handdator

Visa fullständig version : Fjortisar fritar sin vän från polisen?


MangeByggarn
2010-06-28, 20:58
WTF?

AxGI4XTKNKo

Gjorde polisen rätt som drog ifrån?

dt06mj2
2010-06-28, 21:05
Fanns väl inte så mycket annat att göra.*gah!*

Eller det är klart det fanns, men detta var nog det som genererade bäst resultat.

MangeByggarn
2010-06-28, 21:06
Jag hade fan dragit fram batongen och klippt till en efter en. Hormonstirriga fjortisar... bleh

Åsberg
2010-06-28, 21:07
Awww sådär midsommar ska firas föfan!

Tricce
2010-06-28, 21:08
Hur svårt ska det va för en polis att ta ett ordentligt grepp? Stod ju och mecka med killens armar i en kvart.

MrPowa
2010-06-28, 21:11
Poliserna är för snälla våld är enda lösningen.

davve
2010-06-28, 21:12
Jag hade fan dragit fram batongen och klippt till en efter en. Hormonstirriga fjortisar... bleh

Coolt men det är nog därför du inte är polis. ;)

MrPowa
2010-06-28, 21:15
Coolt men det är nog därför du inte är polis. ;)

Kanske sånna som h*n som saknas inom polisen, för dem puttar och beter sig hotfulla mot en så varför inte slå några slag och få dem lugna.

wo0ord
2010-06-28, 21:18
Poliserna var för mesiga. Use the tazer. Gjorde helt fel och dra där ifrån

frambogir
2010-06-28, 21:19
Men brotta ner ungarna!

FeTTe
2010-06-28, 21:19
Hårdare tag av polisen, tack!

Mental
2010-06-28, 21:21
Heh, hade polisen våldat på dem så hade folk klagat då med.

Herr Oberst
2010-06-28, 21:21
In i bilen och bort med han. Värdelöst att stå och schabba med ett helt gäng på en gång. Snabbt, effektivt och professionellt så kan poliserna visa sig på stan dagen efter utan att grannar och ICA-personalen tittar snett på dom dagen efter.
Känsligt att arbeta som polis i små samhällen

Andy.da.wohoo
2010-06-28, 21:23
Patetiska ungdomar.

Sebbe_H
2010-06-28, 21:25
Helvete vilka jobbiga ungar, tur att man inte kom in på polisutbildningen. :D

V.N
2010-06-28, 21:27
Det var det värsta! rymde han på slutet också? :D

MangeByggarn
2010-06-28, 21:28
Sen får vi också tänka på att detta är i Norrland.. Sverige och Norrland är två helt olika.

Det var det värsta! rymde han på slutet också? :D

Uhm, ja? därav trådnamn?

Upptaget
2010-06-28, 21:28
Fattar inte vad polisen gör, varför tar inte någon av dom i på riktigt och drar han mot bilen och in med honom, istället så försöker dom få till ett polisgrepp eller vad dom nu försöker med..

Pinsamt att dom helt plötsligt bara ger upp och åker därifrån, som sagt wtf? sålänge man gör tillräckligt med motstånd så ger dom upp, det lönar sig att vara kaxig och göra motstånd mot polisen?

MangeByggarn
2010-06-28, 21:29
Förövrigt liknar han ena polisen Henrik Dorsin.

Apos78
2010-06-28, 21:32
Det där snacket om att "jag har filmat alltihop" har man hört i andra liknande filmer. Verkar vara det senaste i och med mobilkamerorna :).

Tuben verkligen bäddar för fantastiska hemproduktioner. Och dom är aningen stolta efteråt...MOHAAHA.

Degpekka
2010-06-28, 21:34
Fattar inte vad polisen gör, varför tar inte någon av dom i på riktigt och drar han mot bilen och in med honom, istället så försöker dom få till ett polisgrepp eller vad dom nu försöker med..

Pinsamt att dom helt plötsligt bara ger upp och åker därifrån, som sagt wtf? sålänge man gör tillräckligt med motstånd så ger dom upp, det lönar sig att vara kaxig och göra motstånd mot polisen?

Ska du slänga in en person i en vanlig bil som bär sig åt på det viset utan handfängsel?

young_george
2010-06-28, 21:40
Fattar inte vad polisen gör, varför tar inte någon av dom i på riktigt och drar han mot bilen och in med honom, istället så försöker dom få till ett polisgrepp eller vad dom nu försöker med..

Pinsamt att dom helt plötsligt bara ger upp och åker därifrån, som sagt wtf? sålänge man gör tillräckligt med motstånd så ger dom upp, det lönar sig att vara kaxig och göra motstånd mot polisen?

Om vi återgår till att verkligheten inte återspeglas i sin fullhet på ett(1) youtubeklipp så kan jag medella att du kommer få ganska ont om du gör motstånd mot polisen och inte kommer undan med det.
Om inte i den akuta fasen vid gripandet, så när dom har dig ensam och fastbunden.

BarbieErik
2010-06-28, 21:45
Alltså, är det coolt att vara uppkäftig mot polisen? -.-.

Spiffy
2010-06-28, 21:45
Två poliser står och kelar med honom i en kvart utan att lyckas få honom det minsta under kontroll, medans en tredje står tafatt sidan om. Sjukt pinsamt ingripande.

Glen
2010-06-28, 21:45
Lite mer resolut ingripande hade nog varit på sin plats där.

hahavaffan
2010-06-28, 21:45
Ganska oproffsigt från polisernas sida, och ganska jävla vidriga snorungar. Fram med pepparsprayen för bövelen. Det gick bra att spraya allt från gamla gubbar till kollegor under Lars Vilks-händelsen, men inte ett par hotfulla och påverkade ungdomar?

Degpekka
2010-06-28, 21:48
Anledningen till att ingripandet inte blir som det borde tror jag beror på att polisen känner sig underbemannade, och att göra en nerläggning i det läget och hamna på marken när man har ett helt gäng berusade och arga tonåringar som hetsar varandra är ju ingen hit. Sen är det betydligt svårare än det ser ut att kontrollera en person som är vild och kanske även berusad.

Baan
2010-06-28, 21:49
Typiskt kulturbe...!

Jaha.

Mer seriöst går det alltid arrestera en person på nytt. Han lär nog inte fly landet för något skitbrott, och i Haparanda känner alla alla.

andnel
2010-06-28, 21:54
Vi vet inte heller vad personen ifråga hade begått för brott. Poliserna kanske helt enkelt bedömde att det inte var värt risken att bråka mer med honom. Det är alltid såhär när man bara ser små fragment av ett händelseförlopp - man får inte all information som behövs för att veta om ingripandet var korrekt eller mesigt.

Snobbe
2010-06-28, 21:56
En av anledningar är säkert att det är fucking norrland och alla känner alla där uppe? Dem visste säkert vem personen var och kunde lika bra hämta honom nästa dag.

kaer
2010-06-28, 21:56
Otroligt lamt agerande ifrån polisen. Samtidigt så vet man ju inte vad de tagit killen för, det lär ju inte vara bankrån direkt. En vild chansning är ju att de vet precis vilka snorungarna är och åker och pratar med dem dan efter istället.

Konstigt att de inte bara kunde bunta ihop honom in i bilen och åka iväg snabbare. Men jag tycker inte alls att de hade känts bekvämt om de dragit batong och börjat bulta på dem heller.
Cred till poliserna som varken verkade bli upprörda eller provocerade.

Jag blev själv ganska provocerad av hans sjukligt fula keps.

Edit: Så hann två inlägg smita in före mitt och säga det jag ville säga =)

Apos78
2010-06-28, 22:04
Hade det rört sig om något grövre så skulle det sett annorlunda ut. Kanske inte polisen hade för avsikt att ta med honom till att börja med men att det sedan eskalerade för att sluta som vi såg. Att tolka det som att polisen "ger upp" är nog lite galet. Snarare ett beslut efter vad som ansågs säkrast, både för den uniformerade och ungdomarna.

Snacket på byn kommer dock att gå som att "Pekko och grabbarna spöade polisen. Dom lär inte röra oss igen".

Wille005
2010-06-28, 22:06
Skulle plockat in honom i bilen och bara kört iväg o snackat med honom innan dom andra ungarna fick för mycket luft.

PepzAdept
2010-06-28, 22:10
Såg ju ut som om de försökte prata med honom vid bilen i första läget? Men varför de inte slängde på honom handfängsel i det läget och satte honom i bilen och åkte iväg för att prata med honom i fred förstår jag inte riktigt. Hade de hanterat det där lite snabbare så hade det nog inte blivit lika stor grej.

Men som sagt, det intressanta är ju vad som händer i efterhand. Om de inte följer upp det där så känns det ju som om de har gjort bort sig aningen.

rajjan_dammit
2010-06-28, 22:19
Varför är alla filmer på "j00t00b" på sånahäringa händelser ALLTID från Norrland?

"Fa sä ära brickaoh"

Är de kaxigare mot snuten i Norrland eller?

oUsyEdN1ic4

"Ni fööernäädrah ju hånåmm"
"Dra öpp batong'n å schlåå"

Jävligt rolig dialekt är det i alla fall. :)

Denniss
2010-06-28, 22:28
Läste någonstans in i youtube klippet att killen är kallad till förhör. Vet dock inte om det stämmer?

Fordon
2010-06-28, 22:33
Snabbt agerande mot grabben som får batongen på sig haha.
Hur är folk funtade egentligen?

Jorpa
2010-06-28, 22:35
Varför är alla filmer på "j00t00b" på sånahäringa händelser ALLTID från Norrland?

"Fa sä ära brickaoh"

Är de kaxigare mot snuten i Norrland eller?

oUsyEdN1ic4

"Ni fööernäädrah ju hånåmm"
"Dra öpp batong'n å schlåå"

Jävligt rolig dialekt är det i alla fall. :)

Fyfan vilken ball kameraman. Haha.

Tummen upp ! Bra filmat också, skön stil!

Kwon
2010-06-28, 22:39
Haha så kul de snackar i Piteå

rajjan_dammit
2010-06-28, 22:40
Fyfan vilken ball kameraman. Haha.

Tummen upp ! Bra filmat också, skön stil!

Det bästa är definitivt när någon pekar med hela handen mot hunden och säger på bästa norrländska "Håll käft"!
Haha. :cool:

Tricce
2010-06-28, 22:40
Varför är alla filmer på "j00t00b" på sånahäringa händelser ALLTID från Norrland?

"Fa sä ära brickaoh"

Är de kaxigare mot snuten i Norrland eller?

oUsyEdN1ic4

"Ni fööernäädrah ju hånåmm"
"Dra öpp batong'n å schlåå"

Jävligt rolig dialekt är det i alla fall. :)

Snygg hundförare! *cupid*

stevebc
2010-06-28, 22:44
Mycket tragiska och inskränkta ungdomar. En följd av inavel och alkoholism?

Jag har stött på mongolida individer som framstått som mer intelligenta och artikulära.

Scratch89
2010-06-28, 22:48
Norrländska poliser har verkligen ett beundransvärt tålamod. Jag tycker att de agerade rätt i båda fallen, även fast de kunde varit lite mer effektiva och ordentligare i första klippet, men man vet ju inte vad som har hänt innan så det kanske var en helt annan bild för dem.



Snygg hundförare! *cupid*

Detta noterade jag också. :em:

Scratch89
2010-06-28, 22:48
Haha så kul de snackar i Piteå

Hehe. Jag umgås nästan bara med norrlänningar nu känns det som, och de pratar så där underbart. Man blir så glad av norrlänningar.

shadowfire
2010-06-28, 23:01
Usch vad tonåringarna gör bort sig, riktigt pinsamt.
I första klippet tyckte jag mig höra något om en vespa? I vilket fall som helst så beundrar jag att polisen höll sig så pass lugna som de gjorde i båda klippen. Jag fick för faen adrenalin av att bara kolla på skiten över nätet :D

I första klippet hade ett kanske lite mer distinkt och resolut ingripande varit att föredra, det kändes lite som om pöbeln vann över lagen där. I film nr2 var det under mer kontrollerade former. Helt rätt att snubben i blått som stog med knuten näve fick ett rapp också, han har inget där att göra.

Saknar dock alla föräldrar. Var är föräldrar på stan i det läget? All heder o eloge till poliser som får tas med sådant här skitgöra, hatten av för att någon tar sig an sådant arbete frivilligt. Om någon vet om hundförartjejen är singel så PMa :D

rajjan_dammit
2010-06-28, 23:05
Hehe. Jag umgås nästan bara med norrlänningar nu känns det som, och de pratar så där underbart. Man blir så glad av norrlänningar.

