handdator

Visa fullständig version : Ca 20 kgs övervikt, hur "hård" kan man bli?


Randy_Newman
2010-06-25, 15:16
Jag är 24 år gammal, 180 cm lång och väger ca 80 kg. Har lite muskler men troligtvis åtminstone 20 kg övervikt som jag skulle må bättre av utan. Jag har tidigare deffat en kort period då jag gick ner till ungefär 92 men kom av mig helt och gick upp vikten igen. Nu är jag fast besluten om att göra om proceduren fast med en vikt under 80 kg som långsiktigt mål.

Min fråga är därför: Hur "hård" kan man bli i kroppen om man burit runt på lika mycket övervikt som jag? Behöver jag oroa mig för överblivet "löst skinn" över huvudtaget vid en viktnedgång på 20 kg utspritt på ca 0,5-1 kg/vecka? Förstår att det här kan vara rätt individuellt men jag vill höra solskenshistorier för att få upp motivationen. Kanske om någon sett någon bildtråd eller liknande med en liknande viktnedgång som den jag planerar?

Tacksam för svar.

Rakanichy
2010-06-25, 15:41
Hängde inte med, du gick ner till 92, sen upp till 80? wtf?

Randy_Newman
2010-06-25, 15:51
Haha, oj. 100 pannor ska det vara. Ska ner till 80 eller lägre på sikt. Lite önsketänkande som smög sig in där kanske.

amarth
2010-06-25, 18:56
Jag gick från 102 till 74 och hade inga problem med löst skinn.
Troligtvis är det väldigt individuellt hur man ser ut efter men 100kg på din längd är ju ingen extrem övervikt direkt.

Randy_Newman
2010-06-25, 19:26
Jag gick från 102 till 74 och hade inga problem med löst skinn.
Troligtvis är det väldigt individuellt hur man ser ut efter men 100kg på din längd är ju ingen extrem övervikt direkt.

Kul att höra! Finns det bilder?

Hur fort gick du ner? Jag har bestämt mig för att köra igång med deff efter nästa vecka då jag har semester och är bortrest. Kommer att räkna kalorier så att jag hamnar på 1000 kcal minus om dagen. Kör på så åtminstone fem veckor/kilon för att komma in i det. Fungerar det så kör jag på, annars så justerar jag till -500 vilket jag vet fungerar bra.

944RS
2010-06-25, 19:34
Jag har 2 gånger gått ner från strax över 110kg till 76-77kg på ungefär 14månader första gången och lite mindre andra och då har det aldrig varit något löst skinn utan fint 6-pack.

Shpendi
2010-06-26, 09:48
Men om man hade gått ner det på ca 5 månader då?

Och om man har bristningar så har jag hört att det är oundvikligt att få extrahud typ.. myt?

amarth
2010-06-26, 10:00
Kul att höra! Finns det bilder?

Hur fort gick du ner? Jag har bestämt mig för att köra igång med deff efter nästa vecka då jag har semester och är bortrest. Kommer att räkna kalorier så att jag hamnar på 1000 kcal minus om dagen. Kör på så åtminstone fem veckor/kilon för att komma in i det. Fungerar det så kör jag på, annars så justerar jag till -500 vilket jag vet fungerar bra.

Tyvärr inte. Hade varit rätt kul att ha men det var inte direkt någon planerad deff.

Minns inte exakt hur lång tid det tog men började under sommaren nångång och var klar vid jul. Sen var det väl inte hårdkörning hela tiden. Det var ju då man började gymma och lärde sig grejer här =)
Det låter bra. Jag låg nog på minnus 1000-1500 ungefär, det passade mig rätt bra.

prOtotype
2010-06-26, 12:15
Nu borde det inte vara några problem. Om du skulle vänta 20 år eller så så kan det nog vara skillnad, har fått för mig att huden är väldigt mycket spänstigare och bättre på att dra ihop sig på yngre personer.

Randy_Newman
2010-06-26, 15:01
Tack för svaren! Tror egentligen inte att det ska vara några problem, jag har ju varit ungefär halvvägs förut och då blev jag enbart fastare. Vet ju dock inte hur huden reagerar på den sista biten. Har lite bristningar, men de är väldigt smala och ganska få.

