handdator

Visa fullständig version : Träning efter fylla


mangs
2003-10-16, 20:15
Tjenare,

Jag har ett (oförklarligt?) problem.

Jag dricker alkohol väldigt sällan men i lördags var ett sådant tillfälle och det blev en hel del. Jag mådde därefter dagen efter :nono:

Nu några dagar senare gör jag ett kanonpass och tanken slog mig att det har varit så även vid andra tillfällen.

Hur kan det komma sig att jag gör kanonpass några dagar efter en fylla?

Till saken hör att jag har hållit på relativt länge med träning/kost och känner min kropp bra (inbillar jag mig i alla fall). I normala fall är jag nöjd om jag ökar med en rep eller något i övningarna men idag kunde jag öka vikter och även reps i samtliga övningar :eek:

Kan även berätta att jag legat på bulk i 6 veckor ca men de senaste två veckorna har jag legat helt stilla i vikt och ätit ganska dåligt jämfört med vanligt. Jag körde även på kreatin för några veckor sedan och det gav mig kanske någon enstaka rep extra i några set men dagens känsla var att jag kände mig urstark.

Uppladdningen inför dagens pass var inte heller den bästa, Jag gick upp 4.00 imorse och missade dessutom ett mål mat medan ett annat var mindre än vanligt. Med dessa förutsättningarna borde jag göra ett uselt pass och jag funderade faktiskt innan passet om jag skulle hoppa över det för jag var helt omotiverad.

Är det någon som har en förklaring till varför jag kan göra mina bästa pass när förutsättningarna är som sämst?

Kan det vara så att kroppen härdas genom att inte ge den exakt det den behöver lite så och då och därmed klarar av att prestera bättre?

Kan det finnas någon medicinsk förklaring till varför min kropp presterar bra efter en fylla? :notme:

AnderssoN
2003-10-16, 20:24
Nån slags re-bound-effekt låter det som. Tömmer kroppen på energi, och fylla på dagarna efteråt så den kickar igång rejält.

Men vad vet jag, det finns många andra som säkert har bättre svar.

z_bumbi
2003-10-16, 20:35
Avslappning kan ju bidra också, att gå ut och ha kul gör ju att man mår bättre rent psykiskt.

Tanman
2003-10-16, 22:12
Du skriver "nu några dagar senare gör jag ett kanonpass".. det är inte så att du är lite övertränad i vanliga fall då? Kanske dags att öka vilan mellan träningspassen?

mangs
2003-10-17, 00:29
Nja. jag har ju kört andra hyffsade pass emellan fyllan och dagens superpass.

Att man inte kan vara avslappnad är bedrövligt men kanske sant.:em:

Kan ju vara det att jag fortfarande har nytta av de kilona jag bulkat upp mig.
Jag har dock för mig att liknande scenario har hänt förr när jag druckit alkohol. Ytterligare en bra effekt är att man dagen efter är slätare än en säl men någon dag efter det känner man sig mer deffad än före fyllan. Jävligt skumt det där, mangs-dieten, sitället för ätardagar, supardagar!:cheers: :notme:

Karl_alfred
2003-10-17, 23:40
Det viktiga är att man mår bra och har kul. Inte att man är insnöad och bara tänker på träningen. Alkoholen får dig att slappna av och må bättre tillfälligt vilket kan vara oerhört viktigt. Sen behöver man inte inta några jätte mängder. Men sådär lagom små berusad tror jag bara kan vara bra någon gång i månaden. Själv var jag ute 1-2 gånger i veckan för ett år sedan och ökade varje pass ändå detta trots att jag även tränat i 3 år innan. Jag måde bra och hade roligt vilket jag tror även kan vara en av orsakerna till att det gått bra för dig. Mår man bra går det mästa bra.

Castro
2003-10-18, 08:39
Jag blir hård direkt efter fylledagen. All vätska är ju typ utdriven och detta gör än vaskuläs och jävlig.

Greenman
2003-10-18, 10:26
alkohol verkar ju lugnande på nervsignalerna, vilket borde innebära att kroppen försöker kompensera för detta genom att utsöndra diverse depolariserande ämnen, så när alkoholen går ur kroppen kan man kanske få en reboundeffekt som gör att nerverna är känsligare och man sådeles lättare kan aktivera större del av musklerna, fast jag vet inte, bara liten teori.

