handdator

Visa fullständig version : Övningar som stärker knäna?


Jenan
2010-06-30, 20:59
Jag har svaga knän, släktfel, och vågar inte köra knäböj pga detta. För tillfället gör jag mest benpress och leg extensions. Finns det några andra övningar för att göra knäna mer stabila så man inte behöver vara rätt att de glider iväg medan man böjer? Utfall har jag testat men det känns också lite farligt då jag utöver dåliga knän också har riktigt bedrövlig balans.

joasimo
2010-06-30, 21:07
Kan du inte köra lätta utfall då? Den är perfekt för att stabilisera knäna och musklerna runt där.
Annars borde väl balansplatta kunna fungera. Alla typer av balansövningar.

Sedan skulle jag inte utesluta knäböj, utan börja väldigt lätt, den är perfekt för att stärka knäna! Kör bara med kroppen till en början och sedan jobba dig uppåt.

Crocker
2010-06-30, 21:08
Finns det några andra övningar för att göra knäna mer stabila så man inte behöver vara rätt att de glider iväg medan man böjer?
Va?

Jenan
2010-06-30, 21:11
Va?

Eh, ja, viker sig eller hur man nu ska säga...

Crocker
2010-06-30, 21:12
Eh, ja, viker sig eller hur man nu ska säga...
Knäböj utan vikter? :)
Förstod nu.

cero
2010-06-30, 21:21
Benpress och benspark känns ju kanske inte som de bästa alternativen om du är ute efter att stabilisera knäna och förstärka dem på samma gång. Mitt tips är likt joasimos dvs, börja lugnt med basövningar som tex utfall, bulgariska splitt, knäböj - perfekt för att träna upp hela benen och samtidigt öva in koordination och balans. Gå bara inte ut för hårt, börja med en tom stång och bana endast in rörelsen, för att sedan successivt öka belastningen över en längre tid. Lyssna på din kropp så kommer du veta när det är dags att höja vikterna.

Malmberg
2010-06-30, 21:49
Har själv haft/har problem med mina knä, också många i släkten som har det. Detta i kombination med massa år av innebandy blev inte bra *cry* Det största problemet jag hade (förutom riktigt ont stora delar av dygnet) var att mina hoppade ur led ett par gånger om året. Men jag har nu fått rätt på den saken o dom har inte hoppat ur led på ca ett år nu :D.

Det jag gjorde var: utfall för att bygga upp stabilitet o knäböj för att bygga upp styrka. Har nu slutat med utfall (så tråkig övning) o kör knäböj, raka mark, vadpress o benpress på bendagen. Viktigt att börja väldigt lätt o lyssna på kroppen (knäna) går det inte den dagen så bryt o testa igen nästa gång.

Finns säkert bättre metoder men detta funkade för mig när jag tröttnade på att inte kunna träna ben ordentligt. Kan idag köra tex knäböj utan att knäna begränsar mig (än så långe iaf).

Pjotor
2010-06-30, 22:11
Om knäna är svaga så låter det som en dålig idé att undvika övningar som ställer krav på knästabilitet, till exempel knäböj. Använder du lätta vikter i början och vågar jobba dig uppåt så kommer stabiliteten så småningom.

Ska dock tillägga att jag inte har erfarenhet av sådan rehabliknande träning, men det låter iaf fint i teorin.

Scratch89
2010-06-30, 22:57
Eh, ja, viker sig eller hur man nu ska säga...

Viker sig knäna inåt? Då är det snarare en svag gluteus (rumpa) du har. Dess funktion är bland annat att just förhindra att knät viks inåt, och är den för svag kan den inte stå emot krafterna som påverkar knät -> knät viks. Öva upp övningar som step up på bänk, knäböj med lätta vikter och bra teknik och liknande.

Zariel
2010-07-01, 10:48
Nykomling här, så bit mig inte :)

Utfall med skivstång i ställning (vad den nu heter minns jag inte). Då spelar balansen mindre roll eftersom stången bara rör sig vertikalt. Annars är simning otroligt bra just om man har problemknän, det belastar leden minimalt men stärker musklerna vilket leder till ökad stabilitet.

Sjoba
2010-07-01, 10:55
Viker sig knäna inåt? Då är det snarare en svag gluteus (rumpa) du har. Dess funktion är bland annat att just förhindra att knät viks inåt, och är den för svag kan den inte stå emot krafterna som påverkar knät -> knät viks. Öva upp övningar som step up på bänk, knäböj med lätta vikter och bra teknik och liknande.

+1

Om man fäster ett gummiband i någonting och strax under knät, ställer sig på det andra benet och gör sparkar åt sidorna så är det en jättebra övning för just gluteus medius och minimus. Det var det rådet jag fick av min sjukgymnast och det hjälpte. Det och att bli allmänt mycket starkare i lår och stora rumpmuskeln (Gluteus maximus). Har också haft/har problem med att mina knän viker inåt.

Såhär: http://www.exrx.net/WeightExercises/HipAbductor/CBHipAbduction.html

kalajset
2010-07-01, 11:00
Benpress och benspark känns ju kanske inte som de bästa alternativen om du är ute efter att stabilisera knäna och förstärka dem på samma gång.

Håller med, framförallt får man se upp så man inte "översträcker" benen i toppläget, framförallt inte i benpressen - det är inte trevligt för knäna.

siimon89
2010-07-01, 11:32
Träna knäböj med så hög vikt som möjligt utan att knäna viker sig.

