handdator

Visa fullständig version : Essentiella fettet via kost


Ean
2010-06-30, 20:11
Hej, jag har både testat LCHF och låg-fett kost och ska testa nu att bara äta fettsnålt ett tag. Kände mig lite seg och gasig i magen på lchf. Dock så är just fetter något jag har rätt dålig koll på...

Fettkällor jag får i mig just nu:
Mjölk, ost, fläsk
Har för mig att ingen av dessa fettkällor är någon höjdare?

Vad ska man äta för att få i sig alla de essentiella fetterna?
Omega-3 tillskott är ju rätt billigt och används flitigt.
Rapsolja finns men det använder jag helst inte.
"nyttigt" flytande steksmör, bra eller anus?
Kokos? Är det the shit?

Siktar på att få i mig i alla fall 1g/kg KV men helst inte mer.

Eddie Vedder
2010-06-30, 20:15
Behovet av omega-6 är en bedrift att INTE tillgodose. Det tillgodoser du enkelt med de där fettkällorna. Addera någon kapsel med fiskolja per dag så är det lugnt med omega-3 också.

Både smör och kokosfett är bra fettkällor och goda i matlagning.

Ola Wallengren
2010-07-01, 08:53
Om du verkligen bara äter de där fettkällorna (fläsk, mjölk och ost) med en fettsnål diet, ca 25-30E% och för övrigt väljer fettsnåla vegetabilier (tex potatis och grönsaker) så ligger du på gränsen till fettsyra brist, dvs under 2E% omega-6 per dag och även under för omega-3 (ca 0,3 - 0,4 E%).
Fet fisk en till två ggr per vecka och lite rapsolja eller flytande margarin i matlagningen ger dig lätt den mängd livsnödvändiga fetter som behövs. Kokosfett eller smör hjälper i stort sett inte ett dugg ur den aspekten.

Äter du havregryn, bröd och bönor så behöver du inte oroa dig för omega-6, då är det möjligtvis endast lite omega-3 som behövs, tex fet fisk en ggr per vecka.

Ean
2010-07-01, 20:15
Nä då, jag käkar (käkade) mellan/hög fett kost med fläsk, ost och mjölk men går nu över till en lågfett kost. Ska bojkotta fläsk helt då jag enkelt går upp i vikt, osten ska jag käka upp den jag har i alla fall.

Fisk kommer jag inte käka särskillt ofta men jag äter omega-3 kaps flitigt. Rapsolja ibland men annars kokos. Du säger att kokosfett och smör inte hjälper ett dugg? Utveckla gärna

Ola Wallengren
2010-07-01, 20:22
Om du vill ha i dig essentiella fetter så är det verkilgen inga bra källor, halten av dessa är mycket låg.

Ean
2010-07-01, 20:44
Vad ska man ha då? Finns inte en chans att jag tänker köpa fisk i alla fall då jag köper kyckling för 40kr/kg och laxen kostar 100kr/kg och jag är student.

Vad ska man ha utöver rapsolja då? Kan ju bli jobbigt att steka hela tiden alternativt shotta raps vilket inte heller är något jag har lust med.

Ola Wallengren
2010-07-01, 21:05
Sill, makrill, lax mm en gång per vecka kan knappast själpa din hushållsekonomi, men visst kapslar fungerar det med.
Det är inte stora mängder det handlar om, du behöver varken steka all mat eller dricka olja. 1 tsk solrosolja och en kapsel omega-3 kan vara allt som behövs även om du äter fettsnålt och väljer källor som inte innehåller så mycket essentiella fetter (som tex ditt exempel med mjölkfett och fläsk).

Sverker
2010-07-02, 06:05
Vad ska man ha utöver rapsolja då? Kan ju bli jobbigt att steka hela tiden alternativt shotta raps vilket inte heller är något jag har lust med.

Rapsoljan är standard i alla svenska majonäser och dressingar.
En tub majonäs kostar inte många kronor och en klick höjer upplevelsen av ett kokt ägg. Rhode Island eller Tusen öar till den kalla pastassalladen under sommaren som ett exempel. Kaviar på mackan osv, osv.