handdator

Visa fullständig version : Gym hemma


Millox
2010-06-28, 11:51
Hej!

Har spenderat lite tid med att redan söka efter på forumet om det finns nån liknande tråd, men har dessvärre inte funnit någon lycka.

Det jag vill göra är att gymma hemma

Jag har en sorts multigym hemma, en sådan här: http://www.teamsportia.se/scaled/7051947222102_F-width500height500.jpg

Men jag undrar vad mer jag behöver köpa för att kunna träna hemma.

Ex, tips på bra hantlar, bra länk där man kan köpa saker etc.

Tacksam för svar, bara seriösa svar

BB1942
2010-06-28, 13:51
kolla på kiprod.com smiprod.com (?)

kjell33
2010-06-28, 13:55
gymleco.se har ett bra erbjudadnde. klicka på "privatpersoner"

Pjotor
2010-06-28, 15:15
Det stora problemet med ditt hemmagym är att viktmagasinet på 63 kg är snålt tilltaget för annat än isoleringsövningar. Om du är fullt frisk och inte alltför gammal så kommer du snart att behöva lite större doningar.

Det jag tycker att du behöver är en internationell skivstång, vikter, en bänk samt antingen ett böjrack eller en powercage (säkerhetsbur), eventuellt även hantlar och ett hävräck. Gymlecos erbjudande innehåller allt utom hävräcket, dock är chinups och pullups inte en obligatorisk övning -- men fortfarande väldigt bra.

Aclaim
2010-06-28, 20:37
Släng ut multigymmet och köp ett powerrack, en bänk som går att höja och sänka i ryggen och en internationell stång med minst 140kg gärna en bit över 200kg i vikter.

Det är det enda som behövs hemma ungefär. Har detta hemma och det är bara att köra stenhårt med de 3 stora övningarna böj, bänk och mark, mer behövs knappt till en början.

Har köpt mitt gym hos bodypowerequipment.se, är förmodligen billigast i Sverige.

Har även 4 st påbyggbara handlar med runt 100kg i vikter.

Mack10
2010-06-28, 20:40
Har även 4 st påbyggbara handlar med runt 100kg i vikter.

curlar du 100 kg utan att svinga ?

MtotheM
2010-06-28, 21:38
curlar du 100 kg utan att svinga ?
antagligen kan man inte skruva på 100 Kg på en hantel utan på 3-4 hantlar. Dessutom måste man inte curla med hanteln.

logano
2010-06-29, 11:19
Hej!

Har spenderat lite tid med att redan söka efter på forumet om det finns nån liknande tråd, men har dessvärre inte funnit någon lycka.

Det jag vill göra är att gymma hemma

Jag har en sorts multigym hemma, en sådan här: http://www.teamsportia.se/scaled/7051947222102_F-width500height500.jpg

Men jag undrar vad mer jag behöver köpa för att kunna träna hemma.

Ex, tips på bra hantlar, bra länk där man kan köpa saker etc.

Tacksam för svar, bara seriösa svar


Till mitt hemgym har jag skaffat kryssdrag, smithmaskin, ställbar bänk, draghiss för rygg och sist nu köpte jag ett hantelställ med gummerade hantlar.

Då tycker jag iaf att jag klarar mig. Men det handlar ju om utrymme och pengar också.

logano
2010-06-29, 11:23
Tycker för övrigt att dessa multigym är helt värdelösa. Rappliga, för lite vikt, och inte värd pengarna fast dom är billiga.

Gymleco säljer Gymtecs prylar och det är bra pris på dessa. Men jag är osäker på kvaliten.

Juggernaut78
2010-06-29, 12:19
Värt att tänka på är oxo att dessa multigym har vajrar med plasthölje som spricker med tiden (mina hade tydliga sprickor överallt efter kanske 1½-2 år).
Det står säkerligen i instruktionen att man inte skall använda spruckna vajrar, och då behöver man köpa nya. Har man otur så har gymmet inte utgått från Rustas sortiment och man kan således skrota det som undertecknad fick göra...

*Edit: Linhjulen som följde med mina multigym (har provat 2, 1 billigt och 1 för ~8k) är skräp. Kullagren pajar efter ett kort tag och plasten vittrar sönder. Fanns dock bättre att köpa online för 100kr/st.

Swami
2010-06-29, 14:18
Ar lite trott pa den har nojan att man inte kan fa resultat av att trana hemma..
Det ar ABSOLUT inget fel med ett hemma gym. Men tyvar sa fins det en hel del "skit" gym ute pa den comersiela marknaden, excempel ar va OP postade.

Millox, vist kan du borja trana pa det gymet som du har, problemen ar bara.

1, Vikterna.. dar ar ett stort problem for dit hemagym sa kan man inte lagga pa mer vikter an vad maskinen kommer med. Och tro mig aven om max kanske kans tungt idag.. sa kommer det bara droja ett par veckor sa kommer du kunna maxa pa maskinen.. och vad sen? Hur ska du oka dina vikter och utvacklas?

2, du kan ine utfora manga utav dom grova basovningarna som du behover for att bygga massa! dvs benk press, dead lifts, shoulder press, etc

3, maskinen ar valdigt "flimsy" dvs inte sa bra kvalitet den ar inte bygd far nagon grovare traning.


Vad du borde tanka pa att skaffa ar fria vikter en skiv stang och hantlar med det har kan du trana hela kroppen.
Till det har bor du oxa skaffa dig en bank och en 'Cage' dvs nagot sadanthar http://www.squatcage.com/wp-content/uploads/2009/08/power_cage.jpg

Har kan du kora hela kroppen kora grovt och alltid kunna oka dina vikter medans du blir starkare.. sa du kommer aldrig till att "vaxa ur" dit hemma gym.

Alternativt sa gor du som jag gjorde och skaffade mig en 'Powertec Leverage gym' for mig sa har det varit over mina forvantningar och jag ar grovt nojd!
Har kan jag trana med fria vikter och kora hard core!
Och anu battre kora sjalv utan att ha nagon som passar mig.
Jag har en pully med kabel for lat pulls etc och sedan en pully pa marken som man kan kora diverse ovningarna med.. det har ar absolut ingen leksak!
Tro mig jag har resultaten..
Har ar en liten video med nagra utav ovningarna man kan kora pa den
http://www.youtube.com/watch?v=LWjW2gL1kOs
Ovningar som inte visas i videon ar.. Dipps, Donky Calf raises, one arm rows, prown rows, etc.. har man inte fantasi sa kan man kommer man pa nagot nytt varge vecka.

Den enda nackdelen ar att du inte kommer till att trana dom sma musklegrupperna lika bra som om du korde med "fria" vikter altsa alla dom sma musklerna som hjalper dig balansera vikterna etc.. sa ett bra allternativ ar att komplimentera med ett par hantlar och kora lite andra ovningar med latta vikter och med din krops vikt.

Som sagt jag ar sjukt nojd med min.. och jag tycker inte att folk ska vara sa snabba med att saga hemma traning och hemma gym.