handdator

Visa fullständig version : Kreatin och att inte träna till failur


fdanell
2010-07-02, 11:18
Jag sitter och funderar på hur nödvändigt kreatin egentligen är om man inte använder det endast för en tävling.

Eftersom de flesta kunniga personer jag sett skriva här avråder från att träna till failure, hur fungerar det då om man höjer sin prestation med kreatin?

Ex: Jag tar 8rep på 100kg, 9rep med kreatin.
Om jag då undviker failure med 1rep marginal i båda fallen så hamnar jag på 7 resp 8 reps.

Alltså borde jag inte skapa samma stress och krav på återhämtning för musklerna vid 8reps oavsett om jag tagit kreatin eller inte?

Hoppas ni förstår vad jag syftar på :)

frong
2010-07-02, 11:41
Jag sitter och funderar på hur nödvändigt kreatin egentligen är om man inte använder det endast för en tävling.

Eftersom de flesta kunniga personer jag sett skriva här avråder från att träna till failure, hur fungerar det då om man höjer sin prestation med kreatin?

Ex: Jag tar 8rep på 100kg, 9rep med kreatin.
Om jag då undviker failure med 1rep marginal i båda fallen så hamnar jag på 7 resp 8 reps.

Alltså borde jag inte skapa samma stress och krav på återhämtning för musklerna vid 8reps oavsett om jag tagit kreatin eller inte?

Hoppas ni förstår vad jag syftar på :)

Du orkar väl mer nästa gång om du har 1 extra kvar att köra? :smash:

blondyz
2010-07-02, 11:43
Jag skulle tro att du istället för 100kg/9rep utan kreatin skulle ta t.ex. 105kg/7rep med kreatin med samma "ansträngning", dvs du kör inte till failure.

Dvs det är inte bara ditt max som boostas, även om det är där man kan se skillnaden.

fdanell
2010-07-02, 12:43
Jag skulle tro att du istället för 100kg/9rep utan kreatin skulle ta t.ex. 105kg/7rep med kreatin med samma "ansträngning", dvs du kör inte till failure.

Dvs det är inte bara ditt max som boostas, även om det är där man kan se skillnaden.

Mmm, det jag funderar över dock är om det så att säga är känslan av failure som påverkar återhämtning av CNS/muskler osv eller om det är belastningen så att säga.

T ex om man hade ett "superpulver" :D som gör att jag kan köra 100reps på 100kg helt plötsligt borde inte CNS och mina muskler ta mycket stryk då?

fdanell
2010-07-02, 12:50
Tycker att det borde vara skillnad om jag tar 105kg/7rep 1månad senare för att jag har tränat upp CNS och mina muskler jämfört med om jag bara helt plötsligt ökar på energin i musklerna så att jag orkar mer

Sjoba
2010-07-02, 13:03
Kreatin minskar myostatin och uppreglerar UCP3 i addition till kreatinets prestationshöjande och dess positiva effekt på pump leder till bättre förhållanden för muskeluppbyggnad. Det är inte bara att man kanske klarar 1 rep till med kreatin :)

fdanell
2010-07-02, 13:47
ok :)

Grotesk
2010-07-02, 14:57
Jag ser inte varför man inte skulle köra kreatin, såvida du inte är en non-responder. Det är ju ändå ett av få kostillskott med bevisad effekt och dessutom nästan omänskligt billigt.