handdator

Visa fullständig version : Aldrig hungrig efter träning


spoty
2010-06-27, 16:42
Hej!

Har märkt att oavsett hur hårt jag tränar har jag aldrig aptit eller är hungrig efter ett pass, nu pratar jag om att jag verkligen tvingar i mig maten efter ett pass.

Jag äter min första måltid klockan 12. Sedan tränar jag runt 3 och äter klockan 5. Idag när jag åt satt jag verkligen och tvingade i mig maten vilket är väldigt irriterande då det missgynnar utvecklingen känns det som.

Vad beror det på folks?

Apos78
2010-06-27, 16:50
Väldigt olika från person till person. Och det är inget som säger att fysisk aktivitet automatiskt leder till ökad hunger timmarna efter. Beror nog mycket på hur man är van att göra. Vad tränar du?

spoty
2010-06-27, 16:56
Väldigt olika från person till person. Och det är inget som säger att fysisk aktivitet automatiskt leder till ökad hunger timmarna efter. Beror nog mycket på hur man är van att göra. Vad tränar du?

Logiskt sätt bör jag vara hungrig då jag kör väldigt intensiva pass och ganska länge vilket bör dra lite energi förbrukning, det jag pratar om nu är inte att jag inte känner hunger, utan det känns som att jag är proppmätt och orkar inte äta alls efter träning.

Jag tränar vanlig volym/styrketräning

Apos78
2010-06-27, 17:13
Logiskt sätt bör jag vara hungrig då jag kör väldigt intensiva pass och ganska länge vilket bör dra lite energi förbrukning, det jag pratar om nu är inte att jag inte känner hunger, utan det känns som att jag är proppmätt och orkar inte äta alls efter träning.

Jag tränar vanlig volym/styrketräning

Ok. Kan tyvärr inte ge svar på detta. Jag blir själv inte speciellt matsugen efter ett styrkepass. Ett par timmar på cykeln eller i skogen ger dock rejält sug, även om jag petar i mig lite under tiden.

Ean
2010-06-27, 17:30
Jag brukar ha bra aptit men när jag inte har det efter ett pass brukar jag har en shaker och fylla med mjölk, slänga ner massa havre/musli med prottepulver. Gradera med lite kakoa eller kokos, all möjlig skit man hittar och sitta och smutta på framför datorn :) lätt och billig, kan enkelt så ner +1000kcal på det.

BajareN
2010-06-27, 17:31
Det är nog mer regel än undantag att man inte är hungrig efter ett tungt styrkepass. Sen vad det beror på kan jag inte ge något svar på.

Apos78
2010-06-27, 18:23
Det finns något som kan kallas post-exercise anorexia. Det innebär en ökad känslighet för mättnadssignaler samt en ökad känslighet för ökad temperatur hos hypotalamus. Detta leder till minskad hunger. Man har funnit att ghrelin (stimulerar aptiten) håller sig konstant medan aptithämmande hormoner som PYY3-36 från mage och tarm ökar, detta under och strax efter fysisk aktivitet.

Kan vara en del av förklaringen. Många verkar också föredra socker och citronsyra efter träningen. Salt, koffein och glutamat går ofta sämre.

cero
2010-06-27, 18:26
Brukar själv inte vara särskilt hungrig efter träningar. Men jag ger mig fan på att få i mig maten, så det brukar gå bra endå!

Pelle2
2010-06-27, 18:51
För mig är all form av träning aptitdämpande av någon anledning

Eddie Vedder
2010-06-27, 19:07
För mig är all form av träning aptitdämpande av någon anledning

Den anorektiska effekten är inte ovanlig. Det finns massor av studier på det. Primärt konditionsträning men även styrketräning. Jag postade en studie här på Kolo för ett tag sedan om just det.

Sedan är det ju såklart väldigt vanligt med det motsatta också, dvs ökad aptit. Därför tycker jag träning för viktnedgång är ett dåligt råd till överviktiga. Motionen anser jag bör gälla hälsoaspekten enbart och vikten regleras med kosten. Men det är en annan diskussion.:)

Johan_P
2010-06-27, 19:11
För mig är all form av träning aptitdämpande av någon anledning

Så är det definitivt för min del också.

Eddie: Intressant! Du får gärna posta länken igen om du orkar leta upp.

Fralleee
2010-06-28, 14:27
Kan väl lite bero på att endorfiner ger ett välbefinnande och man brukar sällan känna av hungern då. Lite på samma sätt som tjack utsöndrar dopamin och man tappar aptiten helt fast nu pratar vi om helt olika mängder. Bara en tes från min sida då.

g00dstuff
2010-06-28, 14:40
Fan vad jag känner igen mig väl, trots det har jag aldrig riktigt reflekterat över varför jag sällan är hungrig efter träning! Det är jävligt drygt med tanke på att jag absolut inte tränar för att gå ner i vikt *gah!*

Eddie Vedder
2010-06-28, 14:46
Kan väl lite bero på att endorfiner ger ett välbefinnande och man brukar sällan känna av hungern då. Lite på samma sätt som tjack utsöndrar dopamin och man tappar aptiten helt fast nu pratar vi om helt olika mängder. Bara en tes från min sida då.

Ja det är inte otänkbart. Men vad man mätt i studier är mer effekten på hungerreglerande hormoner som ghrelin, neuropeptid Y, PYY etc.

Lovisa
2010-06-28, 19:27
Efter styrketräning kan jag äta som en häst (OK, en liten häst då). Men om jag konditionstränat är aptiten typ noll i någon timme efteråt. Med SEDAN kan jag bli vrålhungrig. Ungefär som att det tar lite tid för kroppen att upptäcka energiunderskottet.

Tror som andra skrivit, att intensiv fysisk träning triggar igång hormoner som har (tillfällig) aptitdämpande effekt.

davidsavenberg
2010-06-28, 23:47
Hur länge har du testat vänta?

Det är samma för mig och som för många andra som svarat, men jag dricker ganska mkt under min träning.

Först har jag en shake med EAA, Maltodextrin, Leucin och Bcaa som jag smuttar på under hela passet, sen direkt efter stretch och nervarvning tar jag i mig vanligt Whey protein...

När jag kommer hem 20 min efter är det väldigt sällan jag är hungrig, så jag sätter mig vid datorn tills jag känner att jag inte känner mig mätt längre. Väntar altså inte tills jag blir hungrig, men tills den där äckliga känslan av mätthet försvunnit!

Inte fan ska man måsta pressa i sig, när du tagit i dig protein och dyligt är det inte nån fara att vänta med maten.. Tänk på att det tar ett längre tag innan den är smält och tagit vara på allt den innehåller :)