Skulle fortfarande vara kul om någon hade bilder på en liknande viktnedgång att dela med sig av! Har sett en del "body transformation"-klipp på you tube men det känns inte riktigt som samma sak. Där vet man dessutom inte alltid ålder och stopp- och startvikt.

mattilainen
2010-06-26, 15:08
gick från 115 kg till 87 kg och jag kan säga att man blir lös. inte så att huden hänger men man är lös i fettet iaf.. Störande

Randy_Newman
2010-06-26, 15:19
Om det är du på din avatar så ser det ju inte ut som någon katastrof iaf ;)
Det är nog ganska individuellt också iom att 944RS tappade något mer än dig med bra resultat.

Hur lång är du och på vilken tid tappade du vikten? Finns det bilder?

Yes
2010-06-26, 16:14
gick från 115 kg till 87 kg och jag kan säga att man blir lös. inte så att huden hänger men man är lös i fettet iaf.. Störande
Är du det även efter att ha legat på att litet kaloriöverskott/balans ett tag?

När jag gick från ~95-~60Kg var jag rätt lös i hullet hela vägen. Sen när jag gick upp igen efter det blev det mycket bättre.

Har märkt samma sak vid efterföljande deffar. Brukar vara förjävligt tills jag typ är klar med deffen och gått upp några kilo igen.

mattilainen
2010-06-26, 17:14
Är du det även efter att ha legat på att litet kaloriöverskott/balans ett tag?

När jag gick från ~95-~60Kg var jag rätt lös i hullet hela vägen. Sen när jag gick upp igen efter det blev det mycket bättre.

Har märkt samma sak vid efterföljande deffar. Brukar vara förjävligt tills jag typ är klar med deffen och gått upp några kilo igen.

När jag var nere på 87 så gick ajg långsamt upp till 94 under en ganska lång tid. Nu är jag påväg ner igen och väger runt 91 kg. Vill ner till 85 men får se var jag känner mig nöjd. Så ja, jag var och är fortfarande väldigt lös runt naveln och liknande. Det syns inte men när man tar ett tag i magen så känner man det. Men det är förståeligt såklart.

Sen beror det självklart på gener hur man kommer att bli. Jag hade även lite hudbristningar förr som säkert kan ha bidragit till att det känns lösare än det egentligen skulle ha gjort.

dunkerflanell
2010-06-26, 22:21
Gått ner från 117kg till 73,5kg. Och har lös hud överallt och då har jag även legat på karloribalans/överskott i en vecka nu får se om det blir bättre *drool*


Måste bara fråga kan man få fram sex packet under all löshud? Eller så är jag fortfarande lite fet så det inte vill fram (troligast) :naughty: Men bryr mig inte skönare att ha gått ner i vikt :thumbup:

mattilainen
2010-06-26, 22:32
Gått ner från 117kg till 73,5kg. Och har lös hud överallt och då har jag även legat på karloribalans/överskott i en vecka nu får se om det blir bättre *drool*


Måste bara fråga kan man få fram sex packet under all löshud? Eller så är jag fortfarande lite fet så det inte vill fram (troligast) :naughty: Men bryr mig inte skönare att ha gått ner i vikt :thumbup:

en vecka är faktiskt ingenting. Tar nog uppåt flera månader till att huden får strama åt sig. Blir nog bättre om ett tag ska du se!

Rutorna ser jag så så slappt är det inte för mig :p

Shpendi
2010-06-26, 22:52
Har du before/after pics mattilainen? Hade varit kul o ta o jämmföra med en själv och se hur mkt det påverar huden.

mattilainen
2010-06-26, 23:01
Har du before/after pics mattilainen? Hade varit kul o ta o jämmföra med en själv och se hur mkt det påverar huden.

Kan se om jag kan ta några bilder någon dag här. De bilderna jag har är grymt gamla nu. Från förra året. Titta in i min journal så ska jag försöka lägga upp inom några dagar om jag hittar en fotograf :p

skivan
2010-06-27, 01:24
Kan se om jag kan ta några bilder någon dag här. De bilderna jag har är grymt gamla nu. Från förra året. Titta in i min journal så ska jag försöka lägga upp inom några dagar om jag hittar en fotograf :p

Vore nice med lite bilder, har själv hudbristningar så lite orolig hur lös huden kommer vara om man går ner i vikt.

stafrin
2010-06-27, 12:58
Jag gick från 149 till strax över 80 och jag har fått operera bort hud på magen men jag lär aldrig ha rutor och betvivlar att det är möjligt att fylla ut allt på andra ställen, har dock blivit mycket bättre av träningen.