Du får fråga dem om polisen där har för vana att plocka in ungdomar som såklart "faan inte gjort nåt". *rolleyes* På båda filmerna verkar fjortisarna försöka övertyga polisen om att förövarna är enbart offer för omständigheter och utsatta för trakasserier av vår kära polismyndighet.

Scratch89
2010-06-28, 23:11
Du får fråga dem om polisen där har för vana att plocka in ungdomar som såklart "faan inte gjort nåt". *rolleyes* På båda filmerna verkar fjortisarna försöka övertyga polisen om att förövarna är enbart offer för omständigheter och utsatta för trakasserier av vår kära polismyndighet.

Jag känner bara norrlänningar som är/var busar när de bodde där uppe, och de är väldigt medvetna om det också. :D

tjabon
2010-06-29, 00:13
Om man bortser från dom korkade och nedlåtande undertexterna,
så stavar man Haparanda med ett P.

Buken
2010-06-29, 00:55
Jag satt under hela tiden och fantiserade ihop onda sätt att skada dom där ungdjävlarna, men så kanske jag är omoralisk och sjuk också.

Buken
2010-06-29, 01:05
Varför är alla filmer på "j00t00b" på sånahäringa händelser ALLTID från Norrland?

"Fa sä ära brickaoh"

Är de kaxigare mot snuten i Norrland eller?

oUsyEdN1ic4

"Ni fööernäädrah ju hånåmm"
"Dra öpp batong'n å schlåå"

Jävligt rolig dialekt är det i alla fall. :)

Jag kommer till slutsatsen att det aldrig skulle bli något tjaffs med polisen om folk slutade bete sig som mongolida idioter med grav ADHD. Självklart finns det undantag.

Med risk för dubbelpost.

Vinter
2010-06-29, 01:57
Och folk klagar på invandrar ungdomar, fy fan.

Vinter
2010-06-29, 02:07
Varför är alla filmer på "j00t00b" på sånahäringa händelser ALLTID från Norrland?

"Fa sä ära brickaoh"

Är de kaxigare mot snuten i Norrland eller?

"Ni fööernäädrah ju hånåmm"
"Dra öpp batong'n å schlåå"

Jävligt rolig dialekt är det i alla fall. :)

De är inte bra integrerade helt enkelt, pratar dålig svenska med brytning och ställer till med bråk och kostar staten pengar. Ut med packet! :D

powderdog
2010-06-29, 02:42
Otroligt lamt ingripande av polisen i första klippet! Mer auktoritet tack, handfängsla killen, in med honom i bilen och kör honom till häktet. Inga konstigheter. Tjockisen i lila borde också åkt in!

Tacka vet jag göteborgs polisen, inget sådant daltande där inte. Under mina tonår blev jag en gång förd till "fylle cell":em: men ville inte låta mig handfängslas, så jag höll emot när de försökte sätta på mig hand bojor. Vilket resulterade i peppar spray och ett par batongslag. Möjligen övervåld då jag inte var aggresiv eller hotfull, men jag hade mig sj att skylla. Så ska ungdjävlarna tas, mer brutalitet och auktoritet skulle hålla dem på plats.

Tycker även att användande av el pistol och vapen med gummikulor skulle använts av polisen i båda de videorna som postats.

Sheogorath
2010-06-29, 06:04
Vad är det för språk dom pratar? "Få se era bricka!!!"

xodd
2010-06-29, 06:24
Hade önskat att polisen redan i ett tidigt skede i situationen visat vilka det var som bestämde. Fram med pepparsprayen o funkar inte det så är det bara att gå loss. Finns inte i denna värld att man skall kunna bete sig på detta viset mot polisen.

Loke
2010-06-29, 06:25
Haken i första klippet är nog att poliserna egentligen inte hade tid eller skäl att ta in killen som de höll i. Kommentaren från deras chef hade väl blivit typ "men för i helvete, prioritera!"

Spiffy
2010-06-29, 06:38
En sak det bidrar med så lamt ingripande som det var i första klippet är ju att "det funkade ju förra gången" eller "det funkade ju för de på youtube" så det är bara att göra likadant nästa gång, och då kanske det eskalerar och någon blir riktigt skadad.

pragmatist
2010-06-29, 07:33
Kan ju vara bra att veta vart man ska åka om man vill vara lite kriminell ett slag.

En annan sak som också slår en är hur fantastisk olämplig man själv skulle vara som polis. Pepparsprayen skulle ta slut 20 minuter in på arbetspasset, typ.

shadowfire
2010-06-29, 07:40
Haken i första klippet är nog att poliserna egentligen inte hade tid eller skäl att ta in killen som de höll i. Kommentaren från deras chef hade väl blivit typ "men för i helvete, prioritera!"

Exakt, tyckte jag hörde något om vespa, så jag förstår om det inte var så mycket o lägga krut på. Däremot så gör ju faktiskt snubben smärre våld mot tjänsteman eftersom han inte lyder order utan gör motstånd.

"1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig på någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit."

En sak det bidrar med så lamt ingripande som det var i första klippet är ju att "det funkade ju förra gången" eller "det funkade ju för de på youtube" så det är bara att göra likadant nästa gång, och då kanske det eskalerar och någon blir riktigt skadad.

Håller med, samma situation nästa gång så kanske polisen åker på däng istället.

Kan ju vara bra att veta vart man ska åka om man vill vara lite kriminell ett slag.

En annan sak som också slår en är hur fantastisk olämplig man själv skulle vara som polis. Pepparsprayen skulle ta slut 20 minuter in på arbetspasset, typ.

hehehe, skulle hänga konstant vid lagerluckan på polishuset för att ta ut storpack med pepparspray :D

shadowfire
2010-06-29, 07:42
Våld mot tjänsteman om brottet inte är ringa var för övrigt ett duktigt saftigt straff. Upp till fyra års fängelse, huhu. :MrT:

kaer
2010-06-29, 09:21
Även om det är sjukt underhållande med deras mustiga dialekt så tror jag det ser ut på ungefär samma sätt runt om i landet förutom att ju mer storstad det är desto mer hårdhänta är polisen.

Visst stretar han emot lite i första klippet, men jag tycket nog det är bra att polisen inte gör så mycket av det, risken är nog att den omhändertagne är lite småchockad. I många fall hade polisen nog i det läget kastat honom i backen, satt sig på honom och ett extra batongslag för sakens skull. Men det är ju snarare de runtomkring som är problemet, inte hann de håller i.

Men som sagt, mitt eget tålamod hade varit slut betydligt tidigare =)

hahavaffan
2010-06-29, 09:30
En annan sak som också slår en är hur fantastisk olämplig man själv skulle vara som polis. Pepparsprayen skulle ta slut 20 minuter in på arbetspasset, typ.Haha, reflekterade också över det. Min på tok för korta stubin ihop med det yrket hade nog inte passat så bra. Eller så hade jag blivit Sveriges svar på Judge Dredd.

shut teh face
2010-06-29, 09:33
Känner sån enorm tillfredställelse när polisen smackar ner någon kaxig liten inavels-bonde

hahavaffan
2010-06-29, 09:35
Känner sån enorm tillfredställelse när polisen smackar ner någon kaxig liten inavels-bondeMärk väl hur jävla stirrig och vidrig han var innan batongens effekt, och hur han efteråt bara ligger på marken helt stilla och tyst :thumbup:

J.V
2010-06-29, 09:36
Låter på dialekterna i båda filmerna som att alla kommer från Överkalix. Vilket inte skulle förvåna mig heller, de förpestar hela norrbotten.

Nipkiss
2010-06-29, 09:42
låter på dialekterna i båda filmerna som att alla kommer från Överkalix. Vilket inte skulle förvåna mig heller, de förpestar hela norrbotten.

+1

kaer
2010-06-29, 09:45
Märk väl hur jävla stirrig och vidrig han var innan batongens effekt, och hur han efteråt bara ligger på marken helt stilla och tyst :thumbup:

Tänkte med på det, trodde först att han bröt armen eller något, men antagligen fick han bara ett hastigt uppvaknande att det inge gick att bete sig som han gjort i skolan hela livet.

Hela sista filmen är ju ett tydligt tecken på hur jävla dum i huvudet man (eller många) blir av att dricka alkohol.

jaaaaag
2010-06-29, 10:50
I första filmen kan det se pinsamt ut att polisen inte gör mer än vad de gjorde. Men å andra sidan hade de ingen aning om hur det skulle eskalera, de kanske bara skulle ta ett snabbt förhör med honom. Att de inte tar ner honom på marken är ju högst förståeligt då de är underbemannade och ungdomarna är ju både berusade och riktigt hotfulla.
Sen är det inte heller lätt att ta polisgrepp på någon som gör motstånd, ibland är det faktiskt tom jobbigt på gamla kärringar. Folk blir starka som fan när de är rädda och känner sig i underläge. Poliserna som håller i killen försöker ju ha koll på läget runtomkring samtidigt som han gör motstånd, trängt läge.
Det enda de kunde ha gjort i första klippet hade varit om de snabbt satt handfängsel och stoppat in honom där bak, men om det inte var deras mening att göra det ifrån början så förstår man att de inte gjorde det sen heller då situationen blev så hotfull.
Förmodligen och förhoppningsvis så vet de vilka ungdomarna är sedan tidigare eller lätt kan få de identifierade vid ett senare skede så att de ändå får något sorts straff för hur de betedde sig.
Tycker de agerade bättre i andra klippet men då var de också många fler poliser och hade dessutom en hund med sig.

Fy fan vad pinsamt i vilket fall som helst. Många av dem borde ha åkt in i fylleceller direkt.

Det bästa är definitivt när någon pekar med hela handen mot hunden och säger på bästa norrländska "Håll käft"!
Haha. :cool:

:laugh: Tänkte på det med. Sjukt.

shadowfire
2010-06-29, 11:08
I första filmen kan det se pinsamt ut att polisen inte gör mer än vad de gjorde. Men å andra sidan hade de ingen aning om hur det skulle eskalera, de kanske bara skulle ta ett snabbt förhör med honom. Att de inte tar ner honom på marken är ju högst förståeligt då de är underbemannade och ungdomarna är ju både berusade och riktigt hotfulla.
Sen är det inte heller lätt att ta polisgrepp på någon som gör motstånd, ibland är det faktiskt tom jobbigt på gamla kärringar. Folk blir starka som fan när de är rädda och känner sig i underläge. Poliserna som håller i killen försöker ju ha koll på läget runtomkring samtidigt som han gör motstånd, trängt läge.
Det enda de kunde ha gjort i första klippet hade varit om de snabbt satt handfängsel och stoppat in honom där bak, men om det inte var deras mening att göra det ifrån början så förstår man att de inte gjorde det sen heller då situationen blev så hotfull.
Förmodligen och förhoppningsvis så vet de vilka ungdomarna är sedan tidigare eller lätt kan få de identifierade vid ett senare skede så att de ändå får något sorts straff för hur de betedde sig.
Tycker de agerade bättre i andra klippet men då var de också många fler poliser och hade dessutom en hund med sig.

Fy fan vad pinsamt i vilket fall som helst. Många av dem borde ha åkt in i fylleceller direkt.

I första klippet kändes det mer som om ingen av poliserna visste riktigt vad de ville eller hur de skulle hantera situationen. Jag upplever inte heller att någon naturligt förde befäl i situationen.

I andra klippet upplevde jag ett mycket bättre sätt att kontrollera pöbeln, ffa den skitsnygge polistjejen som muntligt talade om att hon ville de skulle backa, lugna ner sig, förklarade runt situationen mm. Samma sak när förstärkningen kommer och polismannen (iofs med dragen batong) ber fotografen backa. Han gör det dock artigt, frågar och därefter tackar för samarbetet. Utmärkt sätt att lugna pöbeln (hörs tidigare också att pöbeln själva säger åt varandra att "backa då de frågar artigt").

Vad man ser klart och tydligt är två effekter som fungerar väldigt bra. Det ena scenariot är då polisen agerar lugnt, sansat, metodiskt och utan att provocera allt för mycket. Det andra är då man tydligt markerar att man menar allvar, ryter ifrån på skarpen och distinkt visar att överträdelse beivras (båda scenariorna inträffar i 2a filmen).

