handdator

Visa fullständig version : Möjligt att aktivera traps i hantelpress/bänkpress?!


mojoo
2010-06-24, 15:14
Tja

Jag gör allt för att inte aktivera mina traps. Men allt jag kör aktiverar mina traps i princip. Och jag vill inte aktivera dom något mer, för dom är stora nog!!

Men jag körde bröst/axlar/tric igår, och känner efter jag kört hantelpress att de endast tar i axlar/traps. Visst att de tar lite allmänt i axlarna, men just i trapsen? Dom aktiveras väl inte av att göra ett hantelpress utförande? Kan jag göra heelt fel utförande eller vad kan de vara? Får ingen kontakt i bröst längre f.ö. Kör rätt låg vikt men direkt så känner jag hur de bränner i axlarna.

Crocker
2010-06-24, 15:52
Överbelastade rotatorcuffar?

danozen
2010-06-24, 19:33
gå ner i vikt och kolla på ditt utförande, du måste trycka fram bröstet, jag tror att du trycker fram dina axlar. Jag var tvungen att sänka vikten med nästan hälften när jag började träna på teknik, så svälj din stolthet :)

Crocker
2010-06-24, 20:17
Jag var tvungen att sänka vikten med nästan hälften när jag började träna på teknik, så svälj din stolthet :)
Visst är det hemskt. :(

Dennis93
2010-06-24, 20:21
Om du inte sett detta klipp kan de va bra att kolla

http://www.youtube.com/watch?v=c6I0z_d4xqY

PRound
2010-06-24, 20:28
Du kanske spänner dig/håller axlarna för högt? (ungefär när man går med händerna i jackan när det är kallt ute och man fryser)

Sheogorath
2010-06-24, 20:36
Att trapsen (dess övre del) aktiveras vid axel- och bröstträning är helt naturligt, särskilt vid upptåtlutande pressar. Om du vill minska aktiveringen av övre traps kan du träna på att hålla skulderbladen stilla under din brösträning. Det är när du låter skulderbladen utåtrotera som övre traps tillsammans med serratus anterior kommer att aktiveras mer. Personligen tycker jag inte att du ska bry dig så mycket om just den detaljen. Sträva efter bra form i din bröstträning (det länkade klippet är rent ut sagt värdelöst så titta vidare på forumet) och låt dina traps få den styrka de behöver för att du ska kunna använda rattarna maximalt. :)

Eddie Vedder
2010-06-24, 20:38
Förklara för en okunnig:

Är trapsaktivering vid t.ex. militärpressar något som anses negativt? Eller är det bara trådskaparen som vill undvika det?

Sheogorath
2010-06-24, 20:40
Förklara för en okunnig:

Är trapsaktivering vid t.ex. militärpressar något som anses negativt? Eller är det bara trådskaparen som vill undvika det?

Det är anatomiskt omöjligt att undvika då utåtrotation av scapula är en förutsättning för flexion eller abduktion ovan axelhöjd.

Eddie Vedder
2010-06-24, 20:43
Det är helt omöjligt att undvika då utåtrotation av scaupula är en förutsättning för flexion eller abduktion ovan axelhöjd.

Nu förstår jag hur en del känner sig när de läser vissa av mina svar om kost. :D Men kontentan verkar vara att det alltså är oundvikligt och fullständigt normalt. Då fortsätter jag med mina militärpressar som vanligt.

L-Sami
2010-06-24, 20:44
Om man kollar vad trapezius har för funktionen när man lyfter armen så är det väl omöjligt att koppla ur muskeln. När deltoideusmusklerna blir större så jämnar det ut sig. Alltså trapzen ser inte lika stora ut.

Sheogorath
2010-06-24, 20:49
Nu förstår jag hur en del känner sig när de läser vissa av mina svar om kost. :D Men kontentan verkar vara att det alltså är oundvikligt och fullständigt normalt. Då fortsätter jag med mina militärpressar som vanligt.

Haha :D Ja, det är lätt att bli hemmablind.

Sammanfattning: det är helt oundvikligt att övre traps arbetar vid axelpressar och bröstpressar där överarmen befinner sig ovan axelhöjd (i praktiken träning på uppåtlutande bänk). Vid plana pressar kan man tänka sig att man kan minska aktiveringen av trapzius övre del genom att försöka hålla skulderbladen fixerade.

vicarious
2010-06-24, 21:26
Jag fattar inte dilemmat. Trapz kan man aldrig ha för stora :naughty:

danozen
2010-06-24, 22:01
Problemet är att han skrev att det bara känns i axlar och traps. Som vicarious säger, traps är snygga de kan aldrig bli FÖR stora :D. Men att bara få känning i axlar kommer få brösten att halka efter och för att få bort det måste han se över sin teknik

Mr.Sarkastisk
2010-06-24, 22:07
Förklara för en okunnig:

Är trapsaktivering vid t.ex. militärpressar något som anses negativt? Eller är det bara trådskaparen som vill undvika det?

