handdator

Visa fullständig version : Hur skaffar man ett domän (egen hemsida) ?


X-Change
2010-06-26, 19:16
Jag har ett längre tag funderat på att efter mina studier starta eget företag. Eftersom jag inte är färdigutbildad ännu hade jag tänkt registrera ett domän och företagsnamn och låta hemsidan "vila" tills jag är färdig, ev. arbeta med den när jag har tid.
Nu är det så att första namnet jag tänkte på var redan uppköpt av en ett webhotell, men användes inte av någon. Dvs man är välkommen att lämna ett bud för att köpa adressen.

Därför undrar nu jag:
- Vad är ett skäligt bud? Jag är som sagt student och jag kommer betala för domänet i åtminstone 1 år framåt innan jag kommer börja använda den. Jag vill alltså betala så lite som möjligt.
- Vad finns det för olika webhotell? Vilka ska man köpa av? Hur går det till?
- Finns det någon hemsida där man kan söka och snabbt hitta lediga domäner?
- Fällor man ska se upp för? (undvika att bli lurad)
- Kan man använda andra adresser och på så vis få ett bättra pris? ".com" istället för ".se" tex?

Jag behöver alltså så mycket info som möjligt av ni koloiter som vet hur det här går till! :)

LoTiX
2010-06-26, 19:39
500 kr fick jag betala för domän + webbhotell i ett år från one.com som fungerat finfint hittills. Tror det var lite dyrare med en .com-adress. De har direkt dygnet runt-support också om du vet hur man chattar och kan göra dig förstådd på engelska.

ryssen
2010-06-26, 19:46
sitter precis med samma sak nu och här fanns massor.
namnet kan vara ledigt i olika se,org,com,net,nu osv.

http://www.comparias.se/webbhotell?gclid=CPbY9p-kvqICFY0sDgodfDuG6w

PixelMiner
2010-06-26, 19:48
- Fällor man ska se upp för? (undvika att bli lurad)
)

Om du köper domän och webhotell samtidigt så var noga med att kolla att det är DU som står som ägare till domänen och inte webhotellföretaget. Om det är webhotellföretaget som står som ägare till domänen så kan det bli både dyrt och krångligt att byta webhotell i framtiden.

X-Change