Det som blir fel är då man hamnar i ett mellanläge mellan de två scenariorna (film 1). Då polisen inte uppträder lugnt/kontrollerat, men samtidigt inte heller markerar överträdelser distinkt (kan man göra utan att dra batong, genom kroppsspråk mm). Ett osäkert agerande gör ju att pöbeln tar för sig och kliver fram ännu ett steg, vilket då tränger polisen som blir nervös.

astrodog
2010-06-29, 11:21
Man ska lyda när poliser säger något. Hade de inavlade kidsen varit lugna och hållit sig borta så hade man kunnat lösa situationen med den gripna på plats. Gäller säkerligen både klipp 1 och 2.

Hade inte känt att polisen gjort det minsta fel om de slagit till alla inom 0-2 meter som reden blivit tillsagda. Ett eller två rapp över låret gärna, så att de segnar ner och får svårt att förflytta sig.

thatice
2010-06-29, 11:29
Kan berätta med pinsamhet i rösten att dom i andra klippet är från Boden och att den första polisen tar i andra klippet är samma kille som vart överkörd och medsläpad under bilen 400 meter här i stan i vintras.
Sedan att vi är inavlade och korkade här uppe det säger jag inte emot men jag har faktiskt sett en film på någon stockholmare som skriker "backaråå!!!" men jag är intelligent nog att förstå att alla stockholmare inte låter och beter sig som honom.

Verbatim
2010-06-29, 11:43
Detta stämmer helt in med mina fördomar, och erfarenheter av alla som bor i Dalarna eller över, de är helt dumma i huvudet.

Nelson81
2010-06-29, 11:55
Märk väl hur jävla stirrig och vidrig han var innan batongens effekt, och hur han efteråt bara ligger på marken helt stilla och tyst :thumbup:

haha ser ut som tjejens syrras nya kille han i klippet, hoppas det är han så jag kan tracka ihjäl han haha.



film nr 1 hade dom bästa kommentarerna : bönderna börjar bli otåliga haha

Nelson81
2010-06-29, 11:57
Kan berätta med pinsamhet i rösten att dom i andra klippet är från Boden och att den första polisen tar i andra klippet är samma kille som vart överkörd och medsläpad under bilen 400 meter här i stan i vintras.
Sedan att vi är inavlade och korkade här uppe det säger jag inte emot men jag har faktiskt sett en film på någon stockholmare som skriker "backaråå!!!" men jag är intelligent nog att förstå att alla stockholmare inte låter och beter sig som honom.

haha han har inte tur den killen, har han inte varit med om någon annan olycka med?

thatice
2010-06-29, 11:57
haha ser ut som tjejens syrras nya kille han i klippet, hoppas det är han så jag kan tracka ihjäl han haha.


Haha, kan skvallra att det är han som är snubbe nr:2 dom tar in.

Nelson81
2010-06-29, 12:00
Haha, kan skvallra att det är han som är snubbe nr:2 dom tar in.

haha yeah

JockeKillen
2010-06-29, 12:08
haha han har inte tur den killen, har han inte varit med om någon annan olycka med?

Han trillade ner i trapphuset på sandenskolan för en massa år sen.

Lasse Kongo
2010-06-29, 12:21
Haha han som filmar; Nelson81, jävlar va han skriker, VIIIISA BRICKAN, åk hem då era jävla idioter!!! De här kommer hamna på JÅÅÅÅTUUUUBÄÄÄÄÄ!

Sicket pack, säger inte att polisen måste ta till onödigt med våld, men i det här fallet skulle de vridit lite i killens leder och slängt in han i bilen och rett ut vad som skett där, fruktansvärt handikappat agerat av polisen.

Men sicka bönder, Haparanda är inte det mer finskt än svenskt :em:

Lasse Kongo
2010-06-29, 12:22
Kan ju vara bra att veta vart man ska åka om man vill vara lite kriminell ett slag.

En annan sak som också slår en är hur fantastisk olämplig man själv skulle vara som polis. Pepparsprayen skulle ta slut 20 minuter in på arbetspasset, typ.

:laugh:

rajjan_dammit
2010-06-29, 12:27
Kanske det kan vara så att poliserna i första klippet själva har sett klipp nummer två på youtube och inte alls känner för att försätta sig i den sortens situation?

Sen är ju folk självklart lika jävla dumma i huvudet överallt, Stockholm, Göteborg, Malmö, Piteå. Men de är så mycket roligare i Norrland.

Få se era brickåhh o backarååh! :hbang:

shadowfire
2010-06-29, 12:30
...Sen är ju folk självklart lika jävla dumma i huvudet överallt, Stockholm, Göteborg, Malmö, Piteå. Men de är så mycket roligare i Norrland.

aa, det är bara det att "bönderna" kallas AIK i storstan :)

Jay-Z
2010-06-29, 12:34
Jävla skitungar. Spöa på dem för helvete. Släng in Gunvald Larsson up in that bitch.

Harder, faster, scooter.

Sparven från Minsk
2010-06-29, 12:35
Man blir ju klart sugen att söka polisen igen asså.

Skulle det vara så svårt att brotta ner den där lilla kvadden. Gör de motstånd, så är lite våld helt berättigat. Skingra de andra och ta in pojken. God damit!

Lasse Kongo
2010-06-29, 12:36
Varför är alla filmer på "j00t00b" på sånahäringa händelser ALLTID från Norrland?

"Fa sä ära brickaoh"

Är de kaxigare mot snuten i Norrland eller?

oUsyEdN1ic4

"Ni fööernäädrah ju hånåmm"
"Dra öpp batong'n å schlåå"

Jävligt rolig dialekt är det i alla fall. :)

Riktigt intressant klipp, fruktansvärt kul med dialekten, men jag tycker poliserna agerar bra i klippet, fan så frustrerande med en miljon fulla fjortisar som står och skriker och filmar och ska lägga sig i.

Dä ä lugnt nu, åklagarn ä på väg, dä ä lugnt, ja ha ringt åklagarn, han kommeh!

De poliserna som kommer på slutet har ju bra auktoritet och går på lite,men nej fyfan, jag skulle verkligen inte vilja byta med dem.


"vafan dra upp byxåra rå, ni förneedra ju han" låter såå jävla kul, klassiker haha

Lasse Kongo
2010-06-29, 12:37
Kanske det kan vara så att poliserna i första klippet själva har sett klipp nummer två på youtube och inte alls känner för att försätta sig i den sortens situation?

Sen är ju folk självklart lika jävla dumma i huvudet överallt, Stockholm, Göteborg, Malmö, Piteå. Men de är så mycket roligare i Norrland.

Få se era brickåhh o backarååh! :hbang:

haha :laugh:

Parabellum
2010-06-29, 12:41
Kommentarer från en i kåren..

I det första klippet är det av vad jag kan se två stycken aspiranter. Det märks väl och tydligt förutom deras aspirantklaffar på axlarna att de inte är vana vid hårda tag, folksamlingar m.m. Osäkerheten är hög när man är ny, inget fel med det.

Hade de dock inte proppats fulla med skit i Polishögskolan om att kommunicera så långt det går, och lyssnat ordentligt på läraren när det gäller ingripanden i folkmassa, så skulle de löst situationen på ett annat och mer korrekt sätt: fram med batongen, rappa på hårt och bestämt mot minsta lilla "fritagningsförsök" eller andra närmanden från killens vänner. Även OC-spray vore berättigad i en sån situtation då alla går fram och drar och bråkar, även om man ska undvika att spraya i folkmassor då oskyldiga oftast blir sekundärt kontaminerade. De får skylla sig själva om de inte lyssnar på flertalet varningar från polisen.

Så vad bör konstaplarna i klippet ta för lärdom av detta?
Nästa gång de har bestämt sig för att ingripa mot en person i en stökig folkmassa: gör det snabbt, hårt, in i bilen. Alla som försöker närmar sig ska få ont, riktigt ont om det behövs. Polisen får använda den våld som krävs för att genomföra en tjänsteåtgärd, och det skall de utnyttja i såna här situationer. Inget daltande.


Vad gäller det andra pinsamma Piteåklippet är polisagerandet inget annat än föredömligt och rättssäkert. Inget att diskutera förutom inaveln.


Klart slut

Lasse Kongo
2010-06-29, 12:45
Det bästa i hela klippet är dock när handen kommer fram och han skriker håll käften åt hunden, haha jag dör :laugh:

stevebc
2010-06-29, 12:48
Dä ä lugnt nu, åklagarn ä på väg, dä ä lugnt, ja ha ringt åklagarn, han kommeh!HAHAhahahaa, det där missade jag helt.

Bra inlägg av Parabellum f ö. Kul att höra från en konstapel.

Sparven från Minsk
2010-06-29, 12:49
Skulle ropat dit 3 till hundförare och släppt hundarna på dem. Stackars poliser, gör sitt jobb men får bara skit för det.
Han i blått som hoppade på polisen får allt skylla sig själv :D

Joakim pettersen
2010-06-29, 12:50
Fel att brotta ner killen och sätta handbojjor.. Om det är något som irriterar mig så är det fan folk som ska bråka med polisen

rajjan_dammit
2010-06-29, 12:50
Kommentarer från en i kåren..

I det första klippet är det av vad jag kan se två stycken aspiranter. Det märks väl och tydligt förutom deras aspirantklaffar på axlarna att de inte är vana vid hårda tag, folksamlingar m.m. Osäkerheten är hög när man är ny, inget fel med det.

Hade de dock inte proppats fulla med skit i Polishögskolan om att kommunicera så långt det går, och lyssnat ordentligt på läraren när det gäller ingripanden i folkmassa, så skulle de löst situationen på ett annat och mer korrekt sätt: fram med batongen, rappa på hårt och bestämt mot minsta lilla "fritagningsförsök" eller andra närmanden från killens vänner. Även OC-spray vore berättigad i en sån situtation då alla går fram och drar och bråkar, även om man ska undvika att spraya i folkmassor då oskyldiga oftast blir sekundärt kontaminerade. De får skylla sig själva om de inte lyssnar på flertalet varningar från polisen.

Så vad bör konstaplarna i klippet ta för lärdom av detta?
Nästa gång de har bestämt sig för att ingripa mot en person i en stökig folkmassa: gör det snabbt, hårt, in i bilen. Alla som försöker närmar sig ska få ont, riktigt ont om det behövs. Polisen får använda den våld som krävs för att genomföra en tjänsteåtgärd, och det skall de utnyttja i såna här situationer. Inget daltande.


Vad gäller det andra pinsamma Piteåklippet är polisagerandet inget annat än föredömligt och rättssäkert. Inget att diskutera förutom inaveln.


Klart slut

Intressant! Det ligger ju mycket i det du säger, kniper man åt hårt från början slipper man eskalerande situationer. Det är ju det som det innebär att vara en auktoritet. Har man bestämt sig för att göra något så ändrar man sig inte, i annat fall tappar man ju en del av sin auktoritet och respekt samt att ungdomarna tror att de kan på något sätt fixa sig ur situationen.

Måste vara oerhört frustrerande att tvingas agera som polisen bör göra, och inte bli skitförbannad och verkligen skada folk för att de är så in i helvetes jobbiga.

Stefan J
2010-06-29, 12:53
Poliserna i det första klippet är en skam för hela Sveriges poliskår. Det fanns flera tillfällen, bland annat våld mot tjänsteman, där våld från polisens sida hade varit berättigat. Dåligt tränade (2 st poliser, varav en med ordentligt viktövertag, kan inte få grepp om en liten 15-åring), ingen auktoritet, utstrålar osäkerhet och till slut flyr poliserna fältet med svansen mellan benen. Mycket pinsamt, detta ger otroligt dåliga signaler till unga gäng runt om i landet.

shadowfire
2010-06-29, 13:00
Kommentarer från en i kåren..

Bra inlägg! :thumbup:

Spiffy
2010-06-29, 13:16
text

text


:thumbup:

clinteastwood
2010-06-29, 13:27
Kassa poliser, hur svårt är det att trycka ner en fjortis i bilen och åka därifrån!?

Nelson81
2010-06-29, 13:35
Skulle ropat dit 3 till hundförare och släppt hundarna på dem. Stackars poliser, gör sitt jobb men får bara skit för det.
Han i blått som hoppade på polisen får allt skylla sig själv :D

precis, spelar ingen roll vad dom hade gjort, dom hade fått skit ändå.

