handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler på kaloriunderskott?


gangstapuppy
2010-06-30, 00:36
Har den senaste månaden slarvat med både kost och cardio och obönhörligen fläskat på mig lite grann. Har tagit mig i kragen nu och äter som jag ska igen... men det här har fått mig att fundera lite.

Hur funkar det om man har överskottsfett och försöker bygga muskler samtidigt som man vill minska på fettprocenten. Bygger kroppen muskler fastän man ligger på underskott? Beror väl såklart på VAD man petar i sig också, men säg att man ligger högt i protein, minskar på snabba kolhydrater och ligger lågt i fett. Är det möjligt för kroppen att fortsätta bygga upp muskelmassa då? Tar kroppen ifrån fettet eller hur funkar det?

JoeyP
2010-06-30, 00:46
Du bygger muskler hela tiden 24/7.
Samtidigt som du bryter ner muskler 24/7.
Du bränner fett hela tiden 24/7.
Samtidigt som du lagrar in fett hela tiden 24/7.

Ett kaloriöverskott över en viss tid, leder i längden till mer inlagrad muskelmassa jämfört med nedbruten muskelmassa (många faktorer spelar in)

Under deff är det svårt att åstakomma någon ökning i muskelmassa men du bygger än då muskler hela tiden, men nedbrytningsprocessen ligger alltid lite före.

Det bästa du kan åstakomma under diet är typ att behålla dem musklerna du har. Och bränna fett.

Ett tips, läs deffguiden :)

dupper
2010-06-30, 00:50
Du bygger muskler hela tiden 24/7.
Samtidigt som du bryter ner muskler 24/7.
Du bränner fett hela tiden 24/7.
Samtidigt som du lagrar in fett hela tiden 24/7.


nee?

Jag undrar alltså, som jag har förstått så pågår inte kroppens processer samtidigt, utan pågår olika mycket vid olika tider.
Efter du har ätit så bryter du inte ner muskler. Och du kanske inte lagrar in i just fett, utan i glykogen etc.
Alltså när du är på ett kaloriunderskott, så bygger du inte muskler då kroppen behöver större delen energi till annat, att driva kroppen. Men hur ska den veta att det är underskott efter att du ätit?
Är väldigt osäker på allt detta, kunde vara roligt om någon kunde klara upp.

JoeyP
2010-06-30, 01:12
Jo det är sant, processerna har ingenting med varandra att göra. Dem jobbar självständigt.

Klart kroppen bygger muskler under diet, proteinsyntesen höjs under diet med. Men den är inte tillräckligt stor för att komma över den katabola processen. (Nedbrytningen).

Ser det som ett pussel.

Person A bygger på pusslet hela tiden.
Person B plockar ner pusslet hela tiden.

På kaloriöverskott jobbar Person A mycker fortare vilket leder till att pusslet blir större och större för person B hinner inte plocka ner det.

Under diet så jobbar Person A långsammare med att bygga pusslet, medans Person B plockar ner pusslet fortare än Person A bygger vilket leder till mindre muskelmassa, och förhoppningsvis (mycket mindre fett)

Typ då alltså, på lågstadie nivå :D

Onigiri
2010-06-30, 05:12
Haha ett äkta JoeyP svar ;)

Eddie Vedder
2010-06-30, 05:52
som jag har förstått så pågår inte kroppens processer samtidigt.

Jo det gör de visst. Men i olika förhållanden vid olika situationer.

Jo det är sant, processerna har ingenting med varandra att göra. Dem jobbar självständigt.

Klart kroppen bygger muskler under diet, proteinsyntesen höjs under diet med. Men den är inte tillräckligt stor för att komma över den katabola processen. (Nedbrytningen).

Ser det som ett pussel.

Person A bygger på pusslet hela tiden.
Person B plockar ner pusslet hela tiden.

På kaloriöverskott jobbar Person A mycker fortare vilket leder till att pusslet blir större och större för person B hinner inte plocka ner det.

Under diet så jobbar Person A långsammare med att bygga pusslet, medans Person B plockar ner pusslet fortare än Person A bygger vilket leder till mindre muskelmassa, och förhoppningsvis (mycket mindre fett)

Typ då alltså, på lågstadie nivå :D

Intressant beskrivning, den känns bekant faktiskt. Var det verkligen du som kom på den?;)

jag tycker själv att kroppens proteinomsättning lättare kan förstås om den liknas vid ett pussel.

