handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig forma!


dajr
2010-06-30, 20:04
Hallå allihopa!

Jag är i grund och botten mest en kille som tränar för att jag mår bra av det, det har blivit mer och mer stryrketräning senaste halvåret från och till. Jag har som mål att träna 3-4 ggr i veckan på gymmet och nu senaste har det blivit mycket då jag kommit in i ett stim vilket är roligt. Min första fråga gäller träning av bröstmusklerna.

I vilken utsträckning kan jag forma dem, jag hade exempelvis velat bygga på dem och få lite definition runt dem och kanske bygga lite mer på den övre halvan av bröstet. (Förstår att det mesta är ganska genetiskt då en del av mina vänner får bröstmuskler direkt). Hur kan jag träna, annat att tänka på? Jag pressar mig alltid när jag tränar och kör exempelvis bänken 75kg 3x8. Kanske finns hemsidor som visar sådant här bra?

En annan fråga gäller att bränna fett på magen. Jag förstår att man tydligen inte kan "punktbränna"? Mitt mål här är också att definera mer, göra magen snyggare, just nu försöker jag äta mindre kalorier och kolhyderater samtidigt som jag trycker i mig antidoxanter(håller förbränningen uppe på bästa sätt?).
Äter också protein för att underbygga styrketräningen.

Jogging vs styrketräning då jag vill öka/hålla uppe förbränningen? Hur håller jag uppe förbränning på bästa sätt?*drool*

Jag vet att det blev tusen frågor här så besvara det du vill, jag är bara ytterst nyfiken och när jag väl lägger tid och pengar på detta vill jag få ut max!

Tack på förhand allihopa, bifogar två bilder.

Johnny

benacii
2010-06-30, 20:09
situps och mer bröstövningar

fdanell
2010-06-30, 20:48
Jag brukar kombinera mina vanliga bänkpressar med lutande hantelpress ca 35graders lutning.

Hade jag varit du hade jag först legat på ett litet energiöverskott för att lägga på mig lite massa, sen när du börjar känna dig nöjd med hur mycket muskelmassa du har kan du börja deffa. (Tror det kommer bli svårt eller åtminstone ta väldigt lång tid att bygga magrutor och bröstmuskler samtidigt)

Löpning bränner generellt sett fler kalorier/timma än du gör av med i gymmet, men eftersom styrketräning bygger muskler/behåller muskler så skulle jag säga att styrketräning är viktigare utseendemässigt. Jag ser konditionsträning som något som är bra för hälsan.

Som kille tror jag inte du har några större problem att gå ner i vikt endast med styrketräning och hyfsad kosthållning. Om jag inte pressar i mig en massa mat går jag ner i vikt.

Pjotor
2010-06-30, 22:15
Bänkpress och axelpress i lika stor omfattning ger snygga axlar och tjusig bröstkorg.

HulkH
2010-07-04, 07:21
Bänkpress och hantelpress för brösten, möjligtvis flyes.

Någon bra magträning som du gillar själv, för att fixa magen:)

Som pjotor sa, kanske lite axelpress för att finslipa:)

Eddie Vedder
2010-07-04, 07:41
samtidigt som jag trycker i mig antidoxanter(håller förbränningen uppe på bästa sätt?).

Jag känner inte till några antioxidanter som påverkar fettförbränningen särskilt mycket. Kalcium, starka kryddor, koffein och fiskolja i din kost är småsaker som kan hjälpa lite lite

Äter också protein för att underbygga styrketräningen.

Med tanke på att du lever så har du nog alltid ätit protein?;) Men du kanske syftar på att du har börjat dricka pulverdrinkar också? För det är ju samma sak, mat i pulverform. Inget mer speciellt än det.

Jogging vs styrketräning då jag vill öka/hålla uppe förbränningen? Hur håller jag uppe förbränning på bästa sätt?*drool*

Inget av dom om målet bara är estetiskt. Du formar inte kroppen snyggare eller bränner mer fett genom att jogga om kaloribalansen med eller utan joggning är densamma. Styrketräningen är A och O.

Dansande Draken
2010-07-04, 12:22
Detta liknar mina egna mål, vill också få till magrutorna samt lite tydligare bröstmuskler, i synnerhet "kanten" undertill (siktar på att se ut som min avatar *flex*).

Jag är i deffperiod och kör styrka 4ggr/v varav bröst 2ggr. Kör bara bänkpress nu men ska lägga till så att jag kör iaf 2 olika bröstövningar varje gång. Kör dips också redan vilket iofs tar lite på bröst också.

På magen kör jag ett program som jag hittat i "Truth About Abs" som jag gillar. Har alltid hatat att göra tusen sit-ups men det här är roligare (vet ej vad alla övningar kallas på svenska):

4x12 lying leg thrusts
1x12 reverse crunches
1x10 ab scissors
1x40 alternating crunches
1x40 ab bicycles
3x20 sekunder ab vacuums

Ska snart lägga till hanging knee/leg raises som tydligen ska vara bra men kräver mycket styrka, och så småningom också ab wheel (maghjul?). Plankan på balansboll, sidoplanka etc är också bra men jag hoppar över dem pga axelproblem.

Jag kör också så många övningar som möjligt som tar på bålen/magen, t.ex. frontböj, renegade dumbbell rows, när jag kör axelpress och bicepscurl kör jag stående på balansplatta osv. Köra tunga benövningar eller intensiva övningar som frivändningar som man får upp pulsen av och som tar på hela kroppen, då jag har förstått att detta ökar energiförbrukningen, i synnerhet den som sitter i efter passet, då man lyfter så mycket mer än t.ex. när man sitter och gör en koncentrationscurl och andra småpillövningar.

Som cardio kör jag diverse danspass, för att jag tycker det är skitkul!

Hoppas att detta är till hjälp, om någon har synpunkter på mitt program/tänk får ni gärna hojta till. :)