Exdiaq
2010-06-29, 13:51
Sanslöst mesiga poliser som inte ens tar fram batongen när de små äcklena börjar att knuffa m.m.

stevebc
2010-06-29, 14:15
Hur föräldrarna uppfostrar sina ungar spelar ju också en viktig roll. Kan tänka mig att de ungar som kommer hem med betongslag från polisen får en tröst i mammas kram och sedan påföljande ilska från föräldrarna över de våldsamma poliserna. Fan, hade jag kommit hem med ett betongslag från en polis hade jag fått ännu större blåmärken från morsans sko/brödkavel, det kan jag lova. Hade inte vågat berätta det ens.

Det är viktigt att poliser inte missbrukar sitt ämbete, men när fulla fjortisar skriker och knuffar poliser, och sedan bölar efter de får motstå betongslag och lägger upp det på youtube som något slags bevis på övervåld från polisen blir det bara tragiskt. Övervåld förekommer, och det är viktigt att det inte överskuggas av sådant här jävla trams.

shadowfire
2010-06-29, 14:39
Missade ju denna, del 1 på klipp 2.
Här ser man ju de två snorisarna i blått som redan här är på och provocerar polisen. Snubben i blått med keps går verkligen över gränsen.

kFhXwSCF1qw

Doctor Snuggles
2010-06-29, 14:43
Kanske sånna som h*n som saknas inom polisen, för dem puttar och beter sig hotfulla mot en så varför inte slå några slag och få dem lugna.

Ja, det behövs mer överaggresiva poliser på högtider/nätter som dessutom skriker "lugna dig" till folk vid minsta lilla, alternativt trycker ner dem i marken med ett knä i ryggen tillsammans med 4 andra kollegor och vrider armarna ur led på dem.

Faktum är att det finns idioter så det räcker och blir över, inom poliskåren och utanför. Behövs inte fler.

Jockefoten
2010-06-29, 15:24
Tjejen med polishund (L)

Sheogorath
2010-06-29, 16:42
aa, det är bara det att "bönderna" kallas AIK i storstan :)

Sedan jag flyttade från Lund till Malmö har jag träffat kopiöst många stadsbönder. De är snaggade, har linne, tatueringar, dialekt, gillar fotboll och motorer. D.v.s. de är precis som bönder. Fast i stan!

shadowfire
2010-06-29, 17:09
Sedan jag flyttade från Lund till Malmö har jag träffat kopiöst många stadsbönder. De är snaggade, har linne, tatueringar, dialekt, gillar fotboll och motorer. D.v.s. de är precis som bönder. Fast i stan!

crap vad jag kände mig träffad där :D

Kabuto
2010-06-29, 17:28
En sak man bör nämna är att stort sett hela norrland är underbemannat på polis. Tror det ofta är svårt att få förstärkning osv..

tsp
2010-06-29, 18:14
Haha tänk er dessa situationer i USA istället. Hela delstatens poliskår hade kallats in och pepparsprej hade utdelats med brandslang och elchockerna hade flugit till höger och vänster! Samt att alla poliser hade haft dragna tjänstevapen :D

Jockefoten
2010-06-29, 18:16
Haha tänk er dessa situationer i USA istället. Hela delstatens poliskår hade kallats in och pepparsprej hade utdelats med brandslang och elchockerna hade flugit till höger och vänster! Samt att alla poliser hade haft dragna tjänstevapen :D

Om ungdomarna varit svarta.

Scratch89
2010-06-29, 18:16
Haha tänk er dessa situationer i USA istället. Hela delstatens poliskår hade kallats in och pepparsprej hade utdelats med brandslang och elchockerna hade flugit till höger och vänster! Samt att alla poliser hade haft dragna tjänstevapen :D

De hade även planterat ut knark i någon gränd, och sen hittat på någon historia att personerna faktiskt stod där och sålde knark innan, även fast videoklippet visar att de hela tiden satt i sin epa och dunkade Eddie.

stevebc
2010-06-29, 18:18
Sedan jag flyttade från Lund till Malmö har jag träffat kopiöst många stadsbönder. De är snaggade, har linne, tatueringar, dialekt, gillar fotboll och motorer. D.v.s. de är precis som bönder. Fast i stan!:laugh:

Vet inte om fler förstår det här utanför Malmö/Lund-området.

Crocker
2010-06-29, 18:22
hur föräldrarna uppfostrar sina ungar spelar ju också en viktig roll. Kan tänka mig att de ungar som kommer hem med betongslag från polisen får en tröst i mammas kram och sedan påföljande ilska från föräldrarna över de våldsamma poliserna. Fan, hade jag kommit hem med ett betongslag från en polis hade jag fått ännu större blåmärken från morsans sko/brödkavel, det kan jag lova. Hade inte vågat berätta det ens.

Det är viktigt att poliser inte missbrukar sitt ämbete, men när fulla fjortisar skriker och knuffar poliser, och sedan bölar efter de får motstå betongslag och lägger upp det på youtube som något slags bevis på övervåld från polisen blir det bara tragiskt. Övervåld förekommer, och det är viktigt att det inte överskuggas av sådant här jävla trams.
+1

MagicSteve
2010-06-29, 18:24
Nästan så man blir lite ledsen när man ser detta..
Dels för att alla bönderna verkar vara lite mindre kompetent lagda samt att dom förmodligen kommer och prata om hur "elaka och brutala" svenska poliser är ^^

*whatever*

stafh
2010-06-29, 19:03
Sälj norrland till Finland.


Förutom Åre och Idre.

Sparven från Minsk
2010-06-29, 19:56
Ja, det behövs mer överaggresiva poliser på högtider/nätter som dessutom skriker "lugna dig" till folk vid minsta lilla, alternativt trycker ner dem i marken med ett knä i ryggen tillsammans med 4 andra kollegor och vrider armarna ur led på dem.

Svårt att anklaga poliserna i just dessa videoklipp. Sjukt obehaglig situation de är i. De är trots allt människor de med, men pojkarna behandlar dem som skit.
När folk är som de är mot poliserna i filmerna förtjänar de väldigt lite respekt och kärlek.

Jpn
2010-06-29, 20:25
Hehe man har inte "mycket för" att vara från "norrland" här på kolozzeum :D

Deceiver85
2010-06-29, 20:32
Jag fullkomligt njuter av klipp nr2, fulla bönder och drägg som står och härjar med polisen som försöker sköta sitt jobb. Mer batong skulle dem ha fått smaka!

Jpn
2010-06-29, 20:41
På tal om polisens ingripanden eller icke ingripanden, vart håller polisen hus i den här filmen? Det verkar iaf sitta 2st poliser i en av bussarna som får smaka mycket stryk.

Dock inga inavlade bondläppar i den här, utan helt "vanliga" svenskar från Malmö.

O0hoCo-ck2Q

wo0ord
2010-06-29, 20:51
På tal om polisens ingripanden eller icke ingripanden, vart håller polisen hus i den här filmen? Det verkar iaf sitta 2st poliser i en av bussarna som får smaka mycket stryk.

Dock inga inavlade bondläppar i den här, utan helt "vanliga" svenskar från Malmö.

O0hoCo-ck2Q

(" ") har du satt fel.

tsp
2010-06-29, 21:18
De hade även planterat ut knark i någon gränd, och sen hittat på någon historia att personerna faktiskt stod där och sålde knark innan, även fast videoklippet visar att de hela tiden satt i sin epa och dunkade Eddie.

Men sug min slaka! Du snackar med en kille som sett alla 22 säsonger av cops ffs!!!!

Pontus
2010-06-29, 21:38
På tal om polisens ingripanden eller icke ingripanden, vart håller polisen hus i den här filmen? Det verkar iaf sitta 2st poliser i en av bussarna som får smaka mycket stryk.

Dock inga inavlade bondläppar i den här, utan helt "vanliga" svenskar från Malmö.

O0hoCo-ck2Q

Ser rätt komiskt ut när de gör allt de kan för att förstöra bilarna, men stenarna bara studsar tillbaka.

rajjan_dammit
2010-06-29, 22:02
På tal om polisens ingripanden eller icke ingripanden, vart håller polisen hus i den här filmen? Det verkar iaf sitta 2st poliser i en av bussarna som får smaka mycket stryk.

Dock inga inavlade bondläppar i den här, utan helt "vanliga" svenskar från Malmö.

O0hoCo-ck2Q

Ja, AFA är ju helt vanliga svenskar...

Fordon
2010-06-29, 22:04
Missade ju denna, del 1 på klipp 2.
Här ser man ju de två snorisarna i blått som redan här är på och provocerar polisen. Snubben i blått med keps går verkligen över gränsen.

kFhXwSCF1qw

handsvetten och adrenalinet känner man direkt och blir upprörd på bara en kort stund.. jag kanske gjorde rätt i att inte skicka in ansökningen till polishögskolan.

Jpn
2010-06-29, 22:55
Ja, AFA är ju helt vanliga svenskar...

Precis... Därav (") tecken, men det som skall diskuteras är ju polisernas ingripande eller rättare sagt icke ingripande och inte hur vanligt svensk brottslingarna är.

Jpn
2010-06-29, 22:57
handsvetten och adrenalinet känner man direkt och blir upprörd på bara en kort stund.. jag kanske gjorde rätt i att inte skicka in ansökningen till polishögskolan.

Det är nog ett korrekt antagande i så fall.

Deceiver85
2010-06-29, 23:32
Dock inga inavlade bondläppar i den här, utan helt "vanliga" svenskar från Malmö.

O0hoCo-ck2Q

Du menar helt vanliga "svenskar"

Roligt @ 1:05 i filmen:
- Jak knolar din mama
- Jak knolar hela din familj

rajjan_dammit
2010-06-29, 23:54
Precis... Därav (") tecken, men det som skall diskuteras är ju polisernas ingripande eller rättare sagt icke ingripande och inte hur vanligt svensk brottslingarna är.

Bah, jag uppfattade det som att du minsann ville visa att ungdomar var lika jävliga i Malmö som i Norrland, då jag gissar att du är själv därifrån?

Jag försökte hitta klipp med vanliga svenska ungdomar som beter sig på samma sätt mot polisen fast de inte är från Norrland. Gick inte nåt vidare ;)

Runt 4:40 in i klippet kommer artilleriet.
Zb1q7KzJBbE

Sebbe_H
2010-06-29, 23:59
Du menar helt vanliga "svenskar"

Roligt @ 1:05 i filmen:
- Jak knolar din mama
- Jak knolar hela din familj

Börja inte med ditt snack, vad vet du om dom är svenska medborgare eller inte?

Jpn
2010-06-30, 00:22
Bah, jag uppfattade det som att du minsann ville visa att ungdomar var lika jävliga i Malmö som i Norrland, då jag gissar att du är själv därifrån?

Jag försökte hitta klipp med vanliga svenska ungdomar som beter sig på samma sätt mot polisen fast de inte är från Norrland. Gick inte nåt vidare ;)


Absolut inte... jag fastnade på yt ett tag och fick se det där klippet och tänkte att det gick att diskutera i den här tråden om polisens icke ingripande i det här fallet.

Jag tar inte alls illa upp över alla kommentarer om "norrland" /"norrlänningar" som finns i den här tråden, och jag är mycket väl medveten om att dessa två klipp inte direkt gör någon bra reklam för "norrland" snarare tvärt om.


Då får du leta vidare för det finns en hel del på yt vad det gäller det också, både med och utan poliser inblandat.

Deceiver85
2010-06-30, 01:07
Börja inte med ditt snack, vad vet du om dom är svenska medborgare eller inte?

Tror du dem ser sig själva som svenskar?

HulkH
2010-06-30, 02:35
Håller med många som har skrivit, polisen borde bli hårdare.

ryssen
2010-06-30, 05:45
Börja inte med ditt snack, vad vet du om dom är svenska medborgare eller inte?

nej men dina och mina skattepengar betalar säkert deras uppehälle.

shadowfire
2010-06-30, 08:25
Tror du dem ser sig själva som svenskar?

nej men dina och mina skattepengar betalar säkert deras uppehälle.

Så AFA är enbart invandrare hävdar ni? *popcorn*

Achryl
2010-06-30, 08:26
nej men dina och mina skattepengar betalar säkert deras uppehälle.

Blir så trött på det argumentet... Så länge du tjänar under 28 000 i månaden behöver du inte vara orolig att bidra till något annat än kommunala kostnader.

Kanske nämnts tidigare i tråden, men får inte poliser använda handklovar i såna här lägen?

rajjan_dammit
2010-06-30, 09:50
Absolut inte... jag fastnade på yt ett tag och fick se det där klippet och tänkte att det gick att diskutera i den här tråden om polisens icke ingripande i det här fallet.

