handdator

Visa fullständig version : Känns konstigt i benen..


tsp
2010-06-27, 12:14
Tja! Var tidigare i veckan på en cykelresa. Cyklade (för mig) långa sträckor tre/fyra dagar i rad. Kändes bra osv och efter resan kom lite träningsvärk och stelhet så där. Men nu, fortfarande efter fyra/fem dagars vila känns det konstigt i benen. Om jag sträcker ut benen helt raka och spänner quadsen känns det typ lite som kramp i musklerna i cirka 5sek när jag släpper anspänningen. Typ som obehagligt kittlande kramp liksom. Svårt att beskriva.

Vad beror detta på? När går det över? Kan det tänkas snabba på processen att jag tränar ben lite lagom hårt?

kjell33
2010-06-27, 12:16
Antagligen hade du cyklat för lite i vår och var helt enkelt otränad. Det går över.

HulkH
2010-06-27, 12:45
Antagligen hade du cyklat för lite i vår och var helt enkelt otränad. Det går över.

Gissar på samma sak.


Lite otränad när det gäller cykling, det går nog över snart skarru se :)

siimon89
2010-06-27, 13:31
Lite massage eller SMR (Foam Roller) på quadsen kanske kunde göra susen för att låsa upp eventuella stelheter och knutar.

Eddie Vedder
2010-06-27, 13:50
Det låter lite som om du eventuellt haft lite fel höjd på sadeln.

tsp
2010-06-27, 14:12
Det låter lite som om du eventuellt haft lite fel höjd på sadeln.

Suttit för högt antar jag att din gissning är? Vilket mycket väl kan stämma. Min far som ställt in sadelhöjden och han har lite luriga idéer om hur saker och ting ska vara..

Eddie Vedder
2010-06-27, 14:19
Suttit för högt antar jag att din gissning är? Vilket mycket väl kan stämma. Min far som ställt in sadelhöjden och han har lite luriga idéer om hur saker och ting ska vara..

Jag kan ju såklart inte svära på att det är orsaken (och jag är inte särskilt kunnig inom cyklingens konst överhuvudtaget) men jag har själv erfarenhet av många mil med felaktig sadelhöjd och då har det känts jäkligt konstigt i låren efter. Just när man sträcker på benen märks det att något inte var riktigt rätt.

tsp
2010-06-27, 14:31
Tänkte cykla till gymmet (2,4mil t&r) för att träna ben nu. Har sänkt sadelhöjden rejält, kanske känns goare. :)

tsp
2010-06-27, 17:23
Happ, nu känns det bara ännu konstigare!! :D

Scratch89
2010-06-27, 17:59
Jag har för mig att du skrev på Facebook (?) att du fik ont i knät när du cyklade. Det är ett rätt så säkert kort på att man sitter för lågt.

Eddie Vedder
2010-06-27, 18:43
Happ, nu känns det bara ännu konstigare!! :D

Alltså var nog problemet just sadelhöjden. Och nu förvärrade du den redan felaktiga sadelhöjden.:Virro

tsp
2010-06-28, 18:38
Jag har för mig att du skrev på Facebook (?) att du fik ont i knät när du cyklade. Det är ett rätt så säkert kort på att man sitter för lågt.

För lågt? Knappast! Nådde knappt ner till pedalerna för sjutton.

Alltså var nog problemet just sadelhöjden. Och nu förvärrade du den redan felaktiga sadelhöjden.:Virro

Sadelhöjden lär ha varit problemet ifall du sagt att det var pga att den var för HÖG. För sadeln satt under cykelsemestern VÄLDIGT högt. Så jag kan nog inte ha förvärrat höjden genom att sänka den en bit.

Eddie Vedder
2010-06-28, 19:02
ifall du sagt att det var pga att den var för HÖG. För sadeln satt under cykelsemestern VÄLDIGT högt. Så jag kan nog inte ha förvärrat höjden genom att sänka den en bit.

Allt jag skrev var att MINA erfarenheter av samma känsla i benen har berott på felaktig sadelhöjd. Direkt drog du slutsatsen att din skall sänkas. Sänkningen var inte mitt råd men jag antog att du visste att det var felet. Hur pass sträckt är ditt ben när sadeln är trampad i botten?