handdator

Visa fullständig version : Underarmsproblem


Fitnesstjej
2010-06-27, 14:29
Hej!

Först vill jag skriva att jag är väl medveten om att det finns väldigt många trådar om just problem med underarmarna. Jag har självklart kollat igenom många av dem, men har ännu inte hittat någon med riktigt samma problem som jag själv. Därför skapar jag nu en tråd till.

Jag är en 16-årig tjej som tränar ca. 5 ggr i veckan, varav 3-4 pass är styrketräning. För ca. 5 månader sedan började jag med en ny bicepsövning, scottcurls med ez-stång. Efter några veckor började jag få ont i underarmarna. Det kändes typ som att jag var väldigt stel eller något i "utsidan" av underarmarna (vid ulna, tror jag) med en smärta som kändes ända ner i handledskotan, eller hur man ska förklara. Hur som helst trodde jag att det berodde på att jag var ovan vid den övningen alt. otränad. Jag plockade av lite vikt och fortsatte köra. Jag vill minnas att smärtan kom och gick och kändes mest när jag belastade armarna, samt om jag tryckte på underarmarna. Vid några tillfällen minns jag också att det ömmade som fan när jag skulle sova. Vilovärk med andra ord. Sen har tiden gått och jag har tränat på och inte tänkt så mycket på det. För ett tag sen (minns inte exakt när) började jag även känna smärta när jag lade underarmarna på t.ex. ett bord. Jag hade även vilovärk. För drygt en månad sedan insåg jag måste ta i tu med detta nu. Så jag käkade ett paket voltaren 25mg samt smorde in armarna med voltaren gel. Jag lät bli att träna armarna på 3 veckor, samt stretchade mycket. Det blev mycket bättre och det kändes som all smärta, åtminstone nästan all smärta var borta. Så jag började träna armarna lite lättare igen. Inte med ez-stång dock, aldrig mer. Det kändes ganska bra. Så jag tränade på ytterligare två veckor och la på liiite mer vikt. Nu har jag ont igen. I och för sig gör det inte ont när jag lägger armarna på ett bord, som jag skrev innan och det gör inte riktigt lika ont. Men det värker mer eller mindre hela dagarna i underarmarna och nu gör det även lite ont på vissa ställen i triceps och mellan biceps och triceps (m. brachialis?). Det gör såklart mest ont när jag trycker. Har läst på om alla möjliga smärtor, inflammationer osv. i armarna. Tänkte först att det skulle kunna vara någon typ av tendinit, men det konstiga är att smärtan känns minst när jag tränar. Sen har jag även hört att man brukar ha väldigt ont när man vaknar om man har en inflammation, men jag känner oftast ingenting på morgonen. Nu käkar jag voltaren igen och har vilat armarna en vecka. Ska nog vila dem ytterligare fyra veckor (ska på semester två av veckorna) och se vad som händer. Men är det någon som vet vad det kan vara? Jag älskar att träna och vill verkligen inte ha för långt uppehåll! *cry*

Hoppas någon kan hjälpa mig! Tack på förhand!

Fitnesstjej
2010-07-01, 11:09
Update: Var hos en sjukgymnast och kollade upp problemet. Det är tydligen någon "blandning" av kompartmentsyndrom och benhinneinflammation. Har ju gått med det ett tag. Det enda jag kan göra är att vila från bicepsträning, olika typer av drag, såsom latsdrag, rodd m.m. och annat som gör ont tills jag är helt symptomfri. Sedan skulle jag medan väldigt lätta vikter samt handledsskydd börja trappa upp biceps- och underarmsträningen. Hon sade att jag nog kunde köra olika pressar t.ex. axelpress, dips och även flyes osv. under läkningstiden. Jag tror inte att jag känner någon direkt smärta vid triceps- och axelträning så jag ska testa det. Men vad tror ni? Kan jag köra triceps och axlar utan att dra ut på läkningstiden? Är lite osäker för vad jag har läst så tränas underarmarna sekundärt även vid de övningarna.

vicarious
2010-07-01, 12:30
Detta är inte ovanligt. Därför man bör undvika alltför mycket curls med z-stång, iaf om man är nybörjare.

Det är vinkeln på handleden som gör att det blir knas för underarmarna, troligvis har det att göra att man till en början är för stram i pronatorerna i armarna.

Dom flesta som börjat träna har nog stött på det du upplever. Kör med rak stång i fortsättningen och sträck ut armarna helt och hållet. Du kan också försöka strecha pronatorerna.