handdator

Visa fullständig version : Deffa med mycket löpning?


tomacco
2010-07-01, 17:23
Tjena,

Är 21 år 76kg och 182 lång. Under sommaren tänkte jag deffa ner några kilo och samtidigt öka konditionen en bit. Har lite synliga muskler redan och tendens till magrutor. Dock kraftigare ben än överkropp. Var rätt vass på löpning för ett par år sen och gjorde nog milen på 40 knappt. Var dock 6-8 kg lättare då också. nu uppåt 50 skulle jag tro.

Nu är frågan kan jag kombinera dessa mål med hyfsat resultat?. det kommer nog bli ett par lite snabbare löppass på 40-50 min samt ett längre på 60-80 min per vecka. 3 gympass per vecka fokuserat på överkropp för att inte riskera att biffa upp underkroppen ännu mer. Kör nästan bara basövningar också, gillar tanken med funktionell träning.

Kommer jag elda upp överkroppen betydligt på långpassen tro?
Hur ska jag lägga upp kosten för att orka med löpningen jämfört med klassisk deff a la deffguiden?
Speciellt att tänka på?

MVH

Shpendi
2010-07-01, 18:16
Jag kör varannan dag löpning/styrketräning. Det är inte världens bästa schema men det följer lite riktlinjer när det gäller "deff". Att separera styrketräning och konditionsträning är nog det viktigaste skulle jag tro.
Du kan läsa mer på den hemsidan och bestämma lite själv hur du ska göra utifrån det :).

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/


edit: Vill bara tillägga att kondition aldrig är bra genom en "styrketränandes synvinkel", men det låter som om du vill köra lite allround.