handdator

Visa fullständig version : Variera övningar?


MrMetrixa
2010-07-01, 12:28
Hej!

Jag är en kille som kör med ett två splitt program 4 ggr i veckan.
Det ser ut såhär:

Pass 1: Bröst, axlar, triceps och mage
Pass 2: Rygg, ben och biceps
Pass 3: Bröst, axlar, triceps och mage
Pass 4: Rygg, ben och biceps

Det jag tänkte höra är om man ska köra samma övningar på Pass 1 och Pass 3 eller kan man köra andra övningar på Pass 3 för de olika musklerna? Om man kör olika övningar, blir det någon skillnad då resultatmässigt? Får man resultat snabbare eller tar det längre tid?

Tacksam för svar!

//MrMetrixa

Pjotor
2010-07-01, 12:36
Du kan och bör köra samma övningar åtminstone i några veckors tid, eftersom det tar ett tag för musklerna att vänja sig vid nya rörelser. Däremot kan du variera set, reps och belastning, t.ex. genom att växla mellan en tung och en lätt variant.

Det är olika hur länge "några veckor" är. Jag har inte experimenterat med periodisering, så jag är inte rätt person att ge bra svar, men åtminstone 4 veckor skulle jag köra med de kunskaper jag har idag.

MrMetrixa
2010-07-01, 13:08
Du kan och bör köra samma övningar åtminstone i några veckors tid, eftersom det tar ett tag för musklerna att vänja sig vid nya rörelser. Däremot kan du variera set, reps och belastning, t.ex. genom att växla mellan en tung och en lätt variant.

Det är olika hur länge "några veckor" är. Jag har inte experimenterat med periodisering, så jag är inte rätt person att ge bra svar, men åtminstone 4 veckor skulle jag köra med de kunskaper jag har idag.

Okej, då kör jag på det! Tusen tack för svaret!! :cool:

//MrMetrixa