handdator

Visa fullständig version : Teknik sittande militärpress


pcw
2010-07-01, 12:04
Tjo,

Funderar lite på tekniken. Jag har den uppfattningen att ryggstödet skall vara så lodrätt som möjligt (som ett L ) när jag gör mina axel pressar för bästa utveckling (är jag fel ute redan här?). Så när jag gör sittande militärpress och sitter med ett lodrätt ryggstöd så blir det lite svårt teknikmässigt. Stången vill gärna slå i huvudet (eller näsan kanske) som är i vägen så man får skjuta ut stången en bit.

Min fundering är, är det okej att luta ryggstödet några grader bakåt för att undvika att få stången i huvudet eller är det förkastligt teknikmässigt och jag bör försöka istället fortsätta göra mina pressar med ett så rakt ryggstöd som möjligt?

Vezzlan
2010-07-01, 12:36
Kör utan ryggstöd eller stå upp, då slipper du slå stången i huvudet.

GJFjYyA40ss

Filmen visar stående, liknande teknik borde gå att tillämpa sittande, om du kör utan ryggstöd.

Pjotor
2010-07-01, 12:42
För det första: det finns inget som heter sittande militärpress. Militärpress är alltid stående axelpress med hälarna ihop. Det du menar är alltså sittande axelpress och inget annat.

Nu till saken, när språkpetimätern har tagit rast...

Kör du med ryggstöd så blir det en längre lyftväg, eftersom du måste runda hakan med stången. Kör du helt utan ryggstöd så behöver du tänka mer på att inte fuska genom att t.ex. luta dig alltför långt bakåt.

Det bästa är att stå upp. Då får du bra träning även för stabiliserande bålmuskler.

Det näst bästa är att sitta ner utan ryggstöd. Ställer som tidigare sagt lite högre krav på strikt teknik.

Det tredje bästa är att sitta ner med lätt lutat stöd, som du inte använder annat än för att visa hur långt bakåt du får gå.

Sitter du ner och har ett lodrätt ryggstöd så får du som sagt längre lyftväg, så du kommer inte att klara av lika mycket vikt. Träningsmässigt borde det bli ungefär detsamma för axlarna, däremot får du inte så mycket träning för bålstabiliteten.

För egen del har jag tyvärr bara 2,10 m i takhöjd hemma, så jag är tvingad att sitta ner. Då tränar jag utan ryggstöd.

pcw
2010-07-01, 13:23
Tack för svaren då blir det riktig militärpress i fortsättningen. Namnet fick jag förresten från övningsbanken där övningen benämns som "sittande militärpress".

Damien Thorne
2010-07-01, 13:29
Tack för svaren då blir det riktig militärpress i fortsättningen. Namnet fick jag förresten från övningsbanken där övningen benämns som "sittande militärpress".

Enligt ExRx.net så finns det en övning som kallas sittande militärpress. Finns även axelpress som har ett lite annat utförande.
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor166631

baxpin
2010-07-01, 13:39
Jag har också lågt i tak hemma, så det är sittande som gäller för mig också. Jag har svårt att köra tunga pressar utan ryggstöd eftersom den bakåtlutning som krävs i vändningen gör så att jag tippar bakåt (alternativet är att köra med en ohälsosam svank). Samtidigt vill jag inte luta mig bakåt hela tiden eftersom jag vill hamna under stången med skuldrorna i toppläget (så som Rippetoe visar i filmen).

Min lösning är att köra med ett lätt lutat ryggstöd som stöd i vändningen, släppa kontakten med ryggstödet på vägen upp och få in kroppen (skuldrorna) under stången på toppen. Funkar OK.

Men stående pressar är bättre eftersom du kan pusha lite med benen när det börjar bli tungt.

pcw
2010-07-01, 14:15
@Pjotor: Måste verkligen hälarna vara ihop vid militärpress? Enligt ExRx så ska de vara axelbrett mellan fötterna. http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

fdanell
2010-07-01, 14:50
Det jag inte gillar med stående militärpressar är att jag lätt får en sjukt stor svank vilket inte känns särskilt bra för ryggen...

Är det för dålig bålstabilitet helt enkelt?

krellik
2010-07-01, 15:06
@Pjotor: Måste verkligen hälarna vara ihop vid militärpress? Enligt ExRx så ska de vara axelbrett mellan fötterna. http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

Att säga att "riktig" militärpress ska ha hälarna ihop är att vara lite språkfascist, det är dock tekniskt korrekt eftersom namnet från början kom från att man stod som i givakt och pressade, dvs hälarna ihop och ingen kroppsrörelse är vad man eftersträvade.

Det de flesta gör (och som är en mer givande övning på det stora hela) är en press över huvudet med en skivstång, utan kick från benen eller överdrivet bakåtlutande, men med vallfri fotställning och moderat kroppsrörelse (Ripetoe klippet är ett bra exempel). Detta skulle de flesta kalla för "militärpress".

Begrepsförviring således.

