handdator

Visa fullständig version : Spara tillgodokalorier till nästa dag?


Bendermannen
2010-06-26, 20:28
Hej!

Har idag gjort ett lite längre löppass än vanligt och sprang ca 32 km. Har käkat ca 3000 kcal men misstänker att jag åtminstone måste upp iaf i ca 1000 kcal till för att nå energibalans. Grejen är att jag inte känner mig direkt hungrig och hade tänkt äta lite gotte imorgon. Så det jag undrar är helt enkelt om jag kan spara på "tillgodokalorier" så här ett dygn, eller om det kommer påverka återhämtning/muskelbyggnad väldigt negativt?

Tack på förhand för svar!

kjell33
2010-06-26, 20:31
Det är ju just timmarna efter ett sånt här träningspass som det är så viktigt att fylla på glykogendepåerna och att ligga minus med 1000kcal låter mycket.

Eddie Vedder
2010-06-26, 20:34
Inga problem. Som kjell33 säger så är et viktigt att du har du ätit rejält precis inpå passet men kroppen styrs inte på 24-timmarsbasis och du kan definitivt kompensera imorgon.

Något säger mig att MÅNGA elitidrottare lyckas hålla vikten just tack vare rejäla överskott under just vilodagen. Och att intaget på de hårda träningsdagarna ofta kan bli lite för låga.

Bendermannen
2010-06-26, 22:59
Inga problem. Som kjell33 säger så är et viktigt att du har du ätit rejält precis inpå passet men kroppen styrs inte på 24-timmarsbasis och du kan definitivt kompensera imorgon.

Jadå, tryckte i mig ett rejält mål mat på ca 1200 kcal i stort sett direkt efteråt.

Tack för svaren! :thumbup:

Sniggel
2010-06-27, 09:22
Har man fått i sig tillräckligt med kolhydrater för att återställa glykogendepåerna till vad de var före passet borde väl allt vara ok, även om man ligger på ett underskott?
Är glykogenet väl i musklerna måste kroppen redan ha tagit energi från annan vävnad (protein och/eller fett) för 1000 kcal. Något som kan svänga tillbaka rätt fort (t ex nästa dag). Kroppen är väl rätt bra på att bibehålla homeostas?
Får man inte i sig de saknade 1000 kcal innebär ju det helt enkelt att man kommer att gå ner i vikt om man fortsätter med de vanorna. Har man återhämtat sig tillräckligt (trots underskottet) och äter lagom med protein bör de 1000 kcal till större delen bestå av fett skulle jag tro.

Juggernaut78
2010-06-27, 11:24
Har man fått i sig tillräckligt med kolhydrater för att återställa glykogendepåerna till vad de var före passet borde väl allt vara ok, även om man ligger på ett underskott?<...>
Sorry om jag kommer lite OT här, men "glykogendepåerna" versus "kolhydrater för att återhämta sig" är olika saker?

Från de senare svaren i tråden Hur många gram kolhydrater ska man äta som minst per måltid ? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=35259&page=2) får jag uppfattningen att intag av kolhydrater för "återhämtning" är onödigt enligt den "senare läran"? :em:

Rakanichy
2010-06-27, 20:58
32 km?! Kräver bollar!

Bendermannen
2010-06-28, 23:59
32 km?! Kräver bollar!

Jag upptäckte att de bollar som krävdes var chokladbollar som åts i massor dagen efter. :)