handdator

Visa fullständig version : Skillnad på triceps pushdown och "stående tricepsextension i cable"?


Juggernaut78
2010-06-27, 13:18
Enligt http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-5/ så är triceps kickback en dålig övning dels pga:

<....>När överarmen ligger intill kroppen, som den gör i en kickback, är långa huvudet i aktiv insufficiens, och därmed är det rent anatomiskt svårt att få någon träningseffekt av långa huvudet i övningen.<...>
När armen är i full extension och överkroppen är horisontell har många svårt att stabilisera skuldran, ffa om man har en extra vikt i handen. Det blir helt enkelt ett moment där det är väldigt tungt för trapezius/rhomboideerna som tillslut inte klarar att hålla skuldran intill kroppen. Därmed brukar det vara så att man drar fram axeln och skuldran för att orka lyfta vikten och detta är inte bra för axeln.<...>


(Den sista fetmarkeringen känner jag igen från när jag kör 1-arm triceps kickback i lina, så skall nog ta bort den övningen...)

Detta gäller tydligen i viss mån även triceps pushdown (kommentar 3-4):

Precis du tänker helt rätt, triceps pushdowns är en dålig övning för att aktivera långa huvudet.<...>

I kommentar 8 skriver artikelförfattaren

<...>Frenchpress med stång tycker jag är bästa tricepsövningen alla kategorier. Annars dips, frenchpress med hantlar eller stående tricepsextension i cable.

Om jag letar efter "stående tricepsextension i cable" så hittar jag Standing Cable Triceps Extension (http://www.24hourfitness.com/resources/fitness/exercises/arms/stand_cbl_tri_ext.html).

Men vad är skillnaden på denna och triceps pushdown förutom vinklingen på handlederna, är det inte samma övning egentligen? Eller gör vinklingen av handlederna en stor skillnad för aktivering av det långa huvudet? :/

oTure
2010-06-27, 13:34
Det är lättare att göra rätt med dubbelfattning

Juggernaut78
2010-06-27, 13:46
Det är lättare att göra rätt med dubbelfattning
Hrm med detta menar du väl att triceps pushdown är bättre än kickback pga 2 händer används stället för 1?

Dock undrade jag över (blev lite diffust/långt inlägg) mer om varför han i ena fallet "dissar" triceps-pushdown men tycker "stående triceps-extension" är bra då dessa i mina ögon (om man ser till videon) är samma sak förutom handledsvinklingen.

Sheogorath
2010-06-27, 14:33
Hrm med detta menar du väl att triceps pushdown är bättre än kickback pga 2 händer används stället för 1?

Dock undrade jag över (blev lite diffust/långt inlägg) mer om varför han i ena fallet "dissar" triceps-pushdown men tycker "stående triceps-extension" är bra då dessa i mina ögon (om man ser till videon) är samma sak förutom handledsvinklingen.

Jag förmodar att detta är övningen som anses vara ett bättre alternativ:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExt.html

P.g.a. vinkeln i axeln kan triceps långa huvud arbeta mer effektivt. För övrigt gör det ingen skillnad för triceps del hur underarmarna är vridna. Dock kan olika vridning av underarmarna påverka hur axeln är roterad (axeln tenderar att adducera och utåtrotera när underarmarna går mot supination och abducera och inåtrotera när underarmarna går mot pronation), vilket åtminstone i teorin skulle kunna tänkas ge skillnad i aktivering. Generellt brukar adducerade och utåtroterade axlar vara att föredra vid olika slags armsextensionsövningar p.g.a. mer gynnsam pressväg i förhållande till kroppen i övrigt, så har man inte tillräckligt smidiga underarmar för att kunna pressa med överhandsfattning (pronerad fattning) gör man kanske bäst i att köra med hammer-grepp (eller rep) istället och/eller töja underarmarna.

henrikl
2010-06-27, 14:38
Med tricepsextension i cable menar han troligen då du står med ryggen mot maskinen och trycker framåt ovanför huvudet. Som liggande tricepspress fast stående.

Sheogorath
2010-06-27, 14:40
Med tricepsextension i cable menar han troligen då du står med ryggen mot maskinen och trycker framåt ovanför huvudet. Som liggande tricepspress fast stående.

Fem minuter sen ;)

Anders The Peak
2010-06-27, 14:52
gczwHi35F50

Kickback används ofta till att aktivera fibrerna i triceps som utför adduktion av armen.

