handdator

Visa fullständig version : super size me studie


Larsson85
2010-06-30, 20:51
Jag kommer ihåg att jag har sett en film där karolinska (tror jag?) hade gjort en studie där man testade vad som händer om man låter fullt friska personer dubbla sitt kaloriintag och minska sin motion. Nu kan jag dock inte hitta den, någon som vet vad jag pratar om?

Anders The Peak
2010-06-30, 20:57
Föreläsningen med Fredrik Nyström (http://lioappl1.lio.se/video/2009/Framkant/tva.htm)

Larsson85
2010-06-30, 21:02
Stort tack

Eddie Vedder
2010-07-01, 08:33
I dokumentären "Why are thin people not fat" är han också med och där genomförs en liten liknande, ovetenskaplig, undersökning i samma slag. Hela den dokumentären är intressant. Alla är inte lika och har inte lika lätt.

Här kan du se den:

http://documentaryheaven.com/why-are-thin-people-not-fat/

gajka
2010-07-01, 22:34
Vid 30:40 pratar han om en studie där folk, utöver sin vanliga kost, ätit cirka 1200 kcal jordnötter respektive godis. Resultatet visar att de som äter godis får sämre mätvärden samt går upp i vikt medan de som äter jordnötter inte går upp i vikt och inte försämrar sina mätvärden. De som äter jordnätter ökade sin basala förbränning i sådan grad att viktökningen uteblev. Finns det fler studier som visar samma sak, att överätning av jordnötter inte ger en viktökning alls?

Eddie Vedder
2010-07-02, 06:37
Vid 30:40 pratar han om en studie där folk, utöver sin vanliga kost, ätit cirka 1200 kcal jordnötter respektive godis. Resultatet visar att de som äter godis får sämre mätvärden samt går upp i vikt medan de som äter jordnötter inte går upp i vikt och inte försämrar sina mätvärden. De som äter jordnätter ökade sin basala förbränning i sådan grad att viktökningen uteblev. Finns det fler studier som visar samma sak, att överätning av jordnötter inte ger en viktökning alls?

Här är den studien:

Abstract
OBJECTIVE: To study the effects of snacking based on fast acting carbohydrates (candy) or fat and protein (peanuts) in a prospective randomized, parallel intervention study. METHODS: Basal metabolic rate (BMR) and cardiovascular risk factors were measured before and after hyper-alimentation by addition of 20 kcal/kg (84 kJ/kg) body weight of either candy or roasted peanuts, to the regular caloric intake, for two weeks in healthy subjects. Eleven men and 14 women completed the randomized study. RESULTS: Energy-intake increased similarly in the groups (candy: +46.1+/-35%, peanuts: +46.8+/-28% p=0.96). Body-weight (candy: from 67.3+/-7.6 kg to 68.1+/-7.3 kg, p=0.01, nuts: from 68.7+/-6.1 kg to 69.0+/-5.7 kg p=0.3) and waist circumference increased significantly only in the candy group. At the end of the study LDL cholesterol (candy: 2.6+/-0.4 mmol/l peanuts: 2.1+/-0.4 mmol/l, p=0.005) and ApoB/ApoA-1-ratio (candy: 0.68+/-0.16 peanuts 0.53+/-0.11, p=0.01) were higher in the candy group than in the peanut group. On the other hand, BMR increased only in the peanut group (candy: from 6.657+/-1.1 MJ/24 h to 6.762+/-1.1 MJ/24 h, p=0.3 nuts: from 6.896+/-0.98 MJ/24 h to 7.256+/-1.1 MJ/24 h, p=0.02). CONCLUSION: Two weeks of snacking based on peanuts does not cause the same negative metabolic effects as an isocaloric diet in which the snacking is based on short acting carbohydrates in the form of candy in non-obese healthy subjects.

http://pdfserve.informaworld.com/652898_751319972_910697694.pdf

Claesson AL, Holm G, Ernersson A, Lindström T, Nystrom FH. Two weeks of overfeeding with candy, but not peanuts, increases insulin levels and body weight. Scand J Clin Lab Invest. 2009;69(5):598-605.

Individerna underrapporterade med stor sannolikhet sin övriga mat enligt diskussionen. Men det gör inte resultaten mindre intressanta tycker jag. Visst försvårar det slutatsaen att man inte skulle öka i vikt av jordnötter men för verkliga livet är det ju intressant vad som får folk att orka äta mindre.

Överätningsstudier med just jordnötter vs. godis vet jag inte men massor av överätningsstudier finns ju (kolla referenslistan i pdf-filen t.ex.) och alltid ser man stora variationer i viktuppgång, olika BMR, variationer i NEAT etc. och det finns även mycket forskning som visar olika effekter av att äta nötter, frön, jordnötter som förefaller gynnsamt för att bibehålla vikten/gå ner i vikt.

