handdator

Visa fullständig version : Fundering över kalorier.


hellop
2010-06-24, 18:58
Mitt dagliga kaloribehov beräknades vara runt 2000 kcal. Det är ifall jag skulle sola/sitta vid datorn hela dagen som jag just nu gör förutom p90x.

Men det är så att jag kör en blandning av p90x. Så jag tränar alltså 6ggr i veckan.
Måndag: Styrka 60min.
Tisdag: Crosstrainer 60min/400-500kcal bränner jag bort.
Onsdag: Styrka 60min.
Torsdag: Crosstrainer 60min/400-500kcal bränner jag bort.
Fredag: Styrka 60min.
Lördag: Crosstrainer 60min/400-500kcal bränner jag bort.
Söndag: Vila.

Hur mycket skulle jag behöva lägga på utifrån det, då kroppen bara för att sitta still tar runt 2000kcal per dag.

Nu till min fundering, jag räknade på kalorierna jag åt idag och kom fram till att jag åt runt 1700-1800kcal. ;) Det är relativt lite emot vad jag ska äta, right?

P90x går ut på att bli rippad och bygga lite muskler så hittar ni några fel med mitt kalori intag?

En fråga till, är frukosten viktig ifall man tar en proteinshake vid kl 21.00 och sedan går och lägger sig vid 00.30 och vaknar runt 10-11 och äter?

Blir lite galen i allt det här då jag inte är så bra på det, hoppas ni kan komma med något vettigt =)
Tack!

capron
2010-06-24, 20:51
Enligt svt program tio saker du bör veta om banting så glömmer man gärna ett och annat som man stoppar i sig kanske därför kcal mängden på papper är mindre. Men du kan ju hålla kolla på vikten rasar du i vikt varje vecka så räknar du ju rätt.

Jag är ju en PF beliver så skulle ju säga att det är mängden protein under dagen som är det viktig.

Eddie Vedder
2010-06-24, 20:56
P90x går ut på att bli rippad och bygga lite muskler

Då känns upplägget med så mycket nötande på cross-trainern ganska bedrövligt faktiskt. Så lite mat och så mycket uthållighetsträning låter i mina ögon direkt kontraproduktivt för det ändamålet.

En fråga till, är frukosten viktig ifall man tar en proteinshake vid kl 21.00 och sedan går och lägger sig vid 00.30 och vaknar runt 10-11 och äter?


Om du väljer att kalla måltiden 10-11 frukost eller ej är ju upp till dig. Det är ju bara en fråga om ordval.

Och man måste inte äta frukost överhuvudtaget.

hellop
2010-06-24, 21:13
Då känns upplägget med så mycket nötande på cross-trainern ganska bedrövligt faktiskt. Så lite mat och så mycket uthållighetsträning låter i mina ögon direkt kontraproduktivt för det ändamålet.

Vad skulle varit bättre? Äta mer?
Så jag tänker är att jag ska äta 2000kcal som kroppen behöver sen träna bort 500kcal på crosstrainer/styrketräning?

kjell33
2010-06-24, 21:16
Det är inte frågan om att crosstrainer el styrketräning skulle "träna bort" mer fett, det kan du lika gärna göra genom att helt skippa kardion och enbart räkna kalorier.

TehSaxo
2010-06-24, 21:51
Eddie Vedder: Jag tror inte han kör så fort på cross-trainern ifall han bara bränner 4-500kcal i timmen. Jag bränner ca 5-600kcal på rullbandet när jag GÅR. Det blir väl ingen uthållighetsträning av seg takt?

hellop
2010-06-24, 21:54
Det är inte frågan om att crosstrainer el styrketräning skulle "träna bort" mer fett, det kan du lika gärna göra genom att helt skippa kardion och enbart räkna kalorier.

Skulle tydligen inte vara bra då man förlorade mer muskler osv om man bara drog ner på maten.

hellop
2010-06-24, 21:56
Eddie Vedder: Jag tror inte han kör så fort på cross-trainern ifall han bara bränner 4-500kcal i timmen. Jag bränner ca 5-600kcal på rullbandet när jag GÅR. Det blir väl ingen uthållighetsträning av seg takt?

Säg bara om jag har fel eller inte. Min kropp behöver 2000kcal för dagen då jag inte rör på mig mer än träningen som bränner bort 500kcal. Så jag äter 2000kcal som kroppen behöver och sedan tränar bort 500kcal som tydligen ska ge bästa resultat. Är jag helt lost?

TehSaxo
2010-06-24, 22:03
Säg bara om jag har fel eller inte. Min kropp behöver 2000kcal för dagen då jag inte rör på mig mer än träningen som bränner bort 500kcal. Så jag äter 2000kcal som kroppen behöver och sedan tränar bort 500kcal som tydligen ska ge bästa resultat. Är jag helt lost?

Nej, det är du inte.