handdator

Visa fullständig version : Ny artikel om trapezius av Bill Starr


Pjotor
2010-06-30, 08:19
Läs och begrunda (http://startingstrength.com/index.php/site/strong_traps/)

Kim Jong Il
2010-06-30, 12:10
Någon som orkar sammanfatta?

Pjotor
2010-06-30, 12:41
Någon som orkar sammanfatta?

Klicka på länken så ser du en sammanfattning på sidan du kommer till. I vanlig ordning så finns det mera läsvärdigt inne i artikeln.

Adama
2010-06-30, 12:54
Jag håller inte med han om att trapz är något som folk väljer bort att träna idag. Efter biceps och bröst så tycker jag nog att det är ganska vanligt förekommande med shrugs i gymmen.

Själv tycker jag det räcker gott och väl med vanliga ryggövningar som mark, rodd o chins.

Pjotor
2010-06-30, 15:04
Jag håller inte med han om att trapz är något som folk väljer bort att träna idag. Efter biceps och bröst så tycker jag nog att det är ganska vanligt förekommande med shrugs i gymmen.

Själv tycker jag det räcker gott och väl med vanliga ryggövningar som mark, rodd o chins.

Jag gissar att många som tränar shrugs gör det i byggarsyfte och inte för att bli starkare i t.ex. marklyft och frivändningar. Då är det en annan typ av träning med andra mål, helt olika de som Bill Starr beskriver i artikeln.

Intressant för övrigt hur Bill Starr beskriver att man i princip MÅSTE ha remmar p.g.a. de vikter som krävs. Det kan inte vara många som använder så mycket vikt i shrugsträning, åtminstone såg jag det aldrig så länge jag tränade på gym.

bertbert
2010-06-30, 15:05
Själv tycker jag det räcker gott och väl med vanliga ryggövningar som mark, rodd o chins.

Och HUR tränar folk traps? En rullande rörelse med 30 kg-hantlar? :D

mixedskills
2010-06-30, 15:05
Tycker då inte heller att specifik träning av Trapz är något gymfolk väljer bort Snarare verkar det vara just det (Shrugs) som är bland det populäraste, efter Bänkpressen och Bicepscurlen då.

Personligen tycker jag inte Shrugs behövs, såvida man inte kör efter ett väldigt nedkortat träningsschema (kan vara svårt att ge dem ordentlig genomkörare då), för precis som Bill själv säger så tränas Trapz i en massa andra övningar.

Bra artikel f.ö. Så ni andra; läs, även om ni inte "orkar"!