handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg!


madzki
2010-07-01, 21:04
Jag har tänkt att börja träna mer seriöst nu och undrar därför om lite förslag till träningsupplägg. jag hade tänkt att köra ett 4splitts program, men vilka muskelgrupper är bäst att träna ihop, och vilka övningar på diverse kan ni med massa erfarenhet rekomendera?

SeTi
2010-07-02, 00:38
Definera "massa erfarenhet"?

sickan12
2010-07-02, 01:01
Ta en titt på z_bumbis 3-splitt som finns här på forumet.

madzki
2010-07-02, 13:07
Ta en titt på z_bumbis 3-splitt som finns här på forumet.

tack!

madzki
2010-07-02, 13:19
vad är följande för slags övningar? Hittade inte dem på övningsbanken!
Rotatorcuff, utåtrotation
Rotatorcuff, innåtrotation

don ramon
2010-07-02, 13:30
vad är följande för slags övningar? Hittade inte dem på övningsbanken!
Rotatorcuff, utåtrotation
Rotatorcuff, innåtrotation

Inåt (http://www.youtube.com/watch?v=HLA2VMIC-aI&NR=1). Håll armen mer fixerad efter kroppen än den här killen. Han drar med armen inåt.

Utåt (http://www.youtube.com/watch?v=8G1r7EONVis&feature=related)

madzki
2010-07-02, 16:52
Föresten är z_bumbis 3-splitt bra även om man tycker sig vara rätt så vältränad och inte längre behöver träna upp basstyrkan? utan alltså för att öka i muskelmassa och explosivitet?

don ramon
2010-07-02, 18:41
Föresten är z_bumbis 3-splitt bra även om man tycker sig vara rätt så vältränad och inte längre behöver träna upp basstyrkan? utan alltså för att öka i muskelmassa och explosivitet?

Alltså övningarna är det inget fel på. Det handlar nog mer om hur många träningstillfällen du har per vecka och hur ofta du känner att du kan träna varje muskel.

Tränar du fyra dagar i veckan så tycker vissa att det räcker med en 4-split, medan andra känner att de inte svarar på att enbart träna samma muskelgrupp 1 gång i veckan. De kanske hellre kör en 3- eller 2-split på fyra träningsdagar. Det är återigen en smaksak och du uppmuntras att prova på olika träningsupplägg tills du hittar något som passar just dig.

Glöm inte att öka vikterna.

Edit: sä hör skriver ju Bumbi själv om sin 2-split "Köres i allt från två månader till resten av livet."

madzki
2010-07-04, 20:45
Alltså övningarna är det inget fel på. Det handlar nog mer om hur många träningstillfällen du har per vecka och hur ofta du känner att du kan träna varje muskel.

Tränar du fyra dagar i veckan så tycker vissa att det räcker med en 4-split, medan andra känner att de inte svarar på att enbart träna samma muskelgrupp 1 gång i veckan. De kanske hellre kör en 3- eller 2-split på fyra träningsdagar. Det är återigen en smaksak och du uppmuntras att prova på olika träningsupplägg tills du hittar något som passar just dig.

Glöm inte att öka vikterna.

Edit: sä hör skriver ju Bumbi själv om sin 2-split "Köres i allt från två månader till resten av livet."

Okej okej! Men jag kan inte hitta hans 2-split, kan du hjälpa mig med det? =)

don ramon
2010-07-05, 07:43
Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454). Den står i första posten. Helkropp, 2-split och 3-split.