Tänk dig ett stort pussel med ett enormt antal pusselbitar. På vardera sida av pusslet sitter en person där den person A ständigt bygger upp pusslet samtidigt som person B ständigt plockar bort bitar. Person A motsvarar här proteinsyntesen och person B motsvarar proteinnedbrytningen. Nysyntes av protein i våra kroppsvävnader pågår hela vårt liv, ständigt och jämt och kommer inte upphöra en sekund förrän dess att man dör. Samma sak gäller även en parallellt pågående nedbrytning av kroppen, detta är väsentligt för vår överlevnad och kroppen jag har idag är helt ”utbytt” jämfört med min kropp som liten t.ex.

Med andra ord har person A och B plockat bort och tillfört bitar kontinuerligt år efter år efter år och ingen bit är idag densamma som tillfördes och separerades från pusslet för exempelvis 10 år sedan. För den som växer innebär det att person A som bygger upp pusslet jobbar mer effektivt än person B och att denna person varje dag tillför lite fler bitar än vad person B hinner ta bort, det kan vara i skelettet hos en växande tonåring och det kan handla om muskelprotein hos en muskelbyggare.

http://traningslara.se/blogg/manniskans-proteinsyntes-vad-ar-det/

Apos78
2010-06-30, 10:55
Intressant beskrivning, den känns bekant faktiskt. Var det verkligen du som kom på den?;)

Se det som en komplimang :cool:.






Dock nämnde han något om lågstadienivå...*rolleyes*.

gangstapuppy
2010-06-30, 11:12
Så sammanfattningsvis;

Om jag vill fortsätta bygga muskler är min lott att fortsätta vara småfet. Vill jag bli smalare igen blir det inga större muskler.

Känns ju uppmuntrande :(

Dreas
2010-06-30, 11:22
Så sammanfattningsvis;

Om jag vill fortsätta bygga muskler är min lott att fortsätta vara småfet. Vill jag bli smalare igen blir det inga större muskler.

Känns ju uppmuntrande :(Som nybörjare kan du öka bra i muskelmassa ändå även på underskott. Gå ner först, bygg sen, eller ligg på kcalbalans ett tag?

Shpendi
2010-06-30, 11:23
Så sammanfattningsvis;

Om jag vill fortsätta bygga muskler är min lott att fortsätta vara småfet. Vill jag bli smalare igen blir det inga större muskler.

Känns ju uppmuntrande :(

Du kan ju inte bygga muskler på ditt fett, så fet eller smal har väl inget o göra. Har väl bara o göra med hur mycket du äter/bränner när du är i en styrketränande period ;p

kalajset
2010-06-30, 11:40
Så sammanfattningsvis;

Om jag vill fortsätta bygga muskler är min lott att fortsätta vara småfet. Vill jag bli smalare igen blir det inga större muskler.

Känns ju uppmuntrande :(

Alla har egentligen samma sorts problem, kanske kan vara litet tröstande. :) Det är helt enkelt därför "man" brukar köra just så kallade bulk/deffperioder, i syfte att först bygga muskelmassa, och sedan gå ned i kroppsfett.

Annars kan man som sagt helt enkelt "bara" träna, och låta allt ta den tid det tar så att säga, samt självfallet - det är som sagt lättare att lyckas med båda samtidigt när man är ny i gymmet.

Apos78
2010-06-30, 11:58
Ett kaloriöverskott över en viss tid, leder i längden till mer inlagrad muskelmassa jämfört med nedbruten muskelmassa (många faktorer spelar in)


Samt en större del inlagrad fettmassa. Överskottet av energi ger av naturliga skäl en ökning av fettdepåerna. Mängden energi tillsammans med stimulering från vissa (inte helt klart vilka) aminosyror i proteinkedjorna ger en kvävebalans (dvs proteinsyntes) som är positiv.

Vid en viktnedgång kan du fortfarande hålla proteinet högt men energimängden är istället låg. Det resulterar i att du tappar den stimulering energin har på proteinsyntesen och du tappar lätt muskelmassa. Viist går det med bra tajming att hålla förlusterna av muskelmassa nere men att helt undvika detta är svårt.

Som sagt, mycket påverkar.

JoeyP
2010-06-30, 12:02
Haha ett äkta JoeyP svar ;)

Haha!



Intressant beskrivning, den känns bekant faktiskt. Var det verkligen du som kom på den?;)

http://traningslara.se/blogg/manniskans-proteinsyntes-vad-ar-det/

Haha! Ne inte jag som kom på den! Kom inte ihåg vars jag fick den ifrån men nu vet jag ju det :D Länge sen jag läste den i eran blogg haha!! Btw jag skrev aldrig att jag kom på den :D

Samt en större del inlagrad fettmassa. Överskottet av energi ger av naturliga skäl en ökning av fettdepåerna. Mängden energi tillsammans med stimulering från vissa (inte helt klart vilka) aminosyror i proteinkedjorna ger en kvävebalans (dvs proteinsyntes) som är positiv.


