handdator

Visa fullständig version : vad av följande är en bra kvinnlig förebild?


filmjölk
2010-07-01, 16:04
Om jag rapar upp ett antal stereotyper med de attribut du tillskriver stereotypen, vilka är en bra kvinnlig förebild?

(flervalspoll kommer strax)

Frantic
2010-07-01, 16:15
Bra poll.

Trance
2010-07-01, 16:29
Som feminist så reagerar jag på att majoriteten av attributen är visuella och inte något de gjort eller presterat.

Stoltz
2010-07-01, 16:36
Kvinnor är ingen homogen grupp förutom i könstillhörighet, n00b.

Bra förebilder för vem? Lisa 10 år som vill bli bilmekaniker eller Stina 12 år som vill bli popstjärna? Eller... eller...

Herr Oberst
2010-07-01, 16:47
Det framgår inte av alternativen vilken kärring som glappar minst käft

Verbatim
2010-07-01, 16:53
Bra tråd, låt mig hjälpa till lite.

Vilken av följande kvinnor är den bästa förebilden.


http://www.chinadaily.com.cn/entertainment/2007-05/15/xin_4805041510264341563812.jpg

http://www.myschach.de/images/wiki/Polgar.jpg

Doctor Snuggles
2010-07-01, 16:57
Som feminist så reagerar jag på att majoriteten av attributen är visuella och inte något de gjort eller presterat.

Mormorn och hemmafrun har ju fött och uppfostrat barn. Är det inte en prestation och ett jobb i dina ögon? Något att fnysa åt, kanske?

Yes
2010-07-01, 17:03
Piranha.

stafh
2010-07-01, 17:43
Mormorn och hemmafrun har ju fött och uppfostrat barn. Är det inte en prestation och ett jobb i dina ögon? Något att fnysa åt, kanske?

Det gör ju nästan alla och det är inte många som misslyckas. Så det är väl per definition ganska lätt?

BobaFett
2010-07-01, 17:48
Jag röstade på tre alternativ, mormor som bakar bullar, hemmafrun och karriärkvinnan för att alla är bra på sitt sätt. Alla de alternativen ser jag som positiva, beror bara på vad barnet vill bli.

Hemmafrun och mormor för att det är fint att bry sig om familjen, karriärkvinnan för att det tyder på att hon är en stark kvinna som inte tar skit från någon och har egna mål i livet, behöver ingen man som försörjer henne.

Sundsarn
2010-07-01, 17:58
Det gör ju nästan alla och det är inte många som misslyckas. Så det är väl per definition ganska lätt?

Jag tycker det är på tok för många som misslyckas iaf. Betydligt fler än vad som är vettigt. Alltifrån att ungen inte har lärt sig att vara trevlig, tacka för maten när man blir bjuden till att barnet får en väldigt otrygg uppväxt med missbruk, våld etc.

Jag röstade på tre alternativ, mormor som bakar bullar, hemmafrun och karriärkvinnan för att alla är bra på sitt sätt. Alla de alternativen ser jag som positiva, beror bara på vad barnet vill bli.

Hemmafrun och mormor för att det är fint att bry sig om familjen, karriärkvinnan för att det tyder på att hon är en stark kvinna som inte tar skit från någon och har egna mål i livet, behöver ingen man som försörjer henne.

+1, de tre förebilderna har kvalitéer som iaf jag lägger stort värde i men vill egentligen inte ha någon av stereotyperna som enda förebild till mina (eventuella) döttrar. :)

Stoltz
2010-07-01, 22:29
Det gör ju nästan alla och det är inte många som misslyckas.

:laugh:
Kul där!

dt06mj2
2010-07-01, 22:32
Du valde inget alternativ att rösta på. Klicka bakåt och återvänd till omröstningen och välj ett alternativ innan du röstar.

Ingen av dem försökte jag rösta på =/

Gnusram
2010-07-01, 22:38
Mormorn och hemmafrun har ju fött och uppfostrat barn. Är det inte en prestation och ett jobb i dina ögon? Något att fnysa åt, kanske?

Majoriteten var ett för stort ord?

På ämnet: Den som gör precis det hon vill göra utan att fundera på om hon är en förebild.

stafh
2010-07-01, 22:42
Jag tycker det är på tok för många som misslyckas iaf. Betydligt fler än vad som är vettigt. Alltifrån att ungen inte har lärt sig att vara trevlig, tacka för maten när man blir bjuden till att barnet får en väldigt otrygg uppväxt med missbruk, våld etc.

Aaa fast det stod det ju inget om i pollen.

Kardiosyntes
2010-07-01, 23:43
Känns som att det sitter många konservativa här. *rolleyes*

stevebc
2010-07-02, 11:46
Hur ska man kunna svara om förebilder när absolut inget beskriver hur de är som personer?

Alla kan vara bra förebilder av de du har beskrivit. Alla kan vara dåliga förebilder. Omöjligt att säga.

Bärs
2010-07-02, 11:58
Det är väl själva valet av livsstil som antas säga något om personen, dvs. om man är tokfeminist, karriärist, bimbo eller hemmafru.

