handdator

Visa fullständig version : Betala ej TV-avgiften pga SVT:s patiskhet i samhället


porja
2010-06-28, 22:17
Återigen har den politiskt tillsatta ledningen av SVT, på såväl odemokratiska som motsägelsefulla grunder, valt att utestänga Sverigedemokraterna från slutdebatten och därmed begränsat väljarnas möjlighet att få en allsidig och opartisk valinformation.


står mera här:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sverigedemokraterna/pressrelease/view/jimmie-aakesson-doemer-ut-svt-s-utestaengning-av-sd-som-odemokratisk-och-motsaegelsefull-431419

Scratch89
2010-06-28, 22:52
SVT och Radiotjänst har alltid varit pajasar med en stor dos dubbelmoral och motsägelsefullhet.

stevebc
2010-06-28, 22:54
Så ni som hade tänkt bojkotta SVT kommer alltså följande år låta bli att betala TV-licensen och i samma skede slänga ut TV:n helt (något annat vore ju direkt olagligt, och kanske inte det bästa att göra i samma veva i konsekvensens namn)? Ser inte något annat sätt att bojkotta med någon som helst framgång. Vore kul att se SD debattera med de andra partiledarna tycker jag själv, men jag kommer inte slänga ut min TV de följande åren. Så mycket brinner jag inte för frågan.

lanzal
2010-06-28, 23:20
Så jävla dåligt gjort av SVT..

Kan man inte anmäla dem för det på något sätt? Man ska fan inte kunna stänga ute partier på det här sättet.

hahavaffan
2010-06-28, 23:21
Jag har aldrig kommer aldrig betala avgiften ändå, så no worries.

Nordenator
2010-06-28, 23:27
Inte för att jag betalar som det är, men även om jag nu skulle sympatisera med SD så tycker jag inte riktigt att detta var det bästa försöket till problemlösning jag stött på.

Loke
2010-06-28, 23:36
Man tar väl i vanlig ordning bara med partier som är i riksdagen?

stevebc
2010-06-28, 23:38
Jag vill veta hur ni hade tänkt bojkotta SVT. Handlar det om att inte se på kanalerna helt enkelt och fortsätta stödja företaget ekonomiskt? Då sker ju i princip ingenting.

Eller tänker ni sluta betala TV-licensen och därmed sluta se på TV?

tossefar
2010-06-29, 00:05
Skärp er, ska de ha med alla småpartier så skulle programmet aldrig ta slut. SD-töntarna är ju inte ens med i riksdagen.

stevebc
2010-06-29, 00:08
Jag vill veta hur ni hade tänkt bojkotta SVT. Handlar det om att inte se på kanalerna helt enkelt och fortsätta stödja företaget ekonomiskt? Då sker ju i princip ingenting.

Eller tänker ni sluta betala TV-licensen och därmed sluta se på TV?edit: uppdaterad trådtitel, nvm.

tjabon
2010-06-29, 00:19
SVT och Radiotjänst har alltid varit pajasar med en stor dos dubbelmoral och motsägelsefullhet.

Jag tycker många av SVT´s reportrar och nyhetsankare verkar vara
lite störda. Man blir nog det i den miljön.

HulkH
2010-06-29, 00:42
Alla partier måste ha chans att få delta.
Bojkottaaaa:D:D

Eddie Vedder
2010-06-29, 06:49
Är det en Riksdagsdebatt är det självklart partierna i Riksdagen som skall representeras. Att de övriga inte bjuds in har inget med "utestängande" att göra. Ett billigt försök till martyrpoäng från SD. Men jag håller med om att det blir dubbelmoral om man jämför med Ny Demokrati iofs.

Rimmon
2010-06-29, 07:14
Att gömma sig bakom uttrycket "riksdagsdebatt" är bara patetiskt. Det är väl nästan helt irrelevant hur många röster partierna fick 2006, det här är 2010 och läget ser annorlunda ut. Det är av samhällets intresse att höra från partierna som är aktuella NU.
Jag kommer inte titta dock då jag inte äger en TV och därför heller inte betalar avgiften.