Tricepsartikel (http://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=558)från Body

Juggernaut78
2010-06-27, 14:55
Jag förmodar att detta är övningen som anses vara ett bättre alternativ:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExt.html

P.g.a. vinkeln i axeln kan triceps långa huvud arbeta mer effektivt. För övrigt gör det ingen skillnad för triceps del hur underarmarna är vridna. Dock kan olika vridning av underarmarna påverka hur axeln är roterad (axeln tenderar att adducera och utåtrotera när underarmarna går mot supination och abducera och inåtrotera när underarmarna går mot pronation), vilket åtminstone i teorin skulle kunna tänkas ge skillnad i aktivering. Generellt brukar adducerade och utåtroterade axlar vara att föredra vid olika slags armsextensionsövningar p.g.a. mer gynnsam pressväg i förhållande till kroppen i övrigt, så har man inte tillräckligt smidiga underarmar för att kunna pressa med överhandsfattning (pronerad fattning) gör man kanske bäst i att köra med hammer-grepp (eller rep) istället och/eller töja underarmarna.

Ok tackar (särskilt för den övriga förklaringen). Synd att man redan har den i schemat bara ^^.

Ondskapelsen
2010-06-27, 15:05
gczwHi35F50

Kickback används ofta till att aktivera fibrerna i triceps som utför adduktion av armen.

Tricepsartikel (http://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=558)från Body

Skiter i om han har fel i allt han säger. Snacka om att förmedla ett budskap på ett busenkelt sätt. Hoppas bara han hade rätt, för han fick verkligen mig att lyssna.

Sheogorath
2010-06-27, 15:17
Kickback används ofta till att aktivera fibrerna i triceps som utför adduktion av armen.


För detta skulle jag förslå att man gör en adduktion av armen.

Ondskapelsen
2010-06-27, 15:21
Som i att en liknande övning bör vara en del av mitt tricepsprogram?

r5FZMtKrqJc

Sheogorath
2010-06-27, 15:24
Som i att en liknande övning bör vara en del av mitt tricepsprogram?


...som i att du inte behöver oroa dig för att dessa fibrer inte ska få nog med träning genom ditt träningsprogram i övrigt. Men när vi ändå är inne på det: övningen du visar kan man köra stående i cabelcrossen om man vill träna adduktionen specifikt. Lats, teres major, nedre bröst och biceps korta huvud (om du har "rätt" ursprung för biceps korta) kommer att vara "prime movers". Triceps är en "oviktig" adduktor skulle jag säga. Med det inte sagt att den inte jobbar.

ceejay
2010-06-27, 15:29
Njä, räcker med liggande tricepsextensions där man för stången runt huvudet tror jag och inte den som hon visade
96oxnKNI9lk

Det betyder väl också att triceps jobbar vid olika roddar och sånt för ryggen? Brukar knappt kunna köra chins efter jag kört slut på triceps iaf ;)

Sheogorath
2010-06-27, 16:30
Det betyder väl också att triceps jobbar vid olika roddar och sånt för ryggen? Brukar knappt kunna köra chins efter jag kört slut på triceps iaf ;)

Ja, men mer av vertikaldrag (chins, latsdrag och framförallt dito med smal fattning) än av roddar då triceps långa arbetar effektivast som extensor av axeln när axeln är mer flekterad. Så matar du roddar efter att du kört triceps är det troligt att du kommer märka mindre skillnad än om du ger dig på chins.

Anders The Peak
2010-06-27, 16:40
Njä, räcker med liggande tricepsextensions där man för stången runt huvudet tror jag och inte den som hon visade
96oxnKNI9lk

Det betyder väl också att triceps jobbar vid olika roddar och sånt för ryggen? Brukar knappt kunna köra chins efter jag kört slut på triceps iaf ;)

Jag tycker att man ska komplettera tricepsträningen med sittande tricepsextension med ryggstöd som är lite nedlutad så att man får ordentlig stretch i slutläget. Man bör träna med vikter som är hanterbara så att övningen utförs rätt. Han i filmen använder vikter som är en aning för tung för hans förmåga.

PS triceps är inte en muskel man måste prickskjuta från alla håll och kanter utan den växer precis som alla andra muskler med hjälp av enkla övningar som utförs enligt en enkel progressionsmodell dvs öka vikterna och bli starkare över tid.

Sheogorath
2010-06-27, 16:51
Jag tycker att man ska komplettera tricepsträningen med sittande tricepsextension med ryggstöd som är lite nedlutad så att man får ordentlig stretch i slutläget. Man bör träna med vikter som är hanterbara så att övningen utförs rätt. Han i filmen använder vikter som är en aning för tung för hans förmåga.

PS triceps är inte en muskel man måste prickskjuta från alla håll och kanter utan den växer precis som alla andra muskler med hjälp av enkla övningar som utförs enligt en enkel progressionsmodell dvs öka vikterna och bli starkare över tid.

Jag trodde aldrig att jag skulle ge dig en tumme, men här får du en. :thumbup:

henrikl
2010-06-27, 17:18
Fem minuter sen ;)

Hade visst låtit tråden varit framme på skärmen ett tag innan jag svarade.