handdator

Visa fullständig version : "Öm" i korsryggen efter stångrodd!


Perkey
2010-06-28, 20:22
Är detta pga för klen korsrygg eller något annat? För jag har inte haft problem med det innan och nu efter ett litet uppehåll med just stångrodd känns det ömt på något konstigt sätt. Inte riktigt som träningsvärk men inte heller inte smärta. Typ smått obehaglig känsla bara.

Kan jag skippa övningen helt (för helt ärligt är jag inte förtjust i den) men ändå köra ett "komplett" ryggpass? Komplementövningar?

Sheogorath
2010-06-28, 20:25
Är detta pga för klen korsrygg eller något annat? För jag har inte haft problem med det innan och nu efter ett litet uppehåll med just stångrodd känns det ömt på något konstigt sätt. Inte riktigt som träningsvärk men inte heller inte smärta. Typ smått obehaglig känsla bara.

Kan jag skippa övningen helt (för helt ärligt är jag inte förtjust i den) men ändå köra ett "komplett" ryggpass? Komplementövningar?

Det finns ingen övning som inte kan ersättas. Gillar du kabelrodd bättre så fyller den samma funktion. Koordinativt är den mindre krävande, javisst, men det skulle vissa bara se som positivt när det kommer till att bygga muskelmassa. Det går inte att säga varför du har ont i korsryggen utan närmare undersökning.

Scratch89
2010-06-28, 20:28
Står du statiskt med korsryggen? Det har varit uppe förut, och jag tycker att du kan testa att ha lite mer moment. Står jag still med korsryggen får jag hiskeligt ont. Så här ser det ut när jag tränar full-ROM:

zTexTMNqiK4

Sheogorath
2010-06-28, 20:29
Står du statiskt med korsryggen? Det har varit uppe förut, och jag tycker att du kan testa att ha lite mer moment. Står jag still med korsryggen får jag hiskeligt ont. Så här ser det ut när jag tränar full-ROM:

zTexTMNqiK4

Kom den! ;)

Perkey
2010-06-28, 20:30
Som sagt, har inte ont. Hade jag känt smärta hade jag kollat upp det direkt. Nu är det dock ömt som i träningsvärk ungefär. Det kan liksom "hugga till" utan att det gör ont tex om jag ställler mig upp fort. Svårt att förklara. Men tack för svaret!

Adama
2010-06-28, 20:32
Jag kör stångrodd med överkroppen vågrätt med golvet och tycker det snarare avlastar korsryggen då. Känns mera i korsryggen om jag juckar och håller på (får dock inte ont av något av utförandena).

Perkey
2010-06-28, 20:33
Scratch: Ja, jag kör statiskt. Men det känns även konstigt när jag ska ner till utgångsläget och då måste spänna korsryggen/bålen. Ska försöka "pendla" mer och återkommer om det blir någon skillnad! Tack!

Scratch89
2010-06-28, 20:34
Kom den! ;)

Har du negativa synpunkter eller ser det bra ut? Vet att den har varit uppe mycket, men jag tycker att det är en kul sak att diskutera. :)

Sheogorath
2010-06-28, 20:38
Har du negativa synpunkter eller ser det bra ut? Vet att den har varit uppe mycket, men jag tycker att det är en kul sak att diskutera. :)

Dom är snygga. Det sista juckandet hade jag kanske skippat, men whatever :thumbup:

Adama
2010-06-28, 20:39
Scratch, tycker din rodd ser ut som en kombinerad rodd + marklyft :) Sen behöver det ju kanske inte vara dåligt för den sakens skull, ryggen ser ju rak ut o så.

Sheogorath
2010-06-28, 20:41
Scratch, tycker din rodd ser ut som en kombinerad rodd + marklyft :) Sen behöver det ju kanske inte vara dåligt för den sakens skull, ryggen ser ju rak ut o så.

...och inte ens om man böjer i ryggen (avser nu raka mark och rodd) så behöver det vara skadligt, om man avlastar korrekt i hamstrings och vänjer sig från låga vikter. Det är ett bra sätt att träna dynamisk styrka, om man vill ha lite mer komplex träning än den man får av rullande bellybacks.

Perkey
2010-06-28, 20:43
Några mer allmänna tips på hur man "avlastar" korsryggen? :) Tex hur brett ska man stå?

Adama
2010-06-28, 20:46
Några mer allmänna tips på hur man "avlastar" korsryggen? :) Tex hur brett ska man stå?

Jag måste stå ganska bredbent med böjda knän för att kunna utföra stångrodd med överkroppen vågrät. Man känner det där för annars kan man inte hålla balansen.

Sheogorath
2010-06-28, 20:47
Några mer allmänna tips på hur man "avlastar" korsryggen? :) Tex hur brett ska man stå?

Det viktigaste är helt klart att du fäller korrekt i höften, d.v.s. att grunden i din rörelse är precis likadant som den du skulle göra om du gjorde en good-morning. Hur brett du står är mindre viktigt. Man kan lyfta ergonomiskt väldigt smalt, och väldigt brett. Det viktiga är som sagt att du kan utföra en rörelse i dina höftleder och inte ta ut rörligheten till för stor del enbart i ryggen. Du avlastar ryggen genom att vikten ligger i dina hamstrings.

Tolkia
2010-06-28, 22:14
Några mer allmänna tips på hur man "avlastar" korsryggen? :) Tex hur brett ska man stå?
Ett tips som jag har fått, och som jag tycker är bra, är att tänka på att "sitta bak" med rumpan, så att man får tyngdpunkten längre bak (egentligen mer mitt under det "paket" som bildas av man själv + stång). Det blir då lättare att få tyngden genom benen (se Sheos inlägg ovan).

Sheogorath
2010-06-29, 05:37
Bra där, Tolkia.

Golden Rule: det är röven som ska bakåt, inte kroppen som ska framåt.

ARMSTARK
2010-06-29, 10:46
Har du en T-bar på gymet tycker jag du ska köra med den, där kan man verkligen gå ner med röven och skapa ett grymt moment mellan benen och ryggen. Jag älskar den övningen! :thumbup:

the dutch lumberjack
2010-06-29, 12:08
Har tips på en övning!

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBLyingRow.html

Använd en bänk som man kan höja, sätt sidan där du har huvudet på en höjd/pall/viktklossar och höj andra sidan till en nivå så du kan sträcka ut armarna helt.

Sen äre bara att kötta på, väldigt svårt att fuska som på stångrodd, kabelrodd och t-bar. Ingen belastning på korsrygg heller:thumbup: