handdator

Visa fullständig version : Kan någon förklara..


Soar
2010-07-02, 15:32
Jag såg en tråd för någon vecka sen...kommer bara inte ihåg vart det var. Handlade iaf om att man skulle aktivera samma muskler med olika övningar, tror det var något sånt då jag tyvärr inte hann läsa igenom allt på jobbet. Är jag helt ute och cyklar eller?
Isf är det någon som kan tänka sig förklara eller hänvisa till någon form av studie.

Sjoba
2010-07-02, 15:42
Va, vad är det du undrar över? Om det är bättre att köra fler än 1 övning för en muskelgrupp?
Det tror jag inte man kan bevisa, det finns både folk som förespråkar en övning och folk som förespråkar flera.

Soar
2010-07-02, 16:11
Usch nu när jag läser igenom så förstår jag inte ens själv vad jag skrivit. Ber om ursäkt men lite stressad!

Glöm det jag skrev! Kan istället formulera det såhär,
Vad ska man tänka på när man gör ett schema? Varför kör man vissa övningar tillsammans med andra eller vise versa.

Sjoba
2010-07-02, 16:17
Man kör oftast vissa övningar med andra för att dela upp kroppen så att man får nog med vila :) Men det har med många saker att göra, hur ofta man tränar t.ex. många erfarna byggare delar även upp kroppen baserat på pump o.s.v.

Man kör t.ex. ofta triceps och bröst ihop, för när man pressar använder man ju även triceps. Axlar också. Samma med biceps/rygg.

don ramon
2010-07-02, 16:22
Usch nu när jag läser igenom så förstår jag inte ens själv vad jag skrivit. Ber om ursäkt men lite stressad!

Glöm det jag skrev! Kan istället formulera det såhär,
Vad ska man tänka på när man gör ett schema? Varför kör man vissa övningar tillsammans med andra eller vise versa.

Beror ofta på vilka muskelgrupper man fokuserar på. Vissa vill tex köra rygg/biceps för att dragövningarna du gör under ryggpasset även kopplar in biceps. Sen finns det de som tänker tvärtemot, de vill inte avlsuta med biceps efter alla dragövningar just pga av att biceps redan hunnit bli rätt trötta.

Annat exempel är bröst/axlar. Samma princip där. Det hela brukar mynna ut i en smaksak i slutändan. Om du kollar bland de nybörjarscheman som finns så får du en bra start och slipper tänka för mycket på det där.

don ramon
2010-07-02, 16:26
många erfarna byggare delar även upp kroppen baserat på pump o.s.v.

Vad menar du där? Blev nyfiken :)