Jag tar inte alls illa upp över alla kommentarer om "norrland" /"norrlänningar" som finns i den här tråden, och jag är mycket väl medveten om att dessa två klipp inte direkt gör någon bra reklam för "norrland" snarare tvärt om.


Då får du leta vidare för det finns en hel del på yt vad det gäller det också, både med och utan poliser inblandat.

Ja, jo, det är ju så. Jag skrev ett par inlägg bakåt att alla är lika dumma i huvudet överallt. :) Vad gäller polisens icke-ingripande, så verkar det som att de väntar på förstärkning, som också kommer och gör processen kort med bråkstakarna.

ryssen
2010-06-30, 10:37
Så AFA är enbart invandrare hävdar ni? *popcorn*

nej

ryssen
2010-06-30, 10:42
Blir så trött på det argumentet... Så länge du tjänar under 28 000 i månaden behöver du inte vara orolig att bidra till något annat än kommunala kostnader.

Kanske nämnts tidigare i tråden, men får inte poliser använda handklovar i såna här lägen?

så man inte gnälla så länge man bidrar med dom kommunala kostnaderna?

förövrigt så tar jag ut över över 28 vissa månader så jag har all rätt och gnälla.

emi23j
2010-06-30, 14:56
haha sjuuukt roligt.

Tycker dock poliserna beter sig lite dåligt. Om dem varit mer effektiva och distinkta i Piteå-klippet hade de inte behövt veva på killen med batong.
Sen tycker jag som jag alltid gjort att de flesta poliser är idioter. Nu har vi ju inte sett exakt hela händelse förloppet MEN Istället för att bara stå och skrika "BACKA" kan man väl försöka föra en konversation och lyssna och förklara.
När poliserna vägrar lyssna på de övriga så blir de ju givetvis uppretade.

ryssen
2010-06-30, 15:05
haha sjuuukt roligt.

Tycker dock poliserna beter sig lite dåligt. Om dem varit mer effektiva och distinkta i Piteå-klippet hade de inte behövt veva på killen med batong.
Sen tycker jag som jag alltid gjort att de flesta poliser är idioter. Nu har vi ju inte sett exakt hela händelse förloppet MEN Istället för att bara stå och skrika "BACKA" kan man väl försöka föra en konversation och lyssna och förklara.
När poliserna vägrar lyssna på de övriga så blir de ju givetvis uppretade.

våld mot tjänsteman låg riktigt nära tillhands så batongslagen var helt i sin ordning.

Snobbe
2010-06-30, 15:14
haha sjuuukt roligt.

Tycker dock poliserna beter sig lite dåligt. Om dem varit mer effektiva och distinkta i Piteå-klippet hade de inte behövt veva på killen med batong.
Sen tycker jag som jag alltid gjort att de flesta poliser är idioter. Nu har vi ju inte sett exakt hela händelse förloppet MEN Istället för att bara stå och skrika "BACKA" kan man väl försöka föra en konversation och lyssna och förklara.
När poliserna vägrar lyssna på de övriga så blir de ju givetvis uppretade.

Jo jag håller med.... Tycker dom ska ta en diskussion med några fulla 17åringar lr hur gamla dom nu är det är säkert jättevettigt.

delta_mats
2010-06-30, 15:24
haha sjuuukt roligt.

Tycker dock poliserna beter sig lite dåligt. Om dem varit mer effektiva och distinkta i Piteå-klippet hade de inte behövt veva på killen med batong.
Sen tycker jag som jag alltid gjort att de flesta poliser är idioter. Nu har vi ju inte sett exakt hela händelse förloppet MEN Istället för att bara stå och skrika "BACKA" kan man väl försöka föra en konversation och lyssna och förklara.
När poliserna vägrar lyssna på de övriga så blir de ju givetvis uppretade.


Det är människorna som tjafsar med polisen som är idioter. Om man tror sig ha någon rätt till att tjafsa och störa ett polisingripande har man något att lära.

ha:cl
2010-06-30, 15:38
Blir så trött på det argumentet... Så länge du tjänar under 28 000 i månaden behöver du inte vara orolig att bidra till något annat än kommunala kostnader.

Kanske nämnts tidigare i tråden, men får inte poliser använda handklovar i såna här lägen?

Jag blir så trött på detta argumentet, för du får det att verka som att de som tjänar under 28 000 i månaden inte får yttra sig i ämnet. Även du måste väl inse att detta är att spela SD i händerna?

Potatiskillen
2010-06-30, 15:50
Hade det där varit USA så hade det fått äta asfalt, smaka på elstötar och nerbrottade.

cero
2010-06-30, 16:06
Hade det där varit USA så hade det fått äta asfalt, smaka på elstötar och nerbrottade.

Inget snack om den saken. :D

Apos78
2010-06-30, 17:30
Hade det där varit USA så hade det fått äta asfalt, smaka på elstötar och nerbrottade.

Och det är ju alltid en bra lösning :cool:.

Not.

ha:cl
2010-06-30, 17:50
Och det är ju alltid en bra lösning :cool:.

Not.

Jo, för då kanske sketungarna hade lärt sig något.

J.V
2010-06-30, 18:00
Idag skriver Norrbottens-Kuriren om Haparanda-händelsen...
Attack på poliser utlagd på nätet
HAPARANDA.

Minst två videoklipp som visar poliser i Haparanda bli attackerade av ungdomar har blivit upplagda på en välkänd internetsajt.


I klippen som florerat på internetsajten sedan i måndags omringas poliserna av skrikande ungdomar medan polispatrullen gör ett gripande.


Bilderna visar hur poliserna under flera minuter attackeras med mängder av glåpord medan den gripne unge mannen gör motstånd. Sedan blir en av poliserna utsatt för våld. Han vacklar till och tar sig för huvudet.


Gripandet avbryts och poliserna tar skydd i sin bil.


Händelsen utspelade sig i Haparanda under midsommarhelgen och polisens utredningschef Jan Nilzon bekräftar att en förundersökning påbörjats. Han vill dock på grund av utredningssekretess inte uttala sig om vad som hänt.
Brotten som utreds i förundersökningen rubriceras som våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och främjande av flykt. Två personer är misstänkta och polisen ska nu prata med personer som kan vittna om händelsen.


- Personer ska höras och det kommer att ske under sommaren, säger vice chefs-åklagare Thomas Ennefors.


Han säger att dessa brott är "otroligt vardagliga" och "typiska", speciellt om det handlar om berusade ungdomar. Men att filmer som dessa läggs ut på internet tror Thomas Ennefors är mer ovanligt.


- Om det är som beskrivet så motverkar de (klippen) snarare sitt syfte, säger han.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5434755

rajjan_dammit
2010-06-30, 19:24
Idag skriver Norrbottens-Kuriren om Haparanda-händelsen...

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5434755

Gött! Nu kan jag sova lite bättre om nätterna, då jag vet att rättssäkerheten inte klappat ihop helt! ;):)

Nelson81
2010-06-30, 19:30
våld mot tjänsteman låg riktigt nära tillhands så batongslagen var helt i sin ordning.

pratade med killen igår och han hade tydligen klarat sig från åtal, däremot så var han rejält blåslagen på armen hehe

_Larre_
2010-06-30, 20:18
Så AFA är enbart invandrare hävdar ni? *popcorn*

Nej, men ingen i AFA har en mentalitet som motsvarare över en normal 17-årings.

Hur som, när folk blir arresterade så är det alltid polisen som är idioterna och dom som gör fel, sjukt kul hur folk älskar att vrida på saker och ting.

Jorpa
2010-06-30, 21:28
våld mot tjänsteman låg riktigt nära tillhands så batongslagen var helt i sin ordning.

Det var inte våld mot tjänsteman. Det verkade som att han tyckte de var allt för våldsamma mot sin kompis och försökte dra bort polisen. De hade inte alls behövt slå honom flera gånger med batong.

De hade räckt med att lungt dra bort honom och säga vi sköter det här.

Tycker även som någon sa att, varför inte bara svara på enkla frågor som varför griper ni min kompis. Det känns som att poliser alltid gör samma sak, inte bryr sig om att svara och gör lite som dom vill. Istället för att iaf försöka förklara, precis som hundpolisen gjorde, men då hade redan allting escalerat.




Sen en liten sidofråga, när får man som privatperson ingripa i polismisshandel t.ex. Hur långt måste polisen gå?

Trance
2010-06-30, 21:32
Det var inte våld mot tjänsteman. Det verkade som att han tyckte de var allt för våldsamma mot sin kompis och försökte dra bort polisen. De hade inte alls behövt slå honom flera gånger med batong.


Jag tror inte du riktigt förstår arbetssituationen. Nästa gång så kanske idioten som "bara vill dra bort polisen" har en kniv den drar fram? När polisen gör ett ingripande så måste tillräckligt med våld användas så inte folk börjar lägga sig i, det är så det måste fungera.

Jorpa
2010-06-30, 21:40
Jag tror inte du riktigt förstår arbetssituationen. Nästa gång så kanske idioten som "bara vill dra bort polisen" har en kniv den drar fram? När polisen gör ett ingripande så måste tillräckligt med våld användas så inte folk börjar lägga sig i, det är så det måste fungera.

Det är läskigt att lägga så mycket ansvar i en persons händer.

Angående min fråga här över, vart går gränsen för hur mycket en polisman får använda och när får man ingripa?

shadowfire
2010-06-30, 21:52
Det var inte våld mot tjänsteman.

Jo.

"1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig på någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Jorpa
2010-06-30, 21:59
Jo.

"1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig på någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Som sagt med tanke på det jag sa, vart går gränsen ?
Tycker du polisen borde slagit sönder hans arm som han gjorde ?

Min tanke, TÄNK OM:

En grupp människor tar hand om 3 poliser som är allmänt dåliga, aggressiva och gör sitt jobb fel. Gruppen tar hand om dom, sätter dom i säkra mma submissionlås och situationen blir helt säker och helt lugn. Väntar in bättre poliser som sköter sitt jobb. Vad händer?

_Larre_
2010-06-30, 22:05
Som sagt med tanke på det jag sa, vart går gränsen ?
Tycker du polisen borde slagit sönder hans arm som han gjorde ?

Min tanke, TÄNK OM:

En grupp människor tar hand om 3 poliser som är allmänt dåliga, aggressiva och gör sitt jobb fel. Gruppen tar hand om dom, sätter dom i säkra mma submissionlås och situationen blir helt säker och helt lugn. Väntar in bättre poliser som sköter sitt jobb. Vad händer?

Poliserna är tränade för att själva veta var gränsen går när dom anser att situationen är under kontroll. Så det ska inte ens finnas en anledning till att privatpersoner går in när polisen gått för långt.

Jag måste säga att jag inte förstår din situation.

En fråga, tränar du mma på fritiden?

Parabellum
2010-06-30, 22:05
Det var inte våld mot tjänsteman. Det verkade som att han tyckte de var allt för våldsamma mot sin kompis och försökte dra bort polisen.


Jaså? Är det herr jurist som talar nu? Man ska inte störa polisens arbete, även om det för dig just då kanske känns för våldsamt för att bara stå och titta på och acceptera.
Hur fan tror du det skulle vara om alla grabbar på stan tänkte som du? Att så fort man tycker att polisen är "lite för våldsamma mot min kompis", in och ingripa och försöka dra bort polisen? Jösses.

De hade inte alls behövt slå honom flera gånger med batong.
De hade räckt med att lungt dra bort honom och säga vi sköter det här.

Är det så? Värst vad du kan om hur många batongslag som behövs.
Går man fram upprepade gånger och stör polisen under (stressat) arbete trots upprepade tillsägelser får man skylla sig själv. Punkt slut.


Tycker även som någon sa att, varför inte bara svara på enkla frågor som varför griper ni min kompis. Det känns som att poliser alltid gör samma sak, inte bryr sig om att svara och gör lite som dom vill. Istället för att iaf försöka förklara, precis som hundpolisen gjorde, men då hade redan allting escalerat.


Du har visserligen en ynka liten poäng här, men polisen får hela tiden en massa jävla frågor oavsett vad de gör.
"Har det hänt nåt?" "Vad gör ni?" "Kan ni visa brickan?" "Förklara vad ni gör.." "Men vadå? Varför gör ni så?" "Har du rätt till detta?"

Polisens jobb är inte att stå och förklara allt för allmänheten. Det angår helt enkelt inte dig, så länge du inte är direkt berörd, dvs du är misstänkt själv.
Det går att förklara artigt och smidigt ibland om man kan, men det är inget man någonsin kan få kräva av polisen, särskilt inte i denna typ av pressade situationer där polisen har fullt upp med att säkra sig själva, kollegor och andra.