Wtf... Nu är det något som inte stämmer här...


:laugh:

Sheogorath
2010-06-24, 22:39
Problemet är att han skrev att det bara känns i axlar och traps. Som vicarious säger, traps är snygga de kan aldrig bli FÖR stora :D. Men att bara få känning i axlar kommer få brösten att halka efter och för att få bort det måste han se över sin teknik

Eller:

* Så är hans axlar för svaga just nu för att han ska få ut maximalt av bröstträningen.

Eller:

* Så tror han att det är axlarna han känner av när det i själva verket är bröstmuskelfästet som löper under axlarna han känner av.

cero
2010-06-24, 22:42
* Så tror han att det är axlarna han känner av när det i själva verket är bröstmuskelfästet som löper under axlarna han känner av.

Borde det inte kännas i hela bröstmuskeln i sånna fall? Känns ju lite konstigt att träningsverken skulle vara begränsad till det området. Känner själv aldrig någon träningsverk i bröstet efter bänk, utan allt sitter på framsida axlar (vilket kanske också kan vara bröstmuskelfästet kanske).

Dennis93
2010-06-24, 22:43
Att trapsen (dess övre del) aktiveras vid axel- och bröstträning är helt naturligt, särskilt vid upptåtlutande pressar. Om du vill minska aktiveringen av övre traps kan du träna på att hålla skulderbladen stilla under din brösträning. Det är när du låter skulderbladen utåtrotera som övre traps tillsammans med serratus anterior kommer att aktiveras mer. Personligen tycker jag inte att du ska bry dig så mycket om just den detaljen. Sträva efter bra form i din bröstträning (det länkade klippet är rent ut sagt värdelöst så titta vidare på forumet) och låt dina traps få den styrka de behöver för att du ska kunna använda rattarna maximalt. :)

Kan du förklara varför klippet är värdelöst ? Så man lär sig rätt :)

Sheogorath
2010-06-24, 23:07
Borde det inte kännas i hela bröstmuskeln i sånna fall? Känns ju lite konstigt att träningsverken skulle vara begränsad till det området. Känner själv aldrig någon träningsverk i bröstet efter bänk, utan allt sitter på framsida axlar (vilket kanske också kan vara bröstmuskelfästet kanske).

Det är väldigt vanligt att man (bara) har träningsvärk i muskelfästet. Jag kan bara tala för egen del (eftersom jag inte vet om det är undersökt närmare), men om jag bara har lättare träningsvärk sitter den framförallt i fästena (särskilt tydligt är detta för bröst och biceps, men även lats och mage) medan svårare värk (som ju ofta kommer t.ex. efter ett längre uppehåll eller vid nya övningar) sitter i både fästet och i muskelbuken. Jag skulle tippa på att dina känningar kommer från bröstmuskeln. Särskilt med tanke på att många aldrig får träningsvärk i axlarna ens av renodlad axelträning.

Sheogorath
2010-06-24, 23:13
Kan du förklara varför klippet är värdelöst ? Så man lär sig rätt :)

Det är inte fel att göra som han på klippet så gör du som han gör du inte fel. Det som är dåligt med klippet är att han lär ut att det finns ett rätt sätt och säger att den andra varianten (eller de andra varianterna) är fel. Tar man ner stången mot halsen eller nyckelbenen och pekar armbågarna rakt åt sidan kommer t.ex. axelmuskeln att kopplas ur i princip helt och hållet, vilket många hade tyckt varit till fördel (även om den här axelnojjan vid bröstträning nog mycket handlar om att folk misstolkat sin träningsvärk enligt posterna ovan). Att ta ner stången längre ner på bröstet och plocka in armbågarna så som han gör på filmen kommer att göra att man kan använda axlarna också och därmed flytta mer vikt. Vilket ju naturligtvis har sina fördelar.

Dennis93
2010-06-24, 23:23
Okey tack då vet jag :thumbup:

cero
2010-06-24, 23:40
Det är inte fel att göra som han på klippet så gör du som han gör du inte fel. Det som....