Det är ju klart att hemmafrun är idealet. Hon som skapar harmoni i hemmet, som ger sina barn oändligt med tid och kärlek, som med glädje och tacksamhet tillfredställer sin herre och mans sexuella behov. En naturlig roll som de flesta kvinnor innerst inne strävar efter.

stevebc
2010-07-02, 12:00
Det är väl själva valet av livsstil som antas säga något om personen, dvs. om man är tokfeminist, karriärist, bimbo eller hemmafru.I så fall vidhåller jag att jag kan tänka mig att se alla kvinnor som både bra och dåliga förebilder beroende på hur de lever sina liv. Utifrån mina värderingar har jag sett kvinnor uppfylla dessa stereotyper mer eller mindre väl, och enligt mig vara både bra och dåliga förebilder.

Men visst, jag skulle nog oftare se med fördomsfulla ögon på silikonbruden än på karriärkvinnan.

Bärs
2010-07-02, 12:09
I så fall vidhåller jag att jag kan tänka mig att se alla kvinnor som både bra och dåliga förebilder beroende på hur de lever sina liv. Utifrån mina värderingar har jag sett kvinnor uppfylla dessa stereotyper mer eller mindre väl, och enligt mig vara både bra och dåliga förebilder.

Men visst, jag skulle nog oftare se med fördomsfulla ögon på silikonbruden än på karriärkvinnan.

Tvärtom för min del. Gillar inte strebermentalitet.

Doctor Snuggles
2010-07-02, 12:59
Det gör ju nästan alla och det är inte många som misslyckas. Så det är väl per definition ganska lätt?

Vi talar inte om resultatet i sig, utan om jobbet bakom. Skilj mellan komplicerat och arbetskrävande. Det är inte komplicerat att jobba på lager, men rätt slitigt.

Doctor Snuggles
2010-07-02, 13:00
Majoriteten var ett för stort ord?
.

Vad gaggar du om?

stafh
2010-07-02, 19:42
Vi talar inte om resultatet i sig, utan om jobbet bakom. Skilj mellan komplicerat och arbetskrävande. Det är inte komplicerat att jobba på lager, men rätt slitigt.

Ja, men knappast svårt. Vem som helst kan ju göra det.

Yllegarn
2010-07-02, 19:49
Som humanist så reagerar jag på att majoriteten av attributen är visuella och inte något de gjort eller presterat.

:skitpoll:


Fixade din post. ;)
(Fetstilt är min åsikt)

bertbert
2010-07-02, 19:50
Tvärtom för min del. Gillar inte strebermentalitet.

Kommunist.

( :D )

Doctor Snuggles
2010-07-02, 20:44
Ja, men knappast svårt. Vem som helst kan ju göra det.

Måste förebilder kunna göra något svårt? Så mao är en genetiskt begåvad person som glider fram i livet på en räkmacka en bättre förebild än en flitig arbetsmyra?

stafh
2010-07-02, 21:24
Måste förebilder kunna göra något svårt? Så mao är en genetiskt begåvad person som glider fram i livet på en räkmacka en bättre förebild än en flitig arbetsmyra?

Nä... du skrev ju om prestationer. Det är ingen prestation att jobba på lager, eftersom det inte är ett svårt jobb. Glider man igenom livet på en räkmacka så har man ju inte presterat något särskilt.

Jag menade bara att det inte kan vara så svårt (=stor prestation) att trycka ut ett barn och låta det växa upp, eftersom de allra flesta gör det.

Kwon
2010-07-02, 21:29
En kombination av alla typer skulle jag vilja säga.

skaparn
2010-07-02, 21:30
Vars är alternativet Flera VM-medaljer i brottning -56 och använder detta för att spöa dig varje helg?

Bärs
2010-07-02, 21:32
Jag menade bara att det inte kan vara så svårt (=stor prestation) att trycka ut ett barn och låta det växa upp.

Tänk att folk kläcker ur sig dylikt.

Bärs
2010-07-02, 21:33
Kommunist.

( :D )

Jag skulle säga att vänstern är full av strebrar, ofta hycklande sådana.

stafh
2010-07-02, 21:33
Tänk att folk kläcker ur sig dylikt.

Vad är problemet? Är det en prestation att ta körkort också?

Bärs
2010-07-02, 21:34
Vad är problemet? Är det en prestation att ta körkort också?

Är det en prestation att bli sågad itu? Alla kan ju bli det.

snej
2010-07-02, 21:38
Jag har inte barn, men jag kan verkligen föreställa mig att att det är en hel vetenskap att uppfostra och forma ett barn. Vet bara hur besvärlig jag själv varit genom åren. Jag tycker definitivt det är en prestation att föda och uppfostra ett barn!

Trance
2010-07-02, 21:39
Jag har inte barn, men jag kan verkligen föreställa mig att att det är en hel vetenskap att uppfostra och forma ett barn. Vet bara hur besvärlig jag själv varit genom åren. Jag tycker definitivt det är en prestation att föda och uppfostra ett barn!