Sen en liten sidofråga, när får man som privatperson ingripa i polismisshandel t.ex. Hur långt måste polisen gå?

Du ska aldrig någonsin ingripa i polisens jobb. Något som ser ut som "polismisshandel" i dina ögon är nästintill alltid en fråga om Polislag §10, dvs rätten att använda våld som polis vid olika situationer.

Ibland kan det se ut att gå överstyr med våldsanvändningen hos polisen för ett otränat öga (dina ögon t ex). När man som allmänhet bevittnar batongslag, nedläggningar m.m in real life, så kan det se väldigt brutalt ut.
Ska du ingripa mot en sk. pågående "polismisshandel" kommer du att åka på duktigt med stryk själv för att du kommer att ses på som medgärningsman eller dylikt, samtidigt som du blir misstänkt för våld mot tjänsteman (hindrande av tjänsteutövning, försvårande m.m).

Visst skulle du kunna gå in och ingripa trots allt, och i absolut extrema fall få rätt i domstol. Men lycka till med att finna en situation där det verkligen är befogat att som utomstående allmänhet ingripa mot polisens laga befogenhet för våldsanvändning mot en person.

Crocker
2010-06-30, 22:11
Jaså? Är det herr jurist som talar nu? Man ska inte störa polisens arbete, även om det för dig just då kanske känns för våldsamt för att bara stå och titta på och acceptera.
Hur fan tror du det skulle vara om alla grabbar på stan tänkte som du? Att så fort man tycker att polisen är "lite för våldsamma mot min kompis", in och ingripa och försöka dra bort polisen? Jösses.



Är det så? Värst vad du kan om hur många batongslag som behövs.
Går man fram upprepade gånger och stör polisen under (stressat) arbete trots upprepade tillsägelser får man skylla sig själv. Punkt slut.



Du har visserligen en ynka liten poäng här, men polisen får hela tiden en massa jävla frågor oavsett vad de gör.
"Har det hänt nåt?" "Vad gör ni?" "Kan ni visa brickan?" "Förklara vad ni gör.." "Men vadå? Varför gör ni så?" "Har du rätt till detta?"

Polisens jobb är inte att stå och förklara allt för allmänheten. Det angår helt enkelt inte dig, så länge du inte är direkt berörd, dvs du är misstänkt själv.
Det går att förklara artigt och smidigt ibland om man kan, men det är inget man någonsin kan få kräva av polisen, särskilt inte i denna typ av pressade situationer där polisen har fullt upp med att säkra sig själva, kollegor och andra.



Du ska aldrig någonsin ingripa i polisens jobb. Något som ser ut som "polismisshandel" i dina ögon är nästintill alltid en fråga om Polislag §10, dvs rätten att använda våld som polis vid olika situationer.

Ibland kan det se ut att gå överstyr med våldsanvändningen hos polisen för ett otränat öga (dina ögon t ex). När man som allmänhet bevittnar batongslag, nedläggningar m.m in real life, så kan det se väldigt brutalt ut.
Ska du ingripa mot en sk. pågående "polismisshandel" kommer du att åka på duktigt med stryk själv för att du kommer att ses på som medgärningsman eller dylikt, samtidigt som du blir misstänkt för våld mot tjänsteman (hindrande av tjänsteutövning, försvårande m.m).

Visst skulle du kunna gå in och ingripa trots allt, och i absolut extrema fall få rätt i domstol. Men lycka till med att finna en situation där det verkligen är befogat att som utomstående allmänhet ingripa mot polisens laga befogenhet för våldsanvändning mot en person.

Helt rätt, snart får väl polisen inte ens nudda vid folk under 18.

Parabellum
2010-06-30, 22:12
Helt rätt, snart får väl polisen inte ens nudda vid folk under 18.

Den dagen lämnar jag in brickan! :)

Crocker
2010-06-30, 22:17
Den dagen lämnar jag in brickan! :)
Polis själv? ;)

Sebbe_H
2010-06-30, 22:19
Antagligen därför han reggade sig här, för att förklara ett och annat för de "bönder" som hänger här på brädan.

Bra gjort!

Deceiver85
2010-06-30, 22:21
Så AFA är enbart invandrare hävdar ni? *popcorn*

Nej. Det är nästan lika "vitt" på nazistdemonstrationer som på AFA-aktioner, det brukar vara så när medelklassvänstern demonstrerar.

Mantus
2010-06-30, 22:29
Jaså? Är det herr jurist som talar nu?


Why you hatin?:)
Vi jurister är också människor (inte trevligt att använda vår yrkestitel som öknamn) bara lite mindre värda etc, etc.

Vad gäller andra klippet så hade jag också använt batongen i det läget, inte fan vill man lägga sig ner och brottas i onödan när tio fulla ungdomar när som helst kan sparka en i nyllet. Det räcker med att få in en! full och aggressiv LOB och hur man är på helspänn då för att inse hur djävla pressad situation det måste vara med tjugotalet fulla ungdomar som gapar och följer efter en.
Folk som går bakom ryggen på en i en pressad situation är f.ö. det värsta jag vet, att inte ha uppsikt över en påverkad och aggressiv person får det att krypa i nackskinnet på mig.

shadowfire
2010-06-30, 22:40
Plussettar Parabellum egentligen rakt av. :)

Parabellum
2010-06-30, 22:41
Why you hatin?:)
Vi jurister är också människor (inte trevligt att använda vår yrkestitel som öknamn) bara lite mindre värda etc, etc.

Jag ber om ursäkt om du tog åt dig av min lilla pik till den jag tilltalade.

Jag har absolut ingenting emot riktiga jurister, givetvis.

maaherra
2010-06-30, 22:45
Jag känner bara norrlänningar som är/var busar när de bodde där uppe, och de är väldigt medvetna om det också. :D

Say what? *rolleyes*

Annars lolade jag lite åt klippen, det är rätt vardagsmat hemma när det är större högtider eller dylikt och då oftast - som någon sa i tråden - pack från Överkalix/Haparanda.

Förövrigt ser det ut som en gammal klasskamrat till mig i första klippet, den kvinnliga polisen. På tal om att alla känner alla däruppe :D

Scratch89
2010-06-30, 23:04
Har du hennes nummer, tro? Ge till shadowfire. :D

chrilledude
2010-06-30, 23:04
Jävla WT-bönder, pinsamma.

Jockefoten
2010-06-30, 23:05
Har du hennes nummer, tro? Ge till shadowfire. :D

Det är ju tjejen i andra klippet alla är kära i!

Jorpa
2010-06-30, 23:08
Jaså? Är det herr jurist som talar nu? Man ska inte störa polisens arbete, även om det för dig just då kanske känns för våldsamt för att bara stå och titta på och acceptera.
Hur fan tror du det skulle vara om alla grabbar på stan tänkte som du? Att så fort man tycker att polisen är "lite för våldsamma mot min kompis", in och ingripa och försöka dra bort polisen? Jösses.

Jag vet inte, jag har bara vart med om otäcka grejer. Var på stan med en kompis som urinerade i ett gatuhörn. Fine man får inte göra det, han bröt mot lagen. En polisvan kör förbi, stannar, tar honom/oss. Allt är lungt, min kompis är jättelugn, lite full, lite lullig, ber om ursäkt. Polisen är aggressiv, verkar ha en dålig dag av något slag, börjar puckla på, verkligen försöka läxa upp. Min kompis är ganska defensiv av sig och försöker bara komma därifrån utan kalabalik. Inte fysikt komma därifrån, men defensiv i konversationen. Slutar med att han blir nerbrottad, då hjälper de andra till, knän i ryggen. Osv.

Ett exempel på ett riktigt dåligt polisarbete, i mina "otränade ögon"

Ett annat fall, min kompis som nyss tagit körkort är ute och kör med en kompis. Han körde 70 på 70 väg ingen fortkörning, inget misstag. De blir stoppade, poliser kommer med dragna vapen drar ut dem ut bilen. Rotar i deras väskor, svarar inte på några frågor. Min kompis har tamponger i sin väska(fråga mig inte varför, tror det var hans flickvän) Poliserna skämtar om tampongerna, hånskrattar mer eller mindre. Lägger ut sakerna på taket. Sen helt plötsligt säger dem, de var inte ni, lämnar allt säger inget, ingen ursäkt. Går lungt tillbaka till bilarna, sätter sig och kör iväg. Det var måste jag tillägga civilpoliser, som inte identifierade sig.

De ringde sedan till polisen, för de var ju inte säkra på om de faktiskt var poliser, för att få en förklaring. Det var tydligen någon som de var på jakt efter.

Återigen, i mina otränade ögon ett dåligt polisarbete utan respekt överhuvudtaget. Att pistolhota någon oskyldig som i princip kan ge men för livet (men det var helt lugnt i detta fall, men de kunde inte dem veta) UTAN att förklara sig eller be om ursäkt är katastrofalt dåligt, vad du än säger.

Är det så? Värst vad du kan om hur många batongslag som behövs.
Går man fram upprepade gånger och stör polisen under (stressat) arbete trots upprepade tillsägelser får man skylla sig själv. Punkt slut.

Det kan jag hålla med om, men ha också i baktanke att personen var full, verkade egentligen inte vilja bråka. Du kanske har rätt här, men jag tycker det var nära gränsen.



Du har visserligen en ynka liten poäng här, men polisen får hela tiden en massa jävla frågor oavsett vad de gör.
"Har det hänt nåt?" "Vad gör ni?" "Kan ni visa brickan?" "Förklara vad ni gör.." "Men vadå? Varför gör ni så?" "Har du rätt till detta?"

Polisens jobb är inte att stå och förklara allt för allmänheten. Det angår helt enkelt inte dig, så länge du inte är direkt berörd, dvs du är misstänkt själv.
Det går att förklara artigt och smidigt ibland om man kan, men det är inget man någonsin kan få kräva av polisen, särskilt inte i denna typ av pressade situationer där polisen har fullt upp med att säkra sig själva, kollegor och andra.

Klart det angår mig om min bästa kompis blir arresterad för tillsynes ingenting, därav att jag frågar. Frågar man något får man, enligt egna erfarenheter i 8 / 10 fall ett riktigt otrevligt, översittar svar. Jag skulle säga att ert jobb faktiskt ÄR att svara på frågor, vara en kundtjänst mer eller mindre. En publik kundtjänst. Vad tror du skulle fungera bäst en polis som aldrig pratade om bara "gjorde sitt jobb" eller en förklarande trevlig polis. Nu är jag inte utbildad som polis men jag kan bara anta att det rekommenderas i er utbildning.

Du ska aldrig någonsin ingripa i polisens jobb. Något som ser ut som "polismisshandel" i dina ögon är nästintill alltid en fråga om Polislag §10, dvs rätten att använda våld som polis vid olika situationer.

Ibland kan det se ut att gå överstyr med våldsanvändningen hos polisen för ett otränat öga (dina ögon t ex). När man som allmänhet bevittnar batongslag, nedläggningar m.m in real life, så kan det se väldigt brutalt ut.
Ska du ingripa mot en sk. pågående "polismisshandel" kommer du att åka på duktigt med stryk själv för att du kommer att ses på som medgärningsman eller dylikt, samtidigt som du blir misstänkt för våld mot tjänsteman (hindrande av tjänsteutövning, försvårande m.m).

Visst skulle du kunna gå in och ingripa trots allt, och i absolut extrema fall få rätt i domstol. Men lycka till med att finna en situation där det verkligen är befogat att som utomstående allmänhet ingripa mot polisens laga befogenhet för våldsanvändning mot en person.

Det är precis sådana kommentarer som är så otroligt jobbiga. Vaddå åka på ordentligt med stryk, varför då, bara för ni kan? Varför skulle jag åka på stryk? Om min tanke är god och jag gör det på rätt sätt... men det du säger det är sant, det går inte att ingripa när poliser kör sitt race. Det är det som är läskigt.


Angående poliser i allmänhet, jag tycker de gör ett bra jobb. Sverige är ett utav de bästa länderna med minst brott utav en anledning. Men det betyder inte att allt poliser gör är rätt, långt ifrån. Jag skulle våga påstå att 90 % av alla poliser någongång klämt till extra hårt bara för att, utnyttjat sin makt osv. För mycket makt är aldrig bra och som någon sa även poliser är människor som gör misstag. Men det verkar som du aldrig har gjort ett misstag och änu mindre skulle kunna erkänna ett.

ryssen
2010-06-30, 23:08
Det var inte våld mot tjänsteman. Det verkade som att han tyckte de var allt för våldsamma mot sin kompis och försökte dra bort polisen. De hade inte alls behövt slå honom flera gånger med batong.

