handdator

Visa fullständig version : Bilkrock, vad händer?


johanhej
2010-06-28, 18:44
Tjo.

Var och firade midsommar i en kuststad. Umgänget, vädret och allt annat stämde och helgen var inget annat än lyckad, förutom den incident som inträffade under söndagen.

Jag satt med fyra andra kompisar i en bil precis vid en väjningsplikt. Väjningsplikten befann sig mitt i en liten backe och man kunde därför rulla tillbaka om man inte hade koll på dragläge/broms. Bil efter bil körde förbi och tillslut kom det ett läge där jag antagligen kunde köra. Jag körde då upp cirka en meter för backen men sket i det hela då jag insåg att det skulle bli tajt, därav trampade jag på bromsen. Sekunden senare smäller det till i röven på mig. Där står alltså en bil upp i röven på mig, alltså krockat.

Damen i bilen är fly förbannad då hon påstår att jag rullat in i henne (?!?!), och jag är lika arg för att hon ens påstår detta. Det finns inte en chans att jag kunnat rulla tillbaka i detta läge. Skulle jag mot förmodan gjort det så handlar det om ett fåtal centimeter, och ABSOLUT inget som skulle kunnat orsaka den smällen. Vi kör in på en parkering och diskuterar det. Hon medger att hon stått två decimeter ifrån mig, vilket hon också säger är för nära. Kan även tillägga att om jag skulle rullat dessa två decimeter bak så hade det inte blivit en sådan smäll. Detta är på tok för litet avstånd i vilket läge som helst, framförallt denna. Trots detta är hon rasande och tjötar om hur vi ska låta polisen avgöra det hela.

Vi kommer inte fram till något och hon beger sig därifrån, utan att polisen kommit eller något. Vi stannar kvar på platsen och försöker ringa polisen men pga tekniska problem (hos polisen) så kan en anmälan inte göras.

Det blev inga skador på min bil, men hennes fick ett märke efter min dragkrok. En viss inbuckling i plastskärmen dvs.

Vad tror ni kommer hända? Jag har fyra vittnen i min bil och alla kan styrka det jag säger. Ingen av dem har heller märkt att jag möjligtvis skulle rullat bakåt. Hon har inget vittne vad jag vet.

PS. Jag var helt nykter då jag inte druckit något under lördagkvällen.

Baan
2010-06-28, 18:51
Om hon inte har ditt registreringsnummer kommer nog inte särskilt mycket att hända.

Donner
2010-06-28, 18:53
Antagligen händer inte ett skit och slutsatsen vi kan dra av detta är att kärringar inte ska köra bil.

johanhej
2010-06-28, 18:54
Om hon inte har ditt registreringsnummer kommer nog inte särskilt mycket att hända.

Hon har registreringsnummert. Det påpekade hon.

Sebbe_H
2010-06-28, 18:54
Antagligen kommer ingenting att ske, och gör det det, så är det alltid den som kör in i röven på dig som åker på skulden.

Arf Pingvin
2010-06-28, 18:55
Det är inget polisärende. Tagga ner och kontakta ert försäkringsbolag om ni vill få nån ersättning för nånting. Ni skulle ha upprättat en skadeanmälan tillsammans på plats.

Baan
2010-06-28, 18:57
Hon har registreringsnummert. Det påpekade hon.

Du kommer i alla fall inte få någon räkning eller liknande hem förrän du fått berätta din version av händelseförloppet.

johanhej
2010-06-28, 18:57
Antagligen kommer ingenting att ske, och gör det det, så är det alltid den som kör in i röven på dig som åker på skulden.

jo men grejen är ju att hon hävdar att jag rullat in i henne. Jag ser gärna att allt passerar då ingen av de inblandade blev skadade och fordonsskadan var (vad jag anser) på den ansvarige förarens bil.

Sebbe_H
2010-06-28, 18:59
jo men grejen är ju att hon hävdar att jag rullat in i henne. Jag ser gärna att allt passerar då ingen av de inblandade blev skadade och fordonsskadan var (vad jag anser) på den ansvarige förarens bil.

Hon kan hävda hur mycket hon vill, hon har ändå fel.

Har du lagt i växel och kör framåt, och dessutom ställer dig på bromsen för att du inte kan göra en säker utkörning på den större vägen, så är det inte ditt fel. Hon ska hålla säkert avstånd och kunna stanna utan att smälla in i röven på dig utifall något sånt här skulle ske.

rajjan_dammit
2010-06-28, 18:59
jo men grejen är ju att hon hävdar att jag rullat in i henne. Jag ser gärna att allt passerar då ingen av de inblandade blev skadade och fordonsskadan var (vad jag anser) på den ansvarige förarens bil.

Det hela är, som sagt, ett försäkringsärende.

stafh
2010-06-28, 19:02
Hennes fel, inget snack om saken.

