handdator

Visa fullständig version : Misstänkt korsbandskada


MackanM
2010-06-29, 18:27
Har har stretchat benen mera nu på sistone och då har jag kännt att det sträckt inne i mitt vänstra knä. Har efter det varit öm. Sedan så ska jag se om jag kan stå på ett ben och rotera runt min egen axel för att utesluta skador. Jag gör det lugnt och försiktigt, sedan känner jag att det sticker till i knät. Testar ett par gånger till efteråt men känner ingenting. Har sedan som dagen gått inte fått mer ont, men kände att när jag står med fullt utsträckt ben, är lite överrörlig så knät kan gå lite grann bakåt, att det känndes jävligt mysko i mitten av knät. Hoppas att jag inte har förstört mitt knä 4 life nu bara för att jag stretcha och gkorde ett test.

mvh

MackanM
2010-06-29, 20:26
Var ute och sprang och körde knäböj. Stack i knät lite under löpningen, men när jag kört ett par knäböj med vikt och gick ut och sprang igen så kunde jag öka hastigheten och springa länge utan att känna sticken. Vad kan det bero på? Körde böj upp till 90kg och kände inte så mycket i knät. Vad tror ni detta är?

kjell33
2010-06-29, 20:36
Korsbandsskador uppstår oftast vid kraftigt våld mot knät så den skadan tror jag inte på i nuläget.

MackanM
2010-06-30, 16:44
Har varit ute och cyklar och sprungit lite. Kände inget under cyklingen och endast mycket lite under rusherna, som vara nära max ansträngning. Men det sticker mera när jag bara är i vila och går rundor. Sticker även till när jag vilar min tyngd på det dåliga benet och slappnar av i muskulaturen. Någon som vet vad detta kan vara?

MackanM
2010-07-02, 15:09
Någon som har tips på hur man ska träna upp knät förutom med knäböj, enbensböj, utfall och benspark?

MackanM
2010-07-03, 15:40
Nobody?

Ondskapelsen
2010-07-03, 17:00
Vad vill du ha för svar? Jag tycker de övningarna du nämnde känns fullt tillräckligt.
När jag rehabade mitt knä hos sjukgymnast för några år sen så var det knäböj, benspark, lårcurl, mycket tåhävningar och en hel del balansplatta.

MackanM
2010-07-03, 19:43
Vad vill du ha för svar? Jag tycker de övningarna du nämnde känns fullt tillräckligt.
När jag rehabade mitt knä hos sjukgymnast för några år sen så var det knäböj, benspark, lårcurl, mycket tåhävningar och en hel del balansplatta.

Vill bara höra vad folk med denna skada har för övningar att rekommendera då jag aldrig skadat knät innan. Tagga ner ett par tre steg är du snäll...

MackanM
2010-07-05, 19:57
Skulle vilja höra folk som har haft/har knäskador och vad ni gör för att få bort smärtan och problemet.

nyrjoh
2010-07-05, 20:15
Skulle vilja höra folk som har haft/har knäskador och vad ni gör för att få bort smärtan och problemet.

Jag skulle verkligen rekommendera att söka en sjukgymnast eller terapeut inriktad om mot idrotts/knäskador istället för att ta det här. Helt omöjligt att ge så individuella råd som behövs.

mla
2010-07-12, 05:56
Ja du har då inte slitit itu korsbandet iaf för DET hade du känt. Gå till en läkare/sjukgymnast istället för att få svar.

Ondskapelsen
2010-07-12, 22:40
Vill bara höra vad folk med denna skada har för övningar att rekommendera då jag aldrig skadat knät innan. Tagga ner ett par tre steg är du snäll...

Det var absolut inte meningen att verka aggresiv eller nedlåtande.
Jag såg bara ingen fråga i ditt inlägg och var därför tvungen att fråga vad det var för svar du ville ha, vilket du svarade på lite senare.

Dock så bör du nog uppsöka sjukgymnast då det är "ganska" svårt att ställa aen vettig diagnos av ett par hobbytränare(en del dock utbildade sjukgymnaster) som inte får utföra några fysiska tester eller ens se knät i fråga.

Lycka till och ursäkta om mitt första inlägg misstolkades.

MackanM
2010-07-14, 18:52
Jaha, knät har slutat att sticka, men det känns som om något tar imot när jag står på det dåliga benet böjt och ska återgå till rakt ben. Det som tar emot är på insidan av knät nedanför tårdropsmuskeln. Har märkt att knät vid vissa tillfällen vaklat till lite i sidled. När jag nästan i princip har någorlunda rakt ben och ska lägga ta ett kliv med benet. Knät känns stabilt hela tiden, ända tills detta inträffar, vilket kan vara 1-3ggr per dag. Är fruktansvärt orolig för framtiden.... Har fått en massa rehabövningar av en sjukgymnast ben stabilitetsplatta och gummiband. Har lagt till knäböj med MAX 20kg, enbensböj, utfall framåt och tåhävningar. Vad tror ni detta är?

MackanM
2010-07-17, 16:36
Någon som vad det är som gör att det sticker i knät?

MackanM
2010-08-06, 19:46
Tjena, har varit hos 2 läkare, 2 sjukgymnaster. Läkarna sa vila, den ena sjukgymnasten sa att korsbanden blivit lite lite uttöjt (negativt på test då jag låg på mage med benet 90 grader och de rotera och hade sig). Den andre sa att det förmodligen var ett muskelfäste och att jag överansträngt knät då jag har en känsla av att det är "tjockt" inuti, men att det inte ser svullet ut och inte har varit det en ända gång. Det är snart 5 veckor sedan och det har blivit mycket bättre, men inte så bra att jag vill gå ut och köra stenhårt i böjen igen. Kört mycket balansplatta och rehabband i 3 veckor. Ska jag lägga till några andra övningar? Har även tillgång till gymboll, spinningcykel, träningsbänk med benspark.