inflammationen och de hårda knutarna.

Om du uppsöker en naprapat som kan ge en rejäl behandling/massage för dina benhinnor så skulle jag starkt rekommendera det. Se till att ha väl dämpade skor och prata även med en naprapat/ortoped om du skulle kunna bli hjälpt av ett par inlägg.


Det är sällan det går att köra på som vanligt, jag skulle rekommendera att vila typ 2 veckor tills det är borta, är det kvar då så kanske du ska gå till en naprapat.
EDIT: läste lite fel, träna benen kan du nog göra, men du ska nog inte ut och sprigna o.s.v. Gör så mycket du kan men inte så det gör ont helt enkelt:)

siimon89
2010-07-05, 18:41
Det är sällan det går att köra på som vanligt, jag skulle rekommendera att vila typ 2 veckor tills det är borta, är det kvar då så kanske du ska gå till en naprapat.
EDIT: läste lite fel, träna benen kan du nog göra, men du ska nog inte ut och sprigna o.s.v. Gör så mycket du kan men inte så det gör ont helt enkelt:)

Haha tänkte väl. När jag hade det kunde jag styrketräna utan problem. Beror nog helt på vilket grad av smärta/inflammation man lider av.

Fitnesstjej
2010-07-05, 21:53
Tack för alla svaren!
Jag ska som sagt vila i nästan 3 veckor nu då jag ska på semester. Hoppas att det känns bättre då.

Är det förresten någon som vet hur fort man tappar muskler? För jag måste ju bl.a. vila biceps ett tag p.g.a. benhinneinflammation i underarmarna. Känner mig som ett vrak :'(

Tolkia
2010-07-05, 22:00
Om du lyckas med samtidig benhinneinflammation (a.k.a. överbelastningsproblematik) i alla extremiteter tycker jag att det är dags att fundera över om träningsupplägget verkligen är bra.

Fitnesstjej
2010-07-05, 22:54
Jo, jag vet. Jag har nog tränat för hårt. Får köra några lugnare månader.

Ondskapelsen
2010-07-06, 09:24
Jo, jag vet. Jag har nog tränat för hårt. Får köra några lugnare månader.

Inte bara några lugnare månader;
Gå inte tillbaka till ditt nuvarande upplägg då det onekligen inte är hälsosamt.

Fitnesstjej
2010-07-06, 14:10
Inte bara några lugnare månader;
Gå inte tillbaka till ditt nuvarande upplägg då det onekligen inte är hälsosamt.

Nej, självklart kommer jag att vara mycket mer noggrann med upplägget i framtiden. Speciellt under tuffare träningsperioder. Men alla gör ju sina misstag, right?

creperiet
2010-07-06, 15:14
Absolut. Har man aldrig gått in i väggen vet man inte var den är.

Ondskapelsen
2010-07-06, 20:19
Nej, självklart kommer jag att vara mycket mer noggrann med upplägget i framtiden. Speciellt under tuffare träningsperioder. Men alla gör ju sina misstag, right?

Absolut!
Jag är bara sur att jag inte kan lära mig av andras misstag utan måste göra om dom själv :).