handdator

Visa fullständig version : Ta kreatin dagar man inte tränar?


Cavalli
2010-06-24, 15:12
Jag har använt mig av Eiselts kreatin i ca 3 veckor, och kommer resa bort nästa vecka. Kommer bara träna typ 2 dagar på en hel vecka.

Tycker ni att jag bör ta kreatinet även de dagar jag inte tränar?

kjell33
2010-06-24, 15:13
Ja

HulkH
2010-06-24, 15:17
Ja

karlingen
2010-06-24, 16:07
Ja

BarbieErik
2010-06-24, 16:23
Ja

macsacre
2010-06-24, 16:37
Ja

Psyla
2010-06-24, 16:59
Alla som säger ja, kan ni motivera era svar?

Aclaim
2010-06-24, 17:30
Motivering från en lekman!!!

Det är inte under träning man växer utan under vilan så varför inte hålla kreatinet högt hela tiden?!

Pepz
2010-06-24, 18:22
står i kreatinstickyn antar jag

kreatin har ingen som helst akut effekt utan depåerna i muskulaturen måste fyllas upp/maximeras, sedan ska dessa hållas höga.
eftersom den akuta effekten inte finns så är det en myt att man enbart ska ta det innan/efter träning. (nåja upptaget kanske är något bättre)

alltså är ett intag varje dag effektivt för att höja/behålla nivåerna av kreatinfosfat i muskulaturen. två doser på en vecka är inte det

Ondskapelsen
2010-06-27, 12:54
Jag kapar tråden lite.

Med PWO-produkter som innehåller diverse kreatinsammansättningar så rekommenderas vissa att man bara tar dom på träningsdagar. Detta innebär att man inte får i sig kreatin på vilodagarna även om detta är rekommenderat enligt Kreatin-FAQ och diverse kunnigt folk.
Bör man då t.ex ta kreatin monohydrat på vilodagar och hålla sig till PWO-produkten med kreatininnehåll på träningsdagar? Eller kanske man ska ta en PWO.drink när man vaknar på träningsfria dagar som rekommenderas av vissa?

Just nu tar jag en PWO-drink varje dag i 4 veckor oavsett om jag ska träna eller inte. Sen har jag uppehåll. Sen börjar jag om. Kanske är helt fel.

kjell33
2010-06-27, 13:01
Det är ju lite slöseri att ta en pwo-drink de dagar du inte tränar. Kanske ska du se över sammansättningen i din pwo-drink? Beta-alanin och koffein är ju de ämnen jag absolut inte kan vara utan i en pwo-produkt.

Ondskapelsen
2010-06-27, 15:16
Det är ju lite slöseri att ta en pwo-drink de dagar du inte tränar. Kanske ska du se över sammansättningen i din pwo-drink? Beta-alanin och koffein är ju de ämnen jag absolut inte kan vara utan i en pwo-produkt.

Du menar att separera kreatinintag och beta-alanin + koffein i separata drinkar? Så att på vilodagar kan jag ta enbart kreatin?

kjell33
2010-06-27, 15:23
Du menar att separera kreatinintag och beta-alanin + koffein i separata drinkar? Så att på vilodagar kan jag ta enbart kreatin?

Det är två olika saker. Kreatin tar du under perioder 1-2 månader varje dag, medans pwo bara tas under träningsdagar. Självklart kan de båda överlappa varandra men det skadar ju inte att läsa på vad som är själva poängen med pwo resp kreatin.

Pepz
2010-06-27, 15:59
både beta alanin och kreatin ska enligt min mening kompletteras med även på träningsfria dagar då dessa inte har akuta effekter.

Att ta PWO utan att träna låter dyrt och gör att toleransen mot PWO ökar önödigt mycket vilket gör att man ofta får ta större doser för önskad effekt.

macsacre
2010-06-27, 22:05
Om du tar kreatin från en PWO då ska du inte ta varje dag, men köper du kreatin på sidan av så ska du ta det varje dag i 6 veckor (eller 8, men jag kör 6 veckor och så paus på en vecka).

Pepz
2010-06-27, 22:42
Om du tar kreatin från en PWO då ska du inte ta varje dag


du uttrycker dig luddigt
det är ju smart att ta vanligt kreatin monohydrat de dagar man inte tar PWO. och PWO innehåller ofta kreatin. alltså tar man kreatin varje dag

Hamilton
2010-06-28, 13:29
Jag själv gör så att jag tar kreatinet alla träningsfria dagar och enbart PWO på träningsdagarna.

macsacre
2010-06-28, 14:14
PWO är dyrt om man ska ta varje dag, bara puckat att göra det när det finns billig kreatin monohydrat som man kan då när maninte tränar så sparar man på PWO till de dagar man tränar... LR?

Apos78
2010-06-28, 14:35
Haha. Underbar diskussion som syftar till att lösa 1+1.

Ondskapelsen
2010-06-28, 20:58
du uttrycker dig luddigt
det är ju smart att ta vanligt kreatin monohydrat de dagar man inte tar PWO. och PWO innehåller ofta kreatin. alltså tar man kreatin varje dag

Precis min tanke.

Vad är det du rekommenderar i Beta-Alanin för träningsfria dagar? Och käkar du det på träningsfria dagar? Och isåfall, vilken produkt?

Pepz
2010-06-28, 22:21
Precis min tanke.

Vad är det du rekommenderar i Beta-Alanin för träningsfria dagar? Och käkar du det på träningsfria dagar? Och isåfall, vilken produkt?

det fetstilta förstod jag inte. Beta alanin är beta alanin och innehåller ingenting annat?

Jag kör på bodyscience beta alanin under perioder då jag kör högre volym på träningen.
Att man ska ta BA varje dag är att precis som kreatin så är målet att öka vissa depåer i kroppen (i BA:s fall, karnosin) och det gör man bäst genom att ta det varje dag. Stickningarna är najs men ger inget särskilt

Ondskapelsen
2010-06-29, 16:14
det fetstilta förstod jag inte. Beta alanin är beta alanin och innehåller ingenting annat?

Jag kör på bodyscience beta alanin under perioder då jag kör högre volym på träningen.
Att man ska ta BA varje dag är att precis som kreatin så är målet att öka vissa depåer i kroppen (i BA:s fall, karnosin) och det gör man bäst genom att ta det varje dag. Stickningarna är najs men ger inget särskilt

Ursäkt min dåliga förklaring. Jag menar vad är EFFEKTEN i BA som gör att du vill ta det på träningsfria dagar. Men ökade karnosin-depåer besvarar ju frågan. Även om jag inte direkt vet vad karnosin har för påverkan på styrketräning.

Pepz
2010-06-29, 17:16
Ursäkt min dåliga förklaring. Jag menar vad är EFFEKTEN i BA som gör att du vill ta det på träningsfria dagar. Men ökade karnosin-depåer besvarar ju frågan. Även om jag inte direkt vet vad karnosin har för påverkan på styrketräning.

kanske inte så stor påverkan på styrketräningen om man inte kör ex crossfit-likande träning. större effekt på konditionsträning och speciellt på uttröttande sådant då det verkar ha en god effekt mot försurning av muskulaturen
(varför använder jag det då? ptja det kan man fråga sig, ska utvärdera efter ett par månaders användning)

Fler och fler studier visar på att BA faktiskt är ett väl fungerande kosttillskott.