Att han förkastar guioutine-bänk är ju troligtvis att gemene man oftast inte har rörligheten för att utföra övningen. Då känns det oftast jävligt obekvämt och skaderisken ökar. Att köra enligt den andra metoden skonar ju axlarna rejält och är ett bekvämt utförande som alla kan använda. Typ.

Sheogorath
2010-06-24, 23:53
Att han förkastar guioutine-bänk är ju troligtvis att gemene man oftast inte har rörligheten för att utföra övningen. Då känns det oftast jävligt obekvämt och skaderisken ökar. Att köra enligt den andra metoden skonar ju axlarna rejält och är ett bekvämt utförande som alla kan använda. Typ.

Bröstmuskelfästena. ;)

(dessutom tycker jag gott att man kan skaffa sig den rörligheten som krävs med tanke på att strama bröstmuskler är ett gissel som många styrketränande får besvär av i form av framförallt dålig hållning men även ökad risk för impingement)

dojjan
2010-06-24, 23:59
Det är anatomiskt omöjligt att undvika då utåtrotation av scapula är en förutsättning för flexion eller abduktion ovan axelhöjd.

Omöjligt är det ju inte då normal rörelse i skulderlederna tillåter 120 abduktion i glenohumeralleden med fixerad scapulae. Dock tränar man ju aldrig med fixerad scapulae så du har rätt :)

Sheogorath
2010-06-25, 00:02
Omöjligt är det ju inte då normal rörelse i skulderlederna tillåter 120 abduktion i glenohumeralleden med fixerad scapulae. Dock tränar man ju aldrig med fixerad scapulae så du har rätt :)

Wut? Den siffran vi lärde oss på utbildningen var 90 grader och jag har i kliniken aldrig sett mer än 90 grader heller.

beckman88
2010-06-25, 00:04
Sheo, dock gar det val att koppla ur ovre trapz i lateral raises? Eller det ar val det rattare sagt som man stravar efter?

dojjan
2010-06-25, 00:04
Wut? Den siffran vi lärde oss på utbildningen var 90 grader och jag har i kliniken aldrig sett mer än 90 grader heller.

Orkar inte rota fram mina böcker just nu men jag läste kursen denna terminen och är säker på att jag fick lära mig 120 grader. Ska kolla upp det närmre i morgon!

Sheogorath
2010-06-25, 00:06
Sheo, dock gar det val att koppla ur ovre trapz i lateral raises? Eller det ar val det rattare sagt som man stravar efter?

Ja, eftersom du inte lyfter armen ovan axelhöjd. Om du aktivt sänker skuldrorna och kanske t.o.m. försöker att inåtrotera skulderbladen (rörelsen skulderbladen gör vid chins/latsdrag) bör det skickas inhiberande signaler till trapezius övre del.

Spin off: Men precis som vid "bänkpress och axlar" är det ju inte så att bara för att ett visst utförande gör att fler muskler jobbar så arbetar "målmuskeln" sämre.

Sheogorath
2010-06-25, 00:06
Orkar inte rota fram mina böcker just nu men jag läste kursen denna terminen och är säker på att jag fick lära mig 120 grader. Ska kolla upp det närmre i morgon!

Gör så!

dojjan
2010-06-25, 00:12
Sheo, dock gar det val att koppla ur ovre trapz i lateral raises? Eller det ar val det rattare sagt som man stravar efter?

Det är näst intill omöjligt att göra det då övre trapz och deltoideus arbetar i synergi som en kedja vid abduktion (sidolyft i axelled). Teoretiskt skulle du kanske kunna göra det med fixerade skulderblad men praktiskt blir det svårt eftersom vid normal rörelse i abduktion (sidolyft) roterar alltid skulderbladet i förhållandet 3:1 med armens vinkel. Dvs höjder du armen utåt med 30 grader så roterar skulderbladet 10 grader. (rätta mig om jag har fel sheo :)) Trapz övre del hjälper ju till vid utåtrotation av skulderbladet. Jag ser det inte som en nackdel att man aktiverar trapezius vid sidolyft då det är ingen mening att ha megastora axlar men svaga trapz (förutom utseendemässigt).

Oj, rörig text... Det är för sent för mig :)

beckman88
2010-06-25, 00:13
J

Spin off: Men precis som vid "bänkpress och axlar" är det ju inte så att bara för att ett visst utförande gör att fler muskler jobbar så arbetar "målmuskeln" sämre.

Tack Sheo, har inte tankt pa det innan *cupid*