handdator

Visa fullständig version : Man blir stark av att svettas


g00dstuff
2010-06-27, 00:54
Nu efter dryga 3 månader av smygläsande på kolozzeums eminenta forum så har jag bestämt mig för att starta en egen träningsjournal för att se vart det tar mig.

Jag är snart 20 år gammal och har mina rötter i Östersund men är nyligen nedflyttad till Stockholm i jakt på ett jobb...

Träningsbakgrund
Jag började gymma seriöst 010510 men har tränat mer eller mindre aktivt så länge jag kan minnas. Berusad av högmod vill jag fastslå att jag redan som väldigt ung förstod mig på fysisk träning på ett sätt som är få förunnat. Jag proklamerade nämligen redan på dagis att "man blir stark av att svettas", således kom svett att bli ett åtekommande inslag i mitt liv! Svårare än så beöver det kanske inte vara? *flex*

Skämt åsido, jag har tränat lite olika saker periodvis med är i grunden kampsportare och då i första hand Mixed Martial Arts och Jeet Kune Do, under mitt kampsportande tränade jag även sporadiskt på gym, men endast som en kompliment till kampsporten.

Varför föra journal?
Precis som många andra så vill jag gärna ha en referenspunkt i min långsiktiga träning och jag hoppas även att journalen ska hjälpa mig med motivationen under tunga dagar. Jag tycker personligen att jag har ett fungerande träningsupplägg, vilket jag naturligtvis kommer gå djupare in på, men jag är även smärtsamt medveten om min ringa erfarenhet av styrketräning. Därför ber jag ödmjukast (*rolleyes*) om alla möjliga synpunkter och åsikter som ni läsare kan tänkas ha, men ber även om motivation till eventuella tips, även om vetenskapliga belägg kanske saknas. Tack på förhand för all hjälp!

Kost
Min kosthållning har varit lite pendlande under min träningstid. Jag inledde första tiden med ett kcal-överskott för att bygga massa, senare var jag och nosade på en low-carb diet ett tag men slutade eftersom jag inte tyckte att jag kom upp i önskvärda mängder protein/dag, eftersom den fettrika maten höll mig så otroligt mätt! Någon kunnig kan få gärna knuffa mig i rätt riktning angående kosten, annars kör jag vidare på mitt kcal-överskott och försöker helt enkelt äta så mycket näringsrik mat som möjligt, med fokus på protein. (2 gram per kilogram kroppsvikt.)

Tillskotten jag använder för stunden är: Vassle, kasein, EAA, kreatin samt något vitamintillskott "för fysiskt aktiva" som inhandlades på ICA. Jag tar 30 g vassle med 5 g kreatin innan frukost, 10 g EAA innan träning och 10 g efter, ytterligare 30 g vassle någon gång under dagen och slutligen 35 g kasein innan läggdags.

Träning
Numera kör jag något som jag personligen oftast kallar för en tredagars split även om det inte är riktigt sant, jag tränar nämligen på gym 4 dagar i veckan.
Dag 1: Bröst, Triceps
Dag 2: Ben, Mage
Dag 3: Rygg, Biceps
Dag 4: Lite utan en bonusdag där jag brukar köra lite axlar men även andra muskelgrupper som jag tycker kan behöva en extra duvning innan veckan är förbi.

Utöver styrketräningen har jag grovplanerat att jag ska ta tag i konditionsträningen igen.

Bilder
"Förebilder" finns men jag känner inte för att posta dem innan förbättringen är tillräckligt påtaglig. Dessutom vill jag gärna ha lite snygga dagsformsbilder att jämföra med, så det lägger jag på is tillsvidare :devil:. Jag ville bara att ni skulle veta att jag dokumenterar så gott jag kan! :thumbup:

Lite siffror för fantasin tills vidare:
Längd: 190 cm
Vikt: ~85 kg (började på 82 kg)

Jag kommer även dela med mig av lite olika mått samt mina prestationer i "de tre stora" vilka kommer finnas i min signatur så så snabbt som möjligt. :)

Happy Reading!

g00dstuff
2010-06-27, 01:26
En liten felskrivning i första inlägget: Jag började gymma seriöst 010410 *screwy* inte i maj.

dupper
2010-06-27, 02:00
Jag skulle nog ha schemalagt axlar strikt, så att man verkligen får det gjort. Talar av egen erfarenhet då jag har mage där jag känner för det, och det blir sällan av.

Annars är det kul att du har skaffat journal, lycka till i framtiden!

g00dstuff
2010-06-27, 10:51
Jag skulle nog ha schemalagt axlar strikt, så att man verkligen får det gjort. Talar av egen erfarenhet då jag har mage där jag känner för det, och det blir sällan av.