J.V
2010-06-29, 07:25
Man tar väl i vanlig ordning bara med partier som är i riksdagen?Det var väl inte bara partier som är med i riksdagen i dagsläget som skulle vara med, utan alla partier som hade nog mycket röster för att komma med i riksdagen enligt de senaste opinionsmätningarna. Ny Demokrati är väl inte heller med i dagens riksdag och fick ändå vara med, trots sämre/likvärdiga opinionssiffror som SD.

Herr Oberst
2010-06-29, 07:36
Det är av samhällets intresse att höra från partierna som är aktuella NU.

Faktiskt är det väl så. Med tanke på att SD pendlat mellan typ 3,5-7,2% och med all sannolikhet tar sig in i Riksdagen så måste svenska folket få veta var dom står

pragmatist
2010-06-29, 07:41
Jag har för mig att (mp) fick vara med i debatten 1988 också trots att de inte hade plats i riksdagen. Samma sak med (kd) 1991. I alla fall (kd) hade inte särskilt mycket bättre opinionssiffror än (sd), (mp) hade högre siffror vill jag minnas.

kalle_banan
2010-06-29, 09:55
Sluta vara så sjukt PK och inse att världen inte är idealisk, SVT har en agenda och den som trodde något annat har förhoppningsvis öppnat ögonen nu. Inte en enda organisation är så perfekt att dom gör allt rätt för det finns alltid någon nånstans som inte håller med om vad dom gör. SVT gillar inte sverigedemokraterna och utesluter dom med vilje, är det så konstigt verkligen? Dom kanske har bytt image men dom associeras ändå med rasism och en farlig människosyn, oavsett vad dom verkligen vill så är detta vad folk ser i dom!

Jag tror verkligen inte att SVT vill bidra till att förändra SD's image till något som skulle kunna gynna dom i riksdagsvalet.

Allan
2010-06-29, 10:11
Slutdebatten sker mellan de partier som sitter i riksdagen. Opinionsundersökningar är faktiskt bara det - undersökningar.

Kurash
2010-06-29, 10:16
Det har givetvis inget med att vara PK att göra. Vi har "public service" som ska förse befolkningen med relevant information mot en smärre avgift. Sen sitter det rödgröna tomtar i nån källare på söder och kokar ihop de mest fantastiska historier om världsläget.

coxie
2010-06-29, 10:17
Slutdebatten sker mellan de partier som sitter i riksdagen. Opinionsundersökningar är faktiskt bara det - undersökningar.

Inte ofta jag håller med Allan men här håller jag med, jag hyser inget agg mot SD men riksdagspartier (eller partier som suttit i riksdagen) är det enda som borde få vara med.

Om SD kommer med i riksdagen ser jag det som en självklarhet att dom är med nästa gång.

Osten80
2010-06-29, 10:24
Sluta lipa. Om de kommer in i riksdagen i nästa val, och trots det inte får vara med och leka i sandlådan vore det en annan femma. Först då är det befogat med gnäll.

mik
2010-06-29, 10:38
Slutdebatten sker mellan de partier som sitter i riksdagen. Opinionsundersökningar är faktiskt bara det - undersökningar.

Hade SVT tillämpat policyn att bara bjuda in riksdagspartier hade det, enligt mig, varit rätt att neka Sverigedemokraterna en plats i soffan. Men SVT har vid ett flertal tillfällen bjudit in partier med liknande opinionsundersökningssiffor och som heller inte hade någon riksdagsplats till slutdebatten.

Rimmon
2010-06-29, 10:48
Slutdebatten sker mellan de partier som sitter i riksdagen. Opinionsundersökningar är faktiskt bara det - undersökningar.

Varför är det resultatet för 4 år sedan som bestämmer vad som är relevant idag?

Lyset
2010-06-29, 10:53
Slutdebatten sker mellan de partier som sitter i riksdagen. Opinionsundersökningar är faktiskt bara det - undersökningar.


Givetvis kan man diskutera var gränsen skall dras, men att slå fast att bara riksdagspartier skall vara med är ju rent larv.

