handdator

Visa fullständig version : Rack Pulls/Marklyft


Flonkz
2010-06-30, 17:56
Hej, har tränat på gym ett tag och på mina "ryggdagar" så kör jag bl.a Marklyft, men har märkt att det går extremt dåligt för mig i marklyft och jag skulle gärna vilja ersätta det med en annan övning som t.ex Rack Pulls.

Går detta bra?

Min ryggdag består av: Hantelrodd, Sittande rodd, Chins, Smala Latsdrag, (Marklyft), Ryggresningar med vikt.. sedan biceps m.m.

minishcap
2010-06-30, 18:00
Rack pull = Kronlyft från knäskålshöjd?

Danne2k
2010-06-30, 18:03
Vad är det som går så dåligt, du ökar inte i styrka eller?

Enlig vad, eller snarare hur du har skrivit så verkar det inte som att du har huvudfokuset på marklyft under dina ryggpass, eftersom du skriver övningen näst sist och inom parentes (om du nu skrev övningarna i ordning..)

JAG tycker att man alltid ska börja med den största/mest krävande övningen på passet, dvs marklyft på ryggdagen och sedan träna övriga ryggen.

Hur mycket lyfter du som max?
Hur många set/reps brukar du köra?
Hur ofta i veckan/månaden kör du mark?
Hur länge har du tränat?
Ålder/längd/vikt?


Rack pull/kronlyft är f.ö. som marklyft fast man har stången högre upp vid starten. Jag tycker inte du ska köra den istället för marklyft utan snarare som ett komplement.

Flonkz
2010-06-30, 18:06
Jag kör marklyft i början.

Maxvikt vet jag inte kanske 90 eller mer.

3*8

Runt en månad.

1-2

15, 182 , 71

Det är inte så att jag tycker marklyft är tråkigt, men det känns som den knappt tar..

Flonkz
2010-06-30, 18:08
Minishcap, Yes! :)

Sjoba
2010-06-30, 18:09
Om det knappt känns att den tar så garanterar jag att du gör något fel.

Har du kört marklyft i en månad och lyfter 90kg så har du knappt banat in rörelsen. Det kommer kännas mer.

Flonkz
2010-06-30, 18:17
Ska fortsätta köra det, måste bara få in tekniken.