Annars är det kul att du har skaffat journal, lycka till i framtiden!

Du har naturligtvis rätt... Det har blivit alldeles för lite axlar sedan jag bytte till denna planering! *gah!* det får bli bättring!

Idag ska jag kanske testa kajaken i järlasjön :cool: det vore jävligt roligt att kunna börja motionspadla!

Första gympasset i journalen blir imorgon måndag, 280610. Jag har dock övingar och antal sets och reps uppskrivet från senaste rygg och bicepspasset så det kanske dyker upp här bara för skojs skull! Annars drar det igång imorgon så nu jävlar, längtar redan!

Det är otroligt roligt med positiv respons redan nu :) jag har ju egentligen inte gjort något för att förtjäna det än ;) men det ska det bli ändring på! För kung och fosterland!

g00dstuff
2010-06-27, 14:39
Nu har jag varit och utforskat lite i Nacka trakten... Stockholm är en stor stad för en simpel norrlänning ;) men jag hittar iaf till mitt nuvarande gym som dock ligger lite väl långt bort! Men det är det lämpligaste ändå eftersom jag tränar på mitt gamla träningskort från Östersund genom "klubbsverige", om någon nu vet vad det är.

fridens

Muskel Dempa
2010-06-27, 17:13
Så du bestämde dig för att skita i fettet?

Denna journal skall följas, önskar dig lycka till på förhand!

Min egna börjar jag fila på redan nu, så den kommer upp inom snar framtid!

/Dennis

g00dstuff
2010-06-27, 19:31
Så du bestämde dig för att skita i fettet?

Denna journal skall följas, önskar dig lycka till på förhand!

Min egna börjar jag fila på redan nu, så den kommer upp inom snar framtid!

/Dennis

Ja jag gjorde det eftersom jag egentligen vill lägga på mig så mycket muskler jag kan och enligt vad jag förstått så måste jag få i mig mer protein än vad jag klarar av på den fettrika dieten!

Jag kanske kliver på low-carb igen när det ska deffas, vi får se, det kanske finns några här som vill säga sitt i frågan!

Tusen tack till lyckönskningen och jag kommer naturligtvis kommer jag följa även din. Då kan vi hålla stenkoll på varandra :whipped:

g00dstuff
2010-06-27, 20:49
Jag har tänkt lite på min målsättning den senaste tiden. Jag hade tänkt mig att göra mitt yttersta för att öka i massa nu under en period och innan sommaren 2011 är en deff inplanerad för att förhoppningsvis få en hyffsat snygg och hård form tills dess?

Utöver det så känns det givet att även ha ett styrkemål under samma period.. *drool* Givetvis vill jag ha ett realistiskt mål men även ett mål som kräver att jag sliter hårt! *flex*

Jag har ingen koll på mina egentliga maxvärden i de stora tre men jag hade tänkt mig att jag sammanslaget skulle lyfta 400 kg i de tre övningarna.

Jag kan höfta grovt på vad jag tränar (inte maxar) på för tillfället utan passare bara för att ni lättare ska kunna bedömma mina mål:
Bänk: ~60 kg
Mark: ~90 kg x 5 (är mitt PB men jag kan förmodligen öka endel trots allt, jag är inte någon höjdare på tekniken och vägrar att skada mig)
Knäböj: ~80 kg (är även här lite otrygg i övningen och vill absolut inte behöva dras med ett sabbat knä resten av livet!)

Synpunkter? Har jag för höga förväntningar på ett ynka år? Jag vill ha något som jag verkligen får kämpa för och 300 kg känns för nära. 350 kg kanske är lämpligare?

Muskel Dempa
2010-06-27, 21:06
Om jag ska gissa och spekulera, vilket är det enda jag riktigt kan göra, så skulle jag gissa på att du verkligen kan komma upp till 400 kg utspritt på de övningar du skrev.
Om du ser till att du känner dig säker på tekniken, fortsätter med en hälsosam kost och fortsätter träna regelbundet (och undviker krogen :P).
Tänk på att man ökar mest i vikt på de övningar man tar minst i generellt sett, så om du vill nå ditt mål så kanske du bör fokusera lite mer på de övningar du tar mindre i på Dag4.

Kan bara jämföra med mig själv, men jag förblir optimistisk!

g00dstuff
2010-06-27, 21:18
Om jag ska gissa och spekulera, vilket är det enda jag riktigt kan göra, så skulle jag gissa på att du verkligen kan komma upp till 400 kg utspritt på de övningar du skrev.
Om du ser till att du känner dig säker på tekniken, fortsätter med en hälsosam kost och fortsätter träna regelbundet (och undviker krogen :P).
Tänk på att man ökar mest i vikt på de övningar man tar minst i generellt sett, så om du vill nå ditt mål så kanske du bör fokusera lite mer på de övningar du tar mindre i på Dag4.

