handdator

Visa fullständig version : Är frontböj farligt för handlederna?


zydar
2010-06-28, 10:37
Hej

Kör fronböj och tycker det är skit bra övning, har dock lite små ont i hanlederna efter jag kör detta.
¨
finns det några risker att man pajar lederna totalt?


Hört att korsa armarna fattning skonar handlederna bättre men att man lättare tappar stången och att det inte är lika säkert och inte lika bra typ.
ere så?

Gosti123
2010-06-28, 10:53
Själv så får jag ont som fasen i vänstra tummen, vet inte hur man ska hindra det.

Handlederna skonas med att korsa armarna, för mig iaf.

zydar
2010-06-28, 10:54
Själv så får jag ont som fasen i vänstra tummen, vet inte hur man ska hindra det.

Handlederna skonas med att korsa armarna, för mig iaf.



Vågar du dig på lika mycket vikt då?

kjell33
2010-06-28, 10:54
Nej den är inte farlig. Dock krävs att du jobbar upp rörligheten i handleden, dessutom kan det vara bra att använda handledslindor. Bäst kontroll på stången har du om du kör fropntböj m stötfattning även om korsfattning duger.

kjell33
2010-06-28, 10:55
Själv så får jag ont som fasen i vänstra tummen, vet inte hur man ska hindra det.

Handlederna skonas med att korsa armarna, för mig iaf.

Idealet är att stången vilar på axlarna och pek- lång- och ringfingret. Mer än så behövs inte.

zydar
2010-06-28, 11:08
Idealet är att stången vilar på axlarna och pek- lång- och ringfingret. Mer än så behövs inte.



felpost

siimon89
2010-06-28, 11:23
Du håller antagligen inte upp armbågarna tillräckligt högt och felbelastar. Du ska inte ens behöva hålla kontakt mellan handen och stången utan den är främst där av säkerhetsskäl och stabilitet.

En anledning kan vara taskig flexibilitet, då är bara börja stretcha handleder och triceps. Annars äre bara börja trycka upp armbågarna högre.

Gosti123
2010-06-28, 11:32
Vågar du dig på lika mycket vikt då?



Det tror jag knappast, har bara kört övningen en gång.

JoeyP
2010-06-28, 11:39
Jag kör korsade armar, funkar perfa.

Anders The Peak
2010-06-28, 11:46
Varför köra frontböj överhuvudtaget? Helt ok om man är OL men annars tar vanlig böj bättre då man kan belasta musklerna med högre vikter. Undvik bara riktig SL-böj. Kör istället med rätt upprätt rygg och stången högt på axlarna.

Control_61
2010-06-28, 11:49
Min kropp mår mycket bättre av frontböj än den gör av benböj.


Som någon nämnde tidigare, får du ont i handlederna har du antingen dålig rörlighet eller så lyckas du inte hålla kroppen tillräckligt upprätt.
En rörlighetsövning jag kör innan varje frontböjpass är denna:

http://www.youtube.com/watch?v=THSLC4mOUGA

Den ser inte specifik ut för frontböjen, men fasen vilken skillnad det gör!

JoeyP
2010-06-28, 11:58
Jag brukar köra frontböj några veckor, sen kör jag vanlig böj någon vecka för skojs skull,

senast igår körde jag vanlig böj, riktigt skoj faktist.

TJENA CONTROL 61!!! xD

Matsa
2010-06-28, 12:01
Varför köra frontböj överhuvudtaget? Helt ok om man är OL men annars tar vanlig böj bättre då man kan belasta musklerna med högre vikter. Undvik bara riktig SL-böj. Kör istället med rätt upprätt rygg och stången högt på axlarna.

Frontböj ska visst vara en bra övning för att bli stark i mark. Dessutom har en del personer lättare att komma ned djupt i frontböj utan att fälla ryggen.

Nelson81
2010-06-28, 12:05
Vågar du dig på lika mycket vikt då?

jag kan inte köra frontböjar med stötfattning pga handlederna, så jag kör alltid med korsade armar och om jag inte minns helt fel så körde jag med 180-200kg när jag var ung och snygg. men då hade jag ganska stora axlar så stången kunde vila på dom.

Turbo Rico
2010-06-28, 12:22
Bara att börja stretcha handlederna.
Frontböj är en mycket bra övning även om man inte är tyngdlfyftare, ger bra stabilitet i bröstryggen och hjälper både bakböjen och marken.

minishcap
2010-06-28, 12:30
Jag har inga problem med OL-grepp i frontböjen, fast jag håller ju armbågarna ganska högt upp. "Byggargrepp" klarar jag inte av, kan inte hålla balansen på stången (för liten överkopp ;))

Jag har kört 100 kg i frontböj, maxar 122,5 i vanlig böj. Har iofs aldrig testat att maxa i fronten.

tntballe
2010-06-28, 12:37
Har man inte rörligheten så kan man hålla med tummen.72622

Mantus
2010-06-28, 16:47
Körde frontböj med byggarfattning ett tag men insåg att det inte var det bästa för varken korsrygg eller axlar då rörligheten var lite begränsad och jag tenderade att fälla ryggen på tunga vikter. Sänkte vikterna och övergick till OL-fattning vilket både ökade rörligheten (då man inte kan fuska och fälla rygen, då åker stången på en gång), och gjorde lyften säkrare då jag närsomhelst kan släppa stången på ett säkert sätt.
Att jag blivit starkare och fått bättre teknik är två stora plus med OL-fattning.


