handdator

Visa fullständig version : Längd och förbränning


RebelYell
2010-06-30, 14:22
Har långa personer en förbränning som är högre i förhållande till deras vikt jämfört med en kort person? Tycker mig ha noterat i journaler att väldigt många långa förbrukar mycket kalorier, medan korta förbrukar väldigt lite.

(Och ja, jag är medveten om att Harris-Benedictformeln tar hänsyn till längd, men formeln utgår väl sannolikt från en person av medellängd, och lär väl inte hantera extremer särskilt väl)

King Grub
2010-06-30, 14:52
Tvärtom.

our results strongly support the hypothesis that REE/W scales negatively to height. This finding is consistent with the observation that taller subjects may have less metabolically active tissue relative to weight compared with shorter subjects

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/103/5/1543

austria
2010-07-01, 12:02
Tvärtom.



http://jap.physiology.org/cgi/content/full/103/5/1543

Jaaa.......visste att det fanns något positivt med att vara kort. Nu gäller det bara att hitta en studie som säger att man bygger mer muskler om man är ful också, så är lyckan fullkomlig :)

benacii
2010-07-01, 12:27
*Jaaa.......visste att det fanns något positivt med att vara kort. Nu gäller det bara att hitta en studie som säger att man bygger mer muskler om man är ful också, så är lyckan fullkomlig :)

hahaha *yourock*

Potatiskillen
2010-07-01, 21:15
Inte för att låta destruktiv, men är det inte bara fördelar att vara kort inom styrketräning? Kortare människor kan bli starkare, fast jag skulle säga emot mig själv då Magnus Samuelsson är runt två meter.

Ondskapelsen
2010-07-01, 22:26
Inte för att låta destruktiv, men är det inte bara fördelar att vara kort inom styrketräning? Kortare människor kan bli starkare, fast jag skulle säga emot mig själv då Magnus Samuelsson är runt två meter.

Om inte annat så krävs de mindre för att se grov ut :).
På 2meter samuelsson krävs de ganska rejält me biceps för att se biff ut (nog för att han har så de blir över men :))