Shpendi
2010-06-27, 13:13
Jag gick från 149 till strax över 80 och jag har fått operera bort hud på magen men jag lär aldrig ha rutor och betvivlar att det är möjligt att fylla ut allt på andra ställen, har dock blivit mycket bättre av träningen.

Vad har du för BF just nu då?

Lychgate
2010-06-27, 13:15
Har man mycket lös hud bör man ta det sakta. Har själv detta problemet och något som funkar för mig är att deffa sen ligga på kcal balans alternativt bulka med litet överskott.

Har just nu en del löshud och känns allmänt "fladdrig" i hullet som är kvar. Väntar mig inte att det är ihop draget förens slutet på nästa år ordentligt. Händer det tidigare är det bara positivt. Min egna uppfattning är att huden har svårt att dra ihop sig på underskott. Har häldre sälform än rippad och hängig. :D Kolla min journal, första inlägget finns före/efter bilder.

Yes
2010-06-27, 15:46
Det där fladdriga du känner är sannolikt till stor del vätska som binds upp i de tömda fettcellerna.

Huden borde rimligen ha bäst chans att dra ihop sig desto mindre fett man har. Då finns det ju mindre som tynger ned och motverkar ihopdragningen.

stafrin
2010-06-27, 20:33
Vad har du för BF just nu då?


Jag har ingen aning, bryr mig inte om sånt! ;). Men med 20kgs viktnedgång behöver man nog inte vara speciellt orolig.. Även om det skulle bli lite löshud så skulle det vara så lite att det inte är märkbart.

dannegavle
2010-06-30, 13:56
20 kg är inte så farligt mycket, men att bli stenhård kanske är svårt. Själv har jag skalat bort 48 kg och är rejält mjuk och degig under naveln med en del överflödigt skinn (men det har blivit lite bättre senaste året).

Postade några bilder från stranden igår i min blogg. Väger just nu 85 kg, i januari 2006 vägde jag 133.

Här är bilderna http://www.toomuchdata.se/blogg/2010/06/29/ich-bin-ein-badpojke/

Shpendi
2010-06-30, 14:12
Ser jävligt bra ut dannegavle, för att ha gått ner 48 kg syns det nästan inte inte! ;)

Anton Fräs
2010-06-30, 14:25
Jag kommer se förjävlig ut när jag kommer ner till 80 är allt jag tänker när jag läser den här tråden. Magen är hyfsat lös och "puffig" nu och har 15kg kvar..

Det lär bli kniven på 80kg.

RebelYell
2010-06-30, 14:36
Jag kommer se förjävlig ut när jag kommer ner till 80 är allt jag tänker när jag läser den här tråden. Magen är hyfsat lös och "puffig" nu och har 15kg kvar..

Det lär bli kniven på 80kg.

Har du någon striae på magen?

z_bumbi
2010-06-30, 15:23
Jag kommer se förjävlig ut när jag kommer ner till 80 är allt jag tänker när jag läser den här tråden. Magen är hyfsat lös och "puffig" nu och har 15kg kvar..

Det lär bli kniven på 80kg.

Du är inte så gammal så det finns chans att kroppen kan fixa mycket själv så ha inte allt för bråttom att boka op.

Whitetiger90
2010-06-30, 16:00
jag vägde 86 innan jag började tappa kilon, gick ner till 74 kg, hade inte heller problem med *löst skin* men nu har man gått upp i kilona igen pga bulk så nu är de snart dags för en deff ;)

Anton Fräs
2010-06-30, 19:43
Har du någon striae på magen?

Har bristningar över mage/sidor och sidor av bröstet.

Du är inte så gammal så det finns chans att kroppen kan fixa mycket själv så ha inte allt för bråttom att boka op.

Får hoppas på det! Deppar inte över det, bara att acceptera :)

powderdog
2010-06-30, 20:51
Förra året gick jag ned ca 20kg på 15veckor, jag fick ingen lös hud alls.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3886225&postcount=112

Under min deff (grisbulkade upp mig till 106kg) hittills i år har jag gått ned 17kg på kanske 12 veckor, ingen lös hud nu heller.