handdator

Visa fullständig version : NSAID och virus/bakterier.


Purren
2010-07-03, 17:30
Alltså.

Kroppens immunförsvar ser till att delar av kroppen blir inflammerad och ibland gör ont. Inflammationen leder till ökat blodflöde osv, jag antar att det handlar om ett sätt att "koncentrera" skadan så att det är lättare att utrota?

Men om man då käkar typ Ipren, och tar bort inflammaitonen, leder det inte till att sjukdomsförloppet egentligen borde förlängas? Man stänger ju av ett av försvarssystemen.

Hur är det?

Numse
2010-07-03, 20:08
Leder inflammation till ökat blodflöde?

Känns konstigt då man rehabtränar inflammerade muskler för att just öka blodflödet, och på så sätt få bort inflammationen.

Jens.Andersson
2010-07-03, 20:10
Leder inflammation till ökat blodflöde?

Känns konstigt då man rehabtränar inflammerade muskler för att just öka blodflödet, och på så sätt få bort inflammationen.

Ja, histaminer vidgar blodkärlen så att vita blodkroppar lättare kommer fram.

Sheogorath
2010-07-03, 20:14
Leder inflammation till ökat blodflöde?

Känns konstigt då man rehabtränar inflammerade muskler för att just öka blodflödet, och på så sätt få bort inflammationen.

Ja. Inflammation definieras enligt tradion som "rubor, tumor, calor, dolor, functio laesa" d.v.s. "värme, svullnad, rodnad, smärta, funktionsnedsättning". Att det blir varmt, rött och till viss del att det spänner beror på tillförsel av blod till muskeln. Man rehabtränar inte akuta inflammationer, utan muskler som varit inflammerade men sedan inte återfått normal funktion/smärtfrihet.

Purren
2010-07-03, 20:39
Ingen som har en gissning? Kanske inte har gjorts någon forskning i området. Vilket iofs vore rätt konstigt eftersom det är så vanligt att folk använder NSAIDs

vicarious
2010-07-04, 01:28
Alltså.

Kroppens immunförsvar ser till att delar av kroppen blir inflammerad och ibland gör ont. Inflammationen leder till ökat blodflöde osv, jag antar att det handlar om ett sätt att "koncentrera" skadan så att det är lättare att utrota?

Men om man då käkar typ Ipren, och tar bort inflammaitonen, leder det inte till att sjukdomsförloppet egentligen borde förlängas? Man stänger ju av ett av försvarssystemen.

Hur är det?

Teoretiskt så tycker man ju det. Försök undvika piller så gott det går =)

Tolkia
2010-07-04, 05:20
Jag är inte säker på att jag förstår upphovet till frågan. Käkar du Ipren för att bota bakterieinfektioner? Det brukar väl kräva antibiotika, i det fall man behandlar?

Sheogorath
2010-07-04, 06:46
Jag är inte säker på att jag förstår upphovet till frågan. Käkar du Ipren för att bota bakterieinfektioner? Det brukar väl kräva antibiotika, i det fall man behandlar?

Kroppen mår dåligt och igångsätter en inflammatorisk process som en del av läkningen. Man käkar Ipren som dämpar inflammationen. Does not compute?

Ungefär så menar TS.

pragmatist
2010-07-04, 07:10
Min kära hustru (som är läkare) svarar något i stil med att i princip är inflammation funktionellt och hjälper kroppen, till en viss gräns. Småinflammationer bör man därför låta vara ifred. Det är dock en avvägningsfråga, man vill ju kunna fungera som människa också (vilket ju också är en sorts definition av "frisk"). Vissa inflammationer är också farliga, t.ex. i leder, och bör motverkas för att undvika långsiktiga besvär.