handdator

Visa fullständig version : Pollenallergi och övervikt


pejo
2010-07-02, 08:12
För lite drygt 10 år sedan (är 36) började jag få problem pollen varje vår (det tog dock några vårar innan jag insåg vad det var).
I år och förra året så har jag under våren bantat ner mig och mina problem med pollen har båda dessa år varit betydligt mindre. Så finns det något samband mellan övervikt och pollenallergi? Kan det ha med kosten att göra?

PRound
2010-07-02, 08:15
Samma här. Jag har haft riktigt kraftig allergi varje sommar, men nu under deffen har jag inte känt något alls.

z_bumbi
2010-07-02, 08:21
Det samband jag (n=1) har märkt är att träningsgraden har stor betydelse, vältränad (både styrka och kondition) gör det lättare att klara av allergin och går man ner i vikt så ökar ju den relativa "vältränadheten" oftast.

Sen finns det en del mat som korsreagerar med pollen så det kan ju vara så att du tagit bort vissa livsmedel?

pejo
2010-07-02, 08:33
Jag har varit mer tränad både styrkemässigt och konditionsmässigt (dock ej samtidigt) under andra år men ändå haft mer problem.
Det som skiljer sig i kosten är att jag äter mindre kolhydrater. Detta har även haft positiva effekter på min mage som tidigare varit väldigt orolig och som nu under diet till och med verkar klara av stora mängder kaffe.

mattilainen
2010-07-02, 10:24
är tyvärr lika allergisk mot pollen och gräs som innan och då har jag vägd 25 kg mer

AJO
2010-07-02, 11:41
Samma här. Jag har haft riktigt kraftig allergi varje sommar, men nu under deffen har jag inte känt något alls.

En väldigt vild gissning... Har man inte mer frisatt kortisol när kroppen är i ett skede av viktminskning, vilket kan minska allergisymptomen!?

hejhopp79
2010-07-02, 22:33
Sen finns det en del mat som korsreagerar med pollen så det kan ju vara så att du tagit bort vissa livsmedel?

Do tell more!

Jag har gräs/björk-pollenallergi och känner av det rätt mycket för tillfället.

Vilken mat kan korsreagera med denna allergi? Äter för övrigt rätt mycket havregryn och vit pasta.

Tolkia
2010-07-03, 05:08
Här är en ganska täckande lista:

http://www.lio.se/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Barn--och-ungdomsklinikerna-i-Ostergotland/Lansovergripande-Medicinska-PM/Allergi-Fodoamnesallergi--korsreaktioner--dolda-allergen-Barnklinikerna/

Jag ser inte spannmål nämnas så ofta, dock tas det upp som en möjlig problemkälla här (ur tidskriften Allergia):

http://www.astmaoallergiforbundet.se/download/Korsreaktion_med_pollen.doc

Jag vill utfärda en rekommendation att vara noga med varifrån man hämtar sin information när det gäller allergier. Det finns en uppsjö hemkokta hypoteser om vad som orsakar och/eller förvärrar dem; många med inte helt stabil grund (d.v.s. foliehattande förekommer).

hejhopp79
2010-07-03, 10:33
Här är en ganska täckande lista:

http://www.lio.se/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Barn--och-ungdomsklinikerna-i-Ostergotland/Lansovergripande-Medicinska-PM/Allergi-Fodoamnesallergi--korsreaktioner--dolda-allergen-Barnklinikerna/

Jag ser inte spannmål nämnas så ofta, dock tas det upp som en möjlig problemkälla här (ur tidskriften Allergia):

http://www.astmaoallergiforbundet.se/.../Korsreaktion_med_pollen.doc

Jag vill utfärda en rekommendation att vara noga med varifrån man hämtar sin information när det gäller allergier. Det finns en uppsjö hemkokta hypoteser om vad som orsakar och/eller förvärrar dem; många med inte helt stabil grund (d.v.s. foliehattande förekommer).

Tack!

Den andra länken funkar dock inte.

Hmm, jag blir illamående och yr av hasselnötter så det verkar ju korsreagera, samma med valnötter. Vete äter jag ju i form av pasta och det ska tydligen korsreagera med gräspollen-allergi och lustigt nog nyser jag ofta när jag käkat just pasta och känner mig slemmig och täppt i näsa och hals.

Tolkia
2010-07-03, 18:05
Prova nu; nu kan i alla fall jag öppna den.

hejhopp79
2010-07-03, 19:03
Skumt den skriver inte ut hela adressen i webbläsarens sökfönster när man klickar på länken utan det blir bara "..." i mitten.

Oh well får skriva in det manuellt, tack!