Crocker
2010-07-01, 11:34
Håller med, framförallt får man se upp så man inte "översträcker" benen i toppläget, framförallt inte i benpressen - det är inte trevligt för knäna.

Det där har jag aldrig gjort mig klok på, står t.o.m på benpressen. Vad menas med det? Inte ha benen raka i slutläget?

vicarious
2010-07-01, 11:52
Det där har jag aldrig gjort mig klok på, står t.o.m på benpressen. Vad menas med det? Inte ha benen raka i slutläget?

Ja. Att aldrig låsa dom när dom är raka, det är väldigt påfrestande för knäna eftersom all vikt hamnar på just knäna då.

Pjotor
2010-07-01, 12:46
träna knäböj med så hög vikt som möjligt utan att knäna viker sig.

+42

TyskenGBG
2010-07-01, 12:52
Låter lite som mina knän , alla män lyckas ha samma fel.

För mej hjälpte balansplatta ca 5 min varje dag en hel del, med lätt böjda knän.
Efter ett tag kör du med 1 ben bara.

Enbents Benspark / Benpress kör jag varje benpass och känner skillnad på knäna om jag inte gör det på ett tag.

Annars som endel andra skrev, så tung böj du kan !

joasimo
2010-07-01, 13:13
Jag är lyckligt lottad som inte haft några problem med knäna. Men knäböj med lätt vikt, balansplatta, enbensböj, utfallsgång är mitt tips.

Finalexp
2010-07-01, 13:29
Har själv haft/har problem med mina knä, också många i släkten som har det. Detta i kombination med massa år av innebandy blev inte bra *cry* Det största problemet jag hade (förutom riktigt ont stora delar av dygnet) var att mina hoppade ur led ett par gånger om året. Men jag har nu fått rätt på den saken o dom har inte hoppat ur led på ca ett år nu :D.

Det jag gjorde var: utfall för att bygga upp stabilitet o knäböj för att bygga upp styrka. Har nu slutat med utfall (så tråkig övning) o kör knäböj, raka mark, vadpress o benpress på bendagen. Viktigt att börja väldigt lätt o lyssna på kroppen (knäna) går det inte den dagen så bryt o testa igen nästa gång.

Finns säkert bättre metoder men detta funkade för mig när jag tröttnade på att inte kunna träna ben ordentligt. Kan idag köra tex knäböj utan att knäna begränsar mig (än så långe iaf).

En väldigt nära kompis till mig har råkat ut för just det här, han spelade fotboll i 8år och under en träningsmatch så åkte hans ena knäskål ur led. Efter detta så la han allt som hade med fysisk aktivitet på hyllan då han kände att det kunde hända igen, tyvärr.

Nu har det gått 4 år och han började rehabilitera knäna för ca 6 månader sedan, vilket har gått bra (tror vi). Men han vågar aldrig springa eller något liknande, då han är väldigt rädd för att det ska hända igen. Hur är det med dig? Har du kunnat springa eller har du varit livrädd för att knäskålen ska åka ur led? Det blir ju som ett rejält handikapp. Ska kanske tipsa honom om att påbörja knäböj och utfall lite lätt. Vet bara att han kör lite väldigt lätta bensparkar.

Malmberg
2010-07-13, 11:19
En väldigt nära kompis till mig har råkat ut för just det här, han spelade fotboll i 8år och under en träningsmatch så åkte hans ena knäskål ur led. Efter detta så la han allt som hade med fysisk aktivitet på hyllan då han kände att det kunde hända igen, tyvärr.

Nu har det gått 4 år och han började rehabilitera knäna för ca 6 månader sedan, vilket har gått bra (tror vi). Men han vågar aldrig springa eller något liknande, då han är väldigt rädd för att det ska hända igen. Hur är det med dig? Har du kunnat springa eller har du varit livrädd för att knäskålen ska åka ur led? Det blir ju som ett rejält handikapp. Ska kanske tipsa honom om att påbörja knäböj och utfall lite lätt. Vet bara att han kör lite väldigt lätta bensparkar.

Ett något sent svar men men.....

Känner igen den känslan, sprang aldrig innan då jag visste att slutade med att knäna hoppade =/ o det är som du säger ett rejält handikapp. Men jag kan idag springa ett par km utan att knäna strular allt för mycket, vist jag får ju ont efteråt men mer händer inte :D Innan räckte det med att jag sprang 50-100m så var det kört, en klar förbättring!. "Springa" på en crosstrainer är ett hett tips då belastningen på knäna är mycket mindre. . .

Jag började inte springa på löppband/ute förens jag hade träna benen ca ett år, så det tar tid. Springer idag inte så mycket då jag tycker det är tråkigt.

Han kan ju alltid försöka med lätta knäböj o utfall. Han kan ju även börja springa i en crosstrainer o se hur det känns. Hjälper det så är det ju bra. Viktigt som jag skrev i mitt förra inlägg att sluta så fort det känns fel osv..

stemag
2010-07-13, 12:19
Min erfarenhet är att det bästa (för mej) sättet att bibehålla stabiliteten i knäna är att träna hamstring regelbundet.

Har ingen aning om varför det är så, men slarvar jag med hamstring så känns knäna instabila efter ett tag.

Ondskapelsen
2010-07-13, 15:01
Jag skulle rekommendera att uppsöka sjukgymnast dock. Be han berätta ungefär vad det är som brister för dig. Och därefter lägga upp lämplig rehabiliteringsplan, förmodligen med några hemövningar och återkommande besök efter några veckor.