handdator

Visa fullständig version : Träna med en infektion


Numse
2010-06-24, 14:20
Jag blev lite småsjuk för 2.5 vecka sedan. Lite snorig och hostig främst, samt trött/matt i kroppen och lite illamående. Efter en vecka hade det varken blivit sämre eller bättre och jag bestämde mig för det vanliga misstaget att försöka träna fram en reaktion (idiot). Efter halva passet flåsade jag som efter ett maraton, på kvällen var jag riktigt trött i kroppen och dagen efter var jag pangsämst. Orkeslös och illamående.

Jag gick till VC efter två dagar. Sänkan visade negativt för infektion (vad jag vet så ger det inte alltid utslag för virusinfektioner) men Strep A test visade positivt för streptokocker. Jag hade inga synliga symptom i halsen för halsfluss, men jag fick antibiotika ändå. Nu 1.5 vecka efter träningspasset är jag lite bättre men fortfarande bra jävla trött i kroppen och lite illamående, samt slemmig i halsen/hostar lite/nyser lite ibland (typ varannan dag..?..). Jag kan gå och handla, sen är jag stendöd, det är en promenad fram och tillbaka på 25 minuter. Antibiotikan verkar inte gjort någon nytta så jag förutsätter att halsflussen var latent, och att jag tränade med ett förkylningsvirus.

Någon som har erfarenhet av detta? Måste ju finnas folk som tränat med en infektion i kroppen och blivit sämre på forumet.

HulkH
2010-06-24, 14:24
Undrar du efter vad folks åsikt om vad du ska göra, eller bara om att man ska berätta om sina erfarenheter? :)

Numse
2010-06-24, 14:28
jag kan inte göra annat än att vila :) vill höra om folks erfarenheter.

Tabbe
2010-06-24, 14:48
Har gjort samma misstag, gäller att lyssna på kroppen.

Numse
2010-06-24, 14:52
Berätta gärna hela historien :) det skulle verkligen hjälpa mig då jag faktiskt varit med om detta en gång tidigare, men aldrig fick riktigt klarhet i vad som hände med kroppen.

Tabbe
2010-06-24, 14:59
Kände mig nere, ont i halsen, varm, sliten och allmänt svag.

Gick och tränade dagarna efter va ett helvete och jag var sjuk från jobbet 2 dagar. Gick tillbaka till jobbet för tidigt och fick nästa vecka vara hemma 4 dagar sen vart jag sliten i 1 vecka efter och fick ta det lugnt på jobbet.¨

Förstår inte riktigt vad du vill^^

Numse
2010-06-24, 15:04
Är nyfiken på förloppet, hur du kände dig innan och efter. Har sökt på nätet och läst allt möjligt angående infektioner och att anstränga sig när man är sjuk, men har inte hittat något som understryker min reaktion som jag fått vid båda tillfällena - Starkt illamående och total orkeslöshet.

HulkH
2010-06-24, 15:15
jag kan inte göra annat än att vila :) vill höra om folks erfarenheter.

aha ok :) mst vara trökigt att vara borta från träning :(

Numse
2010-06-24, 15:15
Jag var borta från träning i över 6 månader förra gången. Därför jag är extra intresserad av det och vill höra andras erfarenheter, hur små/stora de än är.

acke^_
2010-06-24, 21:24
Fick myokardit, har skrivit om det för några år sedan. Precis när det hänt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69795

Crocker
2010-06-24, 21:27
Fick myokardit, har skrivit om det för några år sedan. Precis när det hänt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69795
Helvete vad illa, hur länge blev du borta innan du var 110%?

Numse
2010-06-25, 12:45
Tack för infon acke, intressant, och skönt att du klarade dig. Detta hände mig för sex år sedan:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4441965&postcount=1947

hariiis
2010-06-25, 15:53
Detta är inte relevant med något, men ändå.

Har haft ont i halsen och snuva osv i typ 2 månader, nu är jag relativt frisk men går fortfarande på antibiotika. Började träna sakta men säkert, allt gick bra osv, tills idag.
Idag tänkte jag börja med det läskiga marklyftet. Marklyftet fick mig att gå från 100% frisk till att jag känner mig som 20% nu :(

Vad har jag lärt mig? Kör inte marklyft när du inte är 110% =D

Numse
2010-06-25, 16:17
Marklyft är en av de övningarna som får hjärtat att pumpa. Det värsta du kan göra när du har en infektion är att öka pulsen. Springa är därför mycket värre än att gymma.

Ont i halsen och snuva i 2 månader låter brutalt. Vad får du antibiotika för?