Eftersom du var så besvärlig så kanske man kan säga att dina föräldrar misslyckades med prestationen att uppfostra ett barn.

snej
2010-07-02, 21:40
Eftersom du var så besvärlig så kanske man kan säga att dina föräldrar misslyckades med prestationen att uppfostra ett barn.

Tvärtom. Jag var besvärlig, men resultatet blev fantastiskt.

Kwon
2010-07-02, 21:41
Jag har inte barn, men jag kan verkligen föreställa mig att att det är en hel vetenskap att uppfostra och forma ett barn. Vet bara hur besvärlig jag själv varit genom åren. Jag tycker definitivt det är en prestation att föda och uppfostra ett barn!

Det är många som misslyckas forma barnet till en god människa.

stafh
2010-07-02, 21:44
Är det en prestation att bli sågad itu? Alla kan ju bli det.

Hur kan det vara en prestation när det är någon annan som gör det? Att såga sig själv itu däremot, det hade varit en prestation.

Bärs
2010-07-02, 22:35
Hur kan det vara en prestation när det är någon annan som gör det? Att såga sig själv itu däremot, det hade varit en prestation.

Är det inte ungen som kommer ut och är det inte ungen som växer upp?

Trance
2010-07-02, 22:41
Tvärtom. Jag var besvärlig, men resultatet blev fantastiskt.

Det kanske var efter du blev stor nog att göra dig fri från deras uppfostran?

Doctor Snuggles
2010-07-02, 23:52
Nä... du skrev ju om prestationer. Det är ingen prestation att jobba på lager, eftersom det inte är ett svårt jobb. Glider man igenom livet på en räkmacka så har man ju inte presterat något särskilt.

Jag menade bara att det inte kan vara så svårt (=stor prestation) att trycka ut ett barn och låta det växa upp, eftersom de allra flesta gör det.

Nu blir det semantik men en prestation innebär inte nödvändigtvis att akten är komplicerad. Du uttrycker dig också lite tvetydigt då "svårt" också kan innebära tufft/hårt/jobbigt, d.v.s. något som t.ex. kräver uthållighet/psykisk styrka osv. En prestation kan vara synonymt med att "klara av något".

EDIT: Äsch, det räckte med vad Bärs sade. (Det trodde jag aldrig jag skulle säga.:D)

tjabon
2010-07-03, 01:20
Det är många som misslyckas forma barnet till en god människa.

Istället får vi folk som håller parksofforna varma ...*grr*

stevebc
2010-07-03, 02:07
Jag skulle säga att vänstern är full av strebrar, ofta hycklande sådana.Det är ofta tråkigt att kritisera vänstern på Kolozzeum, av uppenbara skäl, men här kan jag bara hålla med.

Doctor Snuggles
2010-07-03, 02:42
Det är ofta tråkigt att kritisera vänstern på Kolozzeum, av uppenbara skäl, men här kan jag bara hålla med.

Om du är uppe så sent på en fredagskväll litar jag på att du har en fransk förebild liggandes besviken i sängen och vänta på dig.

Ashenshugar777
2010-07-03, 02:48
På ämnet: Den som gör precis det hon vill göra utan att fundera på om hon är en förebild.

Låter som en ganska jävla dålig Förebild

stafh
2010-07-03, 08:38
Är det inte ungen som kommer ut och är det inte ungen som växer upp?
Jo, precis.

En prestation kan vara synonymt med att "klara av något".
Ja, hur många är det som inte klarar av att få barn och fostra det (utan att specificera hur resultatet av uppfostran blir)?

Nu blir det semantik men en prestation innebär inte nödvändigtvis att akten är komplicerad. Du uttrycker dig också lite tvetydigt då "svårt" också kan innebära tufft/hårt/jobbigt, d.v.s.
Håller med. Naturligtvis kan det vara jobbigt och tufft, men jag tycker inte det är en större prestation att göra någon som i princip vem som helst klarar av (även om det kan vara jobbigt).

ceejay
2010-07-03, 08:39
en snygg blondin med svanktatuering såklart

Kwon
2010-07-03, 08:42
Snygg tjej med dyr märkes-skjorta av flanell som lagar mat, fixar fint hem, passar barn och lagar bullar.

Bärs
2010-07-03, 11:41
Nu blir det semantik men en prestation innebär inte nödvändigtvis att akten är komplicerad. Du uttrycker dig också lite tvetydigt då "svårt" också kan innebära tufft/hårt/jobbigt, d.v.s. något som t.ex. kräver uthållighet/psykisk styrka osv. En prestation kan vara synonymt med att "klara av något".

EDIT: Äsch, det räckte med vad Bärs sade. (Det trodde jag aldrig jag skulle säga.:D)

Ju mindre desto bättre.

Doctor Snuggles
2010-07-03, 13:56
Ju mindre desto bättre.

That's what she didn't said.

snej
2010-07-03, 16:00
Det kanske var efter du blev stor nog att göra dig fri från deras uppfostran?

Nope, utan den så hade det troligen gått rätt ner i rännstenen.

mangemani
2010-07-03, 16:18
blev det sista valet för mej.
den vältränade och hälsosamma kvinnan fanns ej med i pollen.