handdator

Visa fullständig version : Effeken av morgonpromenad eller kvällspromenad på kroppssammansättning och ätbeteende


King Grub
2010-06-30, 09:37
AIM: Post-menopause is linked to an increased risk of death from cardiovascular disease. Physical exercise and healthy dietary habits are normally suggested to enhance health. The aim of this study was to verify whether the time of day of walking had different effects on both spontaneous dietary intake and body composition modification in overweight and sedentary post-menopausal women.

METHODS: Forty-two sedentary post-menopausal women (53.46+/-3.32 yrs) were recruited. Thirty-three completed the study: 29 were suitable for statistical analysis. Of those, 14 walked in the morning (MG) and 15 in the early evening (EG). Body composition, dietary habits and predicted VO2max were investigated. Food intake was analysed for energy, macronutrients and daily distribution.

RESULTS: The Mann-Whitney test showed that according to the time of day of walking there were different fat mass (FM) reductions and dietary behaviour responses. EG reduced FM greater than MG and showed a major increase in morning energy intake (EI). Sub-samples did not differ in total EI, daily macronutrient portioning and daily meals variations. The variation of FM was correlated with that of proteins (r=-0.352), morning EI (r=-0.367) and aerobic performance (r=0.369). Both MG and EG improved their aerobic performance.

CONCLUSION: The positive effects of walking on health could be optimised by its evening execution because it could also be linked to spontaneous dietary habit modification.

J Sports Med Phys Fitness. 2010 Jun;50(2):196-201. Effects of the time of day of walking on dietary behaviour, body composition and aerobic fitness in post-menopausal women.

Apos78
2010-06-30, 10:53
Both MG and EG improved their aerobic performance.


Detta ser jag som den stora vinsten. Ta en promenad både morgon som kväll.

Fordon
2010-06-30, 18:26
lyckades de reducera fettmassan mer pga ändrad morgonaptit eller någon annan orsak? Det står ju beroende på dygnet när de promenerade så var det skillnad på både fm och aptit. En fråga eftersom det är av gängse uppfattning att kroppen reglerar fettförbränningen själv över hela dygnet.

Nelli
2010-07-01, 06:06
Det var min första tanke med!

Tolkia
2010-07-01, 09:00
Jag skulle tro (och det verkar som om författarna också drar den slutsatsen) att kvällspromenaden tog tid som annars skulle ha använts till att äta (man småäter framför TV:n, blir sugen för att man har tråkigt etc.) och att de därför var hungriga på morgonen och åt mer då. Det i sin tur kan ha gjort det lättare att inte överäta på kvällen. Ett vanligt problem hos bantare, inte minst i den gruppen som försökspersonerna tillhör, är att de äter väldigt lite under första delen av dagen, och överkompenserar på kvällen.

Nelli
2010-07-01, 16:43
Jo visst är det nog så, men min funderan är att eftersom det verkar, som jag förstår, vara så att försökspersonerna som gick på morgonen hade en högre fettförbränning indikerar detta att det spelar roll när man går beroende på mål.

RESULTS: The Mann-Whitney test showed that according to the time of day of walking there were different fat mass (FM) reductions and dietary behaviour responses. EG reduced FM greater than MG and showed a major increase in morning energy intake (EI). Sub-samples did not differ in total EI, daily macronutrient portioning and daily meals variations. The variation of FM was correlated with that of proteins (r=-0.352), morning EI (r=-0.367) and aerobic performance (r=0.369). Both MG and EG improved their aerobic performance.

Doctor Snuggles
2010-07-01, 17:05
Jag skulle tro (och det verkar som om författarna också drar den slutsatsen) att kvällspromenaden tog tid som annars skulle ha använts till att äta (man småäter framför TV:n, blir sugen för att man har tråkigt etc.) och att de därför var hungriga på morgonen och åt mer då. Det i sin tur kan ha gjort det lättare att inte överäta på kvällen. Ett vanligt problem hos bantare, inte minst i den gruppen som försökspersonerna tillhör, är att de äter väldigt lite under första delen av dagen, och överkompenserar på kvällen.

