handdator

Visa fullständig version : Har du sett några av världens sju underverk?


Skrollovicz
2010-06-27, 09:05
Och vad tyckte du om dem? Mäktigt eller ett antiklimax?

- Kinesiska muren

- Petra i Jordanien

- Kristusstatyn i Rio de Janeiro

- Machu Picchu i Peru

- Chichén Itzá i Mexiko

- Colosseum i Rom

- Taj Mahal i Indien

LoTiX
2010-06-27, 09:07
Glöm inte säga "Nya världens sju underverk" även om det är underförstått!

Baan
2010-06-27, 09:07
Nej. :/

kjell33
2010-06-27, 09:10
Har varit på rhodos men ngn koloss såg jag inte...

dt06mj2
2010-06-27, 09:11
Har inte varit på någon av dessa; panoramabilderna på engelska wiki får mig att vilja besöka de flesta!

Alfred Nobel
2010-06-27, 09:19
Har inte varit i någon av länderna än men att få uppleva pyramiderna i verkligheten är en barndomsdröm. Men det är kanske inte ett av de sju underverken?

FrkEss
2010-06-27, 09:21
Har inte varit i någon av länderna än men att få uppleva pyramiderna i verkligheten är en barndomsdröm. Men det är kanske inte ett av de sju underverken?


Rekommenderas :) De var så OFANTLIGT mycket större än vad jag trodde. Hur coolt som helst, kunde inte sluta stirra.

Morrris
2010-06-27, 09:21
Har inte varit i någon av länderna än men att få uppleva pyramiderna i verkligheten är en barndomsdröm. Men det är kanske inte ett av de sju underverken?

Jo, i den ursprungliga listan.

andnel
2010-06-27, 09:24
Har inte varit i någon av länderna än men att få uppleva pyramiderna i verkligheten är en barndomsdröm. Men det är kanske inte ett av de sju underverken?

Jag var i Egypten och resebolaget erbjöd oss ett antal olika utflykter, varav ett var just pyramiderna. Vi valde dock bort det alternativet och åkte istället till Karnaktemplet i Luxor, vilket var grymt häftigt. Men vi fick senare höra av de som varit vid pyramiderna att det var sjukt överskattat. Stora var de, visst. Men inte mycket mer tydligen.

Alfred Nobel
2010-06-27, 09:25
Rekommenderas :) De var så OFANTLIGT mycket större än vad jag trodde. Hur coolt som helst, kunde inte sluta stirra.

You makin' me jealous girl - Mäktigt!

Jo, i den ursprungliga listan.

Ok!

Nordenator
2010-06-27, 09:26
Bara Kolozzeum. Rest genom en rätt stor del av Europa utöver diverse charterorter, men det inkluderar inte dessa länder. Colosseum var rätt häftigt, men det förutsatte att man hade koll på all bakgrund själv eller hade någon form av guide. Bara som det är är det, likt mycket annat, en massa sten. Men helt klart roligt att ha sett. Vi hade en guidad tur genom Colosseum och the Roman Forum för att vi på så vis undvek en jeefla massa kö.

Frantic
2010-06-27, 09:28
Pyramiderna är coola men inte alls lika häftiga som templen i Angkor. Riktigt synd att de inte kom med på nya listan.

dice
2010-06-27, 09:32
Jag var i Egypten och resebolaget erbjöd oss ett antal olika utflykter, varav ett var just pyramiderna. Vi valde dock bort det alternativet och åkte istället till Karnaktemplet i Luxor, vilket var grymt häftigt. Men vi fick senare höra av de som varit vid pyramiderna att det var sjukt överskattat. Stora var de, visst. Men inte mycket mer tydligen.

Jag kunde inte, som nagon annan i traden, sluta stirra pa dem och fundera over hur de byggde dem for 4500 ar sen.

Kolla hur liten snubben vid det vanstra hornet ar jamfort med pyramiden, och allt ar byggt utan maskiner...
http://img375.imageshack.us/img375/5279/picture166t.jpg

King Grub
2010-06-27, 09:32
Colosseum. Det var inte alls lika stort som jag hade väntat mig.

skaparn
2010-06-27, 09:35
Nej, jag är inte så berest. Muren i Kina vill jag se, eller egentligen hela Kina, men jag är värdelös så det har inte blivit av.

Poxeman
2010-06-27, 09:37
Jag har varit vid Kinesiska muren utanför Peking och det är verkligen något jag rekommenderar!
Ruskigt imponerande byggnadsverk i fantastiskt vacker miljö, "man hör historiens vingslag"!

Eddie Vedder
2010-06-27, 09:40
Colosseum

kaer
2010-06-27, 09:51
Har sett colosseum och kinesiska muren.
Precis som någon tidigare nämnde tjänade man mycket på att ha guide på Colosseum.

Kinsesiska muren var riktigt imponerande.

Eddie Vedder
2010-06-27, 09:56
men jag är värdelös så det har inte blivit av.

Man har höga krav om man anser sig värdelös för att man inte sett hela Kina. Många är värdelösa i världen då.:D

Numse
2010-06-27, 09:58
Inget tyvärr, skulle dock vilja se de gamla när de var nybyggda *drool* om jag fick välja ett av dem nu så skulle jag lätt dra till Libanon och se det som är kvar av Baalbek. Även om det var med på "uttagningen" man gjorde för de sju mest sevärda underverken.