Fridolf
2003-10-18, 10:36
du säger att du är hård efter en fylla castro.
för mig ä de prisic tvärtom känner mig som en säl dan efter en riktig fylla

Castro
2003-10-18, 10:58
Jag super inte så ofta, men jag har för mig att jag känner mig hård och vaskulär, är nästan säker. Skall uppmärksamma detta mer nästa gång.

Men jag känner igen mig i Mangs "problem"...Jag var i Polen på klassresa en vecka förra hösten och när jag kom hem efter denna suparvecka gjorde jag riktigt, riktigt bra pass! Ökade i allt och kände mig grymt stark! Säkert nån reboundeffekt...eller så kanske dom spetsar shotsen med lite dbols i Polen. Vad vet jag? :D

nordland
2003-10-18, 11:51
jag tycker att det låter som samma fenomen som inträffar en vanlig ätardag under en deff.
Kroppen har legat lågt på näring, vätska m.m. Sedan dagen efter när du har käkat lite mer (annorlunda) så går kroppen upp i varv lite.

X-Change
2003-10-18, 15:53
Originally posted by nordland
jag tycker att det låter som samma fenomen som inträffar en vanlig ätardag under en deff.
Kroppen har legat lågt på näring, vätska m.m. Sedan dagen efter när du har käkat lite mer (annorlunda) så går kroppen upp i varv lite.

hmm intressant..har aldrig själv varit med om det men det kanske ligger nån logik i det! :bpump:

mangs
2003-10-20, 12:28
Originally posted by nordland
jag tycker att det låter som samma fenomen som inträffar en vanlig ätardag under en deff.
Kroppen har legat lågt på näring, vätska m.m. Sedan dagen efter när du har käkat lite mer (annorlunda) så går kroppen upp i varv lite.

Jo men det är ju tvärtom. Jag hade slarvat med maten och dessutom druckit alkohol några dagar tidigare.


Nu är jga dock tillbaka i vardagen igen med ett riktigt piss-pass igår. :insane:

Kanske skall ut och kröka ikväll?:cheers: ;)

Lina
2003-10-20, 13:16
Jag tror det beror på ångest:D Man tror man sabbar träningen å så kör man ännu hårdare!

Wilson
2003-10-20, 13:49
eller så beror det på att du fick dig ett knull på fyllan.... sånt ger susen för träningen;)

JAM
2003-10-20, 14:24
Originally posted by Wilson
eller så beror det på att du fick dig ett knull på fyllan.... sånt ger susen för träningen;)

Hehe, mm, det måste vara den mest vetenskapliga förklaringen till hans resultat! :smokin:

Glenner_84
2003-10-20, 21:21
Söp i Lördags och gjorde mitt grymaste pass hittilas idag...fan det ligger nog nåt i det där eller så är det nåt fenomen.....fast jag mådde illa efteråt, antagligen pga all förbannad pasta

:booty:

AbRe
2003-10-21, 10:26
sabbar inte spriten musklerna... har hört att musklerna nedbryts under fyllan...e det sant ??

;)

Wilson
2003-10-21, 21:21
Beror väl på mängden alkohol. Att ta någon öl lär inte bryta ner dina musklerna, så länge du sköter kosten. Jag tror iaf att en rejäl fylla bryter ner en liten del av mina muskler - även ifall jag äter bra under den kvällen.

Glenner_84
2003-10-22, 08:08
även om alkoholen skulle bryta ner muskelmassan så tror jag absolut inte det är mycket, det är nog ingen speciell skillnad för och efter supandet, om du inte dricker en jäääkla massa...

King Grub
2003-10-22, 08:14
Originally posted by Glenner_84
även om alkoholen skulle bryta ner muskelmassan så tror jag absolut inte det är mycket, det är nog ingen speciell skillnad för och efter supandet, om du inte dricker en jäääkla massa...

Oxidants, antioxidants and alcohol: implications for skeletal and cardiac muscle.

Preedy VR, Patel VB, Reilly ME, Richardson PJ, Falkous G, Mantle D.

Department of Clinical Biochemistry, Guy's, King's and St Thomas's Medical School, King's College London, Bessemer Road, London SE5 9PJ, United Kingdom.

