handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig nå mitt mål!


MrMetrixa
2010-06-29, 13:48
Hej alla glada!

Jag har nu gått på gym i ca 6 månader lite till och från. Är väl de sista tre månaderna jag har börjat tagit det seriöst. Men det är så att det känns som att jag inte utvecklas. Men jag har säkert fel, för visst har jag blivit lite starkare och så och någon tröja har blivit lite mindre. Det har väl säkert hänt saker bara det att det inte syns i spegeln än :)

Mitt mål med träningen är att jag ska få en starkare och snyggare kropp, jag vill inte bli jätte stor utan mer deffad och atletisk kropp. Man skulle kunna säga att mitt mål kan jämföras med de två översta bilderna som jag har bifogat.

Självklart vet jag att jag kommer nog aldrig att få exakt likadan kropp som dessa två, det är ju helt från person till person med gener och sånt som spelar in. Men jag har dessa två bilder för ett ungefär att gå efter. Den sista bilden som jag bifogade är en bild på mig och hur jag ser ut just nu.

Lite information om mig:

Ålder: 17 snart 18
Vikt: 75-76kg morgonvikt
Armar: 34cm
Bröst: 97cm
Axlar: 118cm
Midja: 78cm
Lår: 49cm
Vader: 38cm

Men aja, nu ska jag inte snacka så mycket mer... utan det jag vill fråga är hur lång tid tror ni att det kan ta för mig att nå mina mål? Och har ni nå tipps rent träningmässigt hur jag kan gå till väga för att nå det resultat jag vill ha?

I dagsläget kör jag 2 splittat program 4 ggr i veckan.

Stort tack på förhand!!

//MrMetrixa

Numse
2010-06-29, 13:53
Hur mycket har du ökat i kroppsvikt under 6 månader? Skulle vilja se en bild på dig från 6 månader tillbaka för att se hur du utvecklats under den här perioden. Hur lång tid det tar att ni dina mål beror mycket på dig själv. Kör du tillräckligt hårt? Äter du rätt? Sover du tillräckligt? E.t.c.

Fysiken på de två killarna du postat skapas för övrigt av photoshop :D men en sådan fysik utan retusch tar inte så lång tid.

MrMetrixa
2010-06-29, 14:37
Hur mycket har du ökat i kroppsvikt under 6 månader? Skulle vilja se en bild på dig från 6 månader tillbaka för att se hur du utvecklats under den här perioden. Hur lång tid det tar att ni dina mål beror mycket på dig själv. Kör du tillräckligt hårt? Äter du rätt? Sover du tillräckligt? E.t.c.

Fysiken på de två killarna du postat skapas för övrigt av photoshop :D men en sådan fysik utan retusch tar inte så lång tid.

Jag har kanske ökat 1 kg sen 6 månader tillbaka, jag vägde då 75 och väger idag för det mesta 76kg. De första tre månaderna tränade jag bara lite då och då när jag kände för det och nu de sista tre månaderna när jag har börjat träna seriöst så har jag ibland fått strunta i träningen pga skola, sjukdom, resor etc. Min fysik för 6 månader sen såg i stort set lika ut som den gör på bilden jag har lagt upp, tyvärr! Det var det jag menade med att jag inte har märkt någon utveckling när man ser sig själv i spegeln. Har mest bara märkt att jag har ökat i vikter och blivit lite starkare. De enda som jag har sett synligt på är armarna att dom har blivit lite större.

Ska jag testa öka lite mer i vikter så jag verkligen är helt slut efter ett pass?

Shpendi
2010-06-29, 14:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150607


Du vet att du inte får ha flera accounts?, fattar inte heller vf du startar 2 exakt likadana threads...?

Numse
2010-06-29, 15:04
Ska jag testa öka lite mer i vikter så jag verkligen är helt slut efter ett pass?

Tänk över hur du tränar. Om man inte utvecklas nämnvärt på 6 månader (varav 3 månader är seriös träning, så gör man något fel.

Öka 1 kilo på 6 månader är för lite till att börja med. Vad äter du? Har du koll på hur mycket protein du får i dig?

Sen att fråga ifall du ska öka mer i vikter så du verkligen är slut efter passet tycker jag visar på problem nummer två. Kör tills de muskler du tränar inte orkar mer, naturligtvis. Men kör samtidigt smart, för att inte öka skaderisken.

hidden
2010-06-29, 15:17
Hm, jag är in ungefär samma läge som dig. Har tränat ca 6 månader, det ända jag har märkt att jag har blivit lite starkare.

Skillnaden är nog att jag väger 88kg, är bara 175 cm lång. Så har en del fett.

Mina armar i spänd läge står på 37cm och i avslappnad 33cm. Mina axlar ligger på 124cm. Har inte mätt mycket mer, men du kanske ska försöka göra som mig? Jag har lagt om mitt schema så att jag tränar 4gngr i veckan, där indelningen är:
Måndag
Lår, vader, bakrelår.

Onsdag
Biceps, triceps, underarmar och axlar.

Fredag
Rygg (nacke ingår), rotatorcuffarna.

Söndag
Mage, bröst
Jag har gjort det så uppsplittat för att kunna koncentrera mig så mycket som möjligt på ett område under olika träningstillfällen, för att verkligen känna att jag har tränat mina muskler tillräckligt. Tror det kommer funka fint för mig i alla fall. :D

MrMetrixa
2010-06-29, 17:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150607


Du vet att du inte får ha flera accounts?, fattar inte heller vf du startar 2 exakt likadana threads...?

Det är ej jag som äger det där accountet!! Jag har läst den där tråden men det är inte jag som har startade den! :)

MrMetrixa
2010-06-29, 18:09
Tänk över hur du tränar. Om man inte utvecklas nämnvärt på 6 månader (varav 3 månader är seriös träning, så gör man något fel.

Öka 1 kilo på 6 månader är för lite till att börja med. Vad äter du? Har du koll på hur mycket protein du får i dig?

Sen att fråga ifall du ska öka mer i vikter så du verkligen är slut efter passet tycker jag visar på problem nummer två. Kör tills de muskler du tränar inte orkar mer, naturligtvis. Men kör samtidigt smart, för att inte öka skaderisken.

Det är bland annat därför jag har börjat köra med 2 split program 4 ggr i veckan för att se om det ger några resultat. Körde tidigare 4 split program 4 ggr i veckan.

Angående frågan med maten så äter jag det som lagas här hemma då jag fortfarande bor hemma så kan jag inte styra över maten så jätte mycket men det betyder inte att jag äter onyttigt. Mamma lagar oftast nyttig mat med mycket kött, pasta, potatis, ris etc. Nej jag har ingen aning om hur mycket protein jag får i mig under en dag.

Hur menar du med att köra smart? Att man ska använda sig utav rätt teknik när man utför övningar osv?

I dagsläget så ser mitt program ut så här:

Måndag: Axlar, bröst, triceps och mage.

Tisdag: Rygg, ben och biceps.

Torsdag: Axlar, bröst, triceps och mage.

Fredag: Rygg, ben och biceps.

Kör 3-4 övningar per individuell muskel 3 set och 10 reps.

Finns det något i detta program som jag kan ändra till det bättre?