Handlederna gjorde ont i några veckor när jag började med OL-fattning men det stretchade jag bort allt eftersom.

Juggernaut78
2010-06-28, 16:59
Varför köra frontböj överhuvudtaget? Helt ok om man är OL men annars tar vanlig böj bättre då man kan belasta musklerna med högre vikter. Undvik bara riktig SL-böj. Kör istället med rätt upprätt rygg och stången högt på axlarna.
Svårare att fuska/göra fel än i knäböj kanske (pga att man då sannolikt tappar stången)? Det skrev iaf Ove Rytter i sin gamla bok :).

Arne Persson
2010-06-28, 17:28
Frontböj är en utmärkt övning, speciellt för tvivlare och PT-avgudare som kommer att förstå att, efter att ha kört övningen ett tag med "OL"-fattning att doraslflexerade handleder är inget farligt. Bara ett utmärkt sätt att hålla sina palmarflexorer i gott och smidigt skick.

nmanradnävna
2010-06-28, 18:01
Ej ork att läsa igenom tråden nu, ursäkta om det redan skrivits men i alla fall.

Håll inte stången i frontböj med alla fingrar, ha stången vilandes på två fingrar. Pek- och långfingret

Nu lät det kanske som fakta vilket jag inte har någon aning mo vad som är rätt eller fel, hursomhelst så känns det bra mycket bättre såhär


Edit: för övrigt så tycker jag det känns som att man behöver jobba mycket mer med magen i frontböj än knäböj, kan detta stämma? Eller är jag usel på att tvinga magen till jobb i knäböj bara?

Gosti123
2010-06-28, 18:20
Hur ser en OL fattning ut?

siimon89
2010-06-28, 19:23
Hur ser en OL fattning ut?
http://stronglifts.com/wp-content/uploads/front-squat1.jpg

Matsa
2010-06-28, 19:32
Edit: för övrigt så tycker jag det känns som att man behöver jobba mycket mer med magen i frontböj än knäböj, kan detta stämma? Eller är jag usel på att tvinga magen till jobb i knäböj bara?

Jag håller med, jag tycker att jag får jobba mer med mage och övre rygg än i knäböj men mindre med ländryggen.

PepzAdept
2010-06-28, 21:26
Varför köra frontböj överhuvudtaget? Helt ok om man är OL men annars tar vanlig böj bättre då man kan belasta musklerna med högre vikter. Undvik bara riktig SL-böj. Kör istället med rätt upprätt rygg och stången högt på axlarna.

Varför inte? Front är ju helt perfekt för variation i träningen. Den bidrar dessutom till ett mycket bättre utförande i vanliga knäböjen precis så som du beskriver eftersom man blir tvungad till att hålla rakare position när man böjer med OL-grepp. Ser inga som helst nackdelar med att köra frontböj utan bara fördelar oavsett om man tävlar i OL eller inte. Tycker dock givetvis inte att man ska byta bort vanliga böj.

von huff
2010-06-28, 21:31
Det beror mycket på hur man håller stången hur dte känns.Försök ha den så att den vilar mer på axlarna än händerna.Ha den långt ut på fingrarna

Supermicke
2010-06-29, 13:50
Varför köra frontböj överhuvudtaget? Helt ok om man är OL men annars tar vanlig böj bättre då man kan belasta musklerna med högre vikter. Undvik bara riktig SL-böj. Kör istället med rätt upprätt rygg och stången högt på axlarna.

varför undvika sl böj och varför ska stången vara högt på axlarna? nyss sett video med mark rippetoe när han lär ut benböj och då är stången lite längre ner istället för högt upp. :P

Sjoba
2010-06-29, 13:53
varför undvika sl böj och varför ska stången vara högt på axlarna? nyss sett video med mark rippetoe när han lär ut benböj och då är stången lite längre ner istället för högt upp. :P

Tar mer på låren med smalare stans och lägre risk för skador när man inte slänger på lika mycket vikt och riskerar att tappa formen i ryggen?

Bluesparv
2010-06-29, 13:56
Tar mer på låren med smalare stans och lägre risk för skador när man inte slänger på lika mycket vikt och riskerar att tappa formen i ryggen?

Det där var ett mysko inlägg... vad svarar du på egentligen? :)

Sjoba
2010-06-29, 14:00
Det där var ett mysko inlägg... vad svarar du på egentligen? :)

varför undvika sl böj

There.

Supermicke
2010-06-29, 14:01
Tar mer på låren med smalare stans och lägre risk för skador när man inte slänger på lika mycket vikt och riskerar att tappa formen i ryggen?

jaså det är så det är, lät bara som det var väldigt dåligt med sl-böj överhuvudtaget. Men det är bara inte "optimalt" då :P

Sjoba
2010-06-29, 14:06
jaså det är så det är, lät bara som det var väldigt dåligt med sl-böj överhuvudtaget. Men det är bara inte "optimalt" då :P

Nej, det sa jag inte. SL-böj är verkligen inte dåligt, men byggare verkar i regel föredra en smalare stans.

Supermicke
2010-06-29, 14:30
Undvik bara riktig SL-böj. Kör istället med rätt upprätt rygg och stången högt på axlarna.

nej men tolkade så av anders bara :)