De hade räckt med att lungt dra bort honom och säga vi sköter det här.

Tycker även som någon sa att, varför inte bara svara på enkla frågor som varför griper ni min kompis. Det känns som att poliser alltid gör samma sak, inte bryr sig om att svara och gör lite som dom vill. Istället för att iaf försöka förklara, precis som hundpolisen gjorde, men då hade redan allting escalerat.





Sen en liten sidofråga, när får man som privatperson ingripa i polismisshandel t.ex. Hur långt måste polisen gå?


vilken bubbla lever du i?
dumma polis inte slå,prata istället..

Jorpa
2010-06-30, 23:12
vilken bubbla lever du i?
dumma polis inte slå,prata istället..

Vilken bubbla lever du i?

Scratch89
2010-06-30, 23:12
Klart det angår mig om min bästa kompis blir arresterad för tillsynes ingenting, därav att jag frågar. Frågar man något får man, enligt egna erfarenheter i 8 / 10 fall ett riktigt otrevligt, översittar svar.

Inte för att vara den som är den, men om dina vänner har blivit tagna så många gånger av polisen att du kan börja föra statistik på utgångarna, så kanske det inte är poliserna det är fel på...

Det är lite som när en ärad medlem här på forumet försökte hävda att han var en lugn kille när han gick på krogen, men på något mystiskt sätt alltid hamnade i bråk och blev utslängd.

Jorpa
2010-06-30, 23:17
Inte för att vara den som är den, men om dina vänner har blivit tagna så många gånger av polisen att du kan börja föra statistik på utgångarna, så kanske det inte är poliserna det är fel på...

Det är lite som när en ärad medlem här på forumet försökte hävda att han var en lugn kille när han gick på krogen, men på något mystiskt sätt alltid hamnade i bråk och blev utslängd.

Precis, men jag orkar inte alls ta den konversationen. Antingen tror du på det jag säger eller inte. Men utgå ifrån att det jag säger är sant och argumentera utifrån det. Annars blir det bara ord mot ord och det ger ingenting.

Men jag måste även tillägga en sak. Självklart förstår jag att man måste lagen tillåta poliser gå lite över lagen, och ha några extra livlinor. Annars skulle hälften av rättegångsfallen vara just mellan polisman och privatperson. Det skulle ta för mycket tid.

cero
2010-06-30, 23:19
"Sen en liten sidofråga, när får man som privatperson ingripa i polismisshandel t.ex. Hur långt måste polisen gå?"

Bra fråga.

Jorpa
2010-06-30, 23:23
"Sen en liten sidofråga, när får man som privatperson ingripa i polismisshandel t.ex. Hur långt måste polisen gå?"

Bra fråga.

Det finns säkert ingen lag för det, förutom den moraliska männskliga lagen.

Skulle en polis rikta en pistol av någonanledning mot en 5åring som gråter skulle jag, om jag kunde, slå pistolen ur händerna, ta den själv och ta hand om situationen.

Jag skulle nog, however, bli skjuten när hans bestfriend kollega, som täcker upp varandra i nöd och lust, kom och såg vad som hände.

Jockefoten
2010-06-30, 23:29
"Sen en liten sidofråga, när får man som privatperson ingripa i polismisshandel t.ex. Hur långt måste polisen gå?"

Bra fråga.

Du får inte gå emellan som privatperson.

cero
2010-06-30, 23:35
Du får inte gå emellan som privatperson.

Jo det förstår jag. Men om polisen på något sätt skulle missbruka sin tjänst på ett riktigt GROVT sätt. Men antar att det inte finns några lagar för det utan det är som Jorpa skrev ovan.

Jorpa
2010-06-30, 23:37
Du får inte gå emellan som privatperson.

Källa?

Det kan inte vara skrivit i en lagbok.

Glöm inte att de du i princip skrev var att en privatperson får inte gå imellan - no matter what

Lelle Pelle
2010-06-30, 23:48
Förstår jag det rätt när ni yrkar på att var och en ska ha möjligheten att bedöma om det används mer än skäligt våld under ett polisingripande, och agera därefter utan konsekvenser?

cero
2010-06-30, 23:53
Förstår jag det rätt när ni yrkar på att var och en ska ha möjligheten att bedöma om det används mer än skäligt våld under ett polisingripande, och agera därefter utan konsekvenser?

Det skulle vara att överdriva. Men som sagt, hur långt kan en polis gå innan man som privatperson kan ingripa? Nu snackar jag inte om att hoppa på en polis under ett gripande för man tycker att han var lite för hårdhänt när han sätter på handbojjorna.

ha:cl
2010-06-30, 23:54
Det är läskigt att lägga så mycket ansvar i en persons händer.

Angående min fråga här över, vart går gränsen för hur mycket en polisman får använda och när får man ingripa?

Haha, du verkar vara helt otrolig. Polisen ska tillta alla medel för att råda bot på samhällets avskum. Det är jag som laglydig beredd att betala för.

Jag vet inte, jag har bara vart med om otäcka grejer. Var på stan med en kompis som urinerade i ett gatuhörn. Fine man får inte göra det, han bröt mot lagen. En polisvan kör förbi, stannar, tar honom/oss. Allt är lungt, min kompis är jättelugn, lite full, lite lullig, ber om ursäkt. Polisen är aggressiv, verkar ha en dålig dag av något slag, börjar puckla på, verkligen försöka läxa upp. Min kompis är ganska defensiv av sig och försöker bara komma därifrån utan kalabalik. Inte fysikt komma därifrån, men defensiv i konversationen. Slutar med att han blir nerbrottad, då hjälper de andra till, knän i ryggen. Osv.

Ett exempel på ett riktigt dåligt polisarbete, i mina "otränade ögon"

Ett annat fall, min kompis som nyss tagit körkort är ute och kör med en kompis. Han körde 70 på 70 väg ingen fortkörning, inget misstag. De blir stoppade, poliser kommer med dragna vapen drar ut dem ut bilen. Rotar i deras väskor, svarar inte på några frågor. Min kompis har tamponger i sin väska(fråga mig inte varför, tror det var hans flickvän) Poliserna skämtar om tampongerna, hånskrattar mer eller mindre. Lägger ut sakerna på taket. Sen helt plötsligt säger dem, de var inte ni, lämnar allt säger inget, ingen ursäkt. Går lungt tillbaka till bilarna, sätter sig och kör iväg. Det var måste jag tillägga civilpoliser, som inte identifierade sig.

De ringde sedan till polisen, för de var ju inte säkra på om de faktiskt var poliser, för att få en förklaring. Det var tydligen någon som de var på jakt efter.

Återigen, i mina otränade ögon ett dåligt polisarbete utan respekt överhuvudtaget. Att pistolhota någon oskyldig som i princip kan ge men för livet (men det var helt lugnt i detta fall, men de kunde inte dem veta) UTAN att förklara sig eller be om ursäkt är katastrofalt dåligt, vad du än säger.



Det kan jag hålla med om, men ha också i baktanke att personen var full, verkade egentligen inte vilja bråka. Du kanske har rätt här, men jag tycker det var nära gränsen.





Klart det angår mig om min bästa kompis blir arresterad för tillsynes ingenting, därav att jag frågar. Frågar man något får man, enligt egna erfarenheter i 8 / 10 fall ett riktigt otrevligt, översittar svar. Jag skulle säga att ert jobb faktiskt ÄR att svara på frågor, vara en kundtjänst mer eller mindre. En publik kundtjänst. Vad tror du skulle fungera bäst en polis som aldrig pratade om bara "gjorde sitt jobb" eller en förklarande trevlig polis. Nu är jag inte utbildad som polis men jag kan bara anta att det rekommenderas i er utbildning.



Det är precis sådana kommentarer som är så otroligt jobbiga. Vaddå åka på ordentligt med stryk, varför då, bara för ni kan? Varför skulle jag åka på stryk? Om min tanke är god och jag gör det på rätt sätt... men det du säger det är sant, det går inte att ingripa när poliser kör sitt race. Det är det som är läskigt.


Angående poliser i allmänhet, jag tycker de gör ett bra jobb. Sverige är ett utav de bästa länderna med minst brott utav en anledning. Men det betyder inte att allt poliser gör är rätt, långt ifrån. Jag skulle våga påstå att 90 % av alla poliser någongång klämt till extra hårt bara för att, utnyttjat sin makt osv. För mycket makt är aldrig bra och som någon sa även poliser är människor som gör misstag. Men det verkar som du aldrig har gjort ett misstag och änu mindre skulle kunna erkänna ett.

Mycket frustrerande inlägg.

Jens.Andersson
2010-06-30, 23:58
Antingen tror du på det jag säger eller inte. Men utgå ifrån att det jag säger är sant och argumentera utifrån det. Annars blir det bara ord mot ord och det ger ingenting.

Vad finns det att argumentera om? Ja om polisen handlar så som du beskrivit det
så är det väldigt oproffsigt. Men högst troligen så gick det inte till som du säger,
ingen polis börjar puckla på någon utan anledning för att sedan brotta ner honom
och slå ner knän i ryggen, "osv". Han började väl käfta, knuffa, göra motstånd,
kalla polisen namn och liknande.

Lelle Pelle
2010-06-30, 23:59
Det skulle vara att överdriva. Men som sagt, hur långt kan en polis gå innan man som privatperson kan ingripa? Nu snackar jag inte om att hoppa på en polis under ett gripande för man tycker att han var lite för hårdhänt när han sätter på handbojjorna.
Det är ju där det blir problem. Jorpa anser att batongslagen som utdelades i film 2 var onödiga, och det finns säkert dem som tycker att det är övervåld, medan jag tycker det var skäligt.

När kan man ingripa? Kan och kan, man har ju en egen vilja. Jag skulle dock säga att man aldrig ska ingripa.

Jorpa
2010-07-01, 00:00
Förstår jag det rätt när ni yrkar på att var och en ska ha möjligheten att bedöma om det används mer än skäligt våld under ett polisingripande, och agera därefter utan konsekvenser?

Som jag nämnde ovanför:

"Men jag måste även tillägga en sak. Självklart förstår jag att man måste lagen tillåta poliser gå lite över lagen, och ha några extra livlinor. Annars skulle hälften av rättegångsfallen vara just mellan polisman och privatperson. Det skulle ta för mycket tid. "

Jag vet att det inte skulle fungera. Självklart inte. Men min dimmiga poäng är litegrann att människor kan va skit. Människor kan va poliser. Poliser kan va skit. Vad händer om en polis är skit. Vad gör man, bara tar det?

Jag talar alltid emot respekt och heder då jag tycker det är monkey behavior. Gorilla beteende. Men just här tycker jag att man har vissa personliga rättigheter om man blir behandlad illa. Blir man puttad på utan anledning, blir dåligt behandlad av en polis... man kan inte göra någonting, det är läskigt.

Lelle Pelle
2010-07-01, 00:05
Som jag nämnde ovanför:

"Men jag måste även tillägga en sak. Självklart förstår jag att man måste lagen tillåta poliser gå lite över lagen, och ha några extra livlinor. Annars skulle hälften av rättegångsfallen vara just mellan polisman och privatperson. Det skulle ta för mycket tid. "

Jag vet att det inte skulle fungera. Självklart inte. Men min dimmiga poäng är litegrann att människor kan va skit. Människor kan va poliser. Poliser kan va skit. Vad händer om en polis är skit. Vad gör man, bara tar det?

Jag talar alltid emot respekt och heder då jag tycker det är monkey behavior. Gorilla beteende. Men just här tycker jag att man har vissa personliga rättigheter om man blir behandlad illa. Blir man puttad på utan anledning, blir dåligt behandlad av en polis... man kan inte göra någonting, det är läskigt.
Ok. Så jag uppfattade det hela rätt alltså?

Jorpa
2010-07-01, 00:07
Haha, du verkar vara helt otrolig. Polisen ska tillta alla medel för att råda bot på samhällets avskum. Det är jag som laglydig beredd att betala för.



Mycket frustrerande inlägg.

Den enda lagen jag medvetet bryter mot är lagar i trafiken, hastighetslagar. Där går min gräns. Vart går din gräns?

Jag håller med om att det var ett mycket frustrerande inlägg. Är fortkörare samhällets avskum? Är du en fortkörare?

