handdator

Visa fullständig version : Bästa träningsprincipen


hachiko
2010-06-30, 15:28
Vilken är den bästa träningsprincipen för att:

A. Bygga volym?

B. Bygga styrka?

Exempel på träningsprinciper: Max-OT, DoggCrap, German Volume Training, Fascia Stretch Training-Seven, Low volume training, Jim Wendler's 5/3/1, High Volume Training. Kommer inte på fler principer på rak arm, men det finns säker fler.

ceejay
2010-06-30, 15:31
För volym tror jag 10-15 reps strikta kontrollerade och hög totalvolym ger mest. Försöka få in så mkt blod i muskeln som möjligt ;)

För styrka tror jag på högintensiv, volym och högfrekvent träning. Många tunga set och ofta m.a.o

hariiis
2010-06-30, 15:46
Den bästa träningsprincipen är att kombinera båda, via periodisering.

Pjotor
2010-06-30, 16:18
För styrka beror det på bl.a. hur länge man har tränat. Avancerade program är anpassade för en långsammare styrkeökning än program riktade till nybörjare. Det går inte att ge ett allmängiltigt svar.

På A svarar jag "vet ej", eftersom jag inte har tränat med fokus på volym.

Commando1980
2010-06-30, 17:34
Vilken är den bästa träningsprincipen för att:

A. Bygga volym?

B. Bygga styrka?

Exempel på träningsprinciper: Max-OT, DoggCrap, German Volume Training, Fascia Stretch Training-Seven, Low volume training, Jim Wendler's 5/3/1, High Volume Training. Kommer inte på fler principer på rak arm, men det finns säker fler.

ovanstående är i sig inga träningsprinciper utan olika typer av träningsprogram (som i tur sin baseras på vissa träningsprinciper/antaganden).

den mest fundamentala träningsprincipen för musketillväxt är: öka belastningen (tension/'spänningen') på musklerna samt i viss mån skapa tillräckligt (inte för mycket!) med trötthet i musklerna (metabolic fatigue).

pellepedal
2010-07-01, 09:32
Den bästa träningsprincipen är att kombinera båda, via periodisering.

Mycket viktigt.
Pröva vad som passar för dig.

ARMSTARK
2010-07-01, 10:06
den bästa träningsprincipen är att kombinera båda, via periodisering.

+1

Hejnomax
2010-07-01, 15:40
+1

+1 igen. Arnold sa ju att han testade alla program, och det är nog ingen dum ide.

Jorgen
2010-07-01, 16:33
Vilken är den bästa träningsprincipen för att:

A. Bygga volym?

B. Bygga styrka?

Exempel på träningsprinciper: Max-OT, DoggCrap, German Volume Training, Fascia Stretch Training-Seven, Low volume training, Jim Wendler's 5/3/1, High Volume Training. Kommer inte på fler principer på rak arm, men det finns säker fler.

All of the above på både A och B.

Variera dig helt enkelt. Det finns inget program som är bäst hela tiden, inget repsintervall som är bäst hela tiden, inget setantal som är bäst hela tiden osv osv osv.