handdator

Visa fullständig version : Hur göra rent fönster?


Asdf
2010-06-29, 10:17
Tjena!

Igår kväll fick jag ett ryck och bestämde mig för att ta itu med mina skitiga fönster i lägenheten, både in och utvändigt

Vad jag däremot alltid verkar åstadkomma och är en okrönt världsmästare i är att göra rutorna "flammiga"

Hur gör man egentligen för att det inte ska bli så?

MasterChief
2010-06-29, 11:23
Diskmedel och ljummet vatten (klart bättre än "fönsterputs") i hink (räcker med några droppar diskmedel; ungefär samma mängd som när du diskar). Stryk på med svamp, dra av det mesta med en bra skrapa (torka av bladet mellan varje drag), och eventuellt efterpolera med en uttvättad handduk alternativt bra ej luddigt hushållspapper. Funkade för mig (innan jag insåg att en fönstertvättare två gånger om året inte är så jättedyrt).

O_Wao
2010-06-29, 11:50
Jag sprejar ner hela fönstret, torkar med torrt hushållspapper om det är extremt skitigt, spejar igen och drar med skrapa. Är de bara "normalskitiga" räcker det med att bara spreja och sen dra av med fönsterskrapa. Torka skrapan mellan varje drag, efterputsa med torr luddfri trasa vid behov.

shadowfire
2010-06-29, 11:58
Kör med diskmedel+vatten först bara för att få bort skiten, skrapar bort det, på med fönsterputs och skrapar bort det. Lite streck o skit blir det väl från skrapan, men vafan, rutorna är bara rena en månad ändå.

Cilia
2010-06-29, 18:53
Kör inte med fönstertvätt. Det bildar som en hinna på fönstren. Skuggans tips är mycket bättre. Jag brukar köra såpa eller diskmedel.

Sen ska du avsluta med tidningspapper för att "polera" upp fönstren. Det är mycket bättre än alla fönstertrasor du kan hitta. Spara några tidningar och kör.

Tricce
2010-06-29, 19:01
Kör inte med fönstertvätt. Det bildar som en hinna på fönstren. Skuggans tips är mycket bättre. Jag brukar köra såpa eller diskmedel.

Sen ska du avsluta med tidningspapper för att "polera" upp fönstren. Det är mycket bättre än alla fönstertrasor du kan hitta. Spara några tidningar och kör.

Tidningspapper? Ofan det va nytt tips för mig, blir det inte skitigt från trycksvärtan?

Jens.Andersson
2010-06-29, 19:09
Tidningspapper? Ofan det va nytt tips för mig, blir det inte skitigt från trycksvärtan?

Nej inget smet från trycksvärtan, funkar även bra på speglar och andra glatta ytor.

syrén
2010-06-29, 19:52
Dock blir man svart om fingrarna av trycksvärtan, men rutorna blir rena. Så håller jag efter mina :).