The chronic form of alcoholic skeletal myopathy is characterized by selective atrophy of Type II fibers and affects up to two thirds of all alcohol misusers. Plasma selenium and alpha-tocopherol are reduced in myopathic alcoholics compared to alcoholic patients without myopathy. Plasma carnosinase is also reduced in myopathic alcoholics, implicating a mechanism related to reduced intramuscular carnosine, an imidazole dipeptide with putative antioxidant properties. Together with the observation that alcoholic patients have increased indices of lipid peroxidation, there is evidence suggestive of free radical (i.e., unpaired electrons or reactive oxygen species) mediated damage in the pathogenesis of alcohol-induced muscle disease. Protein synthesis is a multi-step process that encompasses amino acid transport, signal transduction, translation and transcription. Any defect in one or more of the innumerable components of each process will have an impact on protein synthesis, as determined by radiolabelling of constituent proteins. Both acute and chronic alcohol exposure are associated with a reduction in skeletal muscle protein synthesis. Paradoxically, alcohol-feeding studies in rats have shown that the imidazole dipeptide concentrations are increased in myopathic muscles though alpha-tocopherol contents are not significantly altered. In acutely dosed rats, where protein synthesis is reduced, protein carbonyl concentrations (an index of oxidative damage to muscle) also decline slightly or are unaltered, contrary to the expected increase. Alcoholic cardiomyopathy can ensue from heavy consumption of alcohol over a long period of time. The clinical features include poor myocardial contractility with reduced left ventricular ejection volume, raised tissue enzymes, dilation of the left ventricle, raised auto- antibodies and defects in mitochondrial function. Whilst oxidant damage occurs in experimental models, however this issues remains to be confirmed in the clinical setting. In the rat, circulating troponin-T release increases in the presence of ethanol, a mechanism ascribed to free radical mediated damage, as it is prevented with the xanthine oxidase inhibitor and beta-blocker, propranolol. However, whilst propranolol prevents the release of troponin-T, it does not prevent the fall in whole cardiac protein synthesis, suggestive of localized ischemic damage due to ethanol.

gleipner
2003-10-22, 10:46
Självklart så bryts musklerna ner om man dricker för ofta, dvs en fylla i veckan minst, alkoholister har vid undersökningar förlorat upp till 25% av kroppens muskulatur.

Tur att vi nordbor är särskilt stryktåliga mot alkohol till skillnad från tex asiater..

Glenner_84
2003-10-22, 17:48
Originally posted by King Grub


Oxidants, antioxidants and alcohol: implications for skeletal and cardiac muscle.

Preedy VR, Patel VB, Reilly ME, Richardson PJ, Falkous G, Mantle D.

Department of Clinical Biochemistry, Guy's, King's and St Thomas's Medical School, King's College London, Bessemer Road, London SE5 9PJ, United Kingdom.

The chronic form of alcoholic skeletal myopathy is characterized by selective atrophy of Type II fibers and affects up to two thirds of all alcohol misusers. Plasma selenium and alpha-tocopherol are reduced in myopathic alcoholics compared to alcoholic patients without myopathy. Plasma carnosinase is also reduced in myopathic alcoholics, implicating a mechanism related to reduced intramuscular carnosine, an imidazole dipeptide with putative antioxidant properties. Together with the observation that alcoholic patients have increased indices of lipid peroxidation, there is evidence suggestive of free radical (i.e., unpaired electrons or reactive oxygen species) mediated damage in the pathogenesis of alcohol-induced muscle disease. Protein synthesis is a multi-step process that encompasses amino acid transport, signal transduction, translation and transcription. Any defect in one or more of the innumerable components of each process will have an impact on protein synthesis, as determined by radiolabelling of constituent proteins. Both acute and chronic alcohol exposure are associated with a reduction in skeletal muscle protein synthesis. Paradoxically, alcohol-feeding studies in rats have shown that the imidazole dipeptide concentrations are increased in myopathic muscles though alpha-tocopherol contents are not significantly altered. In acutely dosed rats, where protein synthesis is reduced, protein carbonyl concentrations (an index of oxidative damage to muscle) also decline slightly or are unaltered, contrary to the expected increase. Alcoholic cardiomyopathy can ensue from heavy consumption of alcohol over a long period of time. The clinical features include poor myocardial contractility with reduced left ventricular ejection volume, raised tissue enzymes, dilation of the left ventricle, raised auto- antibodies and defects in mitochondrial function. Whilst oxidant damage occurs in experimental models, however this issues remains to be confirmed in the clinical setting. In the rat, circulating troponin-T release increases in the presence of ethanol, a mechanism ascribed to free radical mediated damage, as it is prevented with the xanthine oxidase inhibitor and beta-blocker, propranolol. However, whilst propranolol prevents the release of troponin-T, it does not prevent the fall in whole cardiac protein synthesis, suggestive of localized ischemic damage due to ethanol.


Ok, svar på tal...