handdator

Visa fullständig version : Hur skaffar man ett domän (egen hemsida) ?


X-Change
2010-06-26, 19:16
Jag har ett längre tag funderat på att efter mina studier starta eget företag. Eftersom jag inte är färdigutbildad ännu hade jag tänkt registrera ett domän och företagsnamn och låta hemsidan "vila" tills jag är färdig, ev. arbeta med den när jag har tid.
Nu är det så att första namnet jag tänkte på var redan uppköpt av en ett webhotell, men användes inte av någon. Dvs man är välkommen att lämna ett bud för att köpa adressen.

Därför undrar nu jag:
- Vad är ett skäligt bud? Jag är som sagt student och jag kommer betala för domänet i åtminstone 1 år framåt innan jag kommer börja använda den. Jag vill alltså betala så lite som möjligt.
- Vad finns det för olika webhotell? Vilka ska man köpa av? Hur går det till?
- Finns det någon hemsida där man kan söka och snabbt hitta lediga domäner?
- Fällor man ska se upp för? (undvika att bli lurad)
- Kan man använda andra adresser och på så vis få ett bättra pris? ".com" istället för ".se" tex?

Jag behöver alltså så mycket info som möjligt av ni koloiter som vet hur det här går till! :)

LoTiX
2010-06-26, 19:39
500 kr fick jag betala för domän + webbhotell i ett år från one.com som fungerat finfint hittills. Tror det var lite dyrare med en .com-adress. De har direkt dygnet runt-support också om du vet hur man chattar och kan göra dig förstådd på engelska.

ryssen
2010-06-26, 19:46
sitter precis med samma sak nu och här fanns massor.
namnet kan vara ledigt i olika se,org,com,net,nu osv.

http://www.comparias.se/webbhotell?gclid=CPbY9p-kvqICFY0sDgodfDuG6w

PixelMiner
2010-06-26, 19:48
- Fällor man ska se upp för? (undvika att bli lurad)
)

Om du köper domän och webhotell samtidigt så var noga med att kolla att det är DU som står som ägare till domänen och inte webhotellföretaget. Om det är webhotellföretaget som står som ägare till domänen så kan det bli både dyrt och krångligt att byta webhotell i framtiden.

X-Change
2010-06-26, 21:11
Tackar, grabbar! :) Jättebra!

Mer tips någon?

Malmberg
2010-06-27, 03:04
500 kr fick jag betala för domän + webbhotell i ett år från one.com som fungerat finfint hittills. Tror det var lite dyrare med en .com-adress. De har direkt dygnet runt-support också om du vet hur man chattar och kan göra dig förstådd på engelska.

Så du e nöjd med ONE. Det var inte jag när jag hade webbhotell där innan. Fast nu när jag tänker efter så kommer jag knappt ihåg vad som var problemet :confused: Tror det var att det inte riktigt lirade perfekt med WP.
Deras supportchat var däremot riktigt bra, o priset kan man inte klaga på precis.

Därför undrar nu jag:
- Vad är ett skäligt bud? Jag är som sagt student och jag kommer betala för domänet i åtminstone 1 år framåt innan jag kommer börja använda den. Jag vill alltså betala så lite som möjligt.
- Vad finns det för olika webhotell? Vilka ska man köpa av? Hur går det till?
- Finns det någon hemsida där man kan söka och snabbt hitta lediga domäner?
- Fällor man ska se upp för? (undvika att bli lurad)
- Kan man använda andra adresser och på så vis få ett bättra pris? ".com" istället för ".se" tex?

Om du inte ska använda den förän om ett år så tycker inte jag att du behöver köpa webbhotell än. Köp domänen nu så den inte blir köpt av någon annan, sen köp webbhotell när du tänker börja "göra" din hemsida. Jag har själv en .com domän, kan inte såhär på rakarm säga vad den kostar per år, men det är inte många kronor. Det är webbhotellet som drar iväg lite.

Som sagt domänen är j***t billig, o det finns väl en uppsjö av hemsidor som man kan köpa den genom. Jag köpte min genom loopia.se o har inget negativt att säga om dom (vet flera som är mycket nöjda med dom). Dom erbjuder också webbhotell. Webbhotellet har jag nu hos binero.se och är väldigt nöjd. På loopia kan du även söka o se om domänen är upptagen eller ej. Tror en .com domän är lite billigare än en .se domän är, men det borde finnas info om det på loopias hemsida.

Som PixelMiner säger: se till så att det är du som står som ägare vid köpa av både webbhotell o domän.

Kommer ihåg när jag själv skulle börja med detta. Riktigt förvirad var man :D Bara fråga på om det är något, nån på kolo kan svaret. . .

Sniggel
2010-06-27, 10:04
Jag kör med loopia. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalat men det var nånstans mellan 1-2k med de tjänster jag valt (har en väldigt bra statistik-tjänst också). Har en .se - address.

Ser att one verkar vara väldigt billiga :D

skaparn
2010-06-27, 10:10
Jag har använt både Crystone och One.

Båda hade rimliga priser och bra support, men jag bytte till One för att Crystone hade ett rätt grötigt användarinterface.

Mr.Cosybear
2010-06-27, 10:21
Rekomenderar själv one.com då de är bland de billigare webhotellen och som håller väldigt hög standard till det priset (tänker då på uptime, sällan deras servrar ligger nere). Har själv flyttat allt dit nu och har varit kund där i snart två år, tummen upp får dem.