Vid en viktnedgång kan du fortfarande hålla proteinet högt men energimängden är istället låg. Det resulterar i att du tappar den stimulering energin har på proteinsyntesen och du tappar lätt muskelmassa. Viist går det med bra tajming att hålla förlusterna av muskelmassa nere men att helt undvika detta är svårt.

Som sagt, mycket påverkar.

Japp. Går inte unvika fettökning vid kcal överskott.

Ett kcalöverskott utan träning leder till största delen inlagrat fett.

Läste om en tjej som gått upp 8kg utan träning, enligt tester hade hon ökat 99% fett och 1% muskelmassa :D

Eddie Vedder
2010-06-30, 13:34
Länge sen jag läste den i eran blogg haha!!

Senast du kommenterade var 23e juni i alla fall. Inte särskilt länge sedan ;)

Kim Jong Il
2010-06-30, 13:42
Någon måste ju ta över MLs roll som plagierare när ML har slutat skriva här.

gangstapuppy
2010-06-30, 14:24
Som nybörjare kan du öka bra i muskelmassa ändå även på underskott. Gå ner först, bygg sen, eller ligg på kcalbalans ett tag?

Ja alltså.... hade jag kunnat komma undan bara på att dra nybörjarkortet så hade ju ingen varit gladare än jag :P

Försöker ligga på kcalbalans eller lite under... det jag främst har tagit bort är all skit jag fått för vana att proppa mig full med.

Sen är det ju inte 20 kilo vi pratar om.. men typ tre kanske? Eller jah. Sist jag vägde mig låg jag tio kilo över vad jag sist gick match i *ahem*. Det var i maj *rolleyes* men då bantade jag rätt rejält den gången iofs.

skeletron
2010-06-30, 19:28
Ett litet litet sidospår som kanske hjälper TS också i sina funderingar, angående muskelbevarandet; Det är ju så när man deffar, att få vill man bränna fett och samtidigt bevara så mycket muskler man bara kan.
Kan detta endast göra genom styrketräning? Alltså som jag t.ex, jobbar för tillfället och pendlar och har därför svårt att hinna med och gymträna varje dag, då det är så sjukt mycket annat som går att uppleva. Skulle 2 gympass räcka i veckan exempelvis och sedan promenader för att hindra muskelnedbrytningen, på ett bra sätt? Är det att rekommendera?

Anledningen till att jag ställer frågan är att många verkar köra lika mycket gymträning under deffperioder men jag undrar om det verkligen 'behövs'?

Apos78
2010-06-30, 20:37
Ett litet litet sidospår som kanske hjälper TS också i sina funderingar, angående muskelbevarandet; Det är ju så när man deffar, att få vill man bränna fett och samtidigt bevara så mycket muskler man bara kan.
Kan detta endast göra genom styrketräning? Alltså som jag t.ex, jobbar för tillfället och pendlar och har därför svårt att hinna med och gymträna varje dag, då det är så sjukt mycket annat som går att uppleva. Skulle 2 gympass räcka i veckan exempelvis och sedan promenader för att hindra muskelnedbrytningen, på ett bra sätt? Är det att rekommendera?

Anledningen till att jag ställer frågan är att många verkar köra lika mycket gymträning under deffperioder men jag undrar om det verkligen 'behövs'?

Styrketräningen är viktig för att upprätthålla den positiva kvävebalansen. Utan denna typ av träning så blir det klart svårare att stimulera till en ökad proteinsyntes/minskad proteinnedbrytning..

JoeyP
2010-07-01, 00:26
Senast du kommenterade var 23e juni i alla fall. Inte särskilt länge sedan ;)

Ja men asså länge sedan jag läste just det där med pusslet"" :P

supercharge
2010-07-02, 14:52
Haha! Ne inte jag som kom på den! Kom inte ihåg vars jag fick den ifrån men nu vet jag ju det :D Länge sen jag läste den i eran blogg haha!! Btw jag skrev aldrig att jag kom på den :D


De får börja sälja speciella "ursäkta att jag löwgrenade"-kort på posten snart.


Ett kcalöverskott utan träning leder till största delen inlagrat fett.

Läste om en tjej som gått upp 8kg utan träning, enligt tester hade hon ökat 99% fett och 1% muskelmassa :D

Låter imponerande. Undrar vart den ynka 1% muskelmassan kom ifrån. Är det måhända chipspåseöppnaremusklen som växt en aning månntro?