Ja ,jag följer lagen också.

Jorpa
2010-07-01, 00:09
Ok. Så jag uppfattade det hela rätt alltså?

Njaa jag vet inte? Det lät som att du försökte fördumma mig genom att säga att du fick det att låta som att jag menade att privatpersoner ska få ta lagen i sina egna händer hela tiden, vilket jag inte menar och vilket jag sedan förklarade.

ha:cl
2010-07-01, 00:17
Den enda lagen jag medvetet bryter mot är lagar i trafiken, hastighetslagar. Där går min gräns. Vart går din gräns?

Jag håller med om att det var ett mycket frustrerande inlägg. Är fortkörare samhällets avskum? Är du en fortkörare?

Ja ,jag följer lagen också.

Gött hur du lyckas få 2 händelser som är så ovanliga att de inte finns. Det normala är väl snarare att polisen mesar sig.

Ifall polisen är i full färd att få fast en grov kriminell, och jag råkar äga en likadan bil som denne, då kan jag faktiskt ta lite asfalt, för då, äntligen för första gången i mitt liv, ser jag att polisen agerar. Dom åker runt och smådaltar, mäter promillehalt i ett villa-område vid havet i GBG en tisdag kl 17:00. Vad är det för prioritering?

Lelle Pelle
2010-07-01, 00:30
Njaa jag vet inte? Det lät som att du försökte fördumma mig genom att säga att du fick det att låta som att jag menade att privatpersoner ska få ta lagen i sina egna händer hela tiden, vilket jag inte menar och vilket jag sedan förklarade.
Nej det var inte mening, jag ber om ursäkt för att det uppfattades så. Sitter och glor på serier och tänkte inte riktigt hur det kunde framstå.

Men det låter dock som att jag är något på spåren i mitt antagande. Men samtidigt skriver du att du också inser att något sådant inte skulle fungera. Du verkar argumentera lite med dig själv om din ursprungliga fråga.:)

Igen, ber om ursäkt för min "dryghet".:)

Jorpa
2010-07-01, 20:23
Skulle gärna vilja att polisen kom tillbax!

Doctor Snuggles
2010-07-01, 20:39
Angående poliser i allmänhet, jag tycker de gör ett bra jobb. Sverige är ett utav de bästa länderna med minst brott utav en anledning. Men det betyder inte att allt poliser gör är rätt, långt ifrån. Jag skulle våga påstå att 90 % av alla poliser någongång klämt till extra hårt bara för att, utnyttjat sin makt osv. För mycket makt är aldrig bra och som någon sa även poliser är människor som gör misstag. Men det verkar som du aldrig har gjort ett misstag och änu mindre skulle kunna erkänna ett.

Att Sverige är ett av länderna med minst brott har föga att göra med polisen. Polisen gör faktiskt ett löjligt dåligt jobb jämfört med andra länder som har brottsproblematik. Skulle Sverige ha samma problematik så skulle det se mycket värre ut här än i de länderna (man skulle dock så småningom sannolikt lärt sig och blivit bättre). Sverige har lite brott beroende på vårt stöd för de mindre lyckligt lottade och övriga välfärd, allmän mentalitet och moral, brist på egentlig slum osv osv.

Crocker
2010-07-01, 21:47
Skulle gärna vilja att polisen kom tillbax!
Är du bonde själv eller? :Virro

the_PL_man
2010-07-02, 06:30
Idag skriver Aftonbladet om händelsen i Haparanda:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7401216.ab

tp_88
2010-07-02, 06:43
Jag har inte orkat se klippet innan, men gjorde det nu. Herregud... När fulla idioter börjar skrika om rättigheter!!11 så borde det vara obligatiskt att skjuta av knäskålarna på fanskapen.

Helt jävla otroligt hur inkompetenta poliserna är också, men inget som förvånar mig iofs.

TyskenGBG
2010-07-02, 10:18
OC OC och åter OC, helst med kravall sprutan...

Dom kommer vara utslagna i minst 1-2 timmar efteråt och aldrig ställa sig i en situation där dom kan få oc på sig..

Dessutom kommer man märka om någon är drogpåverkad , det är den personen som inte ligger på marken och vrålar :D

MrBurner
2010-07-02, 11:12
Jag är så arg efter att jag har sett filmerna att jag klarar inte att uttrycka mig riktigt så jag fattar mig kort: Fulla idioter! Det är lite skillnad i att ge sig in i handgemäng med civila jämfört med poliser. *shiver*

Nelson81
2010-07-02, 11:20
problemet är med att dom var säkert enda polisen i hela övre norrbotten.

Jorpa
2010-07-02, 22:34
Är du bonde själv eller? :Virro

Verkar det som de?

Crocker
2010-07-02, 22:35
Verkar det som de?
Ja,

cero
2010-07-02, 22:54
Ja,

Men sälla du. Låt bli att posta om du inte har något vettigt att tillföra.

Jorpa
2010-07-02, 22:58
Ja,

När jag frågade så ville jag också ha svar på vad som verkade bondigt, du verkar bondigt smart genom att bara svara med ett kort ogenomtänkt ord. Stackars dig.

Crocker
2010-07-02, 23:14
När jag frågade så ville jag också ha svar på vad som verkade bondigt, du verkar bondigt smart genom att bara svara med ett kort ogenomtänkt ord. Stackars dig.
Din stil när du snackar om gränstagande och inte, och dina konstiga attacker. Punkt slut från min sida, går inte längre ot.

Jorpa
2010-07-02, 23:19
Din stil när du snackar om gränstagande och inte, och dina konstiga attacker. Punkt slut från min sida, går inte längre ot.

Min konstiga attack härstammar från din.

Det var du som började gå OT.


Jag gillar att faktiskt tänka om hur saker och ting fungerar och skapa diskussion om hur lite makt man egentligen har i sådana lägen och vad som händer när makt kommer i händerna på fel personer.

Crocker
2010-07-02, 23:20
Min konstiga attack härstammar från din.

Det var du som började gå OT.


Jag gillar att faktiskt tänka om hur saker och ting fungerar och skapa diskussion om hur lite makt man egentligen har i sådana lägen och vad som händer när makt kommer i händerna på fel personer.
Ok, kanske trollade lite väl. Sorry för det. Peace? :)

Jorpa
2010-07-02, 23:24
Ok, kanske trollade lite väl. Sorry för det. Peace? :)

Peace!

Jens.Andersson
2010-07-02, 23:26
http://forums.beyondunreal.com/images/smilies/catfight.gif

Sagzy
2010-07-02, 23:57
http://forums.beyondunreal.com/images/smilies/catfight.gif

:thumbup:

Smeroth
2010-07-03, 00:00
Poliserna är för snälla våld är enda lösningen.
Fast om polisen råkar rispa upp hans armbåge, blir det ju övervåld och poliserna förlorar jobbet...

ha:cl
2010-07-03, 00:55
Fast om polisen råkar rispa upp hans armbåge, blir det ju övervåld och poliserna förlorar jobbet...

Ah just det.

Mantus
2010-07-03, 02:43
OC OC och åter OC, helst med kravall sprutan...



Jo, men faktiskt. Nu vet jag inte om det var rätt tillfälle för OC men fasen vad effektivt det är om det används på personer som inte är höga som hus eller psykotiska, bra mycket effektivare än en vanlig teleskopbatong. Möjligtvis att en kravallbatong vore effektivare än OC.

mattepatte
2010-07-03, 07:58
http://www.youtube.com/watch?v=u4lShwf2uOs

Här gör polisen vad som krävs för att stoppa situationen.

Har sett på teve brittiska poliser som har sagt "svär en gång till och jag arresterar dig", "fuck youuu!" säger dom och dom blir arresterade.
Varför kan inte dessa poliser ta fram batongen och säga, "kommer ni närmre så arresterar vi er (finns väll något som heter typ att störa polisens arbete") för störande av polisens arbete.

Polisen gör ju för fan inget här, gör vad som krävs för fan eller?

Crocker
2010-07-03, 10:40
http://www.youtube.com/watch?v=u4lShwf2uOs

Här gör polisen vad som krävs för att stoppa situationen.

Har sett på teve brittiska poliser som har sagt "svär en gång till och jag arresterar dig", "fuck youuu!" säger dom och dom blir arresterade.
Varför kan inte dessa poliser ta fram batongen och säga, "kommer ni närmre så arresterar vi er (finns väll något som heter typ att störa polisens arbete") för störande av polisens arbete.

Polisen gör ju för fan inget här, gör vad som krävs för fan eller?
Olika lagar, olika länder. ;)

martikainen
2010-07-03, 11:15
Nu orkar jag inte läsa 14 sidor, men min erfarenhet av poliser är både positiva och negativa, ibland undrar jag hur dom bedömmer. Dom kan ju få för sig att en kille är kalasfull bara för att de säger så, man har ingen chans att faktiskt diskutera saken med dom och visa att man inte är så full att man inte kan ta hand om sig själv. Det är liksom "nej du är för full du åker in i fyllecell", så borde det inte få vara (jag har själv inte hamnat där, men kompisar som var så nyktra att de med lätthet kunde kommit in på vilken krog som helst).
Jag antar att det är just ett sånt scenario som utspelar sig i den här filmen? Killen dom gripit verkar ju inte vara så jäkla full, men visst han kanske pangat en ruta eller något innan. Hade ju varit intressant att veta varför polisen kom till platsen och grep han för det första.

skaparn
2010-07-03, 16:53
Jag ville inte sbba YT-tråden och eftersom diskussionen här har gått över till en mer allmän sådan om ordningsmakten så postar jag här istället

Min reflektion efter att ha kollat filmerna kwon postade här (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4459261&postcount=7571)

Usch, av så många anledningar. För det första gillar jag inte när våld används i brist på förmåga att lösa saker på andra sätt.

Frågan om det var övervåld i fallen lämnar jag därhän. för att fråga följande.
Jag anar ibland att det käftas med väktare och poliser bara för att det är ett säkert sätt att visa hur jävla tuff man är. Jag har sett det rätt ofta men då trott att det handlade om hat mot ordningsmakter, men på senare tid undrar jag då om det inte bara är den enda gången vissa töntar vågar skrika KOM IGEN DÅRÅ!!1 till en annan man. Låter det rimligt?

SN87
2010-07-03, 17:18
Frågan om det var övervåld i fallen lämnar jag därhän. för att fråga följande.
Jag anar ibland att det käftas med väktare och poliser bara för att det är ett säkert sätt att visa hur jävla tuff man är. Jag har sett det rätt ofta men då trott att det handlade om hat mot ordningsmakter, men på senare tid undrar jag då om det inte bara är den enda gången vissa töntar vågar skrika KOM IGEN DÅRÅ!!1 till en annan man. Låter det rimligt?

Det låter inte bara rimligt utan är en fullständig sanning. 99% av alla som tjafsar med polisen gör det för att dom vet att inget "farligt" kan hända.

Kek
2010-07-03, 17:31
haha fyfan vilka jävla bönder. Älskar att snubben på slutet står o skriker "JAG ÄR BÄST!!!! JAG ÄR BÄÄSSTTT!!! JAG ÄR BÄÄSSTTT" Tama snutjävlar och fittiga ungjävlar.

Om de snutarna hade varit hälften så barska och tuffa som poliserna som nästan tog mig när jag hade pissat i en buske hade killarna skitit ner sig dirr. Tycker vi behöver lite fler bad ass snutar som är riktigt jävla hårda och kan mörda med bara blicken.

stevebc
2010-07-03, 17:34
Det låter inte bara rimligt utan är en fullständig sanning. 99% av alla som tjafsar med polisen gör det för att dom vet att inget "farligt" kan hända.Haha, ja, här är det ofta fulla förortskids (bekanta, eller främlingar som jag sett) som inte skulle öppna en käft om det var ett invandrargäng inne på Slagt det handlade om.

David Brent
2010-07-03, 18:32
Nu är jag väl 15 sidor för sen men jag förstår inte riktigt vad de håller på med i första klippet. De har honom ju helt klart under kontroll när han står vid bilen i början. Om de tvekade på att ta med honom och bara ville snacka hade det väl funkat att bara sätta honom i bilen under tiden. Det känns ju som att händelsen eskalerar när han börjar bryta sig loss och poliserna tvingas följa honom.

Lätt att vara efterklok när man ser händelsen "utifrån" dock.

LexSinner
2010-07-04, 08:24
Man kan ju bara konstatera att det är tur att man inte är polis. Skulle ju aldrig fixa att hålla mig lugn i de situationerna.