Kan bara jämföra med mig själv, men jag förblir optimistisk!

Att hålla sig från krogen blir lätt här nere eftersom det inte finns någon som tjätar på mig att häga med! Teckniken får jag jobba på, jag ska försöka filma mina utföranden och slänga upp det här så får man kanske lite bra respons!
Om man ökar mest i det man tar minst i så kommer jag ju öka lavinartat i ALLT :hbang::hbang::hbang: näe men, det vore roligt om jag kunde lyfta tresiffrigt i alla tre också innan dess!
Bänk 100 kg
Mark 150 kg
Böj 150 kg

grovt uppskattat... men om jag lyckas öka 40 kg i bänk (mot förmodan) så kommer jag förmodligen ökat mer än 60 i marklyft! Men det blir roligt att läsa detta spekulerande om ett drygt år!

g00dstuff
2010-06-28, 14:31
Detta är första gången som jag checkar kolo på arbetsförmedlingen *slap* det är sån jävla väntetid, men man vill ju ha ett jobb någon gång och då kanske arbetsförmedlingen kan hjälpa. Men tråkigt är det.

Senare idag blir det bröst och triceps! Det ser jag fram emot så in i helvete! *drool* jag såg en dryg bortskämd jävel här nyss och honom ska jag tänka på när jag bänkar så jag blir lagomt arg och otrevlig!

Önska mig lycka till ;)

Muskel Dempa
2010-06-28, 15:47
Senare idag blir det bröst och triceps! Det ser jag fram emot så in i helvete! *drool* jag såg en dryg bortskämd jävel här nyss och honom ska jag tänka på när jag bänkar så jag blir lagomt arg och otrevlig!

Önska mig lycka till ;)

Hehehe själv lyssnar jag på Evergrey för att få upp pumpet under passet men din metod funkar också ;)
Goodluck

g00dstuff
2010-06-28, 22:33
Denna dag blev verkligen inte som jag tänkt mig... Efter af drog jag och handlade, käkade snabbt och så direkt iväg till gymmet. När jag kom dit så möttes jag av stängda dörrar då de var obemannade och man behövde medlemskort för att komma in. Eftersom jag tränar hos dem genom klubbsverige så har jag inget kort utan blir manuellt insläppt genom en sms-tjänst. Så inget gym för mig idag... Jag blev så jävulskt arg eftersom det tar ganska lång tid att bara ta sig dit! *gah!*

Så väl hemma igen så var jag ju verkligen tvungen att göra något eftersom jag varit inställd på hard mode hela dagen! Sagt och gjort, jag drog ut på en löprunda med lite avbrott för armhävningar!

400 m löpning
20 armhävningar
400 m löpning
25 armhävningar
400 m löpning
15 armhävningar
400 m löpning
15 armhävningar
800 m löpning
29 armhävningar - satsade naturligtvis på 30 men det blev totalkollaps halvvägs upp! :furious:*slap* Så jävla frustrerande! Men Jag blev sjukt skakis av att pressa ur det sista, så något var det väl värt!
7600 m löpning

Sammanfattningsvis:
104 armhävningar
10 km löpning

Såhär i efterhand är jag väl ganska nöjd med dagen eftersom jag fick en välbehövd dos konditionsträning! Men det kändes jävligt snopet att inte få vad man tänkt sig. But that's life I guess.

Nya tag imorgon! På återseende!

Muskel Dempa
2010-06-28, 22:38
I feel you! Komma till gymmet efter man slängt i sig alla sina kosttillskott bara för att mötas av stängda dörrar är sådant som startar krig. Du får ta igen det imorgon istället!

g00dstuff
2010-06-29, 13:16
Idag har jag faktiskt lite träningsvärk i bröstet och latsen av gårdagens armhävningar men jag tänkte ändå förskjuta veckans träningsschema och köra bröst och triceps idag. Det blir lite ont om vila för bröstet men det får gå för den här gången *flex* gårdagen var ju trots att ett undantagsfall... (hoppas jag *slap*)

Drack nyss en kopp kaffe och taggar ordentligt för att dra på gymmet och kötta!!

to be seen again!

g00dstuff
2010-06-29, 21:09
Innan dagens pass var jag väldigt taggad att slita de fibrer som jag skulle slitigt igår! Skönt väder ute, humöret på topp!