Lustigt att nya listen innehåller Chichén Itzá och Machu Picchu men inte Tiahuanaco.

mela
2010-06-27, 10:13
Inget. Än.

Vill väldigt gärna se Machu Picchu, men det är väl mest hela grejen med att gå Inkaleden som intresserar mig.

Deceiver85
2010-06-27, 10:18
Jag har sett Kolozzeum - det var det mäktigaste jag någonsin sett!

Karotchi
2010-06-27, 13:25
Kinesiska muren var riktigt imponerande, rekommenderas varmt.
Var också utanför Peking som nån annan i tråden skrev, tror det hette Badaling eller något i den stilen.

remindme
2010-06-27, 13:55
Nu räknades ju inte pyramiderna bland de sju underverken. Men det kändes så overkligt när man stod framför dom. Kändes som att de inte var gjorda av människor.

Dock såg det för djävligt ut runtom. Så man ska inte lita på alla foton...

Åsberg
2010-06-27, 13:56
Sånt här är ju jävligt intressant, har nån lust kan denna skriva upp liknande "underverk" som hade hamnat med på en längre lista ;)

Jockefoten
2010-06-27, 13:57
http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_World

frambogir
2010-06-27, 14:03
Colosseum var rätt trist.

Åsberg
2010-06-27, 14:03
http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_World

Tackar. :)

Tolkia
2010-06-27, 14:10
Jag tyckte att Colosseum var grymt, men då var jag där tillsammans med min latinklass i gymnasiet och hade egen guide i form av sjukt kunnig latinlärare. Vi reste också under lågsäsong, så vi var i princip ensamma på bygget, vilket nog förhöjde upplevelsen.

Chichen Itza är ett extremt märkligt ställe, kanske mindre p.g.a. byggnaderna i sig (även om den största pyramiden är jäääääääkligt stor) än p.g.a. det att den är en lämning från en civilisation vi vet oerhört lite om. En massa gissningar; "det här tror man användes till det här", "det här tror man är en bollspelsplan" osv., men väldigt mycket där man inte har en aning om vad det användes till och hur personerna som använde byggnaderna levde (det här är ju en stor skillnad gentemot t.ex. lämningar från antikens Rom och Grekland). Det känns lite som att vara på en annan planet.

<Mike>
2010-06-27, 14:49
Jag var i Egypten och resebolaget erbjöd oss ett antal olika utflykter, varav ett var just pyramiderna. Vi valde dock bort det alternativet och åkte istället till Karnaktemplet i Luxor, vilket var grymt häftigt. Men vi fick senare höra av de som varit vid pyramiderna att det var sjukt överskattat. Stora var de, visst. Men inte mycket mer tydligen.

Jag var vid pyramiderna nar jag var 13 och overskattat skulle jag inte vilja saga. Jag tyckte det var hur haftigt som helst :) Det galler att uppskatta historien och deras betydelse. Om man ar ytlig och bara ser stenhogar sa kanske det inte ar sa haftigt.
Sphinxen var riktigt cool ocksa.

Jag blev dock lite besviken pa hur Cheops pyramid sag ut pa insidan. Det var bara en trappa rakt upp till rummet dar stenkistan lag. Visserligen fanns det nog andra rum som man inte fick tillgang till, men anda.


Jag kan iaf verkligen rekommendera Egypten som resmal, jag alskade varje sekund av att vara dar.

Jens.Andersson
2010-06-27, 15:12
Har bara sett Petra i Jordanien. Men en lista man väl bör beta av :)

Kryss
2010-06-27, 16:48
Kinesiska muren och colosseum, det sistnämnda var inte i närheten så imponerande som t.ex. Angkor Wat - som ska ha varit på tal.

PowPow
2010-06-27, 18:07
Har bara sett Petra i Jordanien. Men en lista man väl bör beta av :)

Samma här.

skaparn
2010-06-27, 18:11
Man har höga krav om man anser sig värdelös för att man inte sett hela Kina. Många är värdelösa i världen då.:D

Människor i min närhet går i taket av ett litet steg,
så litet men snett.
Jag undrar vilken färg i fejset som de skulle få om de såg
såna as som jag sett.
Men de bor så långt härifrån.

Nu ställer jag krav på mig själv
att jag ska vara den perfekte.
Men hur ska jag kunna leva med mig?
Jag kommer ju aldrig bli den perfekte!

Jens.Andersson
2010-06-27, 18:12
Samma här.

Vad tyckte du då? Det var så helvetes varmt i den jävla sandhålan och jag
brände sönder hela kroppen. Sen kostade vatten typ 5 dinarer.

PowPow
2010-06-27, 18:17
Vad tyckte du då? Det var så helvetes varmt i den jävla sandhålan och jag
brände sönder hela kroppen. Sen kostade vatten typ 5 dinarer.

Vi var där i oktober så det var inte så jäkla varmt. Kunde lätt lalla omkring i några timmar. Själva upplevelsen yckte jag var häftig - men bara i en timme. Sen övergick det till en ovanligt spännande och ganska trevlig promenad bara.

n1tro
2010-06-27, 18:20
petra, pyramiderna



mvh