Gör tankeexperimentet att ett nytt parti hade haft så mycket som 20-25 % i opinionsundersökningarna. Skulle det vara rimligt att lämna ett sådant parti utanför slutdebatten?

Morrris
2010-06-29, 12:02
Om debatten ska fokusera på vad som skett i riksdagen de senaste fyra åren är det ju en fördel om de som debatterar faktiskt haft en plats. Annars blir det ju bara gnällig missnöjesretorik. Något som SD förvisso är experter på.

Allan
2010-06-29, 12:49
Återigen - slutdebatten sker mellan de partier som suttit i riksdagen de senaste fyra åren. Det är det som gäller. I andra debatter kan de bjuda in vem som helst, men slutdebatten är mellan riksdagspartierna. De som haft möjlighet att agera i riksdagen. Hur svårt ska det vara att begripa?

Trance
2010-06-29, 12:54
Återigen - slutdebatten sker mellan de partier som suttit i riksdagen de senaste fyra åren. Det är det som gäller. I andra debatter kan de bjuda in vem som helst, men slutdebatten är mellan riksdagspartierna. De som haft möjlighet att agera i riksdagen. Hur svårt ska det vara att begripa?

Jag har ingen koll på detta alls men om man (jag vet inte om man har) frångått detta innan för miljöpartiet, kristdemokraterna och ny demokrati så fungerar inte riktigt det försvaret.

Rimmon
2010-06-29, 12:58
Återigen - slutdebatten sker mellan de partier som suttit i riksdagen de senaste fyra åren. Det är det som gäller. I andra debatter kan de bjuda in vem som helst, men slutdebatten är mellan riksdagspartierna. De som haft möjlighet att agera i riksdagen. Hur svårt ska det vara att begripa?

Kan du ge någon form av motivering? Du är bara en papegoja som upprepar istället för att svara på frågan varför valresultatet för fyra år sedan väger tyngre än hur verkligheten ser ut idag.

Morrris
2010-06-29, 13:04
Kan du ge någon form av motivering? Du är bara en papegoja som upprepar istället för att svara på frågan varför valresultatet för fyra år sedan väger tyngre än hur verkligheten ser ut idag.

Papegojan dyker upp när folk varken kan läsa eller ta till sig det som står. Tanken är att de partier som suttit i riksdagen de senaste fyra åren ska debattera, just för att det är de som varit i en viss maktposition. Man undviker alltså gnäll från partier som inte varit delaktiga på samma nivå under perioden.

Rimmon
2010-06-29, 13:08
Papegojan dyker upp när folk varken kan läsa eller ta till sig det som står. Tanken är att de partier som suttit i riksdagen de senaste fyra åren ska debattera, just för att det är de som varit i en viss maktposition. Man undviker alltså gnäll från partier som inte varit delaktiga på samma nivå under perioden.

Hade ju varit full godtagbart om hela debatten handlade om vad dom gjort dom senaste fyra åren, vilket den självklart inte gör. Det är valår I ÅR, i år avgörs vilka som ska leda Sverige dom närmaste fyra åren. Sverige är i en väldigt annorlunda position mot vad vi var 2006, politiskt så väl som ekonomiskt. Självklart borde en debatt så stor som denna avspegla verkligheten som den ser ut idag, inte hur den såg ut för fyra år sedan.

Morrris
2010-06-29, 13:37
Sveriges Televisions programdirektör Jan Axelsson kommenterar beslutet:

Vår utgångspunkt är alltid att inte ta med några fler partier än riksdagspartierna. Under våren har vi avvaktat SCB:s stora undersökning och andra opinionsinstitut för att se om vi skulle bjuda in några andra partier. Men efter att ha sett resultatet av dessa såg vi ingen anledning till att ta in fler partier.

Ny Demokrati levde upp till kriterierna för att få vara med i slutdebatten. Partiet låg på en hög nivå i opinionsmätningarna under våren, och de hade en mycket stark ställning i debatten. Partiet diskuterades i riksdagen i stort sett varje vecka.