Förutsatt att du inte ljuger. :MrT:

johanhej
2010-06-28, 19:04
Hennes fel, inget snack om saken.

Förutsatt att du inte ljuger. :MrT:

Min första tanke var "vad i helvete kör någon på mig för". Kan verkligen inte tänka mig att jag skulle kunnat rulla bakåt, och alla mina kompisar sa detsamma.

Förstår också att det är ett försärkingsärende. Jag är dock mindre sugen på att betala en självrisk på 1500 eller något, för en grej jag verkligen inte orsakat.

Arf Pingvin
2010-06-28, 19:04
Hennes fel, inget snack om saken.

Förutsatt att du inte ljuger. :MrT:

Men snälla du, det här är internet. Vem skulle ljuga på internet?

johanhej
2010-06-28, 19:07
Men snälla du, det här är internet. Vem skulle ljuga på internet?

Frågan är väl vad jag tjänar på att ljuga på internet, då jag ställer en helt seriös fråga.

xodd
2010-06-28, 19:22
Kontakta ditt försäkringsbolag och gör en skadeanmälan så får dem kontakta henne alt. hennes försäkringsbolag.

Cilia
2010-06-28, 19:34
jo men grejen är ju att hon hävdar att jag rullat in i henne. Jag ser gärna att allt passerar då ingen av de inblandade blev skadade och fordonsskadan var (vad jag anser) på den ansvarige förarens bil.
hon måste göra en försäkringsanmälning på det hela. Sen är det upp till försäkringsbolaget att avgöra. Där vågar jag inte gissa eftersom dom inte är helt logiska. Skulle dom vara det så skulle du inte vara skyldig.

Sen skulle hon tjäna på att anmäla det som en parkeringsskada utan annat fordon eftersom det inte påverkar hennes premie. Hon sätter mer på spel att försöka få dit dig. Antagligen var hon mest stressad och rädd.

Folke50
2010-06-28, 19:59
Är det inte så att det ALLTID är den som är bakom som gör "fel" ? :)

David Brent
2010-06-28, 20:03
Du kan ju alltid köra med att hon smet från platsen om hon inte uppgett kontaktinfo till dig :)

kohai
2010-06-28, 20:13
Hon körde på dig, hon är vållande. Du betalar ingen självrisk utan det gör hon/hennes försäkringsbolag.

Kan vara olika mellan försäkringsbolagen men i grunden ska det vara så.

Apos78
2010-06-28, 20:13
Har du hennes regnummer eller några andra pålitliga uppgifter? Isåfall gör du en anmälan till försäkringsbolaget. Ta gärna kontakt med henne först och tala om vad du tänker göra så det inte blir något onödigt tjafs. Dock inte nödvändigt, så länge du vet vem som körde på dig.

Nu är det nog ingen fara men det skulle vara trist att i efterhand upptäcka något som skadades i krocken och lägga ett par tusen på detta. Bättre då att det är anmält och klart. Är det hennes fel blir det hon som står för självrisken.

Jag tror att hennes reaktion var en blandning av stundens hetta och ett lite repat självförtroende. Ingen vill göra fel och än mindre erkänna det framför andra. Väl hemma inser hon nog att hon bär skulden. Gör hon inte det ska man nog hålla ögonen öppna efter Tony The Tiger på hennes körkort.

johanhej
2010-06-28, 21:01
Känns ändå ganska betryggande det ni skriver. Tack för svaren!

hahavaffan
2010-06-28, 21:37
Dragkrok is teh shit! Blev också påkörd av en kärringjävel vid en liknande utfart. Hennes front och kylare blev jävligt fuckade, men inte ens en repa på min pappas då helt nya BMW. Till historien hör att dragkroken är avtagbar och suttit på högst 24h sammanlagt. I was happy hahavaffan. Men du kan som sagt vara lugn, det är hon som skall hålla avstånd osv.

Spiffy
2010-06-28, 22:15
Anmäl henne för smitning för att jävlas :D

mattilainen
2010-06-28, 22:18
krock bakifrån är alltid den bilen som legat bakoms fel. Tillräckligt med avstånd helt enkelt.

Nelson81
2010-06-29, 10:18
hon måste göra en försäkringsanmälning på det hela. Sen är det upp till försäkringsbolaget att avgöra. Där vågar jag inte gissa eftersom dom inte är helt logiska. Skulle dom vara det så skulle du inte vara skyldig.

Sen skulle hon tjäna på att anmäla det som en parkeringsskada utan annat fordon eftersom det inte påverkar hennes premie. Hon sätter mer på spel att försöka få dit dig. Antagligen var hon mest stressad och rädd.

du låter lite skyldig om jag får säga det själv. signalementet stämmer in bra med, äldre tant som är grinig.


ontopic: som sillen sa, hon har mer att förlora än dig, när hon lugnade ner sig så insåg cilia, ehum hon att det var hennes fel.