handdator

Visa fullständig version : Räkna kalorier i ex. grytor m.m


MizzJ
2010-06-29, 19:06
Hej!
Hur gör ni när ni räknar kalorier, vi säger man skall göra en wok?
Räknar ni kalorierna på ALLT och sen delar upp det eller hur gör ni?

Snobbe
2010-06-29, 19:09
du räknar ju kalorier på allt och plussar allt så får du ju totalmängden i din wok.

norrbottenstjej
2010-06-29, 19:32
brukar väga allt innan det går ner i grytan så får man ju totala innehållet. Sedan väger ja maten igen innan den trillar ner på tallriken och då får man ju innehållet på sin portion. Finns nog andra sätt också, men detta är det enda ja kommit på..

MizzJ
2010-06-29, 19:34
ja precis, jag tänkte om man då vill göra 2 portioner så man sparar en till senare. räknar allt innan det åker ner i grytan ex, och delar upp i två portioner och delar kcal på det?

bb X
2010-06-29, 19:52
ja precis, jag tänkte om man då vill göra 2 portioner så man sparar en till senare. räknar allt innan det åker ner i grytan ex, och delar upp i två portioner och delar kcal på det?

Varför dela kcal på det om du ändå ska äta det senare? :)

OneManArmy
2010-06-29, 20:16
Varför dela kcal på det om du ändå ska äta det senare? :)

Man kanske käkar en låda nu och en låda om nån dag?

Själv brukar jag räkna ut totalvärdet vid tillagning sen dela upp det i matlådor och splitta mängden lådor med total kalorimängden.

rajjan_dammit
2010-06-30, 19:58
Man kanske käkar en låda nu och en låda om nån dag?

Själv brukar jag räkna ut totalvärdet vid tillagning sen dela upp det i matlådor och splitta mängden lådor med total kalorimängden.

Klart det är lite enklare att hålla reda på sitt dagsintag och kaloribudget, men det gör ju ingen egentlig skillnad om man räknar med hela mängden som ett mål på måndag exempelvis även om man äter maten utspritt över hela veckan.

Snobbe
2010-06-30, 20:37
Om du verkligen vill va otroligt noga kan du först räkna ut kalorierna på allt sen väger du maten färdiglagad då har du totalvärdet och vikt sen kan du ta 1/3 väga det så ser du hur mycket kcal det är i den portionen.

machine gun
2010-06-30, 20:45
Är det flera olika grönsaker skulle jag väga dem tillsammans för enkelhetens skull. Det skiljer inte nämnvärt i näringsvärde mellan olika grönsaker, iaf inte sett till energiinnehåll.

Lovisa
2010-07-04, 11:49
Är det flera olika grönsaker skulle jag väga dem tillsammans för enkelhetens skull. Det skiljer inte nämnvärt i näringsvärde mellan olika grönsaker, iaf inte sett till energiinnehåll.

Jag tänker likadant, wok-grönsaker är ju ganska likvärdiga näringsmässigt sett. Enklast är väl att kolla vikten - på förpackningen om du köper frysta /konserv, eller på etiketten om du köper färskt och väger i butiken - och sedan slå ett genomsnitt.

Addera det du lägger till, exempelvis kyckling eller strimlat kött, samt matfett och andra "tillsatser". Antar att du wokar i olja. Dividera med två om du gör två måltider av det. Busenkelt.

pac83
2013-02-14, 13:16
Vill bara fråga nu så jag kommer göra rätt här :)


tillex (inga exakta siffror )

kött 300kcal
lök 50kcal
Morötter 40kcal
creme fraiche 69 kcal
matfett

osv

totalt 459kcal per 100 gram??

Sen då ?

Hatar matte därför jag e osäker :)

begt
2013-02-14, 13:18
Vill bara fråga nu så jag kommer göra rätt här :)


tillex (inga exakta siffror )

kött 300kcal
lök 50kcal
Morötter 40kcal
creme fraiche 69 kcal
matfett

osv

totalt 459kcal per 100 gram??

Sen då ?

Hatar matte därför jag e osäker :)

Det är flera hundra gram mat. 100 g morötter=40 kcal.

Säg att ovanstående (ink. matfett) är 550 kcal....

pac83
2013-02-14, 13:26
Ok Hur gör jag ungefär?

begt
2013-02-14, 14:06
Men om du vet att det är 550 kcal totalt vad är problemet? Dela upp det i mindre delar om du inte äter allt på en gång.

Beemel
2013-02-14, 14:24
Så här gör jag:

väg det du stoppar i maten och räkna samman kalorierna.

När maten är lagad, Väg den färdiglagade rätten

Räkna ut näringsvärde per 100g

Exempel:

Alla ingredienser tillsammans väger 1200 g och innehåller (A)2000kcal

Efter tillagning väger hela rätten (B)1000g

Dela (A)2000 med med (B)1000 så får du ut näring per gram (C)
Multiplicera med (G)100, Voila Näringsvärde per hundra gram (D).
(detta steg behövs egentligen inte, men det kan vara kul att ha detta värde eftersom det är standard att uttrycka näringsvärde på detta sätt och göra det lätt jämförbart med tillexempel färdigköpta liknande rätter)

Tar du sedan (F)350 gram så är det bara att ta det framräknade näringsvärdet (C) gånger (F)350
Eller framräknade näringsvärdet (D) gånger ((F)/(G))3,5

På samma sätt räknar man självklart protein, kolhydrat och fett,

EDIT: Fan vad gult syntes dåligt.
EDIT2: Undrar om någon verkligen kan följa min logik.... Min pedagogik suger...

pac83
2013-02-14, 14:26
okey jag gör en stor gryta räknar ihop alla värden tillsammans säg att de blir 1000kcal (lär ju bli mer ) Sen när maten är färdig så väger jag allt och sen tar totalvärdet delat på ?

Beemel
2013-02-14, 14:35
okey jag gör en stor gryta räknar ihop alla värden tillsammans säg att de blir 1000kcal (lär ju bli mer ) Sen när maten är färdig så väger jag allt och sen tar totalvärdet delat på ?

Om du med totalvärdet menar 1000 kcal så delar du det med hela maträttens tillagade vikt (i gram) så får du hur mycket varje gram innehåller.
Sen är det ju bara väga upp hur många gram du ska äta och multiplicera.

pac83
2013-02-14, 14:47
tack tack så mycket :) nu kopplas det samman här :D

Beemel
2013-02-14, 14:49
tack tack så mycket :) nu kopplas det samman här :D

Perfekt!
Glad i could help.

Det är lättare att hjälpa till om sånt här än om träning. Siffror kan jag. Träning.. not so much.

pac83
2013-02-14, 17:57
hehe bra då vet jag vart jag vänder mig nästa gång :)