Beslutet verkar alltså grundas på den senaste SCB mätningen där SD får 3,9 procent. Mer om den kan läsas här: Rödgröna störst hos SCB (http://www.dn.se/nyheter/valet2010/rodgrona-storst-hos-scb-1.1119389)

Morrris
2010-06-29, 14:01
SVTs egna sammanfattning av gjorda opininsmätningar gjorda under de senaste fyra åren. (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=131407&lid=puff_1981604&lpos=bild)

mik
2010-06-29, 15:38
Återigen - slutdebatten sker mellan de partier som suttit i riksdagen de senaste fyra åren. Det är det som gäller. I andra debatter kan de bjuda in vem som helst, men slutdebatten är mellan riksdagspartierna. De som haft möjlighet att agera i riksdagen. Hur svårt ska det vara att begripa?

Återigen Allan, så sker inte slutdebatten enbart mellan riksdagspartier. Presentera trovärdiga källor för dina påståenden och inte en massa tyckanden hela tiden. Du får gärna upprepa det hur många gånger som helst, men om du ser på hur tidigare slutdebatter behandlas så har flera partier (miljöpartiet, Ny dem, kristdemokraterna) varit i liknande situation som Sverigedemokraterna och ändå fått inbjudan. Axelsson själv säger ju att "under våren har vi avvaktat SCB:s stora undersökning och andra opinionsinstitut för att se om vi skulle bjuda in några andra partier", och "Ny Demokrati levde upp till kriterierna för att få vara med i slutdebatten".

Så, icke riksdagspartier har tidigare varit inbjudna till slutdebatten och Svt:s programdirektör Axelsson har medgivit att det funnit en möjlighet för SD att få vara med under slutdebatten. Det bevisar att slutdebatten inte enbart är till för riksdagspartier och granskning av dess ageranden i riksdagen.

bb X
2010-06-29, 16:42
Tycker att SVT gjorde HELT RÄTT.

MasterChief
2010-06-29, 17:45
Skulle SD vinna röster om de var med i debatten? Ja troligen, eftersom de förmodligen skulle bli helt utfrysta av de andra (och M är helt plötsligt polare med VPK i avståndstagandet från SD) vilket skulle skapa sympatier hos vissa röstare.

Skulle SVT ta med med? Tja, det bästa vore att man följde samma mönster man alltid gjort med partier nära gränsen.

Verbatim
2010-06-29, 17:50
Finns inte mycket att göra åt detta, vi måste helt enkelt bekämpa systemet, jag säger nu upp min tv-avgift och lyssnar på lite rebellisk musik, vi måste bekämpa detta!

8PaoLy7PHwk

Fight the power!



Ont: Ja, vad finns det att säga, denna gången så passar martyrmanteln som SD har klätt sig i.

Three pigs
2010-06-29, 17:51
Det enda som är skönt med SVT är att man slipper alla jävla reklam. Plus att många kvalitetsfilmer sänds.

Deceiver85
2010-06-29, 18:08
Ny Demokrati bjöds in till debatt inför riksdagsvalet 1991, Junilistan bjöds in inför EU-valet 2004, Piratpartiet bjöds in inför EU-valet 2009...

SVT måste vara inkonsekvensens högborg...

saab900
2010-06-29, 19:38
Jag skiter i TV-avgiften för att det går helt enkelt. Det måste vara det absolut enklaste och säkraste skattefifflet en Svensson kan hänge sig åt.

Pudzianovski
2010-06-29, 20:26
Tror jag ska betala lite extra istället. Bara för att jag vill vara unik. :thumbup:

Mindek
2010-06-29, 20:28
SVT måste vara inkonsekvensens högborg...

Tycker de är ganska konsekventa i att dissa SD.

Lite krystade motiveringar både från SVT och vissa här; klart att anledningen till att SD inte bjuds in är att SVT och de andra partierna inte gillar dem eller deras politik.

Tror dock inte att det spelar någon större roll för valutgången, kanske t.o.m. kan vara positivt för SD så de kan spela martyr och slipper vi konfronterade.

Bäst för sossarna vore väl om de portades själva så de slapp visa upp Måna :laugh:

Tricce
2010-06-30, 16:56
Johans åsikter om SVT

0:16

IW9lgWUkm50