Om NEAT:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

Mer om Nyström och en av hans intressanta studier:

http://traningslara.se/blogg/skillnad-i-energiforbrukning-mellan-personer-som-har-latt-eller-svart-att-ga-upp-i-vikt/

Nötter och viktreglering:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Guddi
2010-07-02, 08:13
Det finns faktiskt tre publicerade studier av Nyström där han låter deltagarna överäta med snabbmat. Har för mig att jag sett ytterligare som varade lite kortare tid men jag orkar inte leta.

Kechagias S, Ernersson A, Dahlqvist O, Lundberg P, Lindström T, Nystrom FH;
Fast Food Study Group. Fast-food-based hyper-alimentation can induce rapid and
profound elevation of serum alanine aminotransferase in healthy subjects. Gut.
2008 May;57(5):649-54

Ernersson A, Lindström T, Nyström FH, Frisman GH. Young healthy individuals
develop lack of energy when adopting an obesity provoking behaviour for 4 weeks:
a phenomenological analysis. Scand J Caring Sci. 2010 Mar 3

Erlingsson S, Herard S, Dahlqvist Leinhard O, Lindström T, Länne T, Borga M,
Nystrom FH; Fast Food Study Group. Men develop more intraabdominal obesity and
signs of the metabolic syndrome after hyperalimentation than women. Metabolism.
2009 Jul;58(7):995-1001

Nyström är i övrigt lite klurig att hitta artiklar av då han använder två olika forkortningar av sitt namn på medline, FH Nyström och F Nyström
http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ludwig.lub.lu.se/pubmed?term=%22Nystr%C3%B6m%20FH%22%5BAuthor%5D
http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ludwig.lub.lu.se/pubmed?term=%22Nystr%C3%B6m%20F%22%5BAuthor%5D

mikaelj
2010-07-02, 08:22
"Young healthy individuals develop lack of energy when adopting an obesity provoking behaviour for 4 weeks:"

Antar att det innebär påtvingad inaktivitet? Vet när jag själv överäter att jag inte kan sitta stilla, nämligen.

BobaFett
2010-07-02, 20:26
Vid 30:40 pratar han om en studie där folk, utöver sin vanliga kost, ätit cirka 1200 kcal jordnötter respektive godis. Resultatet visar att de som äter godis får sämre mätvärden samt går upp i vikt medan de som äter jordnötter inte går upp i vikt och inte försämrar sina mätvärden. De som äter jordnätter ökade sin basala förbränning i sådan grad att viktökningen uteblev. Finns det fler studier som visar samma sak, att överätning av jordnötter inte ger en viktökning alls?

Fick de nötter/godis utöver sin vanliga kost då eller? Tycker att det låter ganska logiskt att man går upp mer av godis eftersom det inte innehåller protein. Protein mättar, nötter mättar. För mig personligen så gör godis att jag blir mer hungrig än om jag hade skippat godiset. Samma sak med frukt.

Eddie Vedder
2010-07-02, 20:27
Fick de nötter/godis utöver sin vanliga kost då eller?

Läs studien. Det står.

BobaFett
2010-07-02, 20:36
Har läst studien nu, väldigt skumt att de åt lika mycket energi och ändå så skiljde det.

Eddie Vedder
2010-07-02, 20:39
Har läst studien nu, väldigt skumt att de åt lika mycket energi och ändå så skiljde det.

Det var snabbt. För mig funkar dock inte pdf:en just nu. Fattar inte vad som är fel men den funkade tidigare idag när jag postade den.

hejhopp79
2010-07-02, 22:01
Har läst studien nu, väldigt skumt att de åt lika mycket energi och ändå så skiljde det.

Har inte det något med nötter och upptaget av någonting i tarmarna att göra? Jag vet inte riktigt men har för mig att jag läst något om saken. Samma sak har man sett när försökspersoner ätit t ex mandlar med ett energiintag som borde leda till viktuppgång men inte gör det. Hur står det egentligen till med energi in- och ut?

Någon som vet vad jag talar om?

Eddie Vedder
2010-07-03, 06:26
Har inte det något med nötter och upptaget av någonting i tarmarna att göra? Jag vet inte riktigt men har för mig att jag läst något om saken. Samma sak har man sett när försökspersoner ätit t ex mandlar med ett energiintag som borde leda till viktuppgång men inte gör det. Hur står det egentligen till med energi in- och ut?

Någon som vet vad jag talar om?

Kolla länkarna och läs studien. Jag har skrivit om det i länken och studien diskuterar ju just det bland flera faktorer. Att bajsa ut fett är också energi ut, att få högre basal energiomsättning är också energi ut. Det är aldrig tal om att alla kcal är likadana och påverkar kroppen lika. Olika upplägg av kosten påverkar kroppen olika och olika kroppar svarar olika.