Detta är ett intressant fenomen då det är oftast samma situation vid periodisk fasta, d.v.s. man äter inget eller väldigt lite under dagen, men mycket på kvällen. Men i det scenariot verkar det vara hälsosamt istället.

Sniggel
2010-07-01, 17:17
Detta är ett intressant fenomen då det är oftast samma situation vid periodisk fasta, d.v.s. man äter inget eller väldigt lite under dagen, men mycket på kvällen. Men i det scenariot verkar det vara hälsosamt istället.

De som kör pf kanske har en plan med sin kost och en viss motivation att äta nyttigt överlag, väljer därför "bättre mat" än de som skippar frukost pga de inte orkar "give-a-damn". Eftersom dagen fortgår, man äter lunch och försöker fortfarande hålla igen (för att man känner sig tjock) och deras hunger och aptit börjar bli alltför påtaglig, sjunker disciplinen allteftersom instinkterna tar över, och man tar ett paket donuts på vägen hem innan man "ska äta middag" (vilket förstås inte blir av). :D

Anton Fräs
2010-07-01, 20:09
Ett vanligt problem hos bantare, inte minst i den gruppen som försökspersonerna tillhör, är att de äter väldigt lite under första delen av dagen, och överkompenserar på kvällen.

Oerhört vanligt.

Detta är ett intressant fenomen då det är oftast samma situation vid periodisk fasta, d.v.s. man äter inget eller väldigt lite under dagen, men mycket på kvällen. Men i det scenariot verkar det vara hälsosamt istället.

Det som sker för mången bantare är att dem faller för suget, tar en bit tårta på kvällen och sedan ryker tårtan och barnens godis till helgen. Detta går ju enkelt att lösa med smart planering.

Eddie Vedder
2010-07-02, 07:09
Jo visst är det nog så, men min funderan är att eftersom det verkar, som jag förstår, vara så att försökspersonerna som gick på morgonen hade en högre fettförbränning indikerar detta att det spelar roll när man går beroende på mål.

EG reduced FM greater than MG

Kvällspromenaderna förlorade ju mer kroppsfett. Skillnader i kroppsfett var ju korrelerat med aerboc fitness och proteinintag också som jag förstod det? Och den korrelationen känns, i mina ögon, som mer påverkande än tiden på dagen

Nelli
2010-07-02, 10:04
Kvällspromenaderna förlorade ju mer kroppsfett. Skillnader i kroppsfett var ju korrelerat med aerboc fitness och proteinintag också som jag förstod det? Och den korrelationen känns, i mina ögon, som mer påverkande än tiden på dagen

Ja iuförsig men båda grupper hade mer aerob fitness och om man har koll på proteinintag/dieten känns det som proteinets inverkan kan korregeras medvetet.

Eddie Vedder
2010-07-02, 19:05
Ja iuförsig men båda grupper hade mer aerob fitness

Grupperna ja. Men graden av ökning var korrelerad med fettmassans utveckling. Alla fick ju inte exakt samma resultat bara för att genomsnittsvärden i grupperna var lika.

och om man har koll på proteinintag/dieten känns det som proteinets inverkan kan korregeras medvetet.

Jo fast här verkar dt ju ha varit så att vissa deltagare ändå åt mer protein. I alla fall om jag fattat den lilla infon från abstraktet rätt.

Pushit
2013-06-24, 09:06
Jag efterlyser tråden där jag tror det diskuterades fördelarna vs nackdelarna med att äta före eller efter en morgonpromenad, jag har för mig att det var en rätt stor tråd där grub hade hänvisat till en studie där resultatet visade sig vara att det inte gjorde någon skillnad alls på kroppssammansättningen. Har sökt men inte hittat! Tror det var 1-2 år sen den var aktiv.