handdator

Visa fullständig version : Vilodag? eller inte?


Shpendi
2010-06-27, 18:23
Hejsan, Jag kör just nu ett 3-1 schema, styrketränar 2 dagar sträck(tar allt på dem 2 dagarna), springer den 3e dagen, och vilar den 4e.

Jag undrar om det är nödvändigt med vilodag. Jag funderar på att lägga ett till joggningspass på dag 4, med ett schema som typ: styrketräning-joggning-styrketräning-joggning.. etc.

Är detta dåligt? Jag tror att jag hade orkat med det. Men kan det ha en negativ effekt?

Edit: Oj såg nyss att jag råkade starta tråden på fel ställe. Sry, hur ändrar man?

Apos78
2010-06-27, 18:25
Vilodag ska givetvis vara med. När hade du planerat för återhämtningen i annat fall?

Du orkar säkert träna varje dag, iaf till en början, men det kommer klart att försämra adaptionerna till träningen. Lite av att anti-opti tips att skippa vilan.

EDIT: Sen måste inte vilodag innebära Kronbloläge hela dygnet. Rör gärna på dig men se det inte som ett planerat träningspass. Springer du i vanliga fall milen så kan du nog jogga ett par km utan att se det som träning.

Shpendi
2010-06-27, 18:27
Saken är den att jag inte kör ben på styrketräning, så borde inte benen vila medans jag kör överkropp, vice versa. eller det funkar inte så?

SiSenior
2010-06-27, 18:41
Varför tränar du inte benen?

King Grub
2010-06-27, 18:50
Visst kan man träna varje dag, på det sätt du beskriver. Det kanske inte är det bästa om det är maximal muskeltillväxt man eftersträvar, men för allroundträning är det perfekt, bara man sköter återhämtning och "lyssnar på kroppen" för att använda en klyscha. Jag har tränat tusentals dagar i rad utan problem.

Shpendi
2010-06-27, 18:53
Visst kan man träna varje dag, på det sätt du beskriver. Det kanske inte är det bästa om det är maximal muskeltillväxt man eftersträvar, men för allroundträning är det perfekt, bara man sköter återhämtning och "lyssnar på kroppen" för att använda en klyscha. Jag har tränat tusentals dagar i rad utan problem.

Gött :), Siktar på en "allround" kropp det borde ge bra resultat. Är det ok att byta ut ben-stryketräning mot joggning som jag gjort?

King Grub
2010-06-27, 18:54
Om du inte är intresserad av att bygga starkare och större benmuskler med styrketräning, så, ja.

Man "måste" inte träna ben heller, om man inte vill, även om personer som uttrycker en sådan önskan alltid verkar ifrågasättas å det kraftigaste på diskussionsforum.

Apos78
2010-06-27, 19:25
Gött :), Siktar på en "allround" kropp det borde ge bra resultat. Är det ok att byta ut ben-stryketräning mot joggning som jag gjort?

Jag kör aldrig ren styrketräning. Siktar mer mot olika former av "cross"training om man nu så vill kalla det. All träning jag utför har en koppling till en faktisk fritidsaktivitet.

För att förtydliga mitt tidigare inlägg - se inte vilodagen som en totalt passiv dag. Rör gärna på dig. Jag har dock planerade lugna dagar i min träning. Kalla det vilodag eller träningsdag, tanken är iaf att ge tid åt återhämtning.

Fredrik_S
2010-06-27, 20:38
Kör man inte superduper maximala jättemonsterpass på flera timmar så lär man inte behöva vila någon dag i veckan.

Mycket tveksamt om ens de som bara tränar styrka en timme på gymet och vilar de övriga 23 timmarna någonsin behöver en vilodag heller.

Blandar man konditionsträning jogging och gym som du gör så behöver du troligen inte en vilodag så ofta som var frärde dag. Ta en vilodag när det passar rent socialt istället någon eller några gnr i månaden.

Lychgate
2010-06-27, 20:48
Jag har knappt vilodagar heller nuförtiden. Kör 5 split så samma muskler belastas inte i stor utsträckning. Men känner sig kroppen sliten är det vilodag som gäller.

Värt att nämna är att jag är arbetslös och gör stortsett ingenting annat på dagen än träning. :naughty:

King Grub
2010-06-27, 20:59
Värt att nämna är att jag är arbetslös och gör stortsett ingenting annat på dagen än träning. :naughty:

Ja, man får anpassa sitt träningsliv efter sitt övriga liv, förstås. För någon med tungt fysiskt arbete 40 timmar i veckan, är det nog inte lika genomtänkt att kombinera det med 7 dagars träning i veckan utöver det.

Librish
2010-06-27, 22:11
Gött :), Siktar på en "allround" kropp det borde ge bra resultat. Är det ok att byta ut ben-stryketräning mot joggning som jag gjort?

Klart det är ok. Dock så är det många som ångrar att dom inte körde benträning senare.

Det beror lite på vad du menar med en allroundkropp. Joggingen kommer ju inte att bygga speciellt mycket benmuskler, så om du biffar på dig på överkroppen så tycker jag att det brukar se lite lustigt ut. Om du går för den smalare kroppstypen så märks det ju inte lika mycket.

Man behöver ju dock inte köra så jättemycket benträning, du skulle ju kunna kasta in några set knäböj på ett av passen, det räcker långt om man kombinerar med någon övning för baksidan.

Eller en övning som marklyft, den ger ju både ben och rygg, kanske känns roligare.

Shpendi
2010-06-27, 22:40
Nä, mitt slutliga mål är 80kg, ganska deffad, med en bra kondition och min nuvarande styrka bevarad. Kan väl maxa 90kg i bänk, vilket inte är mycket men jag är inte ute efter mer än så.

joasimo
2010-06-27, 22:47
Jag kör själv inte så mycket vila, kör just nu 4-1-4, ibland händer det att jag tränar en hel månad utan vilodag, och tar några dagar vila efter det. Men för det mesta kör jag 4-1-4. Gäller att man känner sin kropp väl då också, och sedan beror det på hur livet i övrigt ser ut.

Tycker upplägget du har fungerar bra om man vill få bra kondition och styrka :) Jag skulle dock bytt ut något löppass med kanske spänst/hopp/smidighetsträning med intervaller om man vill ha en ännu mer allround kropp.

Shpendi
2010-06-27, 22:55
Jo, Jag tar ca 290kg i benpress just nu, Vet inte vad det säger om "hela" benet. Men jag har tränat taekwondo/kickboxning sen jag var liten, Minus dessa 2 senaste åren. Så jag har ganska kraftiga ben, känner inte ngt behov av att göra dem större.
Mina joggningsturer är på 2,5km bara, så jag brukar ha intervall sprinter i dessa passen, så det borde nog köra susen =).