Sjoba
2010-07-01, 15:07
Nej, militärpress "måste" inte utföras med hälarna ihop. Det är en övning, inte en tävlingsdisciplin med strikta regler.
Tycker själv att det är skönare att stå stabilt, det lär ju knappast spela någon roll för axlarnas position hur du har dina fötter. Stå på det sättet du trivs med :)

krellik
2010-07-01, 15:08
Det jag inte gillar med stående militärpressar är att jag lätt får en sjukt stor svank vilket inte känns särskilt bra för ryggen...

Är det för dålig bålstabilitet helt enkelt?

Antingen för svag i magen, för dålig teknik, eller att du försöker lyfta tyngre än du klarar eftersom du kopplar in mer muskler om du böjer dig bakåt...

krellik
2010-07-01, 15:12
Nej, militärpress "måste" inte utföras med hälarna ihop. Det är en övning, inte en tävlingsdisciplin med strikta regler.
Tycker själv att det är skönare att stå stabilt, det lär ju knappast spela någon roll för axlarnas position hur du har dina fötter. Stå på det sättet du trivs med :)

Tanken med att ha hälarna ihop är för att se till att du har spikrak kroppshållning, man kan se det som att man försökte uppnå en slags isolationsövning (inte helt korrekt men du förstår vad jag menar hoppas jag...).

Därav militärpress, stå som i givakt. Man får se det i relation till att namnet kom när den olympiska pressen var standarden, från början var den också relativt strikt, eller det som vi i tråden kallar "militärpress", men när den olympiska pressen deformerades med för mycket bakåtlut så är det namnet militärpress som lever kvar för stående pressar över huvudet.

Upplagt för förvirring.

Pjotor
2010-07-01, 15:37
Axelpress (eller enbart press): pressa en skivstång från axelhöjd framför huvudet och uppåt över huvudet till raka armar.
Axelpress bakom huvudet: som axelpress, men skivstången utgår från ett läge bakom huvudet.
Militärpress: axelpress som utförs stående med hälarna ihop.
Sittande axelpress: axelpress som utförs i sittande ställning.
Sittande axelpress bakom huvudet: axelpress bakom huvudet som utförs i sittande ställning.
Stående axelpress bakom huvudet: axelpress bakom huvudet som utförs i stående ställning. Alla fotplaceringar omfattas av detta generella namn.

Eftersom man per definition står i en militärpress OCH har hälarna ihop, så kan det inte finnas något som heter sittande militärpress. Inte heller militärpress bakom nacken finns. Varianterna i fetstil ovan är de som jag kan nämna på rak arm.

Jag har i flera år försörjt mig på både språkgranskning och översättning. Mitt syfte med denna och andra haranger är att försöka göra saker och ting lite begripligare genom att bringa ordning i röran av ord och uttryck. Mitt syfte är INTE att skriva folk på näsan, även om det självklart är trevligt att ha rätt.

Om någon väljer att kalla det språkfascism, ordmärkeri, språkpolisfasoner eller något annat med invektiv i, så kan jag inte hindra er. Nu vet ni i alla fall varför jag gör det.

fdanell
2010-07-01, 16:34
Antingen för svag i magen, för dålig teknik, eller att du försöker lyfta tyngre än du klarar eftersom du kopplar in mer muskler om du böjer dig bakåt...

Problemet tror jag kommer när jag ska runt huvudet så att säga, tror jag lutar mig lite bakåt för att komma förbi.

Hur bra är sittande axelpress i smith? Brukar alltid köra fria vikter men i just axelpressar så kan jag öka extremt mycket i belastning om jag kör det istället så funderar på om det kan vara värt det. (Ca 50% mer vikt vid samma form och antal reps)

Matsa
2010-07-01, 19:44
Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste frångå sittande axelpress med ryggstöd helt bara för att militärpress (stående) anses bättre på något vis. Jag tror att de kan komplettera varandra väl och att man med fördel kan variera mellan dem periodvis. En del kan hantera mer vikt sittande med ryggstöd och det kan även vara lättare att komma åt de muskler man vill med den övningen. Av de anledningarna tror jag att sittande axelpress med ryggstöd kan vara värdefullt som komplement till militärpress.

Basövningar och "funktionell" träning förespråkas ganska flitigt på det här forumet, och det tycker jag är bra. Jag tror dock att det är viktigt att förstå att det inte alltid är av ondo att göra en övning enklare t.ex genom att använda ett ryggstöd.

Matsa
2010-07-01, 19:51
Jag tycker att Freddi har helt ok teknik i det här klippet. Eller nåja, bortsett från fadäsen i slutet. :D

_cO_EJAOknI

Film på en kille som besitter en del funktionell styrka:

ff0dvCi8M9w

krellik
2010-07-02, 16:52
Problemet tror jag kommer när jag ska runt huvudet så att säga, tror jag lutar mig lite bakåt för att komma förbi.

Hur bra är sittande axelpress i smith? Brukar alltid köra fria vikter men i just axelpressar så kan jag öka extremt mycket i belastning om jag kör det istället så funderar på om det kan vara värt det. (Ca 50% mer vikt vid samma form och antal reps)

Låter som teknikproblem, kolla klippet där Ripetoe instruerar som någon postade, jobba på att tryck in huvudet under stången igen så att säga när det passerat, tycker själv det är jobbigt men men...