handdator

Visa fullständig version : Militärpress smalt grepp


Gosti123
2010-06-26, 15:31
Är det extremt farligt för ens leder eller något om man kör MP med smalt grepp?

kjell33
2010-06-26, 15:37
Det blir ju en kraftig brytning på ac-leden i bottebäget enl min naprapat. Enl honom bör man använda bredare grepp och ej gå lägre än till hakan.

Anders The Peak
2010-06-26, 16:16
Kika på det här utförandet (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html)som är skonsamt för axeln. Oftast har man armbågarna för långt ut från kroppen och det kan ge brytskador på nyckelbensleden precis som vid bänkpress.

nmanradnävna
2010-06-26, 19:09
Jag kör såhär, känns mycket bra
GJFjYyA40ss
SAXPJ3PfdyY
TtTEMRse54g

Gubben
2010-06-26, 21:04
Kika på det här utförandet (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html)som är skonsamt för axeln. Oftast har man armbågarna för långt ut från kroppen och det kan ge brytskador på nyckelbensleden precis som vid bänkpress.

Har tidigare haft problem med axelsmärta och detta utförande passar kanon för mig, med smalare grepp blir det nog snarare problem som sagt

Gabriel174
2010-06-26, 21:57
Strax utanför axelbrett kör jag.

Mr.Sarkastisk
2010-06-26, 23:56
Det blir ju en kraftig brytning på ac-leden i bottebäget enl min naprapat. Enl honom bör man använda bredare grepp och ej gå lägre än till hakan.

Detta är väl väldigt individuellt precis som i latsdrag när man talar om fullt ROM.

Gosti123
2010-06-27, 18:38
Blir ni starkare i militärpress ju smalare ni håller? I vilket grepp är ni som starkast?

Upptaget
2010-06-27, 18:43
Blir ni starkare i militärpress ju smalare ni håller? I vilket grepp är ni som starkast?

Som starkast när jag håller lite bredare än axelbrett..

ceejay
2010-06-27, 18:54
Blir ni starkare i militärpress ju smalare ni håller? I vilket grepp är ni som starkast?

Blir starkast med den bredden jag använder när jag är i bottenläget när jag kör sittandes med hantlar. Därför försöker jag använda den bredden i militärpress.

Matsa
2010-06-27, 19:24
Frågan är varför man skulle vilja hålla så värst mycket smalare än strax utanför axelbrett. Jag kan inte se någon nytta med detta som inte kan uppnås bättre med andra övningar.

Om man nu ändå skulle vilja hålla smalare så tror jag att det görs bäst med supinerat grepp, det borde vara skonsammare mot axlar och handleder osv. Semi supinerat grepp vore förmodligen ännu bättre men det går ju inte med en vanlig skivstång.

Sheogorath
2010-06-27, 20:41
Frågan är varför man skulle vilja hålla så värst mycket smalare än strax utanför axelbrett. Jag kan inte se någon nytta med detta som inte kan uppnås bättre med andra övningar.

Om man nu ändå skulle vilja hålla smalare så tror jag att det görs bäst med supinerat grepp, det borde vara skonsammare mot axlar och handleder osv. Semi supinerat grepp vore förmodligen ännu bättre men det går ju inte med en vanlig skivstång.

Jag håller med dig. Varför ö.h.t. kalla detta för militärpress med "smal fattning"? Allt det som beskrivs och visas i tråden är helt vanlig militärpress så som varje vettig människa skulle utföra den.

Spin-off: supinerad fattning i ÖH-press är inte att rekommendera. Förmågan att aktivt flektera i axeln över axelhöjd är starkt begränsat när axlarna är adducerade och samtidigt utåtroterade, vilket blir effekten av att supinera greppet. Semi-supinerat är i så fall bättre precis som du är inne på. Men varför konstla till det? (och jag tror att du håller med mig här) Man kör militärpress och vill man nu nödvändigtvis ha ännu mer specifikt prickskytte av framsida axel så kan man väl köra Arnoldpress eller frontlyft. Fullständigt onödigt i min mening, men det är just min mening. :)