Det är inte farligt att träna medan man tar antibiotika just p.g.a. den, men det är inte smart att träna under en kur p.g.a. redan nedsatt immunförsvar. Efter en träning har du alltid nedsatt immunförsvar, nu har du det dubbelt upp.

hariiis
2010-06-25, 16:55
Marklyft är en av de övningarna som får hjärtat att pumpa. Det värsta du kan göra när du har en infektion är att öka pulsen. Springa är därför mycket värre än att gymma.

Ont i halsen och snuva i 2 månader låter brutalt. Vad får du antibiotika för?

Det är inte farligt att träna medan man tar antibiotika just p.g.a. den, men det är inte smart att träna under en kur p.g.a. redan nedsatt immunförsvar. Efter en träning har du alltid nedsatt immunförsvar, nu har du det dubbelt upp.

Aldrig tänkt på att immunförsvaret blir ännu sämre av antibiotika, dock så har jag återställts från dom där 20% till mina 90-100% så de skönt.
Det började med att jag fick en förkylning ont i halsen, grovt ont i halsen. Sedan kliade jag mig i ögat och fick Sveriges fetaste ögoninflammation som på något konstigt sätt spred sig till kroppen. När jag frågade läkaren om jag fick träna sa hon kör på, dock vet jag inte hur duktig hon var, hon såg nämligen ut som ett frågetecken när jag sa att man inte bör träna i samband med halsont :D

Numse
2010-06-26, 10:56
:P låter som en idiot till läkare.

hariiis
2010-06-26, 13:32
:P låter som en idiot till läkare.

Liksom mitt liv kunde hänga på att hon tillät mig träna =D

Eddie Vedder
2010-06-26, 13:59
Springa är därför mycket värre än att gymma.


Ja i alla fall om vi förutsätter samma puls och att löpningen då pågår längre tid.

Men jämför man joggning på hyfsat låg puls under t.ex. 40 minuter jämfört med tunga marklyft som akut höjer pulsen och blodtrycket REJÄLT är jag faktiskt inte helt övertygad om vad som är mest skadligt.

Jag föredrar själv att låta första passet efter sjukdom vara ett lugnt konditionspass hellre än styrketräning. Där tycker jag det känns säkrare och att jag får möjlighet att känna efter bättre.

Dessutom har det fördelen att jag inte smittar andra vilket jag personligen tycker är en viktig faktor om jag är lite sjuk. Oavsett vad jag ställer till med för mig själv ska jag inte dra med skiten till andra.

Tolkia
2010-06-26, 14:01
Jag föredrar själv att låta första passet efter sjukdom vara ett lugnt konditionspass hellre än styrketräning. Där tycker jag det känns säkrare och att jag får möjlighet att känna efter bättre.
Det här kan ju iofs också ha att göra med att du är mer van vid konditionsträning, och därför bättre hör vad kroppen säger.

Eddie Vedder
2010-06-26, 14:08
Det här kan ju iofs också ha att göra med att du är mer van vid konditionsträning, och därför bättre hör vad kroppen säger.

Snarare mer att jag inte tycker styrketräningen känns så givande om jag inte kan ta i. Och blir det t.ex. ett reps till närmare fail åker ju pulsen snabbt upp. Så det känns inte lika kontrolerbart tycker jag. Pulsen ökar ju långsammare av att öka intensiteten lite i joggningen/cyklingen. Så mycket mer van är jag nog inte, har styrketränat betydligt mer i mina dagar än vad jag konditionstränat (om vi bortser från fotboll).

Jag ska medge dock att jag tycker det är svårare att "hålla igen" med styrketräningen. Att löpa i skogen eller cykla ute på bonnvischan är ju en njutning i sig så där kan man släppa träningskvalité för en stund.

I styrketräningen är ju själva påfrestningen det som är njutningen. Knappast omgivningen. ;)

Numse
2010-06-26, 16:58
Jag tycker som dig i det fallet, att det är enklare att känna och märka av kroppens signaler under ett lättare konditionspass. Om du står och drar 5*150 i mark så lär du inte känna att kroppen mår skit förrän efter ett helt set, eller t.o.m. efter flera set, och då kan det vara för sent.

Men ett gympass utan övningar som höjer pulsen så som t.ex. knäböj, benpress, marklyft och frivändningar ska generellt vara mer safe än ett löppass.

Dessutom är det inte speciellt intelligent att gå till gymmet med en förkylning då alla åker därifrån med nedsatt immunförsvar, som du sa.

Numse
2010-06-26, 17:00
Jag är överraskad att inte fler har erfarenheter av att ha tränat med förkylningar eller liknande och blivit betydligt sämre.

Antingen har jag en jävla otur, eller så är det bara jag som är dum nog och inte lyssnar på kroppen.