Det är bara på Kolozzeum folk verkar mer styrda av ekvationssiffror.;)

hejhopp79
2010-07-03, 10:23
Kolla länkarna och läs studien. Jag har skrivit om det i länken och studien diskuterar ju just det bland flera faktorer. Att bajsa ut fett är också energi ut, att få högre basal energiomsättning är också energi ut. Det är aldrig tal om att alla kcal är likadana och påverkar kroppen lika. Olika upplägg av kosten påverkar kroppen olika och olika kroppar svarar olika.

Det är bara på Kolozzeum folk verkar mer styrda av ekvationssiffror.;)

Okej, intressant!

Ja, jag tycker ständigt man hör den nötta devisen: "kcal som kcal, det är energi in och ut som spelar roll".

Så i praktiken är det alltså inte kcal in och ut egentligen? Alltså om någon skulle kränga nötter hela dagarna kan de inte förvänta sig att gå upp särskilt lätt t ex. Ergo är inte kcal-in och ut en helt pålitlig "formel".

skaparn
2010-07-03, 11:21
Okej, intressant!

Ja, jag tycker ständigt man hör den nötta devisen: "kcal som kcal, det är energi in och ut som spelar roll".

Så i praktiken är det alltså inte kcal in och ut egentligen? Alltså om någon skulle kränga nötter hela dagarna kan de inte förvänta sig att gå upp särskilt lätt t ex. Ergo är inte kcal-in och ut en helt pålitlig "formel".

Det beror lite på vad man menar med "i praktiken" tycker jag.

Om vi antar att man äter en hyfsad kost och inte baserar den endast på Ballerina kladdkaka, så är energimängden den parameter man enklast kan påverka och som har väldigt stor (störst?) inverkan på din vikt. Därför tycker jag att det är vad man ska fokusera på för de allra flesta individer som vill åstadkomma en viktförändring.

BobaFett
2010-07-03, 11:38
Det var snabbt. För mig funkar dock inte pdf:en just nu. Fattar inte vad som är fel men den funkade tidigare idag när jag postade den.

Jag läste abstraktet du postade i tråden :)

I vanliga fall hade jag sagt att proteinet mättar mer och att man då äter mindre men nu fattar jag ingenting.

Kan protein eller fett göra att man gör av med mer energi? Kan det vara p.g.a. att det krävs mer energi för att förbränna protein?

Kan de ha slarvat när de gjorde studien? Hur väl höll de koll på deras energintag?

Eddie Vedder
2010-07-03, 13:29
Okej, intressant!
Ja, jag tycker ständigt man hör den nötta devisen: "kcal som kcal, det är energi in och ut som spelar roll".

Lyssna på den du vill. Jag säger inte så, King Grub säger inte det, Grandmaster säger inte det. Men om andra påstår det du skriver och om de känns mer pålitliga så ska du ju lyssna på dem.

Så i praktiken är det alltså inte kcal in och ut egentligen? Alltså om någon skulle kränga nötter hela dagarna kan de inte förvänta sig att gå upp särskilt lätt t ex. Ergo är inte kcal-in och ut en helt pålitlig "formel".

Jo om kcal ut ökar så gör det ju.

Jag läste abstraktet du postade i tråden :)

I vanliga fall hade jag sagt att proteinet mättar mer och att man då äter mindre men nu fattar jag ingenting.

Kan protein eller fett göra att man gör av med mer energi? Kan det vara p.g.a. att det krävs mer energi för att förbränna protein?

Kan de ha slarvat när de gjorde studien? Hur väl höll de koll på deras energintag?

Alllt det där diskuteras i studien.

Guddi
2010-07-05, 08:45
"Young healthy individuals develop lack of energy when adopting an obesity provoking behaviour for 4 weeks:"

Antar att det innebär påtvingad inaktivitet? Vet när jag själv överäter att jag inte kan sitta stilla, nämligen.Alla Nyströms studier på överätning har med kravet att deltagarna inte får gå mer än 5000 steg varje dag.

Varför har jag ingen aning och för mig känns det fel. Om man ska studera varför vissa inte går upp så mycket i vikt så bör man ju låta dem leva som de normalt lever. Precis som du skriver så är det nog många som sitter och är rastlösa de första dagarna.

Ondskapelsen
2010-07-05, 11:17
Alla Nyströms studier på överätning har med kravet att deltagarna inte får gå mer än 5000 steg varje dag.

Varför har jag ingen aning och för mig känns det fel. Om man ska studera varför vissa inte går upp så mycket i vikt så bör man ju låta dem leva som de normalt lever. Precis som du skriver så är det nog många som sitter och är rastlösa de första dagarna.

Det var väl för att Original-studien i Supersize Me-filmen hade den regeln om jag inte minns fel?
Men som du säger, aktivitetsnivå bör ju tas i åtanke.