handdator

Visa fullständig version : Äta efter fallande GI ordning?


propser
2010-06-25, 21:01
Jag tänker så här:
att om man börjar måltiden med att äta något med högt GI, sedan något med mellanhögt GI och avslutar måltiden med något med lågt GI.

Borde man inte få liknande fördelar då?

1. Man blir snabbt pigg av det första man äter. Det går över snabbt men man håller sig pigg lagom till man börjar äta:
2. Den mellansnabba delen av måltiden. Man har redan något högre blodsocker och insulin (näringsupptaget blir bättre) tack vare det man åt innan. Fortfarande ganska pigg.
3. Man äter det med lågt GI och man får ett lagom högt och jämt blodsocker som håller länge. Nivån påverkas/förstörs inte av det man åt innan för effekten tack vare att effekten (alltså den snabba blodsocker och insulinhöjningen) av det man åt innan redan har avtagit.

På så sätt kan man känna sig pigg hela måltiden, äta snabba kolhydrater om man vill och gå ifrån matbordet vetandes att man kommer att ha en lagom hög och jämn blodsockernivå i flera timmar framåt!

Skulle detta fungera i praktiken?

dt06mj2
2010-06-25, 21:31
Om du en och samma måltid så är det antaligen kanske oviktigt. Det är ju inte så att mat med högt GI bara rinner igenom på mindre än en minut.

propser
2010-06-25, 22:24
Jag menar lite på det här också att om man äter de långsamma först så har man ett jämnt blodsocker, men sen om man skulle äta snabba kolhydrater sist så borde de höja blodsockret snabbt -> högre insulin -> blodsockret sjunker och man har "förstört" effekten av vad de lågglykemiska kolhydraterna hade gett annars, dvs ett långvarigt jämt blodsocker.

Kan detta låta rimligt? För isåfall kan det vara fördelaktigt att börja med det högglykemiska först!

Sniggel
2010-06-26, 05:48
Jag har aldrig märkt någon som helst skillnad i hur pigg jag blir av olika GI:n på mat. En jämföelse mellan maltodextrin i vatten eller blomkål (antar jag har lågt gi) så känns det som en chansning vilket som piggar upp mest.

Sverker
2010-06-26, 06:10
Hur länge äter du ?

Det tar en stund innan det du åt kommer ut i tunntarmen och absorberas till blodet. Säkert 10 - 15 minuter.
Därefter är det kroppens alla transportörer av näringsämnena som bestämer takten. Du kan inte absorbera mer än ca 80 gram glukos/timme. Samma sak med aminosyror men där verkar mängderna snarare ligga kring 10 - 20 gram / timme.



Alltså: Verka rätt onödigt att fördela måltiden efter GI.

Eddie Vedder
2010-06-26, 06:15
Kan detta låta rimligt?

Inte särskilt. Det låter som en måltid som tar två-tre timmar ju.

King Grub
2010-06-26, 09:20
Hur lång tid tar det att äta lunch för dig om du hinner få ett antal blodsockersvängningar under måltidens gång?