Bänkpress:
10 x 40 kg - Uppvärmning
10 x 50 kg - Ville ha ett mellansteg innan jag tog mitt förra personbästa.
5 x 60 kg - Vanligtvis kör jag 10 x 3 när jag tränar med 60 kg men nu vill jag bara känna på vikten innan jag ökade. 60 kg var mitt gamla PB.
5 x 65 kg - Jag slarvade lite med formen genom att lyfta lite röven sista repetitionen, annars bra djup och stabilt.
5 x 70 kg - Även här ringa problem med rövlyft. Ser inte så allvarligt på det även om jag kan jobba lite på formen.
3 x 75 kg - Här började det bli tungt på riktigt och formen var dålig pga stora rövlyft. Men annars bra djup och kontakt. Jag kände att jag kunde öka liiiite till!
1 x 77.5 kg - Även här blev formen lidande, men fullt djup och upp kom stångjäveln! Nytt PB [+17.5 kg]

Dips:
15 x KV - Nytt PB [+5 reps]
14 x KV - FAIL, siktade naturligtvis på 15 även här men det tog stopp! *gah!*
10 x KV + 10 negativa - Jag klarade 10 precis på håret men sen avslutade jag setet med 10 negativa dips för att kräma ur det sista!

Lutande hantelpress:
8 x 20 kg
7 x 22 kg - FAIL, 8 repetitioner var planerat med kroppen gillade inte planeringen... Men jag bestämde mig för att öka ytterligare och köra 2 stycken 5 repetitioner till!
5 x 26 kg - Nytt PB [+6 kg]
4 x 26 kg - FAIL, sista repetitionen gick bara inte... Men jag får vara nöjd med nytt PB!

Hantelflyes:
8 x 12 kg
8 x 12 kg - Här började det bli riktigt tungt. Jag är väldigt noga med djupet, precis som i hantelpressen. Svetten verkligen pressades ut i ansiktet och bildade pölar i mina ögon där jag låg på rygg, det sved satan *screwy*
8 x 12 kg - Jag grymtade mig igenom varje rep *flex*

Skullcrushers:
(Här brukar jag köra 3 x 10 med 25 kg.)
8 x 30 kg - Nytt PB [+5 kg]
7 x 30 kg + 1 negativ - På de sista 2 setten körde jag till FAIL och avslutade med en negativ. Det brände som satan!
5 x 30 kg + 1 negativ

Pushdowns:
(Kabelmaskinens viktplattor mäter vikten i pund(?) så jag räknade om det till kilo)
7 x 33.75 kg - FAIL, jag tog mig helt enkelt vatten över huvudet. Jag trodde att 33.75 kg (Fullmag :naughty:) skulle gå lättare än vad det gjorde. Siktade på 10 reps.
4 x 33.75 kg - Jag gjorde ett nytt försök och failade bara ännu snabbare så jag gick ner i vikt.
10 x 29.25 kg - Kändes bättre eftersom jag siktade på 10 och klarade det. Det var dock tungt!
7 x 29.25 kg - FAIL, jag tog det som att det va dags att lämna denna övning för dagen...

Smalbänk:
(Att köra smalbänk i slutet på ett pass som man har maxat bänkpress på blir tungt och resultat därefter!)
9 x 50 kg - FAIL!
6 x 50 kg - FAIL!
7 x 50 kg - FAIL!

Summering: Jag hade som sagt träningsvärk sedan gårdagens armhävningar så det påverkade förmodligen prestationen. Jag vet inte vad jag ska säga om passet egentligen... Det är jävligt roligt med nya PB'n men samtidigt blev det många ofrivilliga fails. Men jag antar att det är värt en del ändå att pressa muskeln till fail lite då och då! Ett bra pass överlag och jag ska plocka upp minst 80 kg i bänk nästa bröstpass! Då har ni någonting att se fram emot!

Morsning!

g00dstuff
2010-06-29, 21:13
När jag kom hem från ovanstående gympass så svepte jag 30 g vassle med mjölk och gluffsade i mig en banan sen drog jag ut och nöjessimmade lite i sjön precis utanför *popcorn* Dessutom fick jag chansen att testa farsans kajak! Det var väldigt roligt! Helt klart någonting som jag kommer köra mer i framtiden!

Då fick man en liten dos kondition för att knyta ihop träningsdagen!

Muskel Dempa
2010-06-29, 21:46
Kul att se att du ökar så fort! Du verkar ha koll på tekniken också. Härligt med mycket fail

g00dstuff
2010-06-29, 22:06
Kul att se att du ökar så fort! Du verkar ha koll på tekniken också. Härligt med mycket fail

Jag försöker att öka så mycket i styrka som möjligt under min nuvarande kreatinkur genom att köra mer låg rep med tunga vikter. Jag inbillar mig att det är en smart sak att göra, just under kuren menar jag.

g00dstuff
2010-06-30, 19:40
Dagen var trögstartad men när jag väl gjorde mig i ordning för att dra och träna, någon gång efter klockan 14.00, så kom motivationen som ett brev på posten!

Knäböj:
Först lite uppvärmningsböj utan vikter eftersom jag ville värma upp utan att tära så mycket på krafterna eftersom jag gick in för att maxa idag.
5 x 70 kg
5 x 80 kg - Detta var mitt förra PB, men då körde jag alltid omkring 10 reps.
5 x 85 kg
5 x 90 kg
5 x 95 kg
2 x 100 kg - Nytt PB [+20 kg]

Leg Extension:
10 x 63 kg
10 x 72 kg - Nytt PB [+9 kg]
10 x 72 kg

Leg Curl:
10 x 63 kg
10 x 72 kg - Nytt PB [+9 kg]
10 x 72 kg

Stående vadpress i smith:
Jag kör vadpress i smith eftersom gymmet saknar en riktig vadpress.. :banned
10 x 50 kg
10 x 80 kg
10 x 100 kg
8 x 110 kg - Nytt PB [+10 kg]

Stående crunch:
Detta är en magmaskin i vilken man helt enkelt gör stående crunchar. Den ser konstig ut men är skön att köra, ger bra belastning.
10 x 60 kg
10 x 70 kg - De två sista setten var brutalt jobbiga. Jag var under tidspress eftersom jag skulle på middag, så jag fick skära ner på vilan mellan setten.
10 x 70 kg

Sidoböj med hantel: Varje set är ett set med vardera sida.
10 x 30 kg
10 x 30 kg
10 x 30 kg

Hängande leg raise: Raka ben och full rörelselängd.
15 x KV
15 x KV
15 x KV

Sammanfattning: Inledde med tunga knäböj vilken verkligen kramade musten ur benen. Strax efter att jag var klar med böjen så blev jag uppringd och informerad om att jag redan var sen till middagsbjudningen *bs*. Resten av passet blev alltså med minimal vila för att ändå hinna köra slut på mig, intensivt och bra faktiskt ;) men snurrig blev jag få jag erkänna! (kan även ha haft någonting att göra med värmen.) Imorgon blir det veckans sista gympass eftersom de under sommaren är obemannade fre-sön... och då kommer ju inte jag in! Men jag tänkte köra lite mer kondition innan veckan är slut så jag klarar mig nog.

over 'n' out!

Muskel Dempa
2010-07-01, 01:54
Sammanfattning: Inledde med tunga knäböj vilken verkligen kramade musten ur benen. Strax efter att jag var klar med böjen så blev jag uppringd och informerad om att jag redan var sen till middagsbjudningen *bs*. Resten av passet blev alltså med minimal vila för att ändå hinna köra slut på mig, intensivt och bra faktiskt ;) men snurrig blev jag få jag erkänna! (kan även ha haft någonting att göra med värmen.) Imorgon blir det veckans sista gympass eftersom de under sommaren är obemannade fre-sön... och då kommer ju inte jag in! Men jag tänkte köra lite mer kondition innan veckan är slut så jag klarar mig nog.

over 'n' out!

Äsch vad jobbigt med obemannade helger, kan du inte köpa en sån där bricka som gör att du kan träna dygnet runt? Golds här uppe säljer sånna för 300kr, vilket det väl kan vara värt eftersom du nu ska bygga så seriöst

g00dstuff
2010-07-01, 06:42
Äsch vad jobbigt med obemannade helger, kan du inte köpa en sån där bricka som gör att du kan träna dygnet runt? Golds här uppe säljer sånna för 300kr, vilket det väl kan vara värt eftersom du nu ska bygga så seriöst

Ja det suger kan man ju lungt säga, men det känns ändå inte värt det att köpa in mig där eftersom jag bara ska träna där tills mitt goldsmedlemskap gått ut. Dvs i dryga 2 veckor till :) Sen blir det förmodligen S.A.T.S. inne i Sickla köpcenter, om ingen världsvan Stockholmare kan rekomendera något annat gym närliggande Finntorp i Nacka.

g00dstuff
2010-07-01, 09:23
Idag fyller jag år, dagen i ära ska jag fira med marklyft! Återkommer med detaljer!

g00dstuff
2010-07-01, 20:59
Jag satt och skrev dagen långa pass lite tidare idag då jag råkade backa webläsaren så allt försvann..... Jag får skriva